BMW-tråden

Hur skulle en 650gs/800gs stå sig på en längre "semester" typ himalaya eller liknande?
E bra sugen på att göra en sådan tripp ngn gång, kikat runt lite på att ev ta tåg ner isåfall eller starta hemma beroende lite på hur mycket tid man lyckas få loss
 
Hur skulle en 650gs/800gs stå sig på en längre "semester" typ himalaya eller liknande?
E bra sugen på att göra en sådan tripp ngn gång, kikat runt lite på att ev ta tåg ner isåfall eller starta hemma beroende lite på hur mycket tid man lyckas få loss

Vet att både Starstriker, här på sporthoj, och Striking Viking, på advrider.com, kört 650GS på rejält långa tripper. Starstriker från Korea, troe jag det var, och den andra herren jorden runt. Det skulle nog gå förträffligt.
 
Någon som har det? Eller till någon annan modell? Är det någon som köpt det någon annanstans än på BMW? MÅSTE bara ha ett, men vill inte betala 7600 bara för ett slipon...

Har ett ackra system till min F800S: oboy vilket gott ljud i den pipan. Jag är helnöjd med både ljudet men även utseendet (titan och kolfiberfäste):tummenupp

Bara o tjöp !!
 
Vet att både Starstriker, här på sporthoj, och Striking Viking, på advrider.com, kört 650GS på rejält långa tripper. Starstriker från Korea, troe jag det var, och den andra herren jorden runt. Det skulle nog gå förträffligt.

Ofan så det va 650,in dom åkte på? trodde det va 1200,an.
Men isåfall ska det väll gå alldeles utmärkt hehe :yoparty


Får nog ta o åka o provköra en 800 sen när den kommer.

Fan va sugen jag blev på en sådan nu då =/ :huvet :huvet :huvet
får nog bli en sådan o åka runt i sverige först har ju lite släkt både här o där
gjorde ju skottland på cbr900 -98 första säsongen 2004.
 
Last edited:
Hur skulle en 650gs/800gs stå sig på en längre "semester" typ himalaya eller liknande?
E bra sugen på att göra en sådan tripp ngn gång, kikat runt lite på att ev ta tåg ner isåfall eller starta hemma beroende lite på hur mycket tid man lyckas få loss

Jodå. Jag körde som sagt Korea-Sibirien-Mongoliet-Kazakstan-Stockholm på min dåvarande F650 Dakar.

Gick alldeles utmärkt! Beror dock lite på var/hur man kör!
En sån resa kan man nog göra i princip på vilken hoj som helst, men vissa är såklart bättre lämpade än andra!

Man måste alltid kompromissa mellan komfort och terrängegenskaper....
Så fundera på hur/var du kommer att köra mest.
 
Ser ju riktigt lovande ut 207kg fulltankad och 85 hp kan nog bli skoj, hoppas lottovinsten kommer snart :D

BMW today revealed the new F800GS for the first time at the Milan show in Italy.

While the other F800 models use an alloy frame, the GS gets a tubular steel chassis designed to cope with the stresses of off-road use, with a repositioned engine – mounted almost vertically where the F800S and ST’s are angled at 30 degrees forward – new front and rear suspension and a chain, rather than belt, drive.

Peak power remains the same as other F800 models at 85bhp – as much as the old R1150GS could muster – torque is fractionally down from 63 to 61ftlb.



BMW has even gone as far as making performance claims for the new bike, with a 0-62mph time of 4.1 seconds and a top speed of over 125mph.

Twin 300mm brake discs at the front, gripped by twin-piston sliding calipers, plus a 265mm rear disc and 1-pot caliper, and optional ABS at both ends, deal with the braking.

Overall, the bike weighs 178kg dry, or 207kg ready-to-ride, making it surprisingly light for a big trailie.

Initially, two colour options will be offered; yellow/black and metallic grey.
Prices will be announced nearer the bike’s on-sale date, expected to be early 2008, but should be between £6000 and £7000.
 
Lite mer info om nya 800GS

Från BMWs nyhetsbrev:

Allt med denna cykel är ostoppbart. Den toppmoderna 85 hk twin-cylindern levererar en respektingivande kraft för off-road körning i alla situationer. En matchvikt på bara 207 kg gör cykeln underbart alert. Och dess förmåga att prestera lika bra på både slät asfalt som i oländig terräng gör cykeln enastående mångsidig.

Ostoppbart kvick.
Nya BMW F 800 GS har en unikt följsam kraftutveckling, tack vare kombinationen av en vridstark 798-cc tvåcylindrig motor på 85 hästkrafter (63 kW) och en matchvikt på endast 207 kilo. Resultatet är en körupplevelse som lever kvar länge i minnet.

Ostoppbar off-road prestanda.
F 800 GS är byggd för att leverera enastående prestanda på vägen och i terrängen. Resultatet nås genom låg vikt, fantastisk följsamhet och all kraft du behöver. Var än du befinner dig på denna planet, på en F 800 GS kan du alltid komma lite längre.

Ostoppbar utrustning.
Förare av nya BMW F 800 GS upptäcker att det är en cykel som har allt åkaren begär. Material som valts för maximal motståndskraft, senaste versionen av ABS för maximal säkerhet (urkopplingsbar) och en mängd av omtänksamma detaljer, som uppvärmda handtag och färddator (extrautrustning).

