BMW visar sitt ASC för motorcyklar idag ;-)

Freddan XRV skrev:
2287099 Det är en het potatis för alla motorcykelpuritaner .....

Var visar dom det? Det är företaget som jag jobbar på som har utvecklat det...

Edit: ///OZTO Var inloggad på tjejens konto

Neutral skrev:
2287261 Jobbade inte du för DKW?

Vad? jag jobbar på niradynamics i lkpg... Tydligen så gjorde det en hel del på vartiderna när dom var på åsen och provade systemet för ett par år sen... Vet inte så mycket mer då jag inte jobbade där då.. Synd!

Dom har ju redan ABS som även håller koll på att bakhjulet stannar i backen och i linje med framhjulet under inbromsning.
Dessa funktioner är väl betydligt mer kontroversiella än ett antispinnsystem?

Ett bra antispinnsystem skulle jag gärna vilja ha, var dock missnöjd med de andra stabilitetsfunktionerna på min förra BMW. På R1200S har dom dock fått till en bra ABS utan övriga stabilitetskontroller.

Blir det wheeliekontroll med det nya systemet tro?

Neutral skrev:
2287417 Audi bytte namn då de var så kassa att de var tvungna till det. Tror det gamla namnet DKW stod för Deutsche Kaputt Wagen. :hihi

ha ha jasså det säger du! Men är det ingen som har lite info om bmw hojarnas system?

Lite info

ozto skrev:
2288053 ha ha jasså det säger du! Men är det ingen som har lite info om bmw hojarnas system?

Systemet är utvecklat av följande 2 bolag med NIRA anknytning.
Det började hos Nira Automotive och slutfördes de sista åren hos NiraDynamics då detta bolag tog över ansvaret för detta system.

Funktionen ASC begör reducerat motormoment av motorstyr som gör detta genom att ändra tändvinklar och/eller blockera insprutningen i en eller flera cylindrar. Standard konceptet. Genom att jämföra hjulhastigheterna mellan fram och bakhjulet bestämmer man när denna neddragning skall ske.

Alla säger att dom bromsar bättre än med hjälp av ABS,
accelererar bättre än med hjälp av ASC. Prata går ju......
Tyska Motorrad gjorde ganska nyligen ett test där en mycket duktigt förare fick 1 chans att bromsa vid en paniksituation. Gissa om han låste upp framhjulet och sedan tappade 15 meter mot försöket med hjälp av ABS systemet. Idag bromsar ABS systemen upp hojen på bakhjulet och problemet är oftast att detektera detta.

Det finns alltid situationer då det ena eller andra systemet vill stängas av och det är helt ok...det är därför det finns knapp. Men vid vanlig körning på vanliga vägar skulle jag själv aldrig stänga av något av dessa system

Hoppas vi snart kan få se lite bromsprestanda i våra mc.tidningar och inte bara synpunkter som: Bromsarna har bra bett !!!
Accelerationstider med och utan ASC på våra blöta svenska vägar etc

/F

Last edited:
dåligt gensvar ;-)

Jag trodde detta skulle ge makalösa skrik från puritanerna....
Antingen är det så tråkigt att ingen knappt orkar bry sig eller så är det faktiskt accepterat. ?????????????

BMW är duktiga ,men jag tror inte att dessa system intresserar oouili och stoppie benägna ungdomar,snarare tvärtom.

Men säkert bra ur trafiksäkerhetsvinkel....eller nåt.

Fattar inte vad abs o antispinn har med wheelie o stoppie att göra.
Om hjulet låser resp spinner innan hojen går upp på ett hjul eller inte, har mest (bara ?) att göra
med väggrepp och tyngdpunkt och geometri. Är bara hojen tillräckligt hög och kort i förhållande till väggreppet
så går den upp på ett hjul långt innan det låser/spinner.

Om nu dagens abs-hojar inte är så pigga på stoppies så beror det mer på hojens övriga egenskaper än just på abs:en.

När man börjar mäta fjädringsrörelser och hojens rotation framåt/bakåt så kan man sen bygga anti-wheelie
och anti-stoppie oxå.

