Bolagsformer och dess åtaganden?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har några frågor gällande bolagformen Aktiebolag.

Om jag startar ett sådant, vad kostar det i faktiska kostnader per år, låt oss säga helt utan omsättning? Måste jag ändå betala någon form av styrelseskatt eller dylikt?

Hur många måste ingå i bolagets styrelse?
Är det ok med andra familjemedlemmar som inte har med företaget att göra för övrigt?
Måste de erhålla någon form av arvode?
Måste de deklarera annorlunda även om de ej erhåller ersättning?

Vad är skillnaden mellan ett sedvanligt svenskt AB kontra ett LTD som går att starta för inga pengar alls? Fördelar kontra nackdel? Samma åtaganden?

Behöver man uppge företagets alla olika sysselsättningar precis som vid vanlig f-skattsedel eller får man ägna sig åt alla lagliga företaganden under samma AB utan att behöva göra ändringar?

Man är ju själv anställd i sitt AB, det är ett måste antar jag? Eller kan man ha ett AB utan anställda, om man tex vill använda det vid import av olika produkter? Eller måste den som sköter det hela vara anställd då? Kan jag istället betala ut konsultarvode?

Många frågor och jag kommer säkert på fler inom kort.
Anledningen till att jag frågar här istället för att själv söka efter svaren är för att det finns kunnigt folk här och jag får direkt feedback på frågorna och kan bolla följdfrågor. Så tips om google behövs inte :)

Jag och min kollega driver en salong tillsammans, och vi har därför både ett AB och varsitt eget bolag i form av Enskild firma.

I AB´t betalar vi vad jag vet ingen särskild skatt för styrelser mm.
Och i vårt bolag så hade vi tänkt va styrelseledarmöter bägge två, men då man måste ha en suppleant om man har färre än 3 st styrelseledarmöter så tyckte hon på bolagsverket att vi förslagsvis skulle vara en styrelseledarmot och en styrelsesuppleant.

Som ledarmöter och supleanter kan du ha vem du vill, det behöver inte vara någon delägare i bolaget utan du kan ta en familjemedlem till detta om du vill det.
Hur det däremot fungerar med arvode för dessa personer vet jag inte. Jag och min kollega har ju också ett kompanjonavtal som säger vilka pengar som skall gå vart osv.

Jag tror inte heller att det blir något annorlunda i deklarationen om de inte har något med bolagets ekonomi att göra? Jag deklarerar första gången sen vi köpte Aktiebolaget nu i år så jag vet inte riktigt hur det där fungerar än. Samt att vi har ju en Aukt. revisors konsult som sköter det för oss när det är dags.

Du behöver inte ha anställda i bolaget. Vi har det inte. Vi använder egentligen bara AB´t för att hyra lokalen och hyra ut delar i den till andra. Så vi själva tar ju inte heller någon lön ur det bolaget. Det har bara intäkter och utgifter.

Som jag har fattat det när vi bytte vårt företagsnamn, så måste man ange de olika sysselsättningarna just för att du inte skall konkurerra med en annan verksamhet om dess namn. Vi fick till exempel inte ta namnet "Studio Aveny" för att det redan fanns salonger som hätte något med "Aveny". När vi försökte med det så hade vi som Sysselsättning "skönhetsvård" och då va det blankt nej från bolagsverket om vi inte fick tillstånd av de andra som hade namnet, och det fick vi inte.
Därför ändrade vi vår sysselsättning till "lokaluthyrning", och sen gick det kanon. Och eftersom AB´t inte gör några behandlingar så går det hur fint som hälst :)

Jag vet inte vad LTD som du refererar till är ens?

Som allra minst måste ett AB ha en ordförande, en revisor och en suppleant. Ordföranden är t.ex. du om det är ditt bolag. Suppleanten behöver bara skriva under årsredovisningen och är den som får ta över bolaget om ordföranden dör. Revisorn hyr du in från ett auktoriserat bolag (vilket inte är så himla dyrt, beroende på hur mycket jobb du orsakar för den) och är den som godkänner att det du pysslar med är riktigt och har ett ansvar att anmäla till polis eler liknande om du pysslar med någon ekonomisk brottslighet inom bolaget.

