Banktjänstemän och Politiker säger jag bara

Det är lite det jag menar.. I dagsläget så hade ditt boende kostat 2 mille.. i en förort.. Du har precis som jag anpassat mun efter matsäck..
Jag vet att du tycker att vi inte ska skissa men jag och frugan är inne på att skaffa en ond liten dvärg och vill då gärna ha ett hus.. Som det ser ut idag så har vi råd, med goda marginaler..
Efter detta krav så minskar våra marginaler med ca 3k. med ökad ränta så minskar dom ännu mer.. Vinner det rödgrönahelvetet så kommer fastighetsskatten, 3300 till i månaden, 40års amortering och vips har kostnaderna utan ränteökningar ökat från dagens läge till +14k per månad.. Det är hälften av min nettolön! Som inte har ett skvatt med ränteläget att göra..
Det jag försöker få fram är att skillnaderna av "ett litet beslut" får enormt stora konsekvenser för oss som bor i en storstad..
Det skulle ha gjorts för länge sen och som du säger, det skulle ha varit ett krav på amortering, inte att bostadslånet bara får vara 85%..
Folk kommer ändå bli tvugna att låna pengar det blir bara ännu dyrare och priserna på villor och lägenheter kommer inte att sjunka såvida vi inte har en komplett kollaps men då har vi andra problem också..
Frågan än ju bara, hur ska en ung människa idag ha råd att köpa en lägenhet?? Vilken "icke brat" kan hosta upp 2-300k i kontantinsats för en sketen lägenhet i Segeltorp??
Faen, du har det inte lätt just nu inte...
![]()