BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Du kan hälla i vad du vill, dot 4 är oftast inte att rekommendera på en sporthoj som går på bana

Välj en olja med så hög kokpunkt som möjligt, några exempel - motul RBF 600 / 660, ipone 300
Tycker man dom är för dyra så funkar nog 5.1 från något fabrikat bra om man inte ska pusha till tusen ;)

Även om du har dot 4 idag så går dom art blanda
 
Du kan hälla i vad du vill, dot 4 är oftast inte att rekommendera på en sporthoj som går på bana

Välj en olja med så hög kokpunkt som möjligt, några exempel - motul RBF 600 / 660, ipone 300
Tycker man dom är för dyra så funkar nog 5.1 från något fabrikat bra om man inte ska pusha till tusen ;)

Även om du har dot 4 idag så går dom art blanda

Tack, får nog bli en av Motul-vätskorna. Spara pengar på bromsarna känns kortsiktigt :)

Är Motul RBF eller Castrol SRF bättre? Castrolen verkar kosta rejält mycket mer, typ mer än dubbelt så mycket?

Några basic frågor om bromsvätskebyte;
- Har sett att det finns riktigt fancy vacuum-kit för att byta bromsvätska men det borde väl funka lika bra med en lite större "plastspruta" från typ apoteket? Idén och funktionen är ju densamma tycker jag.
- Funkar en sådan metod på våra hojar också eller ställer ABS:en till det på något sätt?
- om en nya bromsvätskan har samma färg som den gamla, så man inte ser när den nya kommer i slangen, kan man först tömma systemet helt på den gamla och sedan fylla på med ny? Eller ska man aldrig tömma systemet helt?


Jag tänkte göra det rätt enkelt;
1 töm bromsvätskebehållaren vid bromspumpen
2 sug ut all bromsvätska ur det ena oket (tills det kommer luft)
3 sug ut all bromsvätska ur det andra oket
4 fyll på ny bromsvätska i behållaren vid bromspumpen
5 sug bromsvätskan genom luftningsnippeln till det ena oket tills det kommer bromsvätska ur den
6 sug bromsvätska till det andra oket
Se hela tiden till att ha nog med bromsvätska i behållaren så det inte kommer i luft under 5 & 6
7 lufta nippeln vid bromspumpen
 
Last edited:
om du vill slippa få luft i systemet och inte vill lägga pengar på verktyg så kan du även lufta manuellt
sätt en slang på nippeln på ena oket som du lägger i en flaska tex
1. sedan trycker du in bromspumpen så du får tryck
2. öppna nippeln så trycket i greppet släpper (det kommer ut bromsvätska)
3. stäng nippeln medans du fortfarande trycker på bromsen
4. släpp bromsen nippeln

sedan gör du detta om och om tills behållaren nästan är tom (alltså lite kvar innan det kommer luft i slangen)
sedan fyller du behållaren full och gör samma sak igen, vill du vara säker så fyller du den en gång till
byt sen till ok nr 2, och gör samma sak, sedan kan du ta pumpen sist

tar en stund men jag tycker det är krångligt att få luft i systemet så jag hade hellre gjort så
 
om du vill slippa få luft i systemet och inte vill lägga pengar på verktyg så kan du även lufta manuellt
sätt en slang på nippeln på ena oket som du lägger i en flaska tex
1. sedan trycker du in bromspumpen så du får tryck
2. öppna nippeln så trycket i greppet släpper (det kommer ut bromsvätska)
3. stäng nippeln medans du fortfarande trycker på bromsen
4. släpp bromsen nippeln

sedan gör du detta om och om tills behållaren nästan är tom (alltså lite kvar innan det kommer luft i slangen)
sedan fyller du behållaren full och gör samma sak igen, vill du vara säker så fyller du den en gång till
byt sen till ok nr 2, och gör samma sak, sedan kan du ta pumpen sist

tar en stund men jag tycker det är krångligt att få luft i systemet så jag hade hellre gjort så

Glöm inte huvudbromscylindern uppe vid handtaget. Börja och sluta med den. :fakta RBF 600 is da shit.

Screen Shot 2013-03-01 at 19.50.29.jpg
 
Last edited:
Stum vette fasen, den blir ju inte direkt "digital":) Men testa att lufta några gånger.
1, Huvudcylinder
2, Vänster ok
3, Höger ok
4, Huvudcylinder

Gjorde så fyra gånger, grundligt! på det hederliga sättet -Krama, öppna, stäng. omtag... Testade en vacum manick först, det gör jag inte om:huvet

Glöm inte huvudbromscylindern uppe vid handtaget. Börja och sluta med den. :fakta RBF 600 is da shit.

Japp, håller med pappa:D (kiss ass:D) Är lite ofin och citerar mig själv.
Vakuumprylar som skall hjälp till vid vätskebyte duger enbart till att tömma systemet enligt egen hög person:)
 
Last edited:
Btw @Peter, förbannat proffsigt och informativt mail du plitade ihop! :tummenupp Kudos och ett varv försprång till dig:)
 
När jag luftade på min Suzuki efter slang-byte använde jag en:

20130301_223554.jpg

Kopplade på en slang som passade nipplarna på pump och ok och sprutan, såg till så behållaren hela tiden var fylld och började sedan "suga" uppifrån pumpen och sedan jobbade jag mig neråt: vänster ok följt av höger ok. (när jag gick skolan fick vi höra att man alltid skall börja lufta på oket längst från behållaren, tänkte samma princip på hojen, vänster ok: längre slang...Vetefan om det spelar roll.) Och det funkade bra.
Vore ju optimalt om man kunde bygga en egen tryckluftsklocka som fyller på och trycksätter behållaren, bara å öppna nipplarna och låta det flöda :)
 
Redo att fraktas ner till Spanien för försäsongsträning på Cartagena, enbart båten kvar att montera.
WSBK fan som man är.. Vad tycker ni om mina försäsongs/tränings-kåpor??
Vill efterlikna Melandris träningskåpor, enda skillnaden är att mina är mattsvarta och hans i kolfiber..:lol haha.

IMG_2847.jpgIMG_2848.jpg

PeterPan, jag tror jag pratar för oss alla när jag säger att du gör ett GRYMT jobb med bandagen och gör detta möjligt för oss! Vill passa på att tacka för allt engagemang du lägger ner på detta, det kommer att bli grymt kul. Keep up the good work! :tummenupp
 
När jag luftade på min Suzuki efter slang-byte använde jag en:

View attachment 380083

Kopplade på en slang som passade nipplarna på pump och ok och sprutan, såg till så behållaren hela tiden var fylld och började sedan "suga" uppifrån pumpen och sedan jobbade jag mig neråt: vänster ok följt av höger ok. (när jag gick skolan fick vi höra att man alltid skall börja lufta på oket längst från behållaren, tänkte samma princip på hojen, vänster ok: längre slang...Vetefan om det spelar roll.) Och det funkade bra.
Vore ju optimalt om man kunde bygga en egen tryckluftsklocka som fyller på och trycksätter behållaren, bara å öppna nipplarna och låta det flöda :)

Exakt en sådan som jag har skaffat idag. När jag kände på den hemma blev jag lite orolig om den skulle orka suga hårt nog (det där känns inte riktigt bra att skriva) men jag får väl testa. Jag hade tänkt prova exakt samma strategi som dig, använda den där för att suga in den nya bromsvätskan från vardera ok och huvudcylindern.

Jag beställde Castrol SRF idag, vi får se hur det blir.
 
Redo att fraktas ner till Spanien för försäsongsträning på Cartagena, enbart båten kvar att montera.
WSBK fan som man är.. Vad tycker ni om mina försäsongs/tränings-kåpor??
Vill efterlikna Melandris träningskåpor, enda skillnaden är att mina är mattsvarta och hans i kolfiber..:lol haha.

View attachment 380084View attachment 380085

PeterPan, jag tror jag pratar för oss alla när jag säger att du gör ett GRYMT jobb med bandagen och gör detta möjligt för oss! Vill passa på att tacka för allt engagemang du lägger ner på detta, det kommer att bli grymt kul. Keep up the good work! :tummenupp

Grymt snyggt o rått! :yoparty

Tack för berömmet, det värmer! :tummenupp Fick 10 deltagaranmälningar /betalningar första dygnet efter mailet. Så om jag räknar någorlunda rätt och tar med dem som jag "vet" är säkra bland oss i gänget så är vi direkt 15 stycken som är helt klara! :banana På ett dygn efter utskick!!! :)

PS: Korrekta bekräftelsemail går ut förs tidigast i morgon söndag. Är i Lofsdalen med grabben o uppkopplingen e inte så bra via mobiltfn, vilket gör att jag inte har hundra koll på bankkontot härifrån. DS.
 
Last edited:
Exakt en sådan som jag har skaffat idag. När jag kände på den hemma blev jag lite orolig om den skulle orka suga hårt nog (det där känns inte riktigt bra att skriva) men jag får väl testa. Jag hade tänkt prova exakt samma strategi som dig, använda den där för att suga in den nya bromsvätskan från vardera ok och huvudcylindern.

Jag beställde Castrol SRF idag, vi får se hur det blir.

Låter bra i teorin men är det inte lite väl krångligt? Jag har också en sån där spruta men det enda jag använder den till är att suga upp så mycket bromsvätska ur huvudbehållaren som möjligt. Sen fyller jag på den fullt med ny och sätter igång o luftar. Har en slang som jag har tejpat fast ned i en gammal petflaska och så flyttar jag runt den mellan huvudbromscylinder, vä o hö ok och sedan avslutar kort med huvudbromscylindern igen.

Volymen i bromsslangarna är så liten att du byter lätt ut all bromsvätska på vägen om du gör på detta sätt.
Det enda lite bökiga är att du behöver långa armar när du skall lufta vänster sida, trycka på bromshandtag o öppna/stänga vid oket samtidigt.

Jag tror inte det spelar någon roll vilket ok du tar först, det sitter en T-koppling under gaffelkronan och sedan är det lika långt till båda oken.
Däremot snålar jag inte på bromsvätskan och håller naturligtvis koll efter bubblor. De ska bort.
 
DR-zätare, vart köpte du din Castrol SRF och vad fick du betala för den?

Beställde den på en tysk site för lite drygt 50 euro/litern. Finns på ebay i tyskland för 49 euro plus frakt (5-6 euro i tyskland). Någon av de kanske skickar till Sverige också?

Eftersom pundet är ganska svagt för tillfället jämfört med euron kan det vara billigare för dig att beställa från england.
 
Last edited:
Låter bra i teorin men är det inte lite väl krångligt? Jag har också en sån där spruta men det enda jag använder den till är att suga upp så mycket bromsvätska ur huvudbehållaren som möjligt. Sen fyller jag på den fullt med ny och sätter igång o luftar. Har en slang som jag har tejpat fast ned i en gammal petflaska och så flyttar jag runt den mellan huvudbromscylinder, vä o hö ok och sedan avslutar kort med huvudbromscylindern igen.

Volymen i bromsslangarna är så liten att du byter lätt ut all bromsvätska på vägen om du gör på detta sätt.
Det enda lite bökiga är att du behöver långa armar när du skall lufta vänster sida, trycka på bromshandtag o öppna/stänga vid oket samtidigt.

Jag tror inte det spelar någon roll vilket ok du tar först, det sitter en T-koppling under gaffelkronan och sedan är det lika långt till båda oken.
Däremot snålar jag inte på bromsvätskan och håller naturligtvis koll efter bubblor. De ska bort.

Krångligt? Jag hade ju hoppats att det skulle vara enklare och snabbare :) jag har också tidigare gjort den traditionella varianten som du beskriver och det är så långtråkigt... :)
 
Hej alla!
Inför säsongen så skulle jag eventuellt behöva byta lite krashkåpor.
Kör med polidom nu och är nöjd med dem, men funderar (läs: velar hit och dit) på sits/tailpiece från workskåporna istället. Mest för att deras sittgummi är mycket snyggare.

Någon som vet om sittgummit säljs separat och vem som saluför works-kåporna?

Tack på förhand!

**EDIT**
Ah, hittade grejerna på Grevens.
Vet inte dock om sadeln skulle passa Polidom, tveksamt!
http://grevensmcdelar.com/kaprelaterat/CRC-Works/BMW-kapor/BMW-CRC-Works-sadel

Nån som vet?
 
Last edited:
Hej pojkar!

Råkade köpa SBS 870 DC (Dual Carbon) istället för DS till hojen. Kommer dessa fungera dugligt vid gatåka eller ska jag köpa en uppsättning gatbelägg och ha Dual Carbon enbart på bandagar?

Mvh /Try
 
Upptäckte i helgen att batteriet flatline;at och inga av mina återupplivnings försök har hjälpt. Så det är dags för ett nytt batteri.
Så frågan till er är, är det någon av er som kör med nån form av lättviktsbatteri, typ Lithium?
Och följdfrågan blir, fungerar det utan problem?

Hade det på min förra hoj (Shorai), dock inte helt utan bekymmer. Med det batteriet fick jag felkoder på sekundära injektorerna. Dock så gick hojen bra ändå. Men det var förstås ett orosmoment att behöva åka runt med felkoder i displayen. Orosmomentet var såpass stort att jag plockade tillbaks original igen.
 
Upptäckte i helgen att batteriet flatline;at och inga av mina återupplivnings försök har hjälpt. Så det är dags för ett nytt batteri.
Så frågan till er är, är det någon av er som kör med nån form av lättviktsbatteri, typ Lithium?
Och följdfrågan blir, fungerar det utan problem?

Hade det på min förra hoj (Shorai), dock inte helt utan bekymmer. Med det batteriet fick jag felkoder på sekundära injektorerna. Dock så gick hojen bra ändå. Men det var förstås ett orosmoment att behöva åka runt med felkoder i displayen. Orosmomentet var såpass stort att jag plockade tillbaks original igen.

Jag har ingen erfarenhet själv men alpha säljer ett så det borde funka. Du kan alltid höra med mbracing/Bactor om de har.

http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=533_541_576
 
Hej alla!
Inför säsongen så skulle jag eventuellt behöva byta lite krashkåpor.
Kör med polidom nu och är nöjd med dem, men funderar (läs: velar hit och dit) på sits/tailpiece från workskåporna istället. Mest för att deras sittgummi är mycket snyggare.

Någon som vet om sittgummit säljs separat och vem som saluför works-kåporna?

Tack på förhand!

**EDIT**
Ah, hittade grejerna på Grevens.
Vet inte dock om sadeln skulle passa Polidom, tveksamt!
http://grevensmcdelar.com/kaprelaterat/CRC-Works/BMW-kapor/BMW-CRC-Works-sadel

Nån som vet?
Förhoppningsvis kommer jag att få hem en sådan sadel inom kort och kan testa det med mina polidom kåpor. Återkommer här när jag har testat.
 
Upptäckte i helgen att batteriet flatline;at och inga av mina återupplivnings försök har hjälpt. Så det är dags för ett nytt batteri.
Så frågan till er är, är det någon av er som kör med nån form av lättviktsbatteri, typ Lithium?
Och följdfrågan blir, fungerar det utan problem?

Hade det på min förra hoj (Shorai), dock inte helt utan bekymmer. Med det batteriet fick jag felkoder på sekundära injektorerna. Dock så gick hojen bra ändå. Men det var förstås ett orosmoment att behöva åka runt med felkoder i displayen. Orosmomentet var såpass stort att jag plockade tillbaks original igen.

Alpha racings är faktiskt sjukt bra, jag går in i säsong 3 med mitt nu och jag har aldrig ens behövt ladda det under vintern...
Och den har aldrig failat en start för mig

Väger 900g
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top