Video BMW S1000RR vs. BMW M5

Ducatins förare måste ha gjort en riktigt imponerande insats och troligen i kombination med en bana som passar hojen bra. Jag körde 458:an i somras och kan garantera att det i princip inte finns någon bana jag hade kunnat slå den på två hjul oavsett vilken hoj det gällde. Jag tror det skulle vara så för de allra flesta.
 
Ducatins förare måste ha gjort en riktigt imponerande insats och troligen i kombination med en bana som passar hojen bra. Jag körde 458:an i somras och kan garantera att det i princip inte finns någon bana jag hade kunnat slå den på två hjul oavsett vilken hoj det gällde. Jag tror det skulle vara så för de allra flesta.

Försöker inte trycka ner dig på något sätt och jag vet inte ens vem du är, men det i princip alla är rörande överrens om är ju att en hoj kräver betydligt mer av föraren än vad en bil gör. Som de säger i filmen - if you make a mistake, it will bite you! Jag gissar att dina körkunskaper på hoj inte är riktigt jämförbara med en mångårig testförare för Ducati...

Sen är jag bara lite avundsjuk på att du kört en 458a!
 
två jag känner till "svensken" och petter från pro super bike mörda banägarns rekor(gotlandring) 1.35 .corvet z6.
dom körde på om jag inte mins fel på 1.26..petter hadde två hjuls släpp in i start kurvan! nice=)

Nu vet inte jag vad banderokdet för bilar är, men det lär inte vara 1:35 iallafall. Jag har en kompis som kört under 1:34 med en gammal sugtrimmad Honda CRX VTEC 1,6 från 91 som är gatlegal (inklusive däck).
Jag har hört siffror ner på 1:18, men jag vet inte vad för typ av bil det var. Kanske var det någon typ av formelbil tex.
 
Försöker inte trycka ner dig på något sätt och jag vet inte ens vem du är, men det i princip alla är rörande överrens om är ju att en hoj kräver betydligt mer av föraren än vad en bil gör. Som de säger i filmen - if you make a mistake, it will bite you! Jag gissar att dina körkunskaper på hoj inte är riktigt jämförbara med en mångårig testförare för Ducati...

Sen är jag bara lite avundsjuk på att du kört en 458a!
Det var egentligen ungefär det jag försökte få fram även om det kanske inte riktigt framgick. Trots att en hoj absolut kan vinna över en bil så hade de allra flesta av oss vanliga dödliga kört snabbare med bilen. För mig är det mer intressant än vad förare på toppnivå kan lyckas prestera med de respektive fordonen.
 
En bil är generellt sett snabbare än en hoj på bana. Inget nytt under solen.
Speciellt på våt bana är en hoj helt chanslös.
En BMWS1000RR är en av de snabbaste hojar som tillverkats för gemene man att köpa. En BMW M5 är en ganska klumpig, men ändå hyggligt snabb bil. Med likvärdiga förare (typ Shumacher mot Rossi) så skulle bilen ändå vara snabbare tror jag.

Såg precis på 5th gear där dom tävlade med 3 olika bilar mot en speedway. Bla. körde dom med en riktig rallybil och även den förlorade mot hojen.

Ta sedan fram denna bil på vintern och den blir utan problem avhängd av en Audi S3 Quattro lekande enkelt fast Audi'n både kostar mycket mindre och att den har mycket mindre effekt.

Till och med en BMW 318 har ju chans att dra en ny M5 vid rödljusen vintertid fast även M5 föraren försöker varar snabbast.
Kan tänka mig hur nöjd 18-åringen är i sin första 318 när det sker.


Hur som helst så ger en M5 väldigt lite valuta för pengarna. Jag får väl typ 4 eller 5 st nya sporthojar för samma pris som den bilen och som bonus kommer alla dessa hojar att LÄTT dra bilen sett till acceleration 0-250km/h.

Skulle inte vara helt fel men en ny R1'a, ny ZX10R, ny GSXR1000 och en ny CBR1000 i garaget och kanske även en offroad för att leka lite på vintern.



Att köra bil på bana är kul, men inte speciellt svårt. Det svåra är att klämma ur de sista tiondelarna ner till var bilen maximalt kan prestera. Att köra hoj på bana är kul och skitsvårt. Att pressa fram de sista 10-20 talet sekunder ner till vad hojen maximalt klarar av är det svåra ;).

Ja, att köra MC snabbt kräver mycket mer skicklighet, balans och mod än att köra bil snabbt.
 
Last edited:
Ett annat klipp, Honda 1000RR VS GT3

Även här är körs hojen snabbare så visst kan även en hoj köras snabbt, snabbare än en GT3 i alla fall vilket säkert är tillräckligt för många.

 
otroligt dåligt clip som tråden handlar om. Så störande dessa wannabe Top Gear serier som försöker göra något roligt och spännande, men det blir inte till nåt!
 
Såg precis på 5th gear där dom tävlade med 3 olika bilar mot en speedway. Bla. körde dom med en riktig rallybil och även den förlorade mot hojen.

Ta sedan fram denna bil på vintern och den blir utan problem avhängd av en Audi S3 Quattro lekande enkelt fast Audi'n både kostar mycket mindre och att den har mycket mindre effekt.

Jag antar att de körde på en speedwaybana? Det är klart att en speedwayhoj är snabbast på en sådan. Den är ju optimerad för att köras runt runt i oval. Den skulel inte vara särskiljt snabb på en rallyspecialsträcka i skogen :)

Som att testa att köra en rallybil på en crossbana mot en crosshoj.

En F1-bil är snabbare än en Moto GP-hoj. Där har du den ultimata sanningen beträffande fyra mot två hjul. Ju mer gummi i marken desto snabbare kan man köra i kurvor.
Även i dragracing är ju bilarna snabbare än hojarna. Rent teoretiskt så borde det vara möjligt att skapa en dragracinghoj som spöar alla bilar pga viktfördelen. Men jag tror inte att den skulle bli körbar eftersom den skulle behöva vara extremt lång och ha ett så helvetes brett bakdäck att det inte skulle gå att styra tillräckligt bra.
 
Jag antar att de körde på en speedwaybana? Det är klart att en speedwayhoj är snabbast på en sådan. Den är ju optimerad för att köras runt runt i oval. Den skulel inte vara särskiljt snabb på en rallyspecialsträcka i skogen :)

Som att testa att köra en rallybil på en crossbana mot en crosshoj.

En F1-bil är snabbare än en Moto GP-hoj. Där har du den ultimata sanningen beträffande fyra mot två hjul. Ju mer gummi i marken desto snabbare kan man köra i kurvor.
Även i dragracing är ju bilarna snabbare än hojarna. Rent teoretiskt så borde det vara möjligt att skapa en dragracinghoj som spöar alla bilar pga viktfördelen. Men jag tror inte att den skulle bli körbar eftersom den skulle behöva vara extremt lång och ha ett så helvetes brett bakdäck att det inte skulle gå att styra tillräckligt bra.
Rent spontant, borde ju gå att ha ett dubbelt bakdäck där man kan driva de olika mycket, och på så vis styra med diff, typ. Sålänge man håller upp framhjulet iaf. ;)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top