Bogsering med hoj =)

Höll i polarens axel när jag cyklade och han åkte DT125.
Kom upp i 105km/h faktiskt =)

edit. För mig heter det TOLKA

Höll i polarens axel när jag cyklade och han åkte DT125.
Kom upp i 105km/h faktiskt =)

edit. För mig heter det TOLKA

Gjorde jag också.... Dock en vanlig moppe...
På nåt vis dök jag i diket, krossade en muskel i ryggen och rev upp hela vaden ordentligt på en taggtråd och hamnade på sjukan... Inget hit :)
Gick dock inte i 105, tackar för det!

Gjorde jag också.... Dock en vanlig moppe...
På nåt vis dök jag i diket, krossade en muskel i ryggen och rev upp hela vaden ordentligt på en taggtråd och hamnade på sjukan... Inget hit :)
Gick dock inte i 105, tackar för det!

Gjorde jag också då jag var ~15, tolkade med en 125'a, vet inte hur fort det gick men knappast över 70 IAF.

Kommunen hade spettat upp asfalten efter en kurva, så jag röck till i styret för att lätta framhjulet över kanten.

Förmodligen slog framhjulet i kanten ändå för gaffeln gick av inuti styrhuvudet. så jag satt med styret i handen, framhjulet körde ifrån mig och ramen försvann under mig...

Bruten arm och ordentlig hjärnskakning blev resultatet!

Fick en flashback från lumpen när min 258:a la av och skulle honka med en annan ordonnans. Minus 10 grader men vi skulle få hem hojen till kasernen. Mitt ute i skogen var vi, la rep över fågelpinnen & drog iväg på isiga grusvägar. Kom väl kanske 500m sen drog jag på röven med hojen rätt ner i ett dike. Hade rätt lätt att hålla mig för skratt då. :mad:

Vi fick lära oss att bogsera med rep i Lumpen med MC258.
hojarna var till och med utrustade med ett rep som bla skulle användas vid bogsering.:yoparty

Last edited:
MC285? Vad är det för hoj? :va

Husqvarna 258. Militär 250cc tvåtaktare med automatväxellåda. Fantastisk liten maskin, ingen topprestanda någontans men fixar det mesta och du kan göra det mesta i mekväg ute i skogen med de verktyg som ingår.

Hånka heter det, Och jag har utövat denna ädla metod när kompisens Gixxer fick soppatorsk. Han högg tag i min arm och jag drog han med min hoj. Så nu sitter jag här med en ½ meter längre arm 2 år senare.

När jag var i moppeålder för 20 år sen, kallade vi det för att länka häromkring... Det uttrycket har väl en helt annan betydelse idag men då hade ju inte varje unge en dator...:rolleyes:

Tolka som nån nämnt, heter det säkert nånstans, men annars är det när soldater på cykel blev dragna av en traktor med rep. Men det var väl på hedenhös tid.
Puh, så kände man sig lite ung igen iaf... :D

De enda som mc i sverige som med lagens rätt får bogseras (och då menar jag bogseras, inte honka) är försvarets hojar.

Skitkul! Då fäster man ett snöre i draghojen, och kopplar det mot fågelpinnen på styret och håller det låst med handen.
Skulle det gå åt H-E så är det bara att släppa snöret!

Men det är ju förbjudet på civilhojar som sagt. Å andra sidan skulle jag inte vilja prova på en SH.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025