Ostoppbar design.
När det gäller F 800 GS, kommer form efter funktion, men det faktum att cykeln även ser fräck ut gör inte saken sämre. Med en synlig rörram, en kraftig hasplåt och den typiskt distinkta näbbformen på fronten talar allt om att F 800 GS kommer från BMW Motorrad och att det är en cykel som redan bevisat sin kapacitet både off-road och på vägen.

Fakta
Motor: Vattenkyld tvåcylindrig DOHC fyrtaktsmotor, med fyrventilsteknik, torrsumpssmöjning
Volym: 798 cc
Max effekt: 63 kW (85 hk) vid 7.500 v/min
Max vridmoment: 83 Nm vid 5.750 v/min
Avgasrening: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
Däck, fram / bak: 90/90 - 21 54V / 150/70 - 17 69V
Axelavstånd: 1.578 mm
Broms, fram: dubbla skivbromsar,diameter 300 mm med dubbla flytande ok
Broms, bak: enkelskiva, diameter 265 mm, flytande bromsok
ABS: BMW Motorrad ABS (urkopplingsbar)
Sitthöjd: 880 mm (låg sits: 850 mm)
Inre benkurva: 1.940 mm (låg sits: 1,900 mm)
Tomvikt: 178 kg
Tomvikt, körklar fulltankad: 207 kg
Effektiv tankvolym: 16,0 l

Pris: 102.900 kr (preliminärt)
Lansering: 8 mars

Jag tror det här blir en riktig Transalp-/Varadeo-dräpare:yoparty
 
Touratech

Touratech har tillbehören klara
F800GS_4041.jpg

F800GS_2170.jpg

F800GS_1851.jpg

F800GS.gif
 
Cykeln tycks inte vara så ny då den redan varit med om en afrika sväng :D

Skumt att det inte läckt ut tidigare.

Förövrigt verkar det vara en trevlig cykel,byter dock inte bort min 1200 GSA i första tagen.
Men plats till en sådanhär F800 GS vore inte fel.
 
Tänkte ställa en fråga till er BMW-ägare;

Ska göra en uppkörning för A(beg.) i vår och kan troligtvis låna en BMW F650SC, och då är ju frågan om den är lättkörd i banorna, såväl lågfart som högfart?!
 
Tänkte ställa en fråga till er BMW-ägare;

Ska göra en uppkörning för A(beg.) i vår och kan troligtvis låna en BMW F650SC, och då är ju frågan om den är lättkörd i banorna, såväl lågfart som högfart?!


F650CS är en väldigt lättkörd och trevlig cykel.
 
Jadå, satt själv på en GS och slogs med konbanor etc. Den är lite högre i sitthöjd men det gör inget för då är det bara enklare på en vanlig mc sen! :banana
 
Vilket Remus skall jag ha?!

OK, vilket av dessa skall jag handla? Kombatanterna är alltså:

- Remus Powercone i rostfritt. 269 £
- Remus Revolution i Alu. 255 £

Går att beställa för dessa priser från www.nippynormans.com

Ni som handlat från dessa, funkade det bra? Blev det dyrt i frakt osv?

Tänkte att tomten skulle få ge mig ett av dessa i julklapp, jag har ju varit så snäll i år!:banana
 

Bifogat

  • Powercone.gif
    Powercone.gif
    73.4 KB · Visningar: 106
  • Revolution.gif
    Revolution.gif
    93.9 KB · Visningar: 94
OK, vilket av dessa skall jag handla? Kombatanterna är alltså:

- Remus Powercone i rostfritt. 269 £
- Remus Revolution i Alu. 255 £

Går att beställa för dessa priser från www.nippynormans.com

Ni som handlat från dessa, funkade det bra? Blev det dyrt i frakt osv?

Tänkte att tomten skulle få ge mig ett av dessa i julklapp, jag har ju varit så snäll i år!:banana

Skulle med kunna tänka mig att beställa därifrån,men :va
Ett helsystem för 7000 kr,mer än halva priset billigare än här hemma.

NOT SUITABLE FOR EXPORT OUT OF EUROPE

A road legal version will not now be made.

NOT SUITABLE FOR EXPORT OUT OF EUROPE IMPORTANT NOTE
 
Helkåpor

Hej
Hur blev resultatet, med helkåpor. har du bild?
Var fick du tag i dom "kostade dom++++"
Kör själv en F800s
//BMW37

Sådär! Nu är helkåpsetet på plats :) Ska fixa lite bilder och lägga upp så fort min kamera vill fungera, hojen är rentvättad samt att min förkylning tillåter mig att gå utanför dörren. Men själv tycker jag det blev riktigt bra och man får ju hoppas att det är en av få (kanske den enda) F800s med helkåpor på i Sverige :yoparty
 
Jag har en 1150R Rockster med Revolution i kolfiber, den låter riktigt gott och gjorde en del på gasresponsen (inbillar jag mig iallafall:va )

Jag skulle föreslå en i kolfiber på en svart hoj, dels låter kolfiber dovare än metall, och så passar det mycket bättre i färgen!
OK, vilket av dessa skall jag handla? Kombatanterna är alltså:

- Remus Powercone i rostfritt. 269 £
- Remus Revolution i Alu. 255 £

Går att beställa för dessa priser från www.nippynormans.com

Ni som handlat från dessa, funkade det bra? Blev det dyrt i frakt osv?

Tänkte att tomten skulle få ge mig ett av dessa i julklapp, jag har ju varit så snäll i år!:banana
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top