Boldor o dyl?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Är det bara jag som får för mig att "blocka järnet" efter gammalt skrot som boldor emellanåt?
http://www.blocket.se/vi/13619388.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13744489.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13174975.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12456808.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13543234.htm?ca=11_s

Överjävligt snygg om man frågar mig och mina minnen av den från när jag körde upp är att den gick att navigera helt utan problem. Visst inte det "vassaste redskapet i skjulet" men framåt gick den, och iom att jag klarade uppkörningen bevisligen oxo åt sidorna...
Har dock aldrig ägt en så kan några (fd)ägare vänligen remenissa lite för mig? :)

.. lär va billig i försäkring iaf :rolleyes:

Har haft en -81a.
Gillar verkligen utseendet.
Motorn går hyfsat, med bra botten och jämn gång.
Varvar ut bra (9500 varv) men saknar drag i toppen.
Oerhört stryktåliga motorer.
Men: Otympliga, tunga, vek ram, dåliga bromsar.
Blev bättre, men inte bra.
Skaffar du en, så lägg en slant på bromsarna. nya bromsskivor är ett måste.
Rostfria original.
Inte första årsmodellerna, tror att det var -83 framgaffeln blev 37mm.
Se till att fälgarna sitter ihop. Det hände att nitningen glappade på exemplar som körts hårt.
Däck och lager bör vara i toppskick.
Gäller alla gamla hojar.
Undvik 1100an.

Som sagt så gillar jag utseendet, men skall man ha en gammal muskelhoj, så är nog en GSX 1100 E ett bättre val.
http://www.youtube.com/watch?v=3M0qVhheVoQ
Tycker dock att de är lite charmlösa.
Skall man ha charm tittar man på Z1000R.
http://www.youtube.com/watch?v=JvqnbsKrABo&mode=related&search=
Ser ut som en räser, går som en kamel med höftledsfel.

Dom va ju ganska vanliga. Efter då tidens mått så var den väl så där. Hyffsat drag men som sagt tung å klumpig. Bromsar var väl inte så bra dom heller. Men å andra sidan köper man en klassiker så får man ju räknba med att utvecklingen har gått framåt. Men moptorn var väl nästan odödlig på dom. HAdde själv en cb750 som jag renovera motorn på. Hadde egentligen inte behövts men vxl lådan var sliten. Då var den väldans hårt körd och om jag inte minns fel ca 8500 mil

Har ägt en -80 men den hade en -82/-83 framgaffel (39mm), orginal på -80:an var 37mm. Så satsa på en -82/-83 då dom fick grövre gaffel,förstärkt ram och gummiupphängd motor.

Min hade även öhlinsdämpare bak och stålomspunna bromslangar(blir en stor skillnad) men nog kändes det att ramen var vek när man pressade i kurvorna.
Ångrar faktiskt att jag inte behöll den, den hade varit rolig att plocka fram ibland.

Kolla in den har sidan då den är ett måste för Bol d´or åkare.
http://www.cb900f.se/

Glömde.
Är man inte originalfantast, så är det nya gaffeln och utan gummi som gäller.
Om man sedan skaffar ombyggnadssats (som jag inte tror finns längre), så är det nog smidigast att skaffa en gammal och byta kronor/gaffel.
Originalstyret är nästan omöjligt att få tag på.
Synd.
Gillade det.

Om jag inte är helt felinformerad så väger dom 255 kg, vad är det värsta som någon här har försökt/lyckats med i stuntväg med dessa? :näsblod

Som sagt så gillar jag utseendet, men skall man ha en gammal muskelhoj, så är nog en GSX 1100 E ett bättre val.
http://www.youtube.com/watch?v=3M0qVhheVoQ
Tycker dock att de är lite charmlösa.
Skall man ha charm tittar man på Z1000R.
http://www.youtube.com/watch?v=JvqnbsKrABo&mode=related&search=
Ser ut som en räser, går som en kamel med höftledsfel.

Går kamelen bättre än cb900:an? cb:n är dock enl mig snyggare. :mattias

Vilka klassiker-mc:s ska man kolla på om man vill ha åtminstone liite väghållning? Effekt ska jag inte ha.......

Om jag inte är helt felinformerad så väger dom 255 kg, vad är det värsta som någon här har försökt/lyckats med i stuntväg med dessa? :näsblod

Går kamelen bättre än cb900:an? cb:n är dock enl mig snyggare. :mattias

Vilka klassiker-mc:s ska man kolla på om man vill ha åtminstone liite väghållning? Effekt ska jag inte ha.......

Nä du är inte ensam om att sitta och drömma om gamla sänken på Blocket...:D har aldrig ägt CB 900/1100 men visst är de rätt coola. Minns en grannes son där jag växte upp som åkte en svart CB 900, med nedbockat styre, hemsvetsat 4-1 och tillbakaflyttade fotpinnar....han slangade en hel del på kymlingelänken när det begav sig :yoparty så allt ju möjligt....:D

Men gsx 1100 var ju råare....tills gsxr 1100 kom -86. Ingen väghållning med dagens mått mätt men ljusår från gsx 1100.

Problemet är (som alltid) att hitta fina ex till "vettiga" priser. Jag letar ständigt efter min fjärde gsxr 1100...:)

De rödvita är snyggast. Främre bromsskivan ser dock skrämmande liten ut!

Den sista för 10k verkar vara prisvärd (?). DÅ har du nåt att göra i vinter också :tummenupp

Jag har haft en Z1000j -83, den skulle jag kunna bränna runt på fortfarande ibland. Givetvis med badbyxor och flip-flops, med en brud bakpå med skitstora solglasögon.

Vad tungstyrd den var kom jag just på, var det 18" hjul på dem?

CBR 900f Boldor -80:a , min första tunga hoj 1988 , det var tider det.... bytte till mig den mot en Alpine bilstereoanläggning med CD-spelare (det var maxat -88) gosse håll i dig vilket monster det var . Jag bytte ju upp mig från en Suzuki gt -X4 så nog var man kung ett par veckor iaf :tuttar
Jag är iaf nöjd med dom sentimentala minnena jag har från den cykeln , men är glad att jag lever och att utvecklingen gått framåt :D

Glömde.
Är man inte originalfantast, så är det nya gaffeln och utan gummi som gäller.
Om man sedan skaffar ombyggnadssats (som jag inte tror finns längre), så är det nog smidigast att skaffa en gammal och byta kronor/gaffel.
Originalstyret är nästan omöjligt att få tag på.
Synd.
Gillade det.

Jaså, så om jag sitter på ett orginal styre så är jag nästan rik menar du??? :va

Jag har haft en Z1000j -83, den skulle jag kunna bränna runt på fortfarande ibland. Givetvis med badbyxor och flip-flops, med en brud bakpå med skitstora solglasögon.

Vad tungstyrd den var kom jag just på, var det 18" hjul på dem?

18" bak o 19" fram :)

Hade en CBR 900F Boldor -83, svart
utrustad med:
clipon
tillbakaflyttade fotpinnar
Masseck sporthelkåpa
och ett ÖPPET Devil avgassytem

man var kung och skrämde slag på både lokalbefolkningen och snuten (nostalgi)

Om jag inte är helt felinformerad så väger dom 255 kg, vad är det värsta som någon här har försökt/lyckats med i stuntväg med dessa?

Enligt känd rekordbok har en dare devil i Shang Hai fått upp framhjulet 2 kexchoklad över asfalten i 3 lyckstolpslängder.

Nävars. Skämt å sido så gillar jag dessa. åkte moppe och 125'a när dessa svärmade i landet. Snygg nostalgi helst rödmetallic. Köp och förverkliga eller krossa din dröm.

Jag är uppväxt på CB650 och GSX1100E/EF så jag borde vara van vid gammelhojar. Nu har jag det tveksamma nöjet att köra tjejens 900 Boldor -82 efter att min BMW brunnit lite.

Fy fan vilket gammalt skit!
Bromsarna är urusla, vettiga däck finns inte att få, väghållningen gör att hojen känns övermotoriserad och läskig trots att hojen är otroligt trött pga den enorma vikten.

En GSX1100E från samma år känns oerhört mycket modernare även om jag skulle sikta på en ES/EF med styvare ram. Problemet är väl att Sukorna inte ser lika ålderdomliga ut vilket väl kanske ses som charmigt:confused:

Hyser dock själv längtan efter en GSXR7/11 eller en GSXR1100 turbo byggt på urgixxer med lite lätt uppdaterade hyffsat tidsenliga komponenter.

hmm fast vitsen med att köpa en sån här hoj skulle väll vara mest för att köra hoj, ni vet: till o från jobbet, till o från cafét, till o från ica, till o från cafét osv... inga "BOmbRePoR På BulLTen!!ett", åka runt o vara allmänt vacker alltså...

då kanske den inte är så farlig längre?=)

Hade en 82:a om jag minns rätt. Hade gått 6000-mil och den snurra så fint endå. Motorerna är i princip skottsäkra. Däremot får du kolla gaffelpackningarna, glapp i styrlager och hjullager (brukar dock inte vara ngt problem). Och drivpaket, däck och bromsar förstås. Du vill ha 82-83:a (39mm gaffel).

Om du fått upp farten och ska stanna med den så är det bäst du planerar in inbromsningen i almenackan. Funkar i trafik men räcermanövrar är inte o tänka på. :crash

Det går att blåsa Porschar vid rödljusen med en Boldor också ska du se. :hihi

Köpte min för 19.500, sålde ett halvår senare för 24.000 pistoler. :)

Tusan att man skulle börja läsa den här tråden, man börjar ju sakna gamla "bettan" :gråta

viewphoto.php

Tusan att man skulle börja läsa den här tråden, man börjar ju sakna gamla "bettan" :gråta

viewphoto.php

Säga vad man vil men jäkla vilken go soffa det är i Boldor'na! Rejäla limpor det där. :hihi :hojsmilie

Hade en CB 1100 F en sommar och den var råstark men tung och inte så inbjudande til kurvkörning, drog nästan litern per mil, kändes väldigt välgjord.
Detta var sommarn -88, så den var ganska ny då.
Jämfört med en 900 så gav de extra kubiken inte ngt, körde inte fortare än kompisen med 900 F ( eller berodde det på ngt annat ? )
Tycker ändå att designen håller än.
Stötte inte på några fel alls under de 5-600 mil jag körde den.
Men det var väl egentligen fel hoj för mig, eftersom jag ville ha en snabb hoj som man kan köra inspirerat med, och 1100 var inte jätteföljsam. Men gick med den tidens uppfattning om fart ganska snabbt, rakt fram.
Skulle möjligen kunna köpa en av nostalgiska själ, men inte för körupplevelsen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8