BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
View attachment 403786

Ja kanske skulle gjort det men har redan rivit ut packningen :(
Va lite nojjig över olja på bakdäcket också.

När vi tog ut brickan bakom drevet så ramla o ringen ut. Och den va av.. Kanske det som gjorde att det läckte?

Nån som har sprängskiss så man kan se vilken ordning de ska vara? Fan att man är så blåst när det gäller sånt här &#55357;&#56904;

Du kan hitta sprängskissen t.ex. : http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=54122&rnd=04302013
(om länken nu fungerar -- annars googlar du fram själv "s1000RR Parts list" -> transmission)
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ah, sorry. var kanske lite otydlig. Jag är inte där just nu, men jag åker ner imorrn. Och kör 22-24/4:)
Har det gått bra? Vad är det för temp på mornarna?

Det har varit 10-11grader men snabbt blivit 22 grader. Det har gått bra med mina mått mätt. Hojen och gubben är hel och lyckats köra på 2.04 och haft skoj. :)
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Vilken tailtidy är bäst/snyggast enligt rr-folket?


"Graves fender eliminator s1000rr", punkt!

Jobbig att få tag på men fick min till slut efter att den varit runt jorden två varv eller något... Skicka ett PM om du är intresserad, jag använder inte min längre.

Exempel 1;
0318121420a.jpg


Exempel 2;
0318121420.jpg
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vilken tailtidy är bäst/snyggast enligt rr-folket?
Den här märkeslösa (tycker jag, lite opartiskt?):
http://www.ebay.de/itm/LED-Fender-E...97?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a8f12613d

-med Leds för skyltbelysningen
-passar bäst med original led-blinkers och den nya lilla skylten som man monterar så högt som möjligt, utan ram och dyligt (S1000RR bulb-blinkers + gubbeskylten funkar nog också...?)

(lade till bilden .. notera att reflex saknas, har inte hittad lämplig ännu..)
tail-ano.jpg
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Den här märkeslösa (tycker jag, lite opartiskt?):
http://www.ebay.de/itm/LED-Fender-E...97?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a8f12613d

-med Leds för skyltbelysningen
-passar bäst med original led-blinkers och den nya lilla skylten som man monterar så högt som möjligt, utan ram och dyligt (S1000RR bulb-blinkers + gubbeskylten funkar nog också...?)

(lade till bilden .. notera att reflex saknas, har inte hittad lämplig ännu..)
View attachment 403855

Den var så billig så en sån har jag redan. Då den sitter så långt in, kommer inte skylten ta i bakdäcket? Har tänkt ha den på s1000r
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Någon som har renoverat sin växellåda?
Många som pratade om problem med växellåda på BMW S1000RR när jag nu var i Slovakien där lådan fick jobba ordentligt. Hade varit intressant att höra om någon har gjort något med sin låda här på forumet.
Tacksam för svar om vad ni i så fall har gjort, vart ni gjorde det samt kostnad. :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Någon som har renoverat sin växellåda?
Många som pratade om problem med växellåda på BMW S1000RR när jag nu var i Slovakien där lådan fick jobba ordentligt. Hade varit intressant att höra om någon har gjort något med sin låda här på forumet.
Tacksam för svar om vad ni i så fall har gjort, vart ni gjorde det samt kostnad. :)

Svar nej för min del. Men som nämnts också här, "det finns tonnvis med trådar" om falska neutraler (FN, false neutrals) med hojen. Jag hade också FNs, blev t.om lite värre då jag bytte till raceväxlad - innan jag med goda råd från flera håll började sparka ordentligt.

-det sorgliga är att varenda misslyckad växling/FN ger stryk till "förädlad stål" i lådan (kopplingspinnar, "dogs"). En FN kan slå av små metallbitar, kanterna rundas av, osv.
-> ofta resulterar till att problemet blir värre med tiden, t.om. så att en redan kopplad växel hoppar av i extremt fall. Ålltså med hög sannolighet, prognosen är inte åt bättre håll då dessa lådor blir äldre..

Om man haft FNs och lyckats åtgärda rootcausen (som jag tror jag gjorde), man borde egentligen shimsa lådan mot de lägsta möjliga toleranser; så tight som möjligt. För att hindra att skadan sprider. (alltså då man har något annat skäl att plocka motorn isär..)
Sen i vilket som helst fall borde man också ha en magnetpropp (som oljepropp) för att fånga alla metallbitar och -pulver som slits loss. (I en 110% racer i racebruk, med QS ryck under full acc, det "produceras" ju pulver ändå; det är inget lek därinne. Och man ska inte lita på att filtret fångar allt.)


-ytterligare, *kan* det finnas en risk med att gubbeköra på landsvägarna med för hög växel. Motorn är ju urstark, och det *går* att köra och bara vrida. -Men pallar t.ex. femmans och sexans drev med lite ålder och mil på nacken? (pallar motoroljan det extrema trycket? - man borde nästan ha en separat olja för lådan, kvalite GL-4/GL-5) -Referens för liknande problem: andra förhållandevis urstarka lite äldre hojar, t.ex gixxer 1100.

