BMW-tråden

Funderar lite på att ta en långtur på hoj nästa sommar, och har börjat snegla lite på BMW. Vill ha en "allround" hoj som man kan både nöta landsväg med och köra lite offroad, och som även är smidig att hantera dvs. ingen tung bumse :), vilken skulle passa bra för det ändamålet? Har kollat lite på 650 GS Dakar, men vad är skillnaden mot Dakarmodellen och utan dakar? :D

Har kollat lite på KTM 690 tidigare men tror man blir trött på att köra längre sträckor med den. Har BMW någon snarlik motsvarighet till den?
 
Funderar lite på att ta en långtur på hoj nästa sommar, och har börjat snegla lite på BMW. Vill ha en "allround" hoj som man kan både nöta landsväg med och köra lite offroad, och som även är smidig att hantera dvs. ingen tung bumse :), vilken skulle passa bra för det ändamålet? Har kollat lite på 650 GS Dakar, men vad är skillnaden mot Dakarmodellen och utan dakar? :D

Har kollat lite på KTM 690 tidigare men tror man blir trött på att köra längre sträckor med den. Har BMW någon snarlik motsvarighet till den?


Kika på en F800GS (bilderna ovan), verkar var nåt sånt du letar...
 
Mjo, den verkar vara trevlig, dock lite för dyr för min budget. Iofs. så kanske det kommer ut några begagnade till hösten.

Tack iaf!

Den nya F650GS kanske kan vara ett alternativ. Samma motor som F800GS men
litet lägre trimningsgrad, litet enklare utrustning och ett lägre pris...

Mvh,
Ingvar
 
Jag vill köpa en mörktonad ruta till en BMW 650 Dakar. Enligt bilden nedan.

Även defekt, skrapad eller skadad ruta av intresse.

Endast intresserad av en orginalruta eller en exact likadan eftermarknadsruta, inga förhöjda rutor från GIVI, PUIG eller liknande av intresse.

Skicka ett mail med bild, pris telefon nummer så ringer jag upp.

nicklas.frolander@telia.com

Fortfarande aktuellt!
 
Varför beställer du inte av motorad? Visst överpris 2k men då får du iaf tag i rutan. Förövrigt finns det någon som vet några demonteringar av f650s företag eller privatpersoner? kiss
 
Mjo, den verkar vara trevlig, dock lite för dyr för min budget. Iofs. så kanske det kommer ut några begagnade till hösten.

Tack iaf!

Hade precis samma tankar som dig, ny hoj för låååång tur nästa år. Surfade runt mellan olika tester och köpte sen en F800GS för 2 veckor sen. Kan efter dryga 100 körda mil endast säga att det är den "bästa" hoj jag haft hittills. Inte bäst på något men bra på allt, suget att åka minst europa runt (minst) nästa år har inte direkt minskat.

Skapade en annan tråd här för ett tag sedan med anledning av kommande resa. Någon som är sugen? Nästa vår/sommar bär det av någonstans:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4355139&posted=1#post4355139
 
Hej alla BMW åkare. Med risk för att frågan redan är besvarad här ställer jag frågan ändå. För att fatta mig kort, så lyder frågan; känner till några svagheter brister o,s,v på BMW 1200 TL -08,-09. Har letat hela kvällen men hittar inga bra recentioner på den. Har hört att den ska vara vinglig i låg fart på grund av hög tyngd punkt? Någon som har koll? Har just kollat en, men inte provkört än, tänkte lysna med dom som vet innan jag avtvingar ägaren en provkörning.
 
Var är effekten? BMW anger 173hk på 1300R, vilket i bästa fall ger 160 irl. Den största anledningen för mig att byta upp till en 1300 vore högre effekt. Men bara tio hästar? jag plockar lätt ut mer än så med ett bättre avgassystem på min 1200. Att hojen dessutom blivit tyngre gör inte saken bättre. I övrigt är nyheterna bagateller. Vill BMW konkurrera med Hayabusa och ZZR1400 får de nog börja lägga manken till.

K1300S väger ju bara ½ kilo mer än 1200n eller har jag fel?
Hayabusan blir slagen till 200 iallfall:brinnerup
 
K1300S väger ju bara ½ kilo mer än 1200n eller har jag fel?
Hayabusan blir slagen till 200 iallfall:brinnerup

Har oxå tittat på vikt ökningen men läste i någon tidning att när båda stod på vågen var 1300:an 11kg lättare än 1200:an.
Vet inte om det kan vara så men....................................
 
Har varit och provkört k1300s och blev grymt sugen!
Men tyvärr för dyr för mig i dagsläget. En beg k1200s till nästa år är mer i min prisklass.
Ngn som har haft möjlighet att prova både k1200s och k1300s och kan säga om det skiljer mycket i känslan på hojen?
Är sittställning etc samma eller hur mcyket är ändrat på 1300an?
Har för mig jag läste ngt om blinkersknappen på k1200s skulle vara ngt speciellt med den?
 
Ja det är inte en utan 3 på 1200:an men på 1300:an är det Japansk standard.

