BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Men visst går det med Race-ECUn och Calibration kit?

Nej inte som det ser ut nu, vi får hoppas på det i nästa uppdatering

Det jag menade är ett mindre motstånd i gasrullen, som att man hade en mjukare fjäder så det inte går lika tungt att gasa

Det du upplever med "på/av" är för att bränslemappen är dålig standard
Den går lean i början, det är därför du får den elektroniska på/av känslan
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
En fråga om HP:s Race-ecu.

Om man köper den, går det att programmera om Wheeliecontrollen?

Nu kan man ju köra max 5 sek, inte byta växel eller wheela över 23 grader utan att hojen lägger ner framhjulet.
Skulle vara nice att ta bort tidsgränsen helt, ändra gradantalet till ca 35 och kunna växla på bakhjulet utan att hojen lägger ner framhjulet direkt.

En stilla undran.

Mvh /Try

Jodå först ställs det ner i grund setingen med race ECU, sen är det fullt justerbart med calibrationkit, vi körde utan DTC förra året men ska börja testa med DTC igång nu i feb så jag kommer veta lite mer exakt efter det
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag S1000rr fråga:

Kostnad? Ljudkrav? Orginal eller helsystem?

Hej,

Priset blir max 2500 kronor, troligen 2-3 hundra lägre men jag vill ha lite höjd om vi lägger in något i "paketet", typ att grillning ingår eller något sådant.

Ljudkravet blir Gelleråsens ljudkrav oavsett typ av system. Så du bör ha lite koll på vad dina pipor ger i från sig. :)

Mvh Peter
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En fråga om HP:s Race-ecu.

Om man köper den, går det att programmera om Wheeliecontrollen?

Nu kan man ju köra max 5 sek, inte byta växel eller wheela över 23 grader utan att hojen lägger ner framhjulet.
Skulle vara nice att ta bort tidsgränsen helt, ändra gradantalet till ca 35 och kunna växla på bakhjulet utan att hojen lägger ner framhjulet direkt.

En stilla undran.

Mvh /Try

Visst går det väl att växla på bakhjulet i Slick-läget?
 

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sthlm, Norr
Hoj
S1000RR
Jag har påbörjat planeringen av en bandag för BMW S1000RR-tråden och grundidén är följande;

- Gelleråsen i samarbete med etablerad banarrangör.
- Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
- Transponder till samtliga förare för säker gruppindelning och individuell tidtagning.
- 2 dagar, ink grillning och föreläsning relaterat till S1000RR första kvällen.
- Rutinerade tävlingsförare som ger råd om körteknik, utrustning och spårval.
- Däckservice och tillbehör till S1000RR på plats.
- Om möjligt sprintrace för de som vill på andra dagens eftermiddag.
- MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee.

Nuläget 130114:
Arrangören har bekräftat att vi får de platser vi behöver till S1000RR förare. Datum kommer inom kort.
2 Pro Superbikeförare kommer att vara med och hjälpa deltagarna, och ett antal fler med tävlings- och banerfarenhet har anmält sitt intresse.
Ett företag som representerar Alpha racing kommer till bandagen och har även däckservice och kompetens att hjälpa till vid tekniska fel och rådgivning.

Uppslutningen ser bra ut! 30 man redan. Jag kommer nästa vecka gå ut med riktade pm till alla med S1000RR på SH och fråga om intresse. Där kommer jag även be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig.

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.
35.
36
37.
38.
39.
40.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag vill höja tomgången mest för att jag upplever att hojen är lite ryckig när jag med kontroll ska öka gaspådragen från noll. Hoppas ni hajar vad jag menar.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag vill höja tomgången mest för att jag upplever att hojen är lite ryckig när jag med kontroll ska öka gaspådragen från noll. Hoppas ni hajar vad jag menar.
- Aha, jag förstår. Har du mycket slack i gasrullen?.....alltså, innan gasvajern är sträckt, mellan tomgång och precis när det börjar dra?
Ett litet spel, å då menar jag så litet som möjligt, kan kaaanske avhjälpa en del av det du menar.

Jag talar endast av egen erfarenhet.:rodnar
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Visst går det väl att växla på bakhjulet i Slick-läget?

