BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Har du koll på hur mycket olja man för fylla fram gafflarna med?

Tror vi talar om någonstans mellan 3 - 5 ml initialt, du borde messa "Niklas i Norr" för generella dämpar frågor.
 
Motorn verkar vara original förutom en slip-on...
Jag tycker det ser ut som det inte endast är en slipon utan en ny katalysator åxå. Vilket betyder ett nytt fullflödessystem med katt!?

Jag tycker det är svagt att inte montera rearsets som på HP2S samt D2 displayen. Å andra sidan vet vi väl inte priset än heller.

http://image.sportrider.com/f/10011123/146_0804_06_z+bmw_hp2_sport+2D_dashboard.jpg

http://www.gillestooling.com/archive/image/content/1-hp/1-HP_400x300.jpg
 
Jag tycker det ser ut som det inte endast är en slipon utan en ny katalysator åxå. Vilket betyder ett nytt fullflödessystem med katt!?

Jag tycker det är svagt att inte montera rearsets som på HP2S samt D2 displayen. Å andra sidan vet vi väl inte priset än heller.

http://image.sportrider.com/f/10011123/146_0804_06_z+bmw_hp2_sport+2D_dashboard.jpg

http://www.gillestooling.com/archive/image/content/1-hp/1-HP_400x300.jpg

Du har rätt, det ser ut som en mycket mindre katt på den, inte samma klump som vi har. Systemet verkar ju inte överdrivet effektivt eftersom effekten ligger kvar på 193hk men med förbättrat mellanregister.

Vad gäller rearsets så håller jag med att det verkar konstigt att den inte skulle ha HP-grejerna. Men som sagt så har denHP-grejer på den stor bilden men inte på de mindre bilderna.
 
Du har rätt, det ser ut som en mycket mindre katt på den, inte samma klump som vi har. Systemet verkar ju inte överdrivet effektivt eftersom effekten ligger kvar på 193hk men med förbättrat mellanregister.

Vad gäller rearsets så håller jag med att det verkar konstigt att den inte skulle ha HP-grejerna. Men som sagt så har denHP-grejer på den stor bilden men inte på de mindre bilderna.

Om man läser lite mer på länken jag postade så skriver de:
For riders not content with race track performance alone, there is the HP4 with Competition Package. With its additional HP components it makes a striking impression: HP brake lever, HP clutch lever and HP rider footrest system. The long, closed HP engine spoiler, the HP plate holder and the HP fuel tank trim are made entirely of carbon. Its most conspicuous hallmarks are the aluminium forged wheels in Racing blue and the sponsor sticker kit - so its unique quality lies not just in its performance but in its design, too, making it a perfect synthesis of quality that is impossible to miss.

Om man då filtrerar bort marknadssnacket så antar jag att det är därför bilderna diffar, de skulle väl ha som biltillverkarna "Fordonet på bilden är extrautrustat".

Frågan är ju då om de där systemen med bättre kat letar sig ut men det är säkert hiskeligt dyrt.
 
Om man läser lite mer på länken jag postade så skriver de:
For riders not content with race track performance alone, there is the HP4 with Competition Package. With its additional HP components it makes a striking impression: HP brake lever, HP clutch lever and HP rider footrest system. The long, closed HP engine spoiler, the HP plate holder and the HP fuel tank trim are made entirely of carbon. Its most conspicuous hallmarks are the aluminium forged wheels in Racing blue and the sponsor sticker kit - so its unique quality lies not just in its performance but in its design, too, making it a perfect synthesis of quality that is impossible to miss.

Om man då filtrerar bort marknadssnacket så antar jag att det är därför bilderna diffar, de skulle väl ha som biltillverkarna "Fordonet på bilden är extrautrustat".

Frågan är ju då om de där systemen med bättre kat letar sig ut men det är säkert hiskeligt dyrt.

Du har helt rätt, jag missade den fliken! :rodnar Undrar om man ens vågar fråga vad det kittet kostar om det dessutom innehåller fälgar? Runt 50k?

Och det står faktiskt ovan till höger om bilden; "the pictures may include optional equipment" :)

Jag läste lite mer och det verkar som att geometrin är lite annorlunda också med kortare hjulbas, flackare gaffelvinkel och längre försprång. Det verkar även sitta en 200-sula bak.

Rätt koNstigt att våtvikten de uppger är 199kg vs. 206.5 kg men torrvikten är 169kg vs. 183kg men med samma tankvolym.
 
Last edited:
Tror vi talar om någonstans mellan 3 - 5 ml initialt, du borde messa "Niklas i Norr" för generella dämpar frågor.
Tack ska börja med SAG så får vi se om det behövs mer, De billigaste sättet är väl att banta ner till Pedrosa vikt :tungan.

Funderade på pipe link men det låter som det får bli en vinter projekt :). Följde det med anvisningar var och hur man ska kapa ?
 
Tack ska börja med SAG så får vi se om det behövs mer, De billigaste sättet är väl att banta ner till Pedrosa vikt :tungan.

Funderade på pipe link men det låter som det får bli en vinter projekt :). Följde det med anvisningar var och hur man ska kapa ?
Jepp, mäta hänget ger ruskigt mycket. mätte mitt igen efter fyra dagar på Kemora (hade skruvat lite väl mycket och testat) och att jag ens lyckats få schyssta tider innan vi mätade hänget, är svårt att förstå! Vilken skillnad det blev.

Huuuu banta! Det låter farligt! ;-)
Nix, inga anvisningar alls. Passformen i övrigt var mycket bra, förutom fästet mot chassit (vid svingen) som inte alls verkar vara svetsat på rätt ställe, det är för långt i från. men det är en bagatell. Är nöjd med linkpipen!:banana
 
Tänkte ett tag att jag skulle ta hojen dit, men vete fan. Tror "transporten" dit skulle bli det tråkigaste man gjort på hojen.
 
Ah, en nattsuddare till! :-) Om det blir en plats kvar i bilen vill du haka på då? Vi åker 11.00 ca från Värmdö o landar senast 14.00 tänkte vi. Vill framför allt se Superbike o BoTT o hinna mingla lite :-)
 
Tack för erbjudandet Peter! Men jag kommer att bestämma mig först imorrn förmiddag.
Ser framför mig hur du smyger runt i depåerna med kamera och anteckningsblock...
-Hmm, bara 6mm uppstick på benen.. och såpass snålt med retur på dämparen..ska bara räkna kuggarna på bakdrevet, 1 2 3 4 5. Åme nu tappade jag bort mig 1 2 3 4 5 6....
:D:D
 
Tack för erbjudandet Peter! Men jag kommer att bestämma mig först imorrn förmiddag.
Ser framför mig hur du smyger runt i depåerna med kamera och anteckningsblock...
-Hmm, bara 6mm uppstick på benen.. och såpass snålt med retur på dämparen..ska bara räkna kuggarna på bakdrevet, 1 2 3 4 5. Åme nu tappade jag bort mig 1 2 3 4 5 6....
:D:D

:rofl

Men det hjälper inte, Peters nya HP4 kommer ju ha annan geometri och fjädring än pöbelmaskinerna i depån :)
 
Tack för erbjudandet Peter! Men jag kommer att bestämma mig först imorrn förmiddag.
Ser framför mig hur du smyger runt i depåerna med kamera och anteckningsblock...
-Hmm, bara 6mm uppstick på benen.. och såpass snålt med retur på dämparen..ska bara räkna kuggarna på bakdrevet, 1 2 3 4 5. Åme nu tappade jag bort mig 1 2 3 4 5 6....
:D:D

Fotar allt o räknar hemma - pucko! :hihi
 
Jo, man vill ju gärna inte få skit under naglarna från att byta fälgar om det börjar regna :)

Skönt att du förstår mig! :tummenupp

Lyckades få med mig hela familjen för första gången till Gälleråsen idag för att kolla rr, spännande! :banana

När vi kom dit började det regna o det utvecklades till full storm med regn på tvären. Vi åkte ifrån sommarens varmaste dag hemma på Värmdö o satt blöta o frusna i ösregnet o kollade på Pro Superbike o BoTT.

Superbiken var enkel, i alla fall för Backlund som körde som om någon hade lurat honom att tro att det var ett speedway-race. Ut från depåböjen med ställ o på 2000 varv mer än alla andra... Vilken kille! Respekt.

BoTT var desto mer underhållande, full fajt både i toppen o mellangänget, under upptorkande dessutom. Bra racing! :tummenupp
Vår undercover-agent i BoTT-ligan, från Team Lv 222 RR, nr 28 Conny Sundberg, gjorde en snygg uppkörning från 12 plats till 8:e men tappade en position på sista varvet när regndäcken började brinnna.

