BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Thurre

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki H2 2015
Hej Niklas, Tack för ditt svar.

Absolut det väger jag självklart in väldigt mycket också. Steget blir väldigt stort.
Men det känns som att gå på en 600 kawa eller R6, blir lite "onödigt" då jag har 105 hk idag.

Tycker min CBR går bra men vill ha lite bättre effekt och körglädje.

Vad rekommenderar du som ett nästa steg?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Firebladen har en motor med flackare effektkurva och effekten/vridet längre ned I registret än Bumsen. Du kommer alltså att behöva varva BMW'n ännu mer och den kommer vara ännu mer bakhjulsbenägen än Bladen.

Ska du köra mest gata med någon bankörning per år eller ska du köra mest bana med någon gatkörning per år? I det senare fallet (mest bana) är det värt att överväga t.ex. Firebladen, BMW'n, någon av de andra literhojarna eller sport 600orna typ R6.

Det tidigare fallet med mest gata finns det nog ärligt talat hojar som funkar bättre för det, t.ex. Kawas z1000sx.

Själv gillar jag mest nakna hojar om jag ska köra gata, jag hade en streetfightad 954:a tidigare som var grymt kul men även Superduke, CB1000R och FZ1 verkar vara exempel på roliga hojar på gata. Hade jag pengar hade jag nog slagit till på en Multistrada 1200:a som gathoj då den verkar ha fint chassi, skön ergonomi och duktigt med pulver och mellanregister i 1198-motorn!

Till syvene och sist handlar det mest om vilken slags körning du ska göra och vilka preferenser du har.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hej igen...

Jag hade inte stake att skriva vad Niklas skrev - i ärlighetens namn - jag vill nödig bli en en moralkärr....

Jag gick från en BMW K1200RS med 140 chiptrimmade hästar till 03´s R6. Jag var milt sagt förvånad över den skillnad och brutalitet i kraft som var på en sporthoj med 20 hästar mindre! Det tog mig en bra stund innan jag ku eller vågade gassa fullt på R6´n rakt fram..

Man tycker kanske ofta man har gjort rätt själv! Jag är iallafall glad att gick via en 600 sporthoj innan jag klev in i värsting klassen. Fast det går ju med lite vett och etikett att trille riunt på landsväg på en 1000 och då även ta det piano - även om olycksstatistikken är ganska tydlig om att det inte går för en stor del!!

Som sagt provkör lite olika...
 

Thurre

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki H2 2015
Jo Jesper det är bra att ni skriver vad ni tycker för det kan hjälpa många med er erfarenhet =)
Jag har som sagt idag en CBR 600FA som är en street/sport variant av en hornet.

Då kanske ett mindre och bättre steg är en Suzuki GSX-R 750 blir lättare innan man hoppar på en grym BMW.
Vad tror ni om det?

men hur kan man inte lägga ABS på en ny Suzuki förstår jag inte.

Tack för all hjälp
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Ja-a Turre......du ska nog testa Ducati 1098 om du vill ha lägre arbetsvarv. De är ganska jobbiga i stadskörning och ungefär lika tråkig på landsväg som en vanlig sporthoj men på räserbanan är den väääääldigt trevlig.:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo Jesper det är bra att ni skriver vad ni tycker för det kan hjälpa många med er erfarenhet =)
Jag har som sagt idag en CBR 600FA som är en street/sport variant av en hornet.

Då kanske ett mindre och bättre steg är en Suzuki GSX-R 750 blir lättare innan man hoppar på en grym BMW.
Vad tror ni om det?

men hur kan man inte lägga ABS på en ny Suzuki förstår jag inte.

Tack för all hjälp

Jag har aldrig riktigt hållit med det där argumentet att man inte ska köpa för stor/stark hoj för tidigt. Nästan vilken hoj som helst går snabbt nog för att med god marginal ta ihjäl sig om man inte kör med vad man har innanför pannbenet. Statistiken tror jag till stor del beror på att de som är benägna att köra med gashanden dras till effektstarkare hojar men de skulle köra ihjäl sig på en Hornet också utan problem.

Men jag tillhör också lägret som tycker att supersporthojarna i 600-750-1000 klassen är bortkastade på gatan. De är obekväma och både chassi och motor är så extrema att för 90% av oss är de inte alls är speciellt snabba på gatan om man inte är motorvägsmaxarfetishist av rang och då är en ZZR1400 ännu snabbare. På kurviga vägar brukar inte en 1200GS ha några problem att hänga på om man inte kör mycket snabbare än vad som är hållbart på lång sikt. Den är ju också duktigt mycket bekvämare om man vill köra lite längre turer.

Den överlägset roligaste hojen jag kört på gata var min 954 med crosstyre och utan kåpor, den var hysteriskt rolig och både chassi och motor passar bättre för gata än vad en S1000 gör. Däremot kan ju den nakna versionen av S1000 som det ryktas om vara något i hästväg. Men som sagt, tycker du att en Fireblade måste varvas för mycket kommer du bli besviken på S1000-motorn, den är svagare i låg- och mellanregistret än Hondan och du måste över 10 000 innan det börjar hända grejer. Men då bryter å andra sidan die hölle ut på allvar! :banana

Jag hade en GSX-R 750 -00 när den kom och ärligt talat är det samma sak som en literhoj men med mindre mellanregister, den går också utav helvete och är lika obekväm :)

Fundera först ut vad för slags körning du vill göra och vad som är viktigt för ditt hojägande så kommer det bli uppenbart vilken hoj du vill ha. Vissa bara måste ha en supersport literhoj och då är det ju lika bra att köpa en och prova själv :)

Det låter kanske lite brutalt men kör du inte med insidan av huvudet kommer du att köra ihjäl dig oavsett vad du har för hoj. Om det går 200 på en Hornet eller 250 på en S1000 när det smäller så spelar det ingen roll för utgången av olyckan, inte för din del i alla fall.