Undrar om inte försäkringspremierna skulle vara en bit lägre om sånt fanns på hojarna.
Kanske urkopplingsbart när man så önskar, som abs på vissa offroad idag.
/u

ulf_lundin skrev:
2303062 Fattar inte vad abs o antispinn har med wheelie o stoppie att göra.
Om hjulet låser resp spinner innan hojen går upp på ett hjul eller inte, har mest (bara ?) att göra
med väggrepp och tyngdpunkt och geometri. Är bara hojen tillräckligt hög och kort i förhållande till väggreppet
så går den upp på ett hjul långt innan det låser/spinner.

Om nu dagens abs-hojar inte är så pigga på stoppies så beror det mer på hojens övriga egenskaper än just på abs:en.

BMWs servoassisterade delintegral ABS fungerar så att den känner av när bakhjulet börjar bli lätt genom att det vill låsa trots låg bromseffekt och släpper då på frambromsen för att hålla ordentligt med vikt på bakhjulet.
Resultatet blir naturligtvis ännu längre bromssträcka än med en ren ABS-funktion. Skönt att dom gått ifrån servosystemet på R1200S.

Josef skrev:
2303136 BMWs servoassisterade delintegral ABS fungerar så att den känner av när bakhjulet börjar bli lätt genom att det vill låsa trots låg bromseffekt och släpper då på frambromsen för att hålla ordentligt med vikt på bakhjulet.
Resultatet blir naturligtvis ännu längre bromssträcka än med en ren ABS-funktion.
Var har du hittat den beskrivningen av funktionen ?
Om det funkar på det sättet så borde det heller inte funka bra vid halt väglag, för då vill ju oxå bakhjulet låsa
trots lågt bromstryck. Bromseffekten kan dom inte mäta, däremot trycket förstås. Tycker det låter konstigt
om man på det sättet 'går förbi' friktionen belägg/skiva. Men, men, det sker ju lite konstiga saker när däcken just låser.
/u

ulf_lundin skrev:
2303563 Var har du hittat den beskrivningen av funktionen ?
Om det funkar på det sättet så borde det heller inte funka bra vid halt väglag, för då vill ju oxå bakhjulet låsa
trots lågt bromstryck. Bromseffekten kan dom inte mäta, däremot trycket förstås. Tycker det låter konstigt
om man på det sättet 'går förbi' friktionen belägg/skiva. Men, men, det sker ju lite konstiga saker när däcken just låser.
/u

Jag har hört det "av en kompis" så det är ju inte helt säkert att det stämmer.
Naturligtvis måste det vara lågt bromstryck bak i förhållande till trycket fram som mäts och räknas på, då fungerar ju systemet även vid halka. Trycket inte bara mäts, det regleras ju tom av bromsservo/ABS-enhet.

Faktum är iaf att hur systemet än är utformat så tillåter det definitivt inga stoppies, jag hade det på min förra hoj och var riktigt missnöjd med att den släppte på frambromsen i tid och otid långt innan bakhjulet lättade.

Josef skrev:
2304653 Faktum är iaf att hur systemet än är utformat så tillåter det definitivt inga stoppies, jag hade det på min förra hoj och var riktigt missnöjd med att den släppte på frambromsen i tid och otid långt innan bakhjulet lättade.
Köper givetvis denna din erfarenhet rakt av. :)
(Att man mäter o reglerar bromstrycket vet jag förstås......liksom hjulrotationen, men inte
(vad jag vet) bromsverkan.)

Bmw har ju gafflar som inte dyker så mycket och det borde i sig göra det lite svårare m stoppies.
Man får ju inte så mycket rotation framåt av att gå på snabbt m frambromsen som
med en dykande gaffel.

Och stoppies beror oxå mycket på tyngdpunkter o dyl.

Tycker att om det systemet funkar som du beskrev borde dom hojarna i tester få lång bromssträcka;
Får dom det ?

Men jag har nåt svagt minne av att Bmw sagt nåt om att dom försöker hålla bakhjulet snurrande i alla lägen,
för den stabiliserande gyrokraftens skull. Kanske är det på det här sättet, alltså att hålla hjulet i backen
och olåst sas.
Ja, ja, jag VET inte hur Bmws delintegral m abs funkar. (vilket iofs kanske redan framgått...)
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...