Den stora skillnaden mellan dem är motorgången då 1200:an rycker mer eller mindre i jämnfart, inga sådana dumheter på 1300:an.
Tror de har liknande/samma avstånd styre/sadel men jag upplever 1300:an lite mer aggresiv, kanske bara jag som tycker det.

2 stora skillnader är att 1300:an svänger bättre & går mjukare i gången.
 
Är där 3 blinkersknappar? Hur ser det ut? En höger, en vänster och en stäng av? Sitter de alla 3 på vänstersidan?
Så k1300s är typ finslipad k1200s?
Det med lite mer ojämna motorgången är det samma på äldre k1200s som på nyare? Inget de uppgraderat programvara till insprutet och förbättrat gång på senare 1200or?
 
Vänster på vänster styrhalva, höger och en för stänga av sitter på höger styrhalva.
Sedan finns ju varningsblinkersen oxå dvs en 4:de knapp för det :D

Det har gjorts mycket försök med sw uppdateringar på den ryckiga gången, tror alla har det mer eller mindre oberoende av årsmodell.
 
Ja det är inte en utan 3 på 1200:an men på 1300:an är det Japansk standard.

Den stora skillnaden mellan dem är motorgången då 1200:an rycker mer eller mindre i jämnfart, inga sådana dumheter på 1300:an.
Tror de har liknande/samma avstånd styre/sadel men jag upplever 1300:an lite mer aggresiv, kanske bara jag som tycker det.

2 stora skillnader är att 1300:an svänger bättre & går mjukare i gången.

Kan bara hålla med, har kört både K1200R/S men var inte speciellt nöjd med
gången.
Men efter en ny provkörning av K1300S och även av 1300R så är det bara
att konstatera att ryckningarna i stort sett är borta, så efter 400 mil med
K1300R så kan jag bara säga att jag är helnöjd med min hoj.
 
Vänster på vänster styrhalva, höger och en för stänga av sitter på höger styrhalva.
Sedan finns ju varningsblinkersen oxå dvs en 4:de knapp för det :D

Det har gjorts mycket försök med sw uppdateringar på den ryckiga gången, tror alla har det mer eller mindre oberoende av årsmodell.
Tvivlar på att du har en 1200...
Rycker... ja om du går under 2000 varv inte annars, det har varit problem med luftboxen men dom som påtalat detta har fått det åtgärdat.

4 blinkers knappar, jag har bara hittat 3, vänster- höger och avstängning om man inte låter den rulla 200 meter för då stänger den av sig själv. Varnings blinkers tryck ner höger o vänster samtidigt..
Som sagt jag tvivlar på att du har en
 
Last edited:
Tvivlar på att du har en 1200...
Rycker... ja om du går under 2000 varv inte annars, det har varit problem med luftboxen men dom som påtalat detta har fått det åtgärdat.

4 blinkers knappar, jag har bara hittat 3, vänster- höger och avstängning om man inte låter den rulla 200 meter för då stänger den av sig själv. Varnings blinkers tryck ner höger o vänster samtidigt..
Som sagt jag tvivlar på att du har en

Jo tyvärr har jag en 1200..................................
På 2005:an så har du en knapp för varnings blinker på ovansidan av vänster styrhalva, detta ändrades till det du skriver om till senare årsmodeller.

Jag vet om att den ryckiga gången åtgärdades med bla ny luftbox men tror ändå inte att du kommer hitta en 1200:a som går lika mjukt som nya 1300:an, 1200 modellen har problem och jag vill kunna gå under 2000 varv ibland utan att behöva få ryckningar så tänderna trillar ut.
Ryckningarna finns på en del och andra klarar sig helt, min har blivit bättre efter varje uppdatering tex luftbox/sw osv men lika mjukt som en 1300 går den inte och kommer aldrig göra.
 
Last edited:
Jo tyvärr har jag en 1200..................................
Ryckningarna finns på en del och andra klarar sig helt, min har blivit bättre efter varje uppdatering tex luftbox/sw osv men lika mjukt som en 1300 går den inte och kommer aldrig göra.
Klart att dom har löst mycket av problemen med 1300:n, jag tycker inte ryckningarna eller blinkersen är ett problem idag på min. Sedan verkar BMW fortsätta med sin sunkiga kvalitet då omkopplarna i hantagen verkar bytas då flera haft stora problem, allt ifrån Motorrads test k1300GT till många nya k1300 som rapporterar på bmwk1200s.com forumet som har samma strul. Dom verkar dessutom ha trubbel med att dom stannar på tomgång eller vid växlingar...trist. Tråkigt att dom inte förfinar utan fortsätter ha dålig kvalitets kontroll på komponenter dom skruvar in.
 
Last edited:
Eftersom det inte går att lägga upp ny tråd på teknik så prövar jag här: Har åkt runt på min BMW F650 -97 i 2 veckor utan något problem.
Idag så la den bara av så jag vred på reservtanken. Hojen gick igång men varvar inte över 3000varv.

Som tur var kunde jag puttra mig fram till bensin macken, vred tillbaka kranen till ON men har samma problem.
Så fort jag vrider mer än halv gas på rullen så dör den, som om den inte får soppa. ibland så går det att köra på låga varv och ibland vill den dö.

Kan jag ha fått ner skit i munstycket?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top