BMW-tråden

En till som blivit med BMW.
Tidigare bara kört Aprilia, men nu skaffat mig en helt ny K1300R.
Lite godis också beställt, lite kolfiber, ljuddämpare m.m.

Ska bli kul och testa något nytt.
Ses på vägarna i vår.
 

Bifogat

  • K1300R 2.jpg
    K1300R 2.jpg
    135.3 KB · Visningar: 126
Tjena!
Beställde precis en splitter ny K1300S. Orkade inte ens vänta på att få provköra. Vad tror ni, ett vågat beslut? Nåja, vi får väl se vid Påsk (ska tydligen komma i ett ägg) då den levereras om man satsat på rätt kuse.
/Plissken
 
En till som blivit med BMW.
Tidigare bara kört Aprilia, men nu skaffat mig en helt ny K1300R.
Lite godis också beställt, lite kolfiber, ljuddämpare m.m.

Ska bli kul och testa något nytt.
Ses på vägarna i vår.

Hej
Grattis till nya hojen,
köpte min i juli förra året, det har bli 900 mil sen dess.
Kan bara säga att jag är helnöjd.
 
Hej
Grattis till nya hojen,
köpte min i juli förra året, det har bli 900 mil sen dess.
Kan bara säga att jag är helnöjd.

Tack ska du, kan knappt vänta längre nu, hehe.

Sjukt läcker hoj. :tummenupp

Tackar.
Ja den är riktigt nice.
Ska lacka om den med så den blir helt svart istället för grön/svart som den är orginal.
 
Last edited:
Då har jag tillryggalagt de första 50 milen på min nya K13GT. Kan bara säga att jag är helnöjd. Motorn spinner mjukt och fint och lådan är kanon, likaså koppling.
Det var gott att köra med sadelvärme när det inte var så varmt.:tummenupp
Jag är av den uppfattningen att dagens gat- och touringdäck klara de mesta av behoven utom ren banåka, men igår gick det inte att få ner effekten i backen under de omständigheterna som rådde.
Motorväg och regn, högsta växeln och ca 90 km/h och lugnt gaspåslag. Det bara släppte.
Bra med mos i motorn mao. I sådana lägen är det gött med ASC.
Den gjorde sitt jobb.
 
Nu har jag kört mina första mil med nya hojen. Vilket as till och gå! Och quickshiften ska vi inte snacka om, vilken känsla. Går inte att beskriva, måste upplevas. Växlar snabbare än man hinner blinka. Även utr. med ESA, grymt skönt och kunna ställa om under körning.
Någon säger Touring hoj, någon säger gubbahoj,:arsele skit samma, väldigt mycket hoj för pengarna med kraft, komfort och teknik så det räcker.:yoparty
ASC också grymt bra. Körde lite på vått väglag men absolut inga problem med för mycket gas, det fixade hojen till själv utan minsta störning.
Kan bara rekomendera. :Bugar
 
Hej,

Är det någon som kan tipsa om ett bra skivbromslås till BMW, jag har ju (som de flesta här) ABS och vill inte riskera att sabba det. Vill ju att älsklingen ska vara fastlåst...:D
 
Hej,

Är det någon som kan tipsa om ett bra skivbromslås till BMW, jag har ju (som de flesta här) ABS och vill inte riskera att sabba det. Vill ju att älsklingen ska vara fastlåst...:D

Grip-lock ! då sabbar du inte skivorna.. finns på mc-tech.se
 
För er som just införskaffat en K1300R så kan jag rekommendera senaste motorrad - effektdiagrammet finner ni här (för det blev fel i pappersblaskan): http://www.motorrad.se/?nid=477

Mycket nöje!

Hej
Grattis till nya hojen,
köpte min i juli förra året, det har bli 900 mil sen dess.
Kan bara säga att jag är helnöjd.

Jag måste ställa frågan du jag själv funderar på en andrahoj - vilken hoj blir det oftast för dig som har både en äldre R och en nyare K modell?