-mitt svar blev nu lite Off från själva frågan men kan eventuellt bidra att hindra kommande drevbyte och liknande renoveringar. (Traditionellt är delarna till raceväxellådor inte bland de billigaste... Och arbetsmässigt har svårt att tro att få alls mycket gjort under 16-20 timmar..)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
- Underbart att få se skymten av en Kawasaki 750 H2 i denna tråden.
En riktig tvärdragsmaskin med kolvstyrt insug. 74 hk om jag inte minns fel ! :tummenupp
Tack 916 ! :)
-Min ögonsten! (även om motorn finns på bordet v.n.) -Den första riktiga "supersport"hojen som nånsin tillverkats; kanske det första som gör en ärlig, sann "powerwheelie" (n.b.: dessa ord inte ens fanns då, 40+ år sedan, då de starkare familjebilar kunde ha typ 65hk).
-ZX-10R (1st gen, 2004) är då väl den andra riktiga supersporten som producerats.. Med samma respektlös attityd som widowmakern..
-Och S1000RR blir då den tredje. Dock är den så civiliserad, fin och mjuk att de går inte att jämföra. Förutom med klockan, för beamerns klar fördel.. :lol:lol
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Någon som har renoverat sin växellåda?
Många som pratade om problem med växellåda på BMW S1000RR när jag nu var i Slovakien där lådan fick jobba ordentligt. Hade varit intressant att höra om någon har gjort något med sin låda här på forumet.
Tacksam för svar om vad ni i så fall har gjort, vart ni gjorde det samt kostnad. :)

Hör av dig nästa vecka. Kompisen har bytt ett drev (3:ans).
Sen till er som inte rejsar eller kör låga tider i snabbaste klassen på bandagarna:
Mjuka drev, krånglande låda mm mm är inte ett problem för gatåkare över lag. Njut av era hojar fullt ut, det en av de bästa o snabbaste som någonsin producerats! :)
För er som kör hårt (och ni som verkligen kör hårt vet om ni gör det) är det följande som gäller:
- byt olja ofta, var 3-400 mil för snabba banåkare o efter varje racehelg för tävlande.
- byt quickshifter, original har inte tillräckliga bryt-tider för tävlingstempo.
- byt fjädern som styr kulissrullen i lådan till en starkare för distinktare lägen och för att undvika ofrivillig neutralläge.

Ni som behöver hjälp med detta kan med fördel vända er till Bactor racing.

Nuff said.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
För er som känner att ni vill vara med om detta så kan ni få en handskriven gör det själv- lapp med 8 steg. Hammare, stjärnmejsel och huggmejsel är bra om ni har hemma;
ImageUploadedByTapatalk1398194503.652058.jpg
ImageUploadedByTapatalk1398194524.616007.jpg
ImageUploadedByTapatalk1398194540.301109.jpg
ImageUploadedByTapatalk1398194564.052778.jpg
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Falsk Neutral; jag som har erfarenhet av totalosynkroniserade växellådor på gaaaamla bilar (1914), skulle vilja föreslå att, man släpper ut kopplingsgreppet och försöööker anpassa motorns varvtal till aktuell hastighet, alltså oxå med vetskap, eller en aning om, mellan vilka växlar man hamnat. När, och om man lyckats med detta, så petar man i närmaste hööögre växel.

Avsikten med detta är att minska de inbördes hastighetsskillnaderna mellan dreven.
Jag har en känsla av att detta skulle kunna skona växellådans tandkopplingar och drev.

Det krävs nog en stor portion sinnesnärvaro för dessa manövrer, emellertid.

Kommentar önskas.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Lådan i en race-mc som S1000RR är byggd och optimerad för ytterst korta växlingstider och t.om råa växlingar: mha "quickshiftern" ska man ju kunna slå in högre växel i prinsip med full gas; automatiken sköter att bryta tändningen eller insprutningen kort under en kritisk tidspunkt. Den berömda "detent fjädern" som flera förespråkar att byta till en styvare modell hjälper att lådan att "välja mellan A eller B-växel": efter att man nått en viss "pivot point" i växlingen hjälper fjädern till, och indirekt trycker "framåt" in med den "nästa" växeln.
I nedåt-riktningen är "ska vara" kopplingen intryckt, och därmed kan de stora "dogs" i dreven ta emot allt vad som behövs att bromsa och jämna hastigheterna - faktiskt med råge om kopplingen är ordentligt intryckt.

(lådan har helt annan bygge än "kopplingsmufflådor"; med eller utan synkronisering. Eller ännu äldre lådor, t.ex från 1914, med drev som glider axialt och kopplas fysiskt av/ på med motdrevet - vet inte svenska termen; "skjutdrevlåda"?)

--

-jag har stor respekt för alla sakkunnige, och särskild moderatorer :) -- men jag har inte hört talas om att S1000RR lådorna skulle ha särskild mjuka drev, inte ens under racingbruk.. förutom bakdrevet som lär inte palla hårda QS-ryck i Pro-bruk, och kan resultera att kedjan bryts först, och sedan packas den "in i motorn". Dyrt..
-Ett (enda) sönderfallet treans drev under det här forumet har vi nu sett och hört... :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nu blir jag nervös för kedjebrott.
Har sett någonstans på nätet om ett skydd för motorn vid kedjebrott på S1000RR, någon som vet var och om det är att rekommendera?

Kör inte bana och ganska snällt på gata men ibland används quickshiftern o jag misstänker att det kommer bli oftare samt att jag ofta gör kraftiga lastväxlingar, dvs av o påslag.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top