Ingen i styrelsen behöver få någor arvode (revisorns tjänster betalar du dock för). Den som du tillsätter som suppleant om du är ordförande behöver inte deklarera på något annorlunda sätt om du inte ger personen ett arvode.

Ett aktiebolag är en juridisk person med ett eget organisationsnummer. Startar du en enskild firma så är det ditt personnummer som blir organisationsnummer. Med ett AB så får firman F-skattesedel, med en enskild firma så är det du som får F-skattesedel (eller FA). Kort sagt, med en enskild firma så är du bolaget medan ett aktiebolag är sig själv. :va

Ett AB kräver ett visst aktiekapital innan du börjar (100,000kr?). En enskildfirma kan du starta i stort sett efter att ha spenderat en halvtimme med att fylla i elektroniska blanketter. på Bolagsverkets eller Skatteverkets hemsida står det mera.

Ett AB erbjuder större skydd för firmanamnet. Man kan skydda firmanamnet på en enskild firma, men det kostar något i stil med 900kr för länet du bor i och 700kr för varje län utöver det du vill lägga till.

Startar du ett AB utan att bedriva någon verksamhet så kostar bolaget i stort sett bara lite pengar till revisorn (som har ett ganska snabbt jobb att göra när det inte sker en massa i bolaget).

Ett AB måste inte ha några fast antällda. Eller det måste kanske ha en VD :va, som blir du, men du måste inte ge VD någon lön om inte VD vill ha någon lön. Tror jag. Mycket osäker på det.

Äh, känner att någon kunnig får förklara det bättre... :tungan

Som allra minst måste ett AB ha en ordförande, en revisor och en suppleant.

Tror dom ändrade det där med att ab måste ha revisor för nåt år sen..och om jag kommer ihåg rätt så måste ditt ab ha en revisor först när det omsätter över 1 miljon per år.

Jag driver ett AB och betalar definitivt ingen ersättning till styrelsemedlemmarna =)

Inga anställda behövs. Ett utländskt bolag reggat på Gibraltar (som jag antar att du är sugen på), kan ha vissa skattetekniska fördelar, men det
är ganska struligt att jobba med. Dock ska du nog höra med en riktig bolagsjurist om fördelar/nackdelar, beroende på vad du ska jobba med.

Tekniskt sett äger man aktier i ett bolag och inte "bolaget" i sig. Som tidigare talare beskrivit är bolaget en egen juridisk person.

Vilken bolagsform som passar dig bäst är helt beroende av vilken verksamhet som ska bedrivas. Tar du stora risker med stora investeringar är det självklart att starta ett AB. Inte kul att sitta med
miljonskulder efter några år, om någonting gick snett.

Och ja...du ska ange vilken bransch bolaget ska verka inom. Namnet ska också återspegla detta, enligt god bolagssed...trams.

VD är inget lagen säger något om. Precis lika lite som IT-tekniker eller annat yrke. Däremot ska bolagets styrelse ha en ordförande som blir du.

Last edited:
Tror dom ändrade det där med att ab måste ha revisor för nåt år sen..och om jag kommer ihåg rätt så måste ditt ab ha en revisor först när det omsätter över 1 miljon per år.
Fett. Och ser just att man inte behöver mer än ett minsta aktiekapital på 50000kr för att starta ett AB nu.

Även om man inte är tvungen att ha en revisor så kan det ändå vara en god idé att ha en revisor eller van bokförare eller något om man inte själv har örnkoll på det ekonomiska. Då har man någon som man kan rådfråga om det man är osäker på och som kan säga till i tid om man gör något galet så inte skattmasen kommer och jagar en med blåslampa ett par år senare.

Edit: har man 50lakan och inte desperat behöver de för att t.ex. införskaffa något till den nya firman och har svårt att få lån så tycker jag att det är ett AB som gäller. I och med att ett AB är en juridisk person så är aktieinnehavaren inte direkt personlig ansvarig för om firman skulle dra på sig skulder och gå omkull (däremot så kan man genom att sitta som ordförande i förlängningen bli ansvarig, det är därför mindre seriösa typer kör AB med en alkis som målvakt på ordförandeposten). Dessutom har jag för mig att det är lite lättare att spara pengar i ett AB för framtida behov, med enskild firma så är det knöligare och tanken är egentligen att man ska ta ut eventuell vinst direkt.

