Jag har några frågor gällande bolagformen Aktiebolag.
Om jag startar ett sådant, vad kostar det i faktiska kostnader per år, låt oss säga helt utan omsättning? Måste jag ändå betala någon form av styrelseskatt eller dylikt?
Hur många måste ingå i bolagets styrelse?
Är det ok med andra familjemedlemmar som inte har med företaget att göra för övrigt?
Måste de erhålla någon form av arvode?
Måste de deklarera annorlunda även om de ej erhåller ersättning?
Vad är skillnaden mellan ett sedvanligt svenskt AB kontra ett LTD som går att starta för inga pengar alls? Fördelar kontra nackdel? Samma åtaganden?
Behöver man uppge företagets alla olika sysselsättningar precis som vid vanlig f-skattsedel eller får man ägna sig åt alla lagliga företaganden under samma AB utan att behöva göra ändringar?
Man är ju själv anställd i sitt AB, det är ett måste antar jag? Eller kan man ha ett AB utan anställda, om man tex vill använda det vid import av olika produkter? Eller måste den som sköter det hela vara anställd då? Kan jag istället betala ut konsultarvode?
Många frågor och jag kommer säkert på fler inom kort.
Anledningen till att jag frågar här istället för att själv söka efter svaren är för att det finns kunnigt folk här och jag får direkt feedback på frågorna och kan bolla följdfrågor. Så tips om google behövs inte
Om jag startar ett sådant, vad kostar det i faktiska kostnader per år, låt oss säga helt utan omsättning? Måste jag ändå betala någon form av styrelseskatt eller dylikt?
Hur många måste ingå i bolagets styrelse?
Är det ok med andra familjemedlemmar som inte har med företaget att göra för övrigt?
Måste de erhålla någon form av arvode?
Måste de deklarera annorlunda även om de ej erhåller ersättning?
Vad är skillnaden mellan ett sedvanligt svenskt AB kontra ett LTD som går att starta för inga pengar alls? Fördelar kontra nackdel? Samma åtaganden?
Behöver man uppge företagets alla olika sysselsättningar precis som vid vanlig f-skattsedel eller får man ägna sig åt alla lagliga företaganden under samma AB utan att behöva göra ändringar?
Man är ju själv anställd i sitt AB, det är ett måste antar jag? Eller kan man ha ett AB utan anställda, om man tex vill använda det vid import av olika produkter? Eller måste den som sköter det hela vara anställd då? Kan jag istället betala ut konsultarvode?
Många frågor och jag kommer säkert på fler inom kort.
Anledningen till att jag frågar här istället för att själv söka efter svaren är för att det finns kunnigt folk här och jag får direkt feedback på frågorna och kan bolla följdfrågor. Så tips om google behövs inte