- Ja-a Turre......du ska nog testa Ducati 1098 om du vill ha lägre arbetsvarv. De är ganska jobbiga i stadskörning och ungefär lika tråkig på landsväg som en vanlig sporthoj men på räserbanan är den väääääldigt trevlig.:)

Fast har man tråkigt i stan med den kan man alltid lägga i friläget vid rödljusen och njuta av torrkopplingen! Mmm, det är det jag saknar mest från Duccen jag hade!
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
S1000RR duger idag bara till en sak - att köra fort på bana. Till allt annat finns det andra hojar som passar bättre. Enkelt.

Den går alldeles utmärkt att åka till o från jobbet på, och lite solskensturer också. 400 mil är ingen uppoffring på en S1000RR. Men det är när du kör fort o svänger mycket i de farterna som du får valuta för pengarna. Eller när du missar utgången ur en kurva o ser en R1 köra om dig - och klipper han på rakan utan problem o hojen ylar ur sig 14 000 varv! Eller när... ja va fan, ta o prova en! :D

Men vill man vara tuffast i kvarteret så har tåget gott. Det finns för många S1000RR för att du ska vara unik. Då får du köpa en Panigale eller nåt annat som ser bra ut och som alla killar på S1000RR kör om.... :hihi

Men vill du ha en racermaskin som smiskar skiten ur allt annat och som verkligen ger mycket på en bana, då är det bara att handla! :tummenupp

Bestäm dig för hur du vill köra - väljer du en S1000RR är du alltid välkommen här! :krama
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jo, Thurre,.....du ska nog behålla den hoj du har åsså köpa en till. Alltså, så att du har TVÅ maskiner.
BMW:n har du garageförsäkrad, endast, och din gamle kör du till jobbet på, försäkrad.
Sedan, när det blir banåka, så tar du fram din s1000rr och "ställer på" den. Om det behövs, vill säga.:banana
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Njaaee - vet inte det jag....

Tänk dig en 10:a med racefjädring o lite riktigt racegadgets. O killen som sitter på har ett luggslitet ställ o samma blick som clintan i "för några få dollar"...

HP4:an kommer bara se ut som "nya pengar" ;-)


Hellre "nya pengar" än "inga pengar" :D

Men det är klart, den här killen på en superstock S1000...

fistful-of-dollars004.jpg
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Hej alla BMW frälsta.
Behöver lite tips då jag funderar på en ny BMW S1000RR.
Har kört hoj i ca 2 år nu och är nöjd med min Honda Hornet, men känner att jag vill ha sportigare hoj nu och har hört att BMW är grym.
Frågan är hur svårkörd är den?
Körde en Fireblade och tycke inte alls den var skön då den är så högvarvad och vill bara gå på bakhjulet så fort man gasar.
Blir den för obekväm efter 10 mil? är ca 186 lång.
Jag förstår självklart att det är en sport hoj och det går inte att jämföra med en Hornet, men ska jag sitta ca 400 mil om året på den vill man ändå inte behöva besöka naprapaten varje vecka.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Började själv på en Street Triple R som jag tyvärr kraschade, köpte sedan en CB1000RA innan jag köpte BMW'n. Hondan var bara ett dyrt mellansteg som kostade mig en massa pengar för de få månaderna jag hade den. Testade den på bana och tyckte bara illa om den, vilket även sabbade vanliga landsvägs- och fika turer.

Så här i efterhand är det ju lätt att vara efterklok och säga att man skulle ha köpt hojen man ville ha från början, men det verkade som ett vettigt alternativ då, även om jag visste med mig att jag inte skulle ha den mer än en eller max två säsonger.

Grymt nöjd med BMW'n nu. Kanonsmidig hoj som är nästan bedrägligt enkel att köra. Mina tidigare cyklar gick alla någorlunda lika upp till skyltad hastighet, skillnaden med BMW'n är att den inte slutar dra. Gäller att ha lite koll på farten vid omkörningar och liknande så den inte sticker iväg för mycket... Som sagts tidigare så är det förhoppningsvis du som kör hojen och inte tvärtom.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hej Niklas, Tack för ditt svar.

Absolut det väger jag självklart in väldigt mycket också. Steget blir väldigt stort.
Men det känns som att gå på en 600 kawa eller R6, blir lite "onödigt" då jag har 105 hk idag.

Tycker min CBR går bra men vill ha lite bättre effekt och körglädje.

Vad rekommenderar du som ett nästa steg?

Det är stor skillnad på chassie och motorrespons/varvvillighet på en CBR 600RR/R6 jämfört med vad du åke rpå idag. Skall jag rekommendera något från sporthojsvärlden blir det nog dessa maskiner.

Med vänliga hälsningar!
// Niklas
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Så där då. Äntlig fått hem helsystemet från Akrapovic. Monterade det igår och provstardade. Fyy fan vad fint det låter! Väntar på att få hem Power Commandern bara så man vågar åka (bör ej göras innan väl?). Nytändning på hojåka nu :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Första passet på Sachsenring avklarat. Knepig bana måste jag säga, mycket blinda kurvor och ojämna radier/kurvor som nyper. Den såg mycket enklare ut på tv :) Men det känns som att den kommer vara grymt kul när man lärt sig den!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gick betydligt bättre andra och tredje passet efter att jag tvättat skinnstället. Smorde in det med något mjukgörande grejs och det gjorde stället halt som is, fick ingen kontakt alls med hojen.

Just när jag tyckte jag hittade ett bra flyt blev jag omblåst av en Fireblade som jag om jag hade stått stilla. Det visade sig att det är Karl Muggeridge som för närvarande är ungefär 14 sek snabbare än mig :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top