Sen åkte vi hem o värmde oss.
 
Skönt att du förstår mig! :tummenupp

Lyckades få med mig hela familjen för första gången till Gälleråsen idag för att kolla rr, spännande! :banana

När vi kom dit började det regna o det utvecklades till full storm med regn på tvären. Vi åkte ifrån sommarens varmaste dag hemma på Värmdö o satt blöta o frusna i ösregnet o kollade på Pro Superbike o BoTT.

Superbiken var enkel, i alla fall för Backlund som körde som om någon hade lurat honom att tro att det var ett speedway-race. Ut från depåböjen med ställ o på 2000 varv mer än alla andra... Vilken kille! Respekt.

BoTT var desto mer underhållande, full fajt både i toppen o mellangänget, under upptorkande dessutom. Bra racing! :tummenupp
Vår undercover-agent i BoTT-ligan, från Team Lv 222 RR, nr 28 Conny Sundberg, gjorde en snygg uppkörning från 12 plats till 8:e men tappade en position på sista varvet när regndäcken började brinnna.

Sen åkte vi hem o värmde oss.

Jag har efter gedigna empiriska studier (jag har läst några av Mattias racerapporter i race-forumet) dragit slutsatsen att det alltid regnar på svenska rr-tävingar och nu har du stärkt den sanningen ytterligare!
 
Kan någon ge mig konkreta fjädringstips?

Mina funderingar/valmöjligheter/tanke exempel är (Billigaste överst, dyraste längs ner):

Fram, byta till Öhlins eller Wilbers linjära fjädrar, ta bort hydraulstoppet annan olja
Bak, vända på orginalfjdern

Lämna in hela framgaffeln till KTech, Torsten Durbahn eller likn och få den ombyggd för race.

Eller köpa en Öhlins framgaffel och en TTX bakdämp??


Tankar? Tips? Hur har ni gjort? Hur gör de som kör race?
 
Kan någon ge mig konkreta fjädringstips?

Mina funderingar/valmöjligheter/tanke exempel är (Billigaste överst, dyraste längs ner):

Fram, byta till Öhlins eller Wilbers linjära fjädrar, ta bort hydraulstoppet annan olja
Bak, vända på orginalfjdern

Lämna in hela framgaffeln till KTech, Torsten Durbahn eller likn och få den ombyggd för race.

Eller köpa en Öhlins framgaffel och en TTX bakdämp??


Tankar? Tips? Hur har ni gjort? Hur gör de som kör race?

Tjena och välkommen! Jag har inte helt koll på hur alla som kör race göra men fjädringen är ju en av de svaga länkarna på hojen. En del har bytt gaffel och andra kör cartridge, använd den lilla sökfunktionen högst upp i tråden och sedan kan man säkert bena ut de frågor du inte fått svar på den vägen.
 
En liten reflektion från en som inte själv kör tyskt men som provat en del kanske kan vara välkommen?

Mjo, det jag sett av S1000RR i stdutf är att returen verkar ha för liten justeringsmån och är för snabb fram även med dämpningen helt stängd. För fullvuxna (över 80 kg) verkar även fjäder både bak men framför allt fram vara för klen. Möjligen är det kombinationen av för klen fjäder fram i kombination med hög kompressionsdämpning fram (för att undvika genomslag) som får framändan att kännas lite okänslig och med låg feedback? Jag har däremot aldrig provat en 2012 och vet inte om de komponenterna är av högre klass?

Det vore kanske möjligt att prova med ett steg trögare olja i gaffel, oljenivån påverkar ju som bekant mest progressiviteten längst ner i slaget...

Erfarenheten förvånar mig något, speciellt i f t konkurrenternas standard - numera är de flesta nya maskiner bestyckade med komponenter som svarar bättre på justeringar. Just fjädringen känns som ett av få förbättringsområden för Bumsen.

Nu påverkar det uppträdandet på bana mindre än man kan tro, kanske tack vare det styva och bergfasta chassit som hojen begåvats med? Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att testa en kittad S1000, men jag misstänker att det måste vara en svårslagen upplevelse, med tanke på hojens övriga egenskaper:)

Mina 2p
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top