BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Så han har inte K-Tech eller Öhlins på hojen?
Jorå, Mitt tidigare inlägg var enbart ett "Idiomatiskt" ordspråk (som tyvärrr inte föll i god jord:))
[BAN’A:N] och [B"A:NAN] är olika saker, och det var helt riktigt det förstnämnda som var gällande.
Vill nu avsluta denna ot diskussion som jag själv haft en allt för stor del i (men det är ju så kul att "slänga käft" med vänner). Kanske läge att rensa lite bland inläggen?.

Hoj mode: on

Ett par klipp som jag kollade en del på gällande fjäder/dämpar inställning. När jag skaffade en S1000RR
Del 1
Del 2
 
Hoj mode: on

Ett par klipp som jag kollade en del på gällande fjäder/dämpar inställning. När jag skaffade en S1000RR

Intressant att se de där klippen! Det är alltid kul att lyssna på någon som vet vad de håller på med och man inser att det ligger mer kunskap bakom än några klick hit eller dit.

Min generella inställning till fjädring är "fan, jag har inte ställt om fjädringen på ett tag. Kanske skulle prova några mer klick på kompan. Eller var det rebound jag behövde mer av?"
 
Intressant att se de där klippen! Det är alltid kul att lyssna på någon som vet vad de håller på med och man inser att det ligger mer kunskap bakom än några klick hit eller dit.

Min generella inställning till fjädring är "fan, jag har inte ställt om fjädringen på ett tag. Kanske skulle prova några mer klick på kompan. Eller var det rebound jag behövde mer av?"
- Man skaffar en ny hoj med standardinställning, åsså börjar man mickla med inställningarna, på bandag efter bandag. När det har gått ett år eller två, så tycker man att det blivit bra och då visar det sig att man är tillbaka på standardinställningarna!! :D
 
Skön film, även om killen är lite långsamm och kör fel märke... :D

[video=youtube;Z4snkUUolJ0]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Z4snkUUolJ0#![/video]
 
Skön film, även om killen är lite långsamm och kör fel märke... :D

Vilken skön film, man ser att bakhjulet går minst dubbelt så fort som framhjulet,,,:Bugar

Vi kanske ska bygga oss en flattrackbana och öva, öva, öva,,,Om vi lättar Hondorna jag har i garaget med ett par hundra kilo, så har vi hojar. Sen behöver vi bara en lokal. Jag menar bana:D
 
Skön film, även om killen är lite långsamm och kör fel märke... :D


Det där med knäskrap ska jag väl fixa någon gång, men sticka ner armbågen i asfalten?
Stoner är ju en klass för sig, riktigt snyggt :tummenupp
Så Peter upp till bevis nu, Går det att göra så med en S1000RR i Mugello? :D
 
Det där med knäskrap ska jag väl fixa någon gång, men sticka ner armbågen i asfalten?
Stoner är ju en klass för sig, riktigt snyggt :tummenupp
Så Peter upp till bevis nu, Går det att göra så med en S1000RR i Mugello? :D

Det gör det säkert, men jag hoppas att jag slipper visa för jag kommer inte komma ur kurvan i samma skick som Stoner den dagen... :crash
 
Bra snurr på bak osten! man undrar ju lite hur Stoner´s TCS är justerad, avstängd eller läge: ur funktion, använd handled! Proceed with caution:D

Ett par anledningar till att man gillar våra hojar.
Ett till bromstest.
 
Det gör det säkert, men jag hoppas att jag slipper visa för jag kommer inte komma ur kurvan i samma skick som Stoner den dagen... :crash

Kanske bäst att hålla sig på hjulen då :) Vi vill ju ha dig hel till resten av säsongen. Fan vad man är avundsjuk på dig och de andra pojkarna som ska till Mugello. :gnissla

/Try
 
Sitter det 520 eller 525 kedja på original och hur många kuggar är bakdrevet?

Jag funderar på att gå upp ett par kuggar bak men är det värt att byta hela drivpaketet till en sådan där racigare variant (520 eller 525) på samma gång? Är det någon större skillnad?
 
Drevning

525, 17-44. Kolla in den här länken (som även finns på första sidan), den är rätt intressant att labba med. Ta bara en så enkel sak som att montera slicks med måtten 195/60 och se vad det gör för topphastigheten. Inte så mycket kanske, men byt ett par kugg sen...

Hur mycket skillnad det gör att byta till 520 vet jag inte. Kanske ett par hästar mätt i bänk. Tror du skall vara rätt kvick för att behöva den justeringen och dra nytta av den.
Kolla med Backman, han vet jag har bytt...
 
