Bobber-abstinens, hjälp med val!

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jajajaja, jag vet att jag är på sporthoj och har varit här ganska länge. Men tänker inte vända mig till andra halvdöda forum och vet att vi har flera custom-folk här.

Jag byggde ju en bobber på en CB600 som ett litet skojigt sidoprojekt när jag byggde bil för typ ett år sedan. Nu har jag köpt hus, håller på att få ordning en sprillans ny verkstad med allt jag behöver och har en sjuk abstinens efter att bygga hoj igen.

Så jag måste bygga en bobber igen, fast denna gången seriöst och helhjärtat. Nu behöver jag eran hjälp med hojval.

Jag har tänkt lägga mellan 20-35 papp på hojen.

Mitt största problem är min längd. Jag är 188cm lång och vill börja bygga på en hoj som från början är tillräckligt stor. Vet att det är svårt att hitta och har sökt en jävla massa, men får inga vettiga svar nånstans.

Hojar som är intressanta är:
Yamaha Dragstar 1100 eller 650, aldrig kört eller provsuttit
Suzuki Intruder 1400, aldrig kört eller provsuttit
Kawa Vulcan 1500, aldrig kört eller provsuttit
Suzuki Marauder 800, aldrig kört eller provsuttit

Detta är hojarna som jag funderar på men tar gärna emot förslag på fler. Jag har haft en Honda Shadow 600 och tyckte den dels var för slö, men också lite för liten. Antar att 1100'n är precis samma fast lite snabbare? Har även suttit på en virago men tänker aldrig sitta på en sådan minimal tantmotorcykel igen.

Kraven är alltså:
Gärna mer än 600cc, den ska ju orka liiiite iaf.
Så stor som bara möjligt!
Rätt prisklass

Hilfe!

Honda shadow 1100?

Intrudern är svår att få till äkta bobber-stuk på.
Se bara mitt bygge förra året.
Baken ställer till det och linjerna blir svåra.
Den går att få snygg och ren ifall man siktar på kort, låg och liten. Men att få till det med apes kommer bara att bli konstigt.

Triumph Speed Triple!

(Sedan vill vi ju även se bilder på verkstaden också!)

Jag vill gärna hålla mig till v-twin. Byggde på radfyra sist och visst det är ju lite ballt men saknar mullret.

MotherTrucker, jag vill bygga en stor fet bobber och tycker därför att en stor utgångshoj är att föredra. Är lite sugen på en VZ800 marauder då jag gillar flera saker med den hojen, men har aldrig kört eller suttit på den. Någon som har/har kört en?

Bilder på verkstan får ni så fort den är helt färdig! Där blir svets, rörbock, blästerskåp, tryckluft och massa godis =)

Jag vill gärna hålla mig till v-twin. Byggde på radfyra sist och visst det är ju lite ballt men saknar mullret.

MotherTrucker, jag vill bygga en stor fet bobber och tycker därför att en stor utgångshoj är att föredra. Är lite sugen på en VZ800 marauder då jag gillar flera saker med den hojen, men har aldrig kört eller suttit på den. Någon som har/har kört en?

Bilder på verkstan får ni så fort den är helt färdig! Där blir svets, rörbock, blästerskåp, tryckluft och massa godis =)

Jag har länge funderat på att slakta en HD och bygga en riktig bobber av den, har tyvärr inte hittat något roligt objekt men letar fortfarande.
Går att skrämma upp dem en hel del i motorn :)

Inspiration

Kawa VN800 som någon redan tipsat om,skapligt med pulver, rätt prislapp, och verkar som en del byggt på den. Den är ju överlag lite smäckrare än 1500 cc.
Schyssta ekerfälgar, classic modellen har fett framhjul. Sålde min till en kille i Trollhättan som skulle sätta kapen i den och bobba den, vet dock inte resultatet.

Skickar med en inspiartionsbild på en VN 800:

kawasaki_vn800_vulcan_bobber_002.jpg
Lycka till!

Last edited:
maraudern är liten tycker jag,
har inte kört så mycket glidare men den kändes vinglig och jobbig i kurvorna men de kunde lika gärna vart däcken som va dåliga.
kraften är ju inte så mycket men de är väl ingen lågkubikare.
ganska snygga igentligen men som bobber är gjutna alu hjul inte så rätt samt att dom bobberbyggen jag sett verkar dom bli så höga så de ser skumt ut, jag skulle lätt köra på nån modell med sving som ser ut som stelbenare typ shadow mm

Dragstar alla dagar i veckan. Luftkyld snygg motor och softtail ram.

20-35 tusen skulle kunna vara din totala budget om du köper ett lite mer prisvärt objekt att bygga på, känns ju dumt att köpa en nyare hoj som inte bottnat i värde ännu?

kanske en Yamaha XS 650? Paralelltwin, skottsäker motor. (http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_Xs_650_Se_38844796.htm?ca=23_8&w=3&last=1) mycket insperation att hämta från www.xs650chopper.com

Eller bygga på en gammal Yamaha XV, t.ex. denna http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_XV_750_38939967.htm?ca=23_8&w=3 alternativt en TR1:a http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_TR1_XV1000_33705181.htm?ca=23_8&w=3

Skulle vilja se ett bygga på en Savage någon gång: http://www.blocket.se/kristianstad/Svart_Suzuki_Savage_LS_650_94_38983780.htm?ca=23_8&w=3

Ja, iaf. tycker jag att du max ska lägga 20 000 på hojen, helst runt 10 -15, å sen lägga resten antingen på delar till hojen eller något annat. Att lägga 35k för en hoj man ska bygga om känns som att köpa äkta silke för att torka sig i röven med.

Nu står det en Savage LS650 i garaget. Det bara blev så och jag är riktigt sugen på att börja bygga!

Om du skall stelbena på riktigt, försök isåfall att stretcha ramen ca 4" bakåt så blir den lite rymligare + att du kan få ner batteriet på de nedre ramrören.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti