Bo i Umeå?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Sitter och skriver på en jobbansökan som ska postas till Umeå och tänkte höra med er som bor i trakterna hur Umeå är som stad. Jag trivs väldigt bra i Östersund annars med tanke på närheten till fjällen, det lagomt lugna tempot, allt trevligt folk, alla fina motorcykelvägar osv. Är detta något man kommer sakna där uppe tror ni? Finns det några schysta MC-klubbar? Hur är fritidsmöjligheterna när det gäller fiske, skoteråkning, fjällvandring, möjligheter att ge sig ut på sjön? Hur är studentlivet?

fjälvandring i ume?, njae... jag har bott i ume hela mitt liv (flyttade till kalmat för två år sedan..) och jag anser det som en väldigt trevlig stad.
MEN som du kanske vet så är det en stor studentstad, och det innebär väldigt mycket ungdommar. men är du student så finns det nästan ingen bättre plats att vara på!. fiske, skoteråkning m.m. finns det gott om, det enda tråkiga är att mc sesången är kort, kanske inte så stor skillnad ifrån östersund....Sammanfattat: En jävligt fin stad, många studenter, många fina vägar skoteråkning & fiske... lycka till med ditt val!

nicke skrev:
fjälvandring i ume?, njae... jag har bott i ume hela mitt liv (flyttade till kalmat för två år sedan..) och jag anser det som en väldigt trevlig stad.
MEN som du kanske vet så är det en stor studentstad, och det innebär väldigt mycket ungdommar. men är du student så finns det nästan ingen bättre plats att vara på!. fiske, skoteråkning m.m. finns det gott om, det enda tråkiga är att mc sesången är kort, kanske inte så stor skillnad ifrån östersund....Sammanfattat: En jävligt fin stad, många studenter, många fina vägar skoteråkning & fiske... lycka till med ditt val!
Det låter som positivt hittills :tummenupp

Jobbet är på universitet, så på sätt och vis blir man väl student. Doktorand i biologi är det jag söker.

Angående fjällen, tänkte mest inom ett stenkasts avstånd (dvs. sådär 20-25 mil mätt med norrlandsskala).

Vi har en jättebra mc-klubb! :tummenupp

www.umcc.nu

Det är en bra stad men ganska dyr att bo i. Mycket hojar och massa tjejer!
På fritiden kan man göra det mesta men det är lite långt till fjällen, räkna med ca 30 - 35 mil.

Ösd-umeå

:)
Umeå e en kanonstad! Är själv ifrån ösd. Utelivet är 1000ggr bättre än östersund. Massor av tjejer så som i ösd. Östersund är otroligt vackert så som du vet. Är man från östersund så trivs moan nog även i umeå för staden har en vacker kyrka, cafe bredvid älven som glittrar vackert på kvällarna. En trevlig stad som bir lugnare mot sommaren. Bra badplatser å en OTROLIGT skoj mc-klubb men regelbunden mc-åkning tisd - torsd + att du kolla intresset när som helst på forumet här för umeå på sporthoj.

Du trivs garanterat!!
he he pendlar kompis till sommarn då kanske?

:D
MVH Mats Bengtsson

Nån som vet om det är svårt att få studentlägenhet? Man kanske skulle
börja leta redan nu isåfall..

berggren_martin skrev:
Sitter och skriver på en jobbansökan som ska postas till Umeå och tänkte höra med er som bor i trakterna hur Umeå är som stad.

Hallå!
Har pluggat i Umeå i fem år och trivdes som fisken i vattnet. Det sura var att universitetet ligger på ett samlat campus strax utanför centrum (inget fel i det iofs) men man blev aldrig riktigt en del av staden Umeå. Jag skulle inte kunna tänka mig att bo där nu efter att ha pluggat där MEN om jag rent teoretiskt spekulerar i att jag INTE pluggat där och vet det jag vet om staden (öhhh...) så skulle jag rekommendera vem som helst att flytta dit.

Studentbostäderna ligger under http://www.bostaden.umea.se/ och när jag flyttade så hade de något knepigt system med att man måste ligga på som fan för att boka upp sig som intresserad för en bostad via Internet. Hade ingen manuell hantering alls. Tror också att de kräver antagningsbevis. Men jag tror också att det till sist faktiskt brukade lösa sig för alla även om en del campade i början av höstterminen :rolleyes:
/Joel

Jag har nu bott tre och ett halvt år i Umeå och trivs väldigt bra. Gott om trevliga människor och pratar vi mc så lär du inte bli besviken på UMCC...

Nackdelarna är väl redan nämda. Det som jag ogillar mest är väl vintern :huvet

Bostäder kan det också vara lite knepigt med så börja leta i god tid.

/Christer

Bott här hela mitt liv & trivs då mycket bra. Lagom stort & massa trevliga människor. Studentlivet tycker jag själv är riktigt bra och ska du bo nånstans så är det Öbacka som gäller =D Nära till stan & universitetet. UMCC vet jag inget om än så länge men det verkar vara en bra klubb.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Nu är ansökan färdig och utskriven. Bara att hålla tummarna :)

Jag tycker Umeå är en trist stad men det som lyser upp är umeborna som jag uppfattade som jävligt trevliga överlag. När jag bodde där var det ett kraftigt mc-liv där också och det är ju bra. Bostaden AB får man ha ett getöga på, dom är inte helt 100 i alla lägen. Vad du än gör så flytta inte till de värsta studentområdena om du skall arbeta. Carlshem tyckte jag var det bästa, ganska billigt där också.
Lycka till med jobbet.

Lasson skrev:
Jag tycker Umeå är en trist stad men det som lyser upp är umeborna som jag uppfattade som jävligt trevliga överlag. När jag bodde där var det ett kraftigt mc-liv där också och det är ju bra. Bostaden AB får man ha ett getöga på, dom är inte helt 100 i alla lägen. Vad du än gör så flytta inte till de värsta studentområdena om du skall arbeta. Carlshem tyckte jag var det bästa, ganska billigt där också.
Lycka till med jobbet.
Tack för tipsen, ska kolla upp carlshem om det blir aktuellt med flytt.

Så var det dags att posta ansökan till tre tjänster i Umeå igen. Tror på att bli anställd den här gången :)

snacka med "snake" han kommer från umeå han kan säkert hjälpa dig!

Hoppas det blir napp :tummenupp

Blir det flytt så vet du iaf vilken klubblokal du ska besöka :)

mb skrev:
On a da island ina da sun.

Frösön alltså.
Fornborgen som alla andra studenter eller?

Eftersom att jag har kompisar från Östersund som pluggar i Umeå så brukar jag åka dit ett par gånger per år. Trots (eller kanske tack vare) att jag är att jag är född och uppvuxen i Östersund så tycker jag på något vis bättre om Umeå. Likaså är det med mina kompisar.

Jag skulle tro att det inte skiljer nämnvärt på mc-säsongens längd mellan ösd och ume.

Angående studentområdena: Jag tror att Ålidhem är det studenttätaste området. Något som märks väl under t.ex. brännbollsyran.

http://www.umea.se/net/Ume%E5%2BKommun/N%E4ringsliv%2B&%2BArbete/Boende

Nyheter
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...