BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag är faktiskt inte så rädd för hållfastheten med "de nya stycken" om det är som Maxximus säger att flygalubalken är "avsevärd" bättre material än de original gjutna stycken. Förutsatt att man använder stort sätt samma dimensionering än original. (Jag inbillade mig att tryckgjutet alu är starkare än nåt man kan köpa som metervara "balk" eller fet skiva).

-Jag kan bara se och inbilla att "virket" måste vara rätt tjockt och att rätt stor prosentuell andel kommer att försvinna med fräsandet... Dvs om det här inte var en hobby, och/eller CNC-tid sponsrad av någon ovetande arbetsgivare, nån klokare kunde eventuellt börja fundera ekonomin med det hela.. :)

Men visst var det så att 2010-2011 har std offset 31mm, och 2012 2,5mm mindre.
Och säger vi att 28mm offset är optimal för 2010-11, dvs 2.0mm mindre är org, verkar vi vara eniga om?

(med 2.0mm förminskning & ca 66 graders Caster/"steering head angle", Trail blir då circus 2.2mm längre; och hojen borde bli ännu mera stabil; dock då man efter motstyrningsimpulsen lagd ner hojen har man just circus 2 mm längre momentskaft som medstyr framhjulet. (Den lutande hojens framdelens vikt i marken träffar inte däckets kontakt-patch, och därmed med det längre momentskaft styr ännu mera "in mot kurvan".) Och då svänger väl hojen lättare, som var syftet och som alla verkar vara eniga om..? Eller vad var poängen med "-2mm"?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Min styrkrona kan någon få gratis om ni vill. Och min gaffel. Och min tank. Och mina kåpor. Och min framfälg och min... Suck.

:crash:rullandeu:clown:kryckor:nurse
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Min styrkrona kan någon få gratis om ni vill. Och min gaffel. Och min tank. Och mina kåpor. Och min framfälg och min... Suck.

:crash:rullandeu:clown:kryckor:nurse

Hoppsan, det var en oväntad vändning. Att gå från mappning hos Andersson till skänkes, verkar liiiiite långt. Det är i alla fall tillräckligt lång för att man skall reagera. Så när du ändå har sagt A så är det nog dags för B. Nyfikenhet har alltid varit och är mänsklighetens starkaste drivkraft för att utvecklas. Så upplys oss mr Beamer Yoda. :krama
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
K
Sh-rape?!? (-lämna aldrig datorn på & inloggad..) :)

Nej tyvärr så är det ingen SH-rape :hihi - jag gick omkull på Jerez för två veckor sedan. En betydligt snabbare förare gick om mig under acceleration, gick in precis framför - och slog av. Jag gick in i hans bakhjul och dök i 150 km/h. :crash
Det kunde gått värre så det är inget att klaga över - men klart att det svider när man tar extra bagage på flyget hem med gaffelben och framfälg… :mad:

Men det deppas inte allt för mycket. Jag ägnade resten av tiden åt att mecka det som gick. På det igen bara! :tummenupp

Nu har jag fiskat lite redan men behöver minst ett övre gaffelben, ny gaffelkrona, kåpor runt om. I förlängningen behöver jag en ny kylare (fästena har gått av men har satt fast den ok just nu).

I övrigt går hojen som ett skott. Skönt vrid efter att har varit hos Andersson Turbo och drevningen 15-45 funkade fint hela varvet.

Så nu blir det meckar-resa så fort som möjligt och med lite flyt körning också! :)

PS. Snabbaste förarna på bandagarna i Jerez körde 1:45, fundera på de ni… DS.
 
Last edited:

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Skönt att höra av dig, Peter!
Alltid surt när det går åt delar... Jag bidrar oxå till omsättningen av gaffelben. Hoppas att priset justerats nedåt redan. Viktigast att Du sitter ihop :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för omtanken! :)

Jepp, klarade mig bra. Sydde ett lillfinger, lite skrapsår på en armbåge och öm i revben. Annars oskadad. Men skyddsutrustningen fick göra sitt: hjälm, skinnställ och handskar går i sopen efter att ha räddat mig.
En lärdom är att ställ och handskar måste sitta tajt. Båda sårskadorna berodde på att stället och handsken vred sig och antingen gick sönder i sömmen eller gled över från läderområdet till ventilerad stretch - och det skyddar inget vidare kan jag upplysa om.
Hade stället suttit tajtare över mina taniga armar hade jag aldrig fått skrapsår och blåmärke på det sättet som blev nu.
Handskarna var ett no-name-märke och de sprack upp i sömmen och blottade lillfingret mot asfalt.

Nu var mina skador små och inget att gnälla om men tajtare ställ och dyrare handskar får det bli. :fakta
 

ttrogs

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z1000 2012
ImageUploadedByTapatalk1417645812.869074.jpg
Kan rekomenderas, räddade mig sist jag vurpade och flög in i ett räcke. Sen är det bara att vika ihop och använda igen.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Det är obehagligt när man krockar på banan. Man kör och asfalten är varm, däcken har grepp, hojen går bra. Helt plötsligt så går något lite fel. Som regel är det inget märkligt. Någon liten skitsak. Så ligger man där på asfalten och svär. Oftast irriterad.

Huvudsaken är att man inte skadar sig. Resten är psykologi och pengar.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är obehagligt när man krockar på banan. Man kör och asfalten är varm, däcken har grepp, hojen går bra. Helt plötsligt så går något lite fel. Som regel är det inget märkligt. Någon liten skitsak. Så ligger man där på asfalten och svär. Oftast irriterad.

Huvudsaken är att man inte skadar sig. Resten är psykologi och pengar.

Håller med om att det var en skitsak. Det var en Kawasaki.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om ni hör eller ser något så behöver jag;
- Ytter rör till framgaffeln - 2 st.
- Multiswitchen på vänster styre (års model 2010)

Har också sett gaffeln här på SH men det är för dyrt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top