Last edited:
525, 17-44. Kolla in den här länken (som även finns på första sidan), den är rätt intressant att labba med. Ta bara en så enkel sak som att montera slicks med måtten 195/60 och se vad det gör för topphastigheten. Inte så mycket kanske, men byt ett par kugg sen...

Hur mycket skillnad det gör att byta till 520 vet jag inte. Kanske ett par hästar mätt i bänk. Tror du skall vara rätt kvick för att behöva den justeringen och dra nytta av den.
Kolla med Backman, han vet jag har bytt...

Tack för infon! Den där sidan ser väldigt användbar ut men problemet är att den förutsätter att jag faktiskt vet något :)

Behöver man längre kedja för att gå upp två kugg bak?

Jag tänker örresten inte köra slicks, k3 räcker gott och väl för mig. Den enda tanke jag haft är en uppsättning fälgar med däck som funkar bättre i regn.
 
Last edited:
Tack för infon! Den där sidan ser väldigt användbar ut men problemet är att den förutsätter att jag faktiskt vet något :)

Behöver man längre kedja för att gå upp två kugg bak?

Jag tänker örresten inte köra slicks, k3 räcker gott och väl för mig. Den enda tanke jag haft är en uppsättning fälgar med däck som funkar bättre i regn.

Om du funderar på att dreva om så vet du redan tillräckligt - du vill påverka varvtal eller topphastighet på respektive växel, eller hur?
I tabellen kan du se lite vad som händer om du drevar om, både varvtal o hastigheter! :tummenupp

Du kan nog klara dig undan kedjeförlängning eventuellt. Däremot så bör du försöka hålla dig till ett mått så nära 600 mm som möjligt, mellan centrum på svingbulten och centrum på bakre hjulaxel. Detta för att geometrin skall stämma för hojen så mycket som möjligt.
Det är ingen katastrof om du drar ned måttet lite, men pratar du med racekillarna så strävar de efter att hålla det måttet, och då kan det vara aktuellt med att justera kedjan.

Prova vet ja!
 
Om du funderar på att dreva om så vet du redan tillräckligt - du vill påverka varvtal eller topphastighet på respektive växel, eller hur?
I tabellen kan du se lite vad som händer om du drevar om, både varvtal o hastigheter! :tummenupp

Du kan nog klara dig undan kedjeförlängning eventuellt. Däremot så bör du försöka hålla dig till ett mått så nära 600 mm som möjligt, mellan centrum på svingbulten och centrum på bakre hjulaxel. Detta för att geometrin skall stämma för hojen så mycket som möjligt.
Det är ingen katastrof om du drar ned måttet lite, men pratar du med racekillarna så strävar de efter att hålla det måttet, och då kan det vara aktuellt med att justera kedjan.

Prova vet ja!

Om jag vet så mycket vet jag inte, jag vill bara ha lite mer tryck i mellanregistret och med alla ljudbegränsningar så orkar jag inte böka med helsystem och sådant stök.

Får nog bli ett 520 drivpaket med två kuggar upp bak.
 
Om jag vet så mycket vet jag inte, jag vill bara ha lite mer tryck i mellanregistret och med alla ljudbegränsningar så orkar jag inte böka med helsystem och sådant stök.

Får nog bli ett 520 drivpaket med två kuggar upp bak.

Hmm, om jag kommer ihåg rätt så är inte 520 så lämpligt för gatåka eller liknande. 520 är klenare och och tänkt att ge mindre friktion/effektförlust än 525 och 530 vilket också göra att den inte klarar dagligt "slit och släng" med grus och smuts samt har kortare levetid. På min cbr som var tänkt till ERF hade de behållt original 525 för att ha bättre levetid och därmed minska risken kedjebrott och ett ev. hål i motorblocket under ett 6-timmars.

Det finns drev i alla storlekar även i 525. Har ett 525 16T liggande till min som aldrig kommer på....

Lite samma sak har jag fått berättat för mig att man t ex inte ska köra en hoj som har öhlinare eller liknande på en öppen kärra då detta är precisiongrejer som också tål dagligt "slit och släng" sämre än originalgrejerna. Alltså känsligare för grus och damm på framgaffeln. Någon tidigare i tråden hade ju haft problem med öhlinare redan efter 350-600 mil.

Så efter allt svamlande här så skulle min summa sumarum va att racegrejer är nog inte det optimala till en cykel som inte tvättas och servas/genomgås/ses över va 20 mil som man gör med en banhoj/racehoj.

