BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Hade problem med att göra snabba och riviga starter under racet på Anderstorp. Det går bra att hitta dragläget men när väl lamporna släcks och jag släpper ut kopplingshandtaget ytterligare för att kunna slira iväg, så "hugger" kopplingen. Dvs, den slirar inget utan nyper ihop.
Det händer bara om man ska göra en riktig start under högt motorvarv. Då man tex rullar ut ur depåtältet så fungerar den som det ska.
Det är väl en lågoddsare att tro att det beror på dåliga kopplingslameller som behöver bytas ut. Men jag tänkte ändå höra om nån av er upplevt nått liknande och har en annan lösning.

Vi har brottats med det där i 2 säsonger och efter att ha missat otaliga placeringar i starter har vi hittat en lösning
Du kan ringa mig på 070-3903903 :)
 
Jag har också en fråga om kopplingen: när jag kopplar vid nerväxlingar kan det ibland kännas som om det är en viss fördröjning innan jag har fått driv igen från det att jag släppt handtaget. Det händer inte alltid, men om man ger mellangas vid nerväxlingar känns det ganska ofta. Så kändes det inte på min gsxr... normalt? Olja/filter bytt för 200 mil sedan av aukt bmw firma. Hojen har gått 1000 mil.
 
Jag har också en fråga om kopplingen: när jag kopplar vid nerväxlingar kan det ibland kännas som om det är en viss fördröjning innan jag har fått driv igen från det att jag släppt handtaget. Det händer inte alltid, men om man ger mellangas vid nerväxlingar känns det ganska ofta. Så kändes det inte på min gsxr... normalt? Olja/filter bytt för 200 mil sedan av aukt bmw firma. Hojen har gått 1000 mil.
- Jag tror det är mekanismen i slipperkopplingen som spökar.

Har du oxå känt att det liksom knäpper i kopplingshandtaget när du manövrerar den i vissa situationer?
Det är oxå slipperkopplingens egenhet. Det fanns oxå på en Ducati Multistrada jag hade en gång i tiden.
 
Jag har också en fråga om kopplingen: när jag kopplar vid nerväxlingar kan det ibland kännas som om det är en viss fördröjning innan jag har fått driv igen från det att jag släppt handtaget. Det händer inte alltid, men om man ger mellangas vid nerväxlingar känns det ganska ofta. Så kändes det inte på min gsxr... normalt? Olja/filter bytt för 200 mil sedan av aukt bmw firma. Hojen har gått 1000 mil.

När du säger "driv", menar du motorbroms eller acceleration när du ger gas? Motorbromsen ska dröja när du växlar ned och "dumpar" kopplingen, det är meningen med slirkopplingen. Men är det så att du gasar och kopplingen slirar så är det något annat, det låter inte rätt. Det låter som att kanske kopplingen kärvar lite men då borde den göra det vid uppväxlingar också.
 
Det är bara vid nerväxlingar, aldrig upp. Det är nog som du DR-Zätare säger, slirkopplingen som känns så. Tänk dig att du håller in kopplingen, släpper, men det dröjer mindre än en halvsekund innan du känner "klonk" så det blir motorbroms. Inget knäppande i greppet vad jag känt. puh!
 
Det är bara vid nerväxlingar, aldrig upp. Det är nog som du DR-Zätare säger, slirkopplingen som känns så. Tänk dig att du håller in kopplingen, släpper, men det dröjer mindre än en halvsekund innan du känner "klonk" så det blir motorbroms. Inget knäppande i greppet vad jag känt. puh!

Jag är 95% säker på att det är slirkopplingen som gör det den ska, dvs slirar :)

Det känns som om man släpper ut handtaget långsamt och försiktigt trots att dumpar kopplingen.
 
Startade kl 07.00 imorse och drog ner till Umeå på vinst eller förlust, fick även en besiktningstid i Skellefteå på "racebussen" där den gick igenom med tre 2or :) Väl framme på Northbike kl 10.30 så berättade jag mitt problem och att jag hade kört 30 mil enkel väg i hopp om att dom kunde klämma in mig. Fick lämna hojjen där så skulle dom ta in den i mån om tid. Två timmar senare fick jag ett sms att den var färdig, snacka om fin service!! :tummenupp
Det var bara att göra en reset av adaption values precis som mbracing sa. Så nu ligger tomgången som den ska och jag kan välja mellan alla modes ;)

Tack för all hjälp och tips jag har fått här igenom och framförallt ett stort tack till Northbike Umeå som tog in den på så kort varsel även fast verkstaden var fullbokad, grym service!!!
 
- Jag tror det är mekanismen i slipperkopplingen som spökar.

Har du oxå känt att det liksom knäpper i kopplingshandtaget när du manövrerar den i vissa situationer?
Det är oxå slipperkopplingens egenhet. Det fanns oxå på en Ducati Multistrada jag hade en gång i tiden.

Har oxå det där "knäppet" ibland. Skönt att fler har det. Har dock aldrig haft problem med växlingen på något sätt utom någon enstaka gång när jag fått in något lustigt friläget bland de högre växlarna, oftast när jag inte varit tillräckligt distinkt vid växling.
 
Planerar att köra med Cajback den 5:e på Gelleråsen och se om vinterträningen har gjort något på varvtiderna i Svea rike ;-) . Nån mer som ska dit?
 
Måtte föraren ha landat mjukt långt från den där samlingen av delar...
Jag ska hädanefter aldrig klaga utgifter efter mina krascher :fakta
 
Chaz Davies cykel efter en mindre lyckad repa. Har för mig att han klarade sig bra. :)

Jag har för mig att jag hörde om den där vurpan, visst var det när hojen studsade över något stängsel och landade ute i skogen långt ifrån banan?
 
Last edited:
Det gjorde susen med:
Spänna framgaffelfjädrarna max, i botten alltså.
Dämpning enligt instruktionsboken för inspirerad banåkning, dvs ganska hårt.
Öhlinstyrdämparen i läge 8.
1,9 bar fram
1,7 bar bak



Hojen var riktigt go´.......på Kinnekulle idag. :) :banana
Den kan givetvis förbättras ytterligare beträffande fjädrar å sånt, så nu vet jag var jag skall sätta in resurserna.
Åsså raceväxlat. Det var smidigt. :)
Kanonväder, bara lite kyligt på morronen.
 
Det gjorde susen med:
Spänna framgaffelfjädrarna max, i botten alltså.
Dämpning enligt instruktionsboken för inspirerad banåkning, dvs ganska hårt.
Öhlinstyrdämparen i läge 8.
1,9 bar fram
1,7 bar bak



Hojen var riktigt go´.......på Kinnekulle idag. :) :banana
Den kan givetvis förbättras ytterligare beträffande fjädrar å sånt, så nu vet jag var jag skall sätta in resurserna.
Åsså raceväxlat. Det var smidigt. :)
Kanonväder, bara lite kyligt på morronen.

Vad kör du på för däck?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top