Bolånetak på 85% från 1 oktober

:rofl

Banktjänstemän och Politiker säger jag bara :FU

:huvet:huvet:huvet

Det är lite det jag menar.. I dagsläget så hade ditt boende kostat 2 mille.. i en förort.. Du har precis som jag anpassat mun efter matsäck..

Jag vet att du tycker att vi inte ska skissa men jag och frugan är inne på att skaffa en ond liten dvärg och vill då gärna ha ett hus.. Som det ser ut idag så har vi råd, med goda marginaler..
Efter detta krav så minskar våra marginaler med ca 3k. med ökad ränta så minskar dom ännu mer.. Vinner det rödgrönahelvetet så kommer fastighetsskatten, 3300 till i månaden, 40års amortering och vips har kostnaderna utan ränteökningar ökat från dagens läge till +14k per månad.. Det är hälften av min nettolön! Som inte har ett skvatt med ränteläget att göra..
Det jag försöker få fram är att skillnaderna av "ett litet beslut" får enormt stora konsekvenser för oss som bor i en storstad..

Det skulle ha gjorts för länge sen och som du säger, det skulle ha varit ett krav på amortering, inte att bostadslånet bara får vara 85%..
Folk kommer ändå bli tvugna att låna pengar det blir bara ännu dyrare och priserna på villor och lägenheter kommer inte att sjunka såvida vi inte har en komplett kollaps men då har vi andra problem också..

Frågan än ju bara, hur ska en ung människa idag ha råd att köpa en lägenhet?? Vilken "icke brat" kan hosta upp 2-300k i kontantinsats för en sketen lägenhet i Segeltorp??

:skrattaåt

Faen, du har det inte lätt just nu inte... :gnissla

:hihi

Haru börjar raca än? Annars är det dags att sälja flådåken och börja slänga pengarna i RR-sjön.
Eller i FI´s tunna...

Neh, inget race i år, och eftersom jag kör som en jävla kärring så lär det inte bli något i år. Får se hur det tar sig under året, kommer köra lite bandagar IAF, hunnit med 5st i år och har 5st till planerade så.
Sambon vill ju köpa hoj nu också så blir nog till att sälja IAF ett flådåk och köpa en större buss istället för ambulansen så vi båda får plats med hojar och allt som ska med, hon kommer bli ruskigt mycket snabbare än mig :tummenupp
Nu blev det jetteåfftoppick... :näsblod

Självklart men hur löser man det då??
Alla vill bo nära en storstad för där finns jobben, hög efterfrågan och liten tillgång trissar priser..
Vad är lösningen??
Jag ser bara en och det är att bostadsmarknaden kollapsar totalt men då kommer stora delar av Sveriges ekonomi att följa rakt efter.

Ja, kontentan av eländet är nog sådant.
SKulle inte bli det minsta förvånad om det snart ser ut som USA:s bolånesnurra...
Men sen är jag förvisso obotligt kritisk.

En av anledningarna till att bostadsmarknaden i USA gick åt helvete. Bankerna stod med hus som inte var värda ett öre. Och fick inte tillbaka ett öre på dem

Men den allra största anledningen till att bomarknaden i USA gick åt helvete är att där är det banken som äger huset och inte den som har huslånen. Det ger folk ett gyllene läge att köpa fastigheter i spekulativt syfte där de själva inte tar någon som helst risk eftersom att om marknaden sviker och pengarna tryter så är det bara att lämna nyckeln till banken. Vilket många gjorde, varför ska man bo kvar i sitt överbelånade hus när marknaden kraschar när man kan köpa ett nytt hus för halva priset?

I Sverige äger låntagaren huset och huset är enbart en säkerhet för lånet, säljer man sitt hus med en förlust så står man kvar med ett stort lån till banken och inget boende, med dessa förutsättningar finns det ingen chans att få ett ny bolån och därför kan man inte elda på en nedåtgående marknad på samma sätt. Här kommer nog de flesta att bo kvar i sina hus och lägenheter om priserna går ned, effekten vi troligen kommer att se är att färre väljer att sälja eftersom att man inte kan köpa nytt ifall ens hus/lägenhet har lägre värde än belåningen. Därför lär vi inte få samma fria fall i priserna som i USA. Däremot kommer de med all sannolikhet att stabiliseras och eventuellt sjunka lite.

Om räntan går upp till mer kännbara nivåer som +5% kommer vi nog få en hel del hus till salu i Sverige, samt bostadsrätter och så vidare..

Om räntan går upp till mer kännbara nivåer som +5% kommer vi nog få en hel del hus till salu i Sverige, samt bostadsrätter och så vidare..

Banken räknar på att du ska klara 8% ränta när de lånar ut eller de gjorde iaf det förr, de kanske räknar än högre nu och då räknar de inte med att du ska överleva månaden på enbart nudlar. Dessutom är folk ganska vana att dra ner på onödiga saker när det börjar knipa, så det vi kommer se med ökade räntor är framförallt mindre konsumtion. Jag tror att det är ganska få som tvingas sälja när räntan ligger på 5%. Tänk på att det bara är knappt 1,5 år sedan räntan låg upp mot 7% och då verkade det inte som att fler tvingades sälja, åtminstone ökade inte utbudet av lägenheter och hus i Stockholm.

Banken räknar på att du ska klara 8% ränta när de lånar ut eller de gjorde iaf det förr, de kanske räknar än högre nu och då räknar de inte med att du ska överleva månaden på enbart nudlar. Dessutom är folk ganska vana att dra ner på onödiga saker när det börjar knipa, så det vi kommer se med ökade räntor är framförallt mindre konsumtion. Jag tror att det är ganska få som tvingas sälja när räntan ligger på 5%. Tänk på att det bara är knappt 1,5 år sedan räntan låg upp mot 7% och då verkade det inte som att fler tvingades sälja, åtminstone ökade inte utbudet av lägenheter och hus i Stockholm.

Banken räknar i största mån om vad den kan tjäna på just dig när du sitter där och vill ha ett lån. Varför prackar de annars på folk tveksamma placeringar som inte ens når sitt eget index eller lån till ruckel. Klart inte utbudet ökar för ingen vill ju sälja när ingen har råd att köpa, det är lite av sitt eget moment 22. Du kan inte sälja, för då går du back, du kan inte leva för du har inga pengar. Grattis :tummenupp Edit: Folk är gärna dummare än man tror :gnissla

Banken räknar i största mån om vad den kan tjäna på just dig när du sitter där och vill ha ett lån. Varför prackar de annars på folk tveksamma placeringar som inte ens når sitt eget index eller lån till ruckel. Klart inte utbudet ökar för ingen vill ju sälja när ingen har råd att köpa, det är lite av sitt eget moment 22. Du kan inte sälja, för då går du back, du kan inte leva för du har inga pengar. Grattis :tummenupp Edit: Folk är gärna dummare än man tror :gnissla

Banken vill inte att du inte ska klara av att betala dina lån och tvingas sälja till ett pris som är lägre än det lån du har eftersom att du då förvanlas till en enorm kreditrisk för dem. Därför har de redan nu stramat åt sina krav. SEB och Swedbank kräver redan 20% bottenlån exempelvis och det är mååånga som nekas bolån nu till skillnad från för 1,5 år sedan. Troligen är det också därför visningarna under våren var mindre välbesökta och färre lägenheter såldes vilket nu lett till ett överutbud. Redan innan Finansinspektionens beslut så hade bankerna börjat inse att de måste ta lägre kreditrisker eftersom att de är väl medvetna om att de kommer att få högre kreditkrav på sig.

Snälla, snälla, snälla säg att de även ska införa 85%regeln på redan befintliga bolån :D:D:D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park