Video BMW S1000RR vs. BMW M5

Fantastiskt värdelös film om man ska se det som ett test - sen är den kanske underhållande på andra sätt :)
 
Kul film men varför kan de aldrig vänta på bra väder?!?! en 1000rr med vanliga sommardäck på en blöt bana är väl inte så spännande. Är alldeles för många motorprogram som "måste" köra på blöta banor och testerna blir inte lika intressanta.

Men :tummenupp:tummenupp ändå för en mycket fin bil och fin mc!
 
Ser ju inte ut som hojkillen kan/vill köra speciellt hårt förutom ett par larviga småwheelies där de visar att visst fan krämar han på. Bil > MC vid blöt bana är ingen garanti, BMW producerade ju en film för ett tag sedan som är riktigt snygg tycker jag:
 
filmen från bmw är ju lika dåligt. skaka lite med kameran så att det ska ser snabbt ut fast man egentligen kör typ 60km/h ca 80% av banan.

att de inte vänta tills det bli torrt kan ju också beror på att programmet bara har lånat banan och bil/mc i en viss tid och måste lämnar tillbaka allt. trist när det regnar just då men det går väl inte göra så mkt åt det.
 
Varför ens göra filmen?
 
Kul film men varför kan de aldrig vänta på bra väder?!?! en 1000rr med vanliga sommardäck på en blöt bana är väl inte så spännande. Är alldeles för många motorprogram som "måste" köra på blöta banor och testerna blir inte lika intressanta.

Men :tummenupp:tummenupp ändå för en mycket fin bil och fin mc!

Cadwell park.
De har väntat på bra väder sedan 1967.
 
Så, det är en fördel att man inte ramlar omkull när det släpper... Tja, jag får ta och provköra en såndär BMW och se om den erbjuder lika mycket körglädje som min lilla skrutthoj. :)
 
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).
 
Dom drog ju upp detta senario i början av top gear också. Bilen vinner oftare för den kan bromsa mer och har ett bättre grepp (vilket leder till högre hastigheter in i kurvorna). Hade banan dock haft längre racksträckor och mindre svängar så har ju hojen en fördel med sin fördel i kraft/vikt.
 
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).

Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart!
 
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).

Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart! Och till sist hänger det så otroligt mycket på föraren, speciellt av hojen.
 
Jag kör själv lite bana både med bil och hoj. Jaghar en Civic type R som bil och min R1:a som hoj. Efter fyra dagars nötande på Gotland ring med en av de snabbaste hojar som gjorts (iallafall topp 20) så kom jag ner i 1:41,0. Men bilen testade jag att köra ett uppvärmningsvarv och sedan ett varv med full allack och kom då ner i 1:45,0. Detta med originalchassi och Hanckock Ventus skitdäck. Den bilen är en hyfsat snabb budgetkärra, men absolut ingen riktig sportbil, och väldigt långt ifrån en supersportbil. Jag är säker på att jag skulle kunna köra på 1:41 med enbart vettiga R-däck och några fler varvs träning. Om man sedan satte Schmascher i min bil så skulle inte han vara överdrivet mycket snabbare (enstaka sekunder i bästa fall skulle jag tro), medan Rossi med stor sannolikhet skulle klämma banrekordet med min R1:a och säkert köra 15 sekunder snabbare utan problem!

Om en riktigt snabb hoj ska kunna vara slagkraftig mot en riktigt snabb bil så krävs banor med långa rakor och snabba kurvor samt få inbromsningar. Det enda hojen är bättre på än bilen är acceleration. Men visst är det möjligt på vissa banor!
 
Fast nu upprepar du ju en av de äldsta myterna och gör det lite väl enkelt för dig själv i mitt tycke! Blöt bana väldigt slingrig bana, absolut fördel för bilen men det finns ju otaliga andra exempel på, enligt min åsikt, mer rättvisa förhållanden. Jag gillar den här filmen och ljudet från Ferrarin är oslagbart!

D
jävligt imponerande klipp måste jag erkänna! Jag är uppriktigt förvånad! Antingen har jag alltid haft fundamentalt fel, eller så är banan en bra bana för hojar med snabba kurvor och få kraftiga inbromsningar samt bra rakor, eller så är hojföraren ett svin och bilsnubben bara halvdan (vilket han inte borde vara enligt klippet). Intressant var det hur som helst :)
 
två jag känner till "svensken" och petter från pro super bike mörda banägarns rekor(gotlandring) 1.35 .corvet z6.
dom körde på om jag inte mins fel på 1.26..petter hadde två hjuls släpp in i start kurvan! nice=)
 
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

Back
Top