Boldor o dyl?

När båldårän kom som ett snikalternativ till cbkryssen -79 var det mastodonter som GS1000 och sådant den skulle slåss med. Det var ju en studie i förnedring. Gamle CB 750 ohc har bättre chassi än 900f. En ganska taskig mc blev ännu sämre -82 då man kom på genidraget att hänga upp motorn i gummi. Som den inte var gungig nog bytte man framhjulet till ett 18" mot tidigare 19, bakhjulet breddades för ett fläskigt 130/80 vilket var helt fel väg att gå. Gaffeldiametern ökade till 39 eller 41 mm, minns inte. Det enda dessa förändringar ledde til var exempellösa wobbel!
Skall man ha nån är det -81an. Där sitter något som hjälpligt liknar bromsar, motorn är stumt monterad i ramen och man har ett kursstabilt 19" framhjul. Lelles har konverteringssatser till nållager i sving kvar, tror jag.
Om jag haft nån? Jajamen, fick heta "ramlösa" och körde nog en 4-5000 mil med den.

170 km/h:skrämd vågade man ta upp härket i 140 km/h med mävind, sol i ryggen och hemlängtan fick man vara nöjd:)

CB 900F är definitivt en av alla tiders klassiker :tummenupp

Inte många hojar som kan skifta från att se både brutal ut, och ändå på något konstigt sett vara bland det vackraste som har byggts i hojväg :)

Har dock aldrig kört någon, så hur den biten är har jag ingen aning om. Är dock innehavare av en annan gamling som nämndes tidigare i tråden, GSX 1100 EF. Jodå, det finns dom som åker på såna ännu :tungan

Min är egenligen en ES, dvs halvkåpa, men ombyggd med en moddad bottenkåpa från en EF och ett V&H. Jaja, jag vet, den är snyggare som naken. Men så ser ju alla andra ut, så då var det roligare att göra något med kåpan kvar tyckte jag...

Slänger med några bilder på den för er som gillar gammelhojar.

Stor och tung hoj förstås... Men det går faktiskt att åka undan rätt bra med den, och det ger definitivt en ny innebörd till frasen "aktiv körning", för man får jobba rejält... :rolleyes:

Vad sjukligt dyra dom var!
25000:- för en hoj som är över 25 år!:skrämd

Stor och tung hoj förstås... Men det går faktiskt att åka undan rätt bra med den, och det ger definitivt en ny innebörd till frasen "aktiv körning", för man får jobba rejält... :rolleyes:

Denna var riktigt fin :tummenupp

Vad sjukligt dyra dom var!
25000:- för en hoj som är över 25 år!:skrämd

:nicka

Hojpriser verkar plana ut runt 20000kr. Och sedan sjunka till ungefär 10000 om de är risiga. Och lite högre om de är "klassiker" och i bra skick.
Hittade en Triton i våras, 39000kr, den försvann från blocket på mindre än en vecka, Och sedan såg väll en annan ägare hur snabbt den gick och försökte sälja sin Triton till något högre pris(45k), enda skillnaden var att den första faktiskt var i hopsatt och besiktigad... :gnissla

Men rent allmänt så är priserna höga just nu, på alla hojar känns det som.

Jag föjde den byggtråden.

Din hoj är kallasfin!!:tummenupp

Last edited:
Denna var riktigt fin :tummenupp
:nicka

Hojpriser verkar plana ut runt 20000kr. Och sedan sjunka till ungefär 10000 om de är risiga. Och lite högre om de är "klassiker" och i bra skick.
Hittade en Triton i våras, 39000kr, den försvann från blocket på mindre än en vecka, Och sedan såg väll en annan ägare hur snabbt den gick och försökte sälja sin Triton till något högre pris(45k), enda skillnaden var att den första faktiskt var i hopsatt och besiktigad... :gnissla

Men rent allmänt så är priserna höga just nu, på alla hojar känns det som.

Jag föjde den byggtråden.

Din hoj är kallasfin!!:tummenupp

Man tackar :rodnar

Jo, den är rätt ok nu :)

Men den såg ut så här innan vi gjorde i ordning den i mars i år som sagt, och det avspeglar sig givetvispå priset vid en eventuell försäljning, för det kostade ju några spänn eller fler (för att inte tala om timmar)...

Ang priserna på dom så varierar det väl efter skicket som på allt annat. Det är ju inte heller så att det nödvändigtvis är billigare att hålla en gammal hoj i bra skick mot en nyare, delarna blir ju snarare dyrare än billigare med åren, och dessutom betydligt svårare att få tag på :rolleyes:

Japp, har man en gammelhoj (typ en TLR... :hihi) får man leta sig till märkes och modelspecifika forum. Där kan man oftast hitta påhittiga personer som antingen känner någon som känner någon, eller kanske till och med tillverkar några av delarna man behöver. :)

Japp, har man en gammelhoj (typ en TLR... :hihi) får man leta sig till märkes och modelspecifika forum. Där kan man oftast hitta påhittiga personer som antingen känner någon som känner någon, eller kanske till och med tillverkar några av delarna man behöver. :)
Vadå gammelhoj :va

Din är, om inte från detta årtusende, så iaf från 1900-talet...
Alltså en hoj tillverkad i vad som räknas som modern tid :fakta

Gillar TLR:en skarpt, maken till skönsång får man leta efter :tungan

Jo, det är väl så det funkar, tillverka själv eller ta hjälp av någon som kan. Tur man har duktiga polare, som dessutom har tillgång till alla dessa verktyg och maskiner som oftast inte finns i varje vardagsrum :rolleyes:

Heh, min hoj är ju inte helfordons typad, så den måste vara en gammelhoj :hihi

:nicka Ljudet från en TLR med helsystem är skönsång för själen. :kär

Tog igentligan bara min som exempel, den är ju långt i från en klassiker (än så länge), men vill man hitta delar till den är TLZone platsen, och det är ju ett typ-exempel på modelinriktat forum, med 10.000 medlemmar (inte alla så aktiva dock) :)

Jag vet i alla fall 3 personer där som har CNC maskner och tillverkar (och säljer på beställning/gruppköps basis) dessa najsiga Billet delar.

:hej

:felämne

Slänger in en bild som är rätt ok om man som jag gillar Suzuki :)

2*GSX 1100EF, 2*GSX-R 1100 (89 & 90) & TL 1000R, man kan ha sämre dagar :tungan

:backontop

Måste väl finnas några här som kör CB 900F, så in med bilder så vi andra får njuta lite :)

Last edited:
170 km/h:skrämd vågade man ta upp härket i 140 km/h med mävind, sol i ryggen och hemlängtan fick man vara nöjd:)

Wimp!!!
Att ro igenom kurvor med två fingrar liggande an på frambromsen för att lugna ner pendlingarna är bara en vanesak. Det är bara att inse att wobbel är en livsstil och inget att skämmas för. Man skall inte underskatta vikten av ett rejält gaspådrag genom böjarna för de styr ju som en offroad. Gärna lite flyt på bakdäcket så den överstyr ngt. Knip med knäna och glöm tillbakaflyttat, tryck istället maximalt neråt som på en vespa, då börjar marschfarten på 160 och sen är det bara modet och kramperna som sätter gränsen upp till den sällan upplevda toppfarten på ca 230 mätarfart. Kul på grus trots sin fantastiska övervikt. Pirelli Phantom was "da shit"! Var kaxigare då...

Usch att det börjar bli fel årstid!.. annars hade man ju kunnat vobbla Bold´or just nu! :gnissla

och fan att man inte kom på den här tanken innan sommarn istället för nu! :huvet

Man tackar :rodnar

Jo, den är rätt ok nu :)

Men den såg ut så här innan vi gjorde i ordning den i mars i år som sagt, och det avspeglar sig givetvispå priset vid en eventuell försäljning, för det kostade ju några spänn eller fler (för att inte tala om timmar)...

Ang priserna på dom så varierar det väl efter skicket som på allt annat. Det är ju inte heller så att det nödvändigtvis är billigare att hålla en gammal hoj i bra skick mot en nyare, delarna blir ju snarare dyrare än billigare med åren, och dessutom betydligt svårare att få tag på :rolleyes:

Grymt snygg! även fast den där tratten i fram konstant drar åt sig blicken... eller kanske därför :va

Måste väl finnas några här som kör CB 900F, så in med bilder så vi andra får njuta lite :)

:fakta

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...