Bo i Umeå?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Jag har varit i umeå på semester många gånger och jag tycker om den stan!

Jag BOR i Umeå, trevligt att se så många fina kommentarer om stan.

Du kan tjacka värsta grymming hojen om du bor i Umeå, för här behöver man ingen bil, det går hyfsat med bussar, annars cyklar alla till och från universitetet, året om. (fast köp ett bra lås till trampcykeln, annars tenderar dom att byta ägare spontant)

GuW skrev:
annars cyklar alla till och från universitetet, året om. (fast köp ett bra lås till trampcykeln, annars tenderar dom att byta ägare spontant)

Jo dom är duktiga på cykla de där studenterna. Dom verkar samtidigt lida av nackproblem och obefintliga bromsar då dom varken saktar in eller tittar åt sidorna då dom passerar korsningar och övergångsställen och dyl. kanske är det som kallas självsanering
:kocko

Har jobbat några veckor på ett ställverksbygge intill universitetet och det var intressant och se hur lämmeltåget på väg dit lyckades passera lastmaskiner, lastbilar osv utan att nånsin behöva bromsa utan dom tog vägar genom skogen och passerade i närmast obefintliga öppningar mellan hårda föremål! Dom som trots allt bromsade gjorde det så sent att man fick se många 180 graders stoppies :D

Om någon känner till något billigt boende (allt av intresse: korr.rum, kollektiv, inneboende) så PM:a. Måste hitta nånstans att bo snabbt nu och jag kommer ingen vart via förmedlingen eftersom jag inte varit registrerad som sökande tillräckligt länge.

Umeå Universitet äger ju lite rum och sånt här och var som (oftast) utbyteselever bor i. Men med tur kanske de kan fixa ett sånt åt dig tillfälligt.

Ska hålla ögonen öppna om jag ser nån lapp här i trappuppgångarna var folk vill hyra ut sina rum tillfälligt.

Förövrigt så ska man nog vara registrerad minst 6månader på bostadens sidor innan man har nån större chans att få en lägenhet/rum.

edit: om du är duktig på att laga mat och tycker om att städa och tvätta så kan du nog få flytta in hos mig.. :tomten

mb skrev:
Om någon känner till något billigt boende (allt av intresse: korr.rum, kollektiv, inneboende) så PM:a. Måste hitta nånstans att bo snabbt nu och jag kommer ingen vart via förmedlingen eftersom jag inte varit registrerad som sökande tillräckligt länge.

Kolla på blocket!

Där brukar det annonseras ut en hel del hyreslägenheter, rum och dyl.

zoddri skrev:
Umeå Universitet äger ju lite rum och sånt här och var som (oftast) utbyteselever bor i. Men med tur kanske de kan fixa ett sånt åt dig tillfälligt.

Ska hålla ögonen öppna om jag ser nån lapp här i trappuppgångarna var folk vill hyra ut sina rum tillfälligt.

Förövrigt så ska man nog vara registrerad minst 6månader på bostadens sidor innan man har nån större chans att få en lägenhet/rum.

edit: om du är duktig på att laga mat och tycker om att städa och tvätta så kan du nog få flytta in hos mig.. :tomten
Hade inte tänkt att bli hemmafru (:6surkart), men tack för tipsen :)

...lite synd att ingen tipsade om att regga sig på bostaden när den här tråden startades för drygt ett år sen. Min dumhet att inte kolla upp sånt :gnissla

Honken skrev:
Kolla på blocket!

Där brukar det annonseras ut en hel del hyreslägenheter, rum och dyl.
Jo... har ringt på allt som finns där tror jag. Ska upp och kolla på ett par rum i veckan, men jag är tyvärr inte enda spekulanten.

firman jag jobbar åt har köpt upp en del hus i umeå....på sandbacka och runt om i stan ...han har dille på att bygga ettor i källarplan .....men tyvärr så räknas dom som ny produktion ..så hyran kanske inte är lämplig för studenter ....men för dom som tycks ha råd så kolla in www.Nybergs.nu o klicka på fastigheter

Har du lite pengar så tjacka en bostadsrätt eller nåt på Ersboda..

Ersboda har i vissa kretsar dåligt rykte men de har i regel aldrig varit på Ersboda ;)

Beror väl lite på hur mycket du tänkt lägga ned på boendet men..

Ska du bo någorlunda bililigt är det gamla svårfunna hyreslägenheter eller helt enkelt en bostadsrätt.. Vissa går att få med garage ;)

Du kan även passa på att kika på tex www.lumaf.se eller liknande..

Man han även kolla www.hemnet.se men där finns mest bostadsrätter..

Happy hunting :)

Tackar för alla tips :)

Fick precis napp på en källaretta via kontakter, så det blir troligtvis den till att börja med.

Se upp för gammgix i sommar, ni umeåbor :D

Bara av nyfikenhet.. Var nånstans ligger den ettan? :)

Honken skrev:
Oj det var långt från Univ!
4 km va? Det är inte så farligt... Motion är bra och så får man en orsak till att rasta bågen oftare på sommaren :tomten

4 km lät lite optimistiskt... skulle nog gissa på 5-6.. du är ju på fel sida älven och så... Men Böleäng är inte ett dumt område, har faktiskt funderat på att flytta åt det hållet själv..

Honken skrev:
4 km lät lite optimistiskt... skulle nog gissa på 5-6.. du är ju på fel sida älven och så... Men Böleäng är inte ett dumt område, har faktiskt funderat på att flytta åt det hållet själv..
Kollade kartan och 6 km stämmer nog bättre ja. Men som sagt, lite motion är bara bra och tar man buss/hoj är det ju kvitt samma. Skönt med ett lugnare område också där man förhoppningsvis får ha maskinen ifred.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back