Last edited:

Nope....

Revisionsplikten skall avskaffas men den proppen är inte lagd än

Nope....

Revisionsplikten skall avskaffas men den proppen är inte lagd än

Jag lyfter denna tråd igen för ytterligare funderingar.
Revisionsplikten, vad innebär den lite mer ingående? Måste jag anlita någon speciell revisor, någon som är godkänd av nån specifik instans?
Saken är den att jag funderar på att starta ett bolag men kommer ej ha så mycket ruljans det första året/åren och då vill jag ju inte att det ska kosta så mycket då jag bara kommer ha utgifter och inte så mycket intäkter.

Ingen som kan rabbla upp skillnader/fördelar/nackdelar med ett LTD kontra ett traditionellt AB. Förutom det sedvanliga aktiekapitalet om 100k/50k.

Alla revisorer är väl auktoriserade? Annars får de inte kalla sig revisor?
Har du ett nästan vilande bolag är det lätt att göra boksluten. Revisorn är sen den som går igenom allt och intygar att det stämmer.

Har du ett nästan vilande bolag är det lätt att göra boksluten. Revisorn är sen den som går igenom allt och intygar att det stämmer.

Jag kommer inte ha det vilande, men jag kommer bara köpa in saker till att börja med för egna pengar utanför bolaget och sedan föra in det. Kommer ej heller ha någon försäljning/vinst det första året heller.
Jag tänkte mer om det måste vara någon speciell revisor just vid hantering av AB men det borde således alla revisorer klara av?
Men jag får inte göra bokslutet själv misstänker jag?

Det finns en ofta förbisedd bolagsform som det inte brukar informeras om: Kalsongbolag.

Först igår fick jag höra talas om den.
Jag blev då uppringd av en telefonförsäljare.
För att vara säker på vem jag hade att göra med (och för att prata bort hans tid lite)
försökte jag hitta företaget han jobbade för på http://allabolag.se/.
Det fanns inte där så då frågade jag lite mer om företaget, bla om bolagsform.
Jag frågade om det var ett aktiebolag, handelsbolag eller vad.
Då förklarade han altså att det var ett kalsongbolag.
Jag frågade lite om hur det fungerade och vilka regler som gäller för kalsongbolag,
men jag fick inte några riktiga svar. Det kanske finns någon här som vet...?

(Anledningen till att jag inte hittade bolaget på allabolag.se var antagligen att det var
ett schweiziskt bolag. Kalsongbolag kanske är en schweizisk specialitet?
Jag frågade också om det inte krångligt att handla med ett schweiziskt företag,
men det var tydligen inga problem nu när både Sverige och Schweiz är med i EU.)

Det finns en ofta förbisedd bolagsform som det inte brukar informeras om: Kalsongbolag.

Först igår fick jag höra talas om den.
Jag blev då uppringd av en telefonförsäljare.
För att vara säker på vem jag hade att göra med (och för att prata bort hans tid lite)
försökte jag hitta företaget han jobbade för på http://allabolag.se/.
Det fanns inte där så då frågade jag lite mer om företaget, bla om bolagsform.
Jag frågade om det var ett aktiebolag, handelsbolag eller vad.
Då förklarade han altså att det var ett kalsongbolag.
Jag frågade lite om hur det fungerade och vilka regler som gäller för kalsongbolag,
men jag fick inte några riktiga svar. Det kanske finns någon här som vet...?

(Anledningen till att jag inte hittade bolaget på allabolag.se var antagligen att det var
ett schweiziskt bolag. Kalsongbolag kanske är en schweizisk specialitet?
Jag frågade också om det inte krångligt att handla med ett schweiziskt företag,
men det var tydligen inga problem nu när både Sverige och Schweiz är med i EU.)

Drygar du dig nu eller är du seriös?

Nej, det finns något som heter godkänd revisor också. Så auktoriserad revisor behövs inte för ett litet bolag.

Du får göra ditt bokslut själv, men det är enklare att låta en redovisningsbyrå/tant göra det åt dig. Gör du det själv och gör en massa fel så blir det kanske en större insats av revisorn=dyrare. En redovisningsbyrå är billigare per timme än revisor. En revisor får inte göra bokslut åt dig, däremot komma med tips.

Förutsättningarna för enskild firma harförbättrats genom att man numera kan behålla pengarna i firman och bara betala bolagsskatt precis som för ett AB. Så jag tycker gott man kan starta med en enskild firma och så småningom kanske byta till AB. Enda fördelen som kvarstår med AB är väl att ett AB räknas skillt från ägaren och kan gå i konkurs utan att ägaren får fortsätta betala på skulderna. I praktiken tror jag däremot att de flesta banker ändå kräver att ägaren borgar för att låna ut pengar till ett nystartat AB och därmed finns det ingen fördel kvar gentemot enskild firma.

Om man ska starta upp något såm inte kräver stora investeringar så tycker jag gott man kan vara lite fräck och starta upp en verksamhet utan att registrera firma. Ingen kommer märka någonting och man slipper skatta för vinsten. Samtigt får man tidpå sig att se om det verkligen är nåt som kommer löna sig.
Dock kräver företag oftast f-skattsedel för att vilja göra affärer med dig så resonemanget förutsätter även att man har privatpersoner som kunder. Grossisterna däremot är oftast lite flexibla.

Jag har redan under flera års tid gjort just detta som du sa, varit fräck och haft en form av sidorörelse utan att ha firma registrerad för att på så vis stoppa pengarna i egen ficka. Det har dock inte varit några stora summor det har rört sig om så det kanske skulle gå under hobbyverksamhet ändå. Och grossister har det löst sig med ändå när man har köpt genom den andra firman eller liknande.

Några lån från bank eller dylikt är inte aktuellt då det inte är varor för flera hundra tusen som ska stå på ett lager och vänta på att säljas, det är betydligt mindre summor än så till en början.
En av anledningarna är att firman inte ska stå på mig samt att den person som ska vara "ledande" vill ha rätt till a-kassa och kan då inte starta enskild firma. Om inte jag gör det som arbetsgivare men det vill jag inte.
En annan är att samarbetspartnern i Kina vill att det ska vara ett AB , helst ett LTD, varför vet jag inte riktigt men det kanske är av deras skattemässiga skäl då deras firma är registrerad utanför Kina.

En annan är att samarbetspartnern i Kina vill att det ska vara ett AB , helst ett LTD, varför vet jag inte riktigt men det kanske är av deras skattemässiga skäl då deras firma är registrerad utanför Kina.

Hur vet den kinesiska sammarbetspartnern att det är ett AB och inte ett ensk? Säker på att det inte bara är begreppsförvirring? LTD eller inte spelar absolut ingen roll för Kineserna.

För övrigt håller jag med herrarna ovan om att skaffa en ensk och skippa AB. Revisionsplikten finns änsålänge kvar och kostar några tusen i arvode till en Revisor oavsett om bolaget har verksamhet eller ej.

Revisor= Personen som granskar bokslutet. Skall vara fristående från den löpande bokföringen.
Redovisningskonsult= Personen som gör bokföring och bokslut.

Hur vet den kinesiska sammarbetspartnern att det är ett AB och inte ett ensk? Säker på att det inte bara är begreppsförvirring? LTD eller inte spelar absolut ingen roll för Kineserna.

Som jag sa, deras firma är inte registrerad i Kina men jag tycker ändå att det bör kvitta. Men ett LTD har ju helt andra förutsättningar när det gäller skatter, kanske även påverkar deras försäljning till just ett LTD? Jag låter det vara osagt.

För övrigt håller jag med herrarna ovan om att skaffa en ensk och skippa AB. Revisionsplikten finns änsålänge kvar och kostar några tusen i arvode till en Revisor oavsett om bolaget har verksamhet eller ej.

En av anledningarna är ju som sagt det där med akassa och allt hur det fungerar. En enkel lösning är ju att hyra F-skatt men det är en sista utväg.
Vet du om revisionsplikten även gäller LTD-företag? Jag hittar ingenting om just detta men det bör ju vara densamma.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT