boktips?

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
Imaginär R1
Har ingenting att läsa!

Är det någon som har någon löjligt bra bok att rekomendera? Är allätare och har redan läst "DaVinci koden" och "Änglar och demoner".

Gillar Stephen Kings böcker.

Om skräck önskas kan jag rekommendera Jurkyrkogården, boken är mycket bättre än filmen. Annars är Sömnlös en trevlig och spännande bok av samma författare.

Fått för mig att King fått ett B-rykte, men det kanske gäller filmerna som är baserade på hans böcker i första hand.

Gillar iaf ovanstående böcker.

The Dirt - Mötley Crue (Jisses, Those dudes knew how to party)
Munken Ansgar och Kärleken - Björn Fontander (galen historielektion)
Vävarnas barn - PA Fogelström, sen tar du resten av Stadserien... (mina drömmars stad osv.)

Bibeln ock Koranen är lättsmälta har jag hört. (för vissa)

bra böcker..

"stiftelse triologin" av isaac asimov (mäktigt å mkt genomtänkt verk) sci-fi
"EON" av greg bear (lite kallakriget mentalitet, men annars helt OK) sci-fi
"stalins hämnd" av niclas sennerteg (skrämmande historiskt dokument)
"en ryslig historia" av tom sharpe (sanslöst komisk bok, som får dig å :rofl)
"firefox" av craig thomas (baserades en clintanfilm på boken, men filmen e mkt sämre)
"HMS "ULYSSES"" av alistair maclean

"Four stroke performence tuning" av A. graham Bell får dig att somna gott på kvällen,eller varför inte "Twist of the wrist II" av Keit Code den får dig att se på hojkörning på ett helt nytt sätt.

Annars slår jag ett slag för lite svensk historia som tex "Tetra" eller "Handelsmännen" böcker historierna bakom Terapack och H/M.
Hoppa dock över boken om IKEA,den suger och är bara ett försök att släta över Kamprads Nazistsympatier under 50-talet.

Mitt standardtips: Liftarens guide till galaxen, men f.ö så sträckläste jag nyligen "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" av Leif GW Persson. Ska leta rätt på hans andra böcker nu.

betsy skrev:
Mitt standardtips: Liftarens guide till galaxen, men f.ö så sträckläste jag nyligen "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" av Leif GW Persson. Ska leta rätt på hans andra böcker nu.

Vad handlar den om? GW's alltså.

chrilla skrev:
Vad handlar den om? GW's alltså.

Jag har ju missat att han skrivit 5 böcker om samma snutar, men så här står det om den här: "En amerikansk journalist på Sverigebesök hoppar från ett fönster. Självmord enl. polisen som avskriver fallet. Lars Martin Johansson, intendent o t.f. chef för.."

Miljön är Stockholm, ganska "rått" språk, lätt att hänga med trots olika pågående fall... Ja, jag gillar den iaf.

Clive Cussler har skrivit ett antal bra böcker, likaså Alistair Maclean. För motornissar är A. Graham Bell rätt författare, eller möjligtvis Gordon P. Blair om man vill ha tag i ett par riktigt tekniska tegelstenar. Men trots allt det finns det ju ändå inget som slår "Captain" W. E. John's alla Bigglesböcker. :rolleyes:

* Liftarens Guide Till Galaxen (klassiker. bra.)
* Mötley Crue - The Dirt (just börjat läsa den, riktigt underhållande)
* Mikrofonkåt (bra bok om svensk hip-hop under senare delen av 90-talet)
* Stigma - Den avvikandes roll och identitet (intressant bok om utanförskap)
* Svensk Kriminalkrönika (ges ut årligen, mycket intressant läsning om nordiska kriminalfall)

Mja, kan säkert dryga ut listan lite till också. Jag har t.ex. "Zen, och konsten att sköta en motorcykel" hemma i bokhyllan som väntar på att läsas. :)

"Kollektivt självmord" av Arto Pasiliina. :tummenupp

"De hängda rävarnas skog" av samma författare är också en bok man får ett leende på läpparna av.

David Eddings' "Sagan om Belgarion". :banana
Lagom avslappnad fantasy och skön humor emellanåt! Sträckläste alla 12 på väldigt kort tid (för att vara jag!). :rolleyes:

Dean Koontz, "väktaren" samt "sekten". Riktigt bra böcker enligt mig... Har läst alla hans böcker utom den senaste och jag blev bara besviken på två stycken av dem.

Dee_cati skrev:
Dean Koontz, "väktaren" samt "sekten". Riktigt bra böcker enligt mig... Har läst alla hans böcker utom den senaste och jag blev bara besviken på två stycken av dem.

För att inte tala om "Phantoms" av samma författare. Streckläsningsvarning på den.

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back