Svara ärligt! ;-)
 
Last edited:
Tjena!
Beställde precis en splitter ny K1300S. Orkade inte ens vänta på att få provköra. Vad tror ni, ett vågat beslut? Nåja, vi får väl se vid Påsk (ska tydligen komma i ett ägg) då den levereras om man satsat på rätt kuse.
/Plissken

Kom det nåt ägg?

Den hojen är klockren. Har kört den en hel del.
Du kommer inte bli besviken. Snarare tvärtom.

Det är med lite splittrad glädje jag upptäcker att fler och fler börjar snegla på BMW. Gubbstämpeln får vi väl nästan säga att den nästan är borta nu va?

Trist bara att med fler BMW på vägarna så blir ens egen hoj mindre och mindre unik.
 
Last edited:
Hej,

Är det någon som kan tipsa om ett bra skivbromslås till BMW, jag har ju (som de flesta här) ABS och vill inte riskera att sabba det. Vill ju att älsklingen ska vara fastlåst...:D

Om ABSen funkar som på min R1100S så sitter sensorerna mellan ok och gaffelben fram eller mellan ok och sving bak. Det är med andra ord ingen risk att du kommer åt de känsliga delarna. På skivorna sitter bara en perforerad plåtring som det inte är någon risk (ingen stor risk i alla fall) att skada.

Jag använder ett vanligt ABUS skivbromslås och det har funkat bra i fem år.

Mvh,
Ingvar
 
För er som just införskaffat en K1300R så kan jag rekommendera senaste motorrad - effektdiagrammet finner ni här (för det blev fel i pappersblaskan): http://www.motorrad.se/?nid=477

Mycket nöje!



Jag måste ställa frågan du jag själv funderar på en andrahoj - vilken hoj blir det oftast för dig som har både en äldre R och en nyare K modell?

Svara ärligt! ;-)

Blir mest den nya, kan väl ärligt säga att R:en inte är lika
kul att köra.
Så jag har väl lite planer på att sälja den och istället skaffa en GS eller
något liknande, ingen poäng att har 2 hojar för samma typ av körning.
/Åke
 
Kom det nåt ägg?

Den hojen är klockren. Har kört den en hel del.
Du kommer inte bli besviken. Snarare tvärtom.

Det är med lite splittrad glädje jag upptäcker att fler och fler börjar snegla på BMW. Gubbstämpeln får vi väl nästan säga att den nästan är borta nu va?

Trist bara att med fler BMW på vägarna så blir ens egen hoj mindre och mindre unik.

Hämtade ut min K1300S i dag!
3 timmar och 24 mil senare har jag i rent glädjerus tagit alla mina favoritvägar runt i stockholmstrakten. Först när den varnade för låg bensinnivå (tankade upp den direkt när jag hämtade ut den) så insåg jag att det kanske var dags att åka hemåt.

Vilken hoj! Sitter just nu och känner mej otroligt nöjd. Är detta en gubbhoj? skulle inte tro det... :tummenupp
 
Hämtade ut min K1300S i dag!
3 timmar och 24 mil senare har jag i rent glädjerus tagit alla mina favoritvägar runt i stockholmstrakten. Först när den varnade för låg bensinnivå (tankade upp den direkt när jag hämtade ut den) så insåg jag att det kanske var dags att åka hemåt.

Vilken hoj! Sitter just nu och känner mej otroligt nöjd. Är detta en gubbhoj? skulle inte tro det... :tummenupp

Jo, den har väldigt mycket att ge. Finns liksom inget stopp, utan den drar linjärt hela vägen. Nästan som en elmotor.
 
Jag var och fiskade lite i piratbukten häromdan och lyckades meta upp dvd-versionen av verkstadshandboken till R 1200 hojarna. Fanns även cd-versionen, men den är väl utdaterad..

BMW+reprom är en bra sökterm...;)
 
r 1200 s

Hallå!

Någon som vet om det finns någon helkåpa eller underkåpa... eller ens en magkåpa till R1200S ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top