Min skickar ner framhjulet direkt om jag försöker växla i slick-läget. Och vid 23 grader så drar man ju ur en växel skitfort ;) Vill komma upp högre och ändå ha den där extra säkerheten så man inte slår över. (Har hört att det gör ont) Får väl köra lite övningar på 222:an kvällstid. Att köra fort på slangen är inga problem, men att köra sakta är ju jobbigt värre.

Kanske får dra ihop en Wheelieschool med S1000RR folk i vår/sommar där någon får axla rollen som instruktör ;)


Med vänlig hälsning, Try
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Min skickar ner framhjulet direkt om jag försöker växla i slick-läget. Och vid 23 grader så drar man ju ur en växel skitfort ;) Vill komma upp högre och ändå ha den där extra säkerheten så man inte slår över. (Har hört att det gör ont) Får väl köra lite övningar på 222:an kvällstid. Att köra fort på slangen är inga problem, men att köra sakta är ju jobbigt värre.

Kanske får dra ihop en Wheelieschool med S1000RR folk i vår/sommar där någon får axla rollen som instruktör ;)


Med vänlig hälsning, Try

Jag har faktiskt filmbevis på att det går att hålla hjulet uppe vid växling i slickläge....:fakta
Visserligen inte jättehögt och under fullgasväxling ut ur böj men det går! :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden är verklighet!:banana

Bandag för BMW S1000RR-tråden är verklighet!:banana

- Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing.
- Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
- Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
- 2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
- Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
- Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
- Möjligt till sprintrace utreds.
- MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee.
- Föreläsare: En hjälte och en know-how kommer förgylla dagarna!
- Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm.

Nuläget 130122:
Arrangören har bekräftat att vi får ALLA de platser vi behöver till S1000RR förare och fyller vi kursen så blir dagen helt vår!

Uppslutningen ser bra ut! 33 man redan. Jag kommer inom kort gå ut med riktade pm till alla med S1000RR på SH och fråga om intresse. Där kommer jag även be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.
Anmälan kommer gå via mig för att samla gruppen, och jag anmäler sedan detta till arrangören.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress.

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.
35.
36
37.
38.
39.
40.
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Bandag för BMW S1000RR-tråden är verklighet!:banana

- Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing.
- Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
- Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
- 2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
- Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
- Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
- Möjligt till sprintrace utreds.
- MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee.
- Föreläsare: En hjälte och en know-how kommer förgylla dagarna!
- Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm.

Nuläget 130122:
Arrangören har bekräftat att vi får ALLA de platser vi behöver till S1000RR förare och fyller vi kursen så blir dagen helt vår!

Uppslutningen ser bra ut! 33 man redan. Jag kommer inom kort gå ut med riktade pm till alla med S1000RR på SH och fråga om intresse. Där kommer jag även be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.
Anmälan kommer gå via mig för att samla gruppen, och jag anmäler sedan detta till arrangören.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress.

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR---------------Bekräftad
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.
35.
36
37.
38.
39.
40.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag har faktiskt filmbevis på att det går att hålla hjulet uppe vid växling i slickläge....:fakta
Visserligen inte jättehögt och under fullgasväxling ut ur böj men det går! :)

Det går inte om du ligger på 23 grader som är max och slänger i nästa växel ;) Men det går om du gasar fullt på 2:an till 3:an ut ur en böj tex men då är ju bara hjulet några cm över marken så då dummar man sig inte tillräckligt för att storebror ska lägga sig i... *skrattar*

Nu vill jag ju pröva :yoparty
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag har faktiskt filmbevis på att det går att hålla hjulet uppe vid växling i slickläge....:fakta
Visserligen inte jättehögt och under fullgasväxling ut ur böj men det går! :)

För mig fungerar det också.
Varje gång vid start/mål på Anderstorp så går det på bakhjulet och man petar in 3an innan böjen. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det går inte om du ligger på 23 grader som är max och slänger i nästa växel ;) Men det går om du gasar fullt på 2:an till 3:an ut ur en böj tex men då är ju bara hjulet några cm över marken så då dummar man sig inte tillräckligt för att storebror ska lägga sig i... *skrattar*

Nu vill jag ju pröva :yoparty

Jag brukar växla utan koppling och då går det, kanske har något med kopplingen att göra?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag vill höja tomgången mest för att jag upplever att hojen är lite ryckig när jag med kontroll ska öka gaspådragen från noll. Hoppas ni hajar vad jag menar.

Hojta till om du hittar en lösning, jag skulle gärna ha högre tomgång också för att minska motorbromsen in i och mitt i kurvor.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jag vill höja tomgången mest för att jag upplever att hojen är lite ryckig när jag med kontroll ska öka gaspådragen från noll. Hoppas ni hajar vad jag menar.

Med en förhöjd tomgång tror det kommer att låta ganska obehagligt ifall man petar i 1;an med motorn igång, om det ens går.
Lösningen blir ju då att alltid starta med växel i. Antar att det blir omständligt stundtals.

Håller med om att responsen vid typ 5%, 10% öppning är väl nervig "midcorner" men valfritt piggyback-system kan säkert släta ut det något, kolla med Bactor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Med en förhöjd tomgång tror det kommer att låta ganska obehagligt ifall man petar i 1;an med motorn igång, om det ens går.
Lösningen blir ju då att alltid starta med växel i. Antar att det blir omständligt stundtals.

Håller med om att responsen vid typ 5%, 10% öppning är väl nervig "midcorner" men valfritt piggyback-system kan säkert släta ut det något, kolla med Bactor.

Hade inte ens tänkt på det du säger om att lägga i ettan. Är det så att det låter jävligare om man har högre tomgång? Är det skadligt också eller låter det bara lite mer?

Jag kan leva med ryckigheten men det vore trevligt med lite mindre motorbroms in i och i kurvor. Det kanske går att lösa med att lägga på lite gas på vägen in men samtidigt är det nog svårt att vara konsekvent och hålla exakt lika mycket gas in i varje kurva så att inte blir så himla mycket "hit-n-miss" på väg till apex.

Jaja, jag vet att man antingen ska bromsa eller gasa för att bli snabb, inte rulla utan vare sig gas eller broms. Jag har inte nog håriga bollar för att bromsa mig hela vägen in till apex utan brukar släppa halvvägs in ungefär. Och snart säger någon att jag ska bromsa mindre så går det fortare in i kurvan... :)
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
- Aha, jag förstår. Har du mycket slack i gasrullen?.....alltså, innan gasvajern är sträckt, mellan tomgång och precis när det börjar dra?
Ett litet spel, å då menar jag så litet som möjligt, kan kaaanske avhjälpa en del av det du menar.

Jag talar endast av egen erfarenhet.:rodnar

Jag har tagit bort slacket. Det blev absolut bättre, men det är fortfarande lite ryckigt. Speciellt på lägre växlar. Kan man göra något med drivpaketet för att få cykeln mer "smooth"?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hade inte ens tänkt på det du säger om att lägga i ettan. Är det så att det låter jävligare om man har högre tomgång? Är det skadligt också eller låter det bara lite mer?

Jag kan leva med ryckigheten men det vore trevligt med lite mindre motorbroms in i och i kurvor. Det kanske går att lösa med att lägga på lite gas på vägen in men samtidigt är det nog svårt att vara konsekvent och hålla exakt lika mycket gas in i varje kurva så att inte blir så himla mycket "hit-n-miss" på väg till apex.

Jaja, jag vet att man antingen ska bromsa eller gasa för att bli snabb, inte rulla utan vare sig gas eller broms. Jag har inte nog håriga bollar för att bromsa mig hela vägen in till apex utan brukar släppa halvvägs in ungefär. Och snart säger någon att jag ska bromsa mindre så går det fortare in i kurvan... :)

Ett knep är att bromsa mindre så går det fortare in i kurvan!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden är verklighet!:banana

- Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing.
- Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
- Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
- 2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
- Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
- Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
- Möjligt till sprintrace utreds.
- MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee.
- Föreläsare: En hjälte och en know-how kommer förgylla dagarna!
- Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm.

Nuläget 130123:
Arrangören har bekräftat att vi får ALLA de platser vi behöver till S1000RR förare och fyller vi kursen så blir dagen helt vår!

Uppslutningen ser bra ut! 33 man redan. Jag kommer inom kort gå ut med riktade pm till alla med S1000RR på SH och fråga om intresse. Där kommer jag även be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.
Anmälan kommer gå via mig för att samla gruppen, och jag anmäler sedan detta till arrangören.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala.
PM:en börjar redan rulla in - det här blir verkligen av, fattar ni det?!
:banana:yoparty

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR---------------Bekräftad
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.
35.
36
37.
38.
39.
40.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top