BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Blandat lite fel :rodnar men det har bara blitt så.

Pirelli Diablo Supercorsa SP fram
Pirell Dragon Supercorsa SC 2 bak
 
What is this sorcery?! :yoparty

Gissningsvis har de lekt med S1000RR's sensorer som känner av vinklingen och att den går in och klipper bränslet till en cylinder vid kurvtagning och bruk av DTC. Inget nytt där. Men tillskillnad från förut där den klippte olika cylindrar beroende på när DTC'n gick in, så låter det som den endast gör så med samma cylinder. Fler tankar?
 
Tänkte mest att du har så lågt tryck fram. 1,7 för SC2 bak är ju helt ok. Har dock aldrig kört med SP.
-Ja, det är ju kalltryck vi talar om.
Jag använder inte värmare, så styret kan kännas degigt i början på dagen.
Men sedan känns det gött, mycket och tempererat gummi i backen.

Jag satte pers. :)
 
TC & pit-limiter (max 60km/h i depån).

Gissningsvis har de lekt med S1000RR's sensorer som känner av vinklingen och att den går in och klipper bränslet till en cylinder vid kurvtagning och bruk av DTC. Inget nytt där. Men tillskillnad från förut där den klippte olika cylindrar beroende på när DTC'n gick in, så låter det som den endast gör så med samma cylinder. Fler tankar?

Jag tror inte det är DTCn, det brukar höras när det misständer. Det där lät mer som en trepip som går rent blandad med lite Yamaha long-bang. Jag tycker också det låter sådär konstigt när han ligger på mellangas, inte bara när han slår på ut ur kurvan.

Jag tror att de bryter tändningen för en cylinder i kurvorna för att få hojen snällare på vägen ut, det borde dra mindre soppa och spara däcken en aning vilket BMWn verkar behöva.

Brytar man en cylinder på en screamer borde man få en tändföljd på 180-180-360 grader, dvs en long-bang som ju ska vara bra för grepp och däcksslitage. Man förlorar ju naturligtvis en del kraft men de använder ju ändå inte allt när de har mycket nedlägg.

Jag tyckte inte man härde det under racet men det kan ju bero på att det var så många andra hojar runtomkring.

Ska bli spännande att följa!
 
Last edited:
Jag tror inte det är DTCn, det brukar höras när det misständer. Det där lät mer som en trepip som går rent blandad med lite Yamaha long-bang. Jag tycker också det låter sådär konstigt när han ligger på mellangas, inte bara när han slår på ut ur kurvan.

Jag tror att de bryter tändningen för en cylinder i kurvorna för att få hojen snällare på vägen ut, det borde dra mindre soppa och spara däcken en aning vilket BMWn verkar behöva.

Brytar man en cylinder på en screamer borde man få en tändföljd på 180-180-360 grader, dvs en long-bang som ju ska vara bra för grepp och däcksslitage. Man förlorar ju naturligtvis en del kraft men de använder ju ändå inte allt när de har mycket nedlägg.

Jag tyckte inte man härde det under racet men det kan ju bero på att det var så många andra hojar runtomkring.

Ska bli spännande att följa!
- Dom kanske har börjat med adaptiv vevaxel som kan variera vevtapparnas förskjutning. :rolleyes:
 
Jag tror inte det är DTCn, det brukar höras när det misständer. Det där lät mer som en trepip som går rent blandad med lite Yamaha long-bang. Jag tycker också det låter sådär konstigt när han ligger på mellangas, inte bara när han slår på ut ur kurvan.

//klipp//

Jag tyckte inte man härde det under racet men det kan ju bero på att det var så många andra hojar runtomkring.

Ska bli spännande att följa!

+1
Håller med din analys! ;-)
 
- Dom kanske har börjat med adaptiv vevaxel som kan variera vevtapparnas förskjutning. :rolleyes:

Det blir ju nästan så om man bryter en cylinder på en screamer. En screamer har väl tänding vid 180-180-180-180 och det blir ju 180-180-360 om man bryter en. Eller 180-360-180 eller 360-180-180 beroende på vilken cylinder man bryter :)
 
Är det nån här som har en bra PCV map till en 10-11as S1000RR med helsystem och eftermarknadsfilter? Kör nu på Dan Kyles map, den är hyffsad men är mappad för USA bränsle så den går lite fett. Jag vet att det bästa är att mappa den ordentligt i en bänk men min handlare här i stan hade inte kunskapen för att mappa min cykel, men bänka den kan dom :)
 
Är det nån här som har en bra PCV map till en 10-11as S1000RR med helsystem och eftermarknadsfilter? Kör nu på Dan Kyles map, den är hyffsad men är mappad för USA bränsle så den går lite fett. Jag vet att det bästa är att mappa den ordentligt i en bänk men min handlare här i stan hade inte kunskapen för att mappa min cykel, men bänka den kan dom :)

Finns det ingen mapp att ladda hem från Dynojet? De brukar väl ha standardmappar?

Hur gick det på Kemora? Eller har du inte varit där än?
 
Finns det ingen mapp att ladda hem från Dynojet? De brukar väl ha standardmappar?

Hur gick det på Kemora? Eller har du inte varit där än?

Fanns en mapp för leovince och eftermarknadsfilter, dom andra hade standardfilter, db-killer eller nått annat som inte matchade min setup. Och såklart gick det inte att ladda in just den mappen av nån anledning. Hade varit kul att prova nån map som man vet funkar fint och ger bra med effekt för nån här på forumet. Fick 188,78hk på slangen med Dan Kyles map i Lindroths bänk.

Vi drar till Kemora på söndag, bankörningspremiär för min del :)
 
Fanns en mapp för leovince och eftermarknadsfilter, dom andra hade standardfilter, db-killer eller nått annat som inte matchade min setup. Och såklart gick det inte att ladda in just den mappen av nån anledning. Hade varit kul att prova nån map som man vet funkar fint och ger bra med effekt för nån här på forumet. Fick 188,78hk på slangen med Dan Kyles map i Lindroths bänk.

Vi drar till Kemora på söndag, bankörningspremiär för min del :)

Om det är första gången på Kemora så lär väl 190 bakhjulshästar räcka gott och väl :)

Kolla med mbracing, de kanske har någon map för din setup?
 
Om det är första gången på Kemora så lär väl 190 bakhjulshästar räcka gott och väl :)

Kolla med mbracing, de kanske har någon map för din setup?

Jo effekten lär räcka gott, hade nog klarat mig på hälften:) Gissar bara att den lär gå renare på en map gjord för våran oktan i sverige och inte deras skitsoppa dom har i USA, gissar att den fetar på rätt bra med bränsle som den är nu.
 
Är du säker på att PC5;an justerar tändningen? Vilket skulle ge möjligheten att justera efter bränslets kvalité/oktan. Tror iofs att DynoJet har ett tillbehör som gör det.
Att soppan i USA skulle vara dålig på något sätt, är en missuppfattning.
 
Jo effekten lär räcka gott, hade nog klarat mig på hälften:) Gissar bara att den lär gå renare på en map gjord för våran oktan i sverige och inte deras skitsoppa dom har i USA, gissar att den fetar på rätt bra med bränsle som den är nu.

Som Micke säger, är inte oktanen egentligen samma eller väldigt lika men de räknar oktanen på olika sätt i Europa och USA och därför heter de olika?
 
Jo, tror de oftast använder AKI. Och vi RON.

Exakt. Jag googlade och amerikansk 91 motsvarar vår 95 och deras 93 är mer eller mindre samma som vår 98.

Däremot kan det ju skilja på hur mycket etanol eller annat bio-jox det är i sopporna, det har jag ingen koll på. Kanske också skiljer i renhet eller liknande, rysk diesel är ju tydligen inte samma som svensk diesel :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top