EDIT: låter väldigt neggo här men vet inte ur jag ska få fram det jag menar på annat vis..... men tyckte det kunde va värt att ha med i öveläggningar....
 
Last edited:
Hmm, om jag kommer ihåg rätt så är inte 520 så lämpligt för gatåka eller liknande. 520 är klenare och och tänkt att ge mindre friktion/effektförlust än 525 och 530 vilket också göra att den inte klarar dagligt "slit och släng" med grus och smuts samt har kortare levetid. På min cbr som var tänkt till ERF hade de behållt original 525 för att ha bättre levetid och därmed minska risken kedjebrott och ett ev. hål i motorblocket under ett 6-timmars.

Det finns drev i alla storlekar även i 525. Har ett 525 16T liggande till min som aldrig kommer på....

Lite samma sak har jag fått berättat för mig att man t ex inte ska köra en hoj som har öhlinare eller liknande på en öppen kärra då detta är precisiongrejer som också tål dagligt "slit och släng" sämre än originalgrejerna. Alltså känsligare för grus och damm på framgaffeln. Någon tidigare i tråden hade ju haft problem med öhlinare redan efter 350-600 mil.

Så efter allt svamlande här så skulle min summa sumarum va att racegrejer är nog inte det optimala till en cykel som inte tvättas och servas/genomgås/ses över va 20 mil som man gör med en banhoj/racehoj.

EDIT: låter väldigt neggo här men vet inte ur jag ska få fram det jag menar på annat vis..... men tyckte det kunde va värt att ha med i öveläggningar....

Bra poänger alltihop tycker jag och inte alls negativt. Kanske är lämpligare för glada amatörer att hålla sig till originalgrejer. Blir bara ett 525 bakdrev då.

Samtidigt vore det ju kul att pilla med något. Gör det någon skillnad med en PC V om man laddar hem mappar och inte kör den i bänk?

Eller så kanske jag ska göra något så enkelt som att byta till en högre ruta och köpa ett par stompgrips. Någon som provat och är nöjd?
 
Last edited:
Julle, skulle du tävla i år?

Hej Peter!

Inget rookie-tävlande för min del.
Passar det med kalendern kan jag tänka mig ERF sprint igen eller t o m ERF Stafett men blir nog bara på Anderstorp, den enda banan jag inte skulle bli hopplöst sist på.....:tungan


Hur blir det för din del?
Det kom ju fram att du har ett förflutet i BOTT så för dig blir det ett litet steg till rookie!
 
Last edited:
Bra poänger alltihop tycker jag och inte alls negativt. Kanske är lämpligare för glada amatörer att hålla sig till originalgrejer. Blir bara ett 525 bakdrev då.

Samtidigt vore det ju kul att pilla med något. Gör det någon skillnad med en PC V om man laddar hem mappar och inte kör den i bänk?

Eller så kanske jag ska göra något så enkelt som att byta till en högre ruta och köpa ett par stompgrips. Någon som provat och är nöjd?

Hej igen

Jag har lite den filosofin att full race-prepp inte är det bästa för alla.
Men det är samtidigt lite av en ekonomisk fråga, som allt annat, samt en fråga om intresse och tid.
Har man tiden och intresset samt att det är en hobby som får kosta lite extra så kommer det ju i ett annat ljus.

För mig är i alla fall prio att ha en stabilt fungerande och lättskött cykel utan extravaganser som kräver extra kärlek.
Som jag inte har tid med......:tungan
Har ett hus och en dam som behöver kärlek, veckopandlar till jobbet, har en husbil, en veteranbil, en enduro och min s1000rr....
Jag kör endast bana och de 2 senaste säsongerna endast 5-7 bandagar så för mig är det viktigaste bra/nya däck och minimalt mekande.....

Eftersom jag bara köra bana är saker som helsystem och PC V/mellanregister inte med på önskelistan.
S1000 går som en F och körde 600 innan så håller den i övre varvregistret ändå.:tungan

Högst upp på min önskelista står flera bandagar på helger (eller mindre regn i juli....), färre regnigare onsdagar så jag kan köra rudskogens onsdagträningar (17-21), en LCR link och Pivot samt en framgaffel som inte bottnar efter Anderstorpsrakan (blir ju ibland omkörd av mitt eget bakhjul i inbromsningen...).

Har haft stompgrip på alla hojjar innan men då det sliter ganska hårt på skinnstället har jag på bimmern provat Techspec Snake skin som fungerar lika bra men är snällare än Stompgripen.
En klar Doubble bubble-ruta från GP500 eller Puig är bland det första man borde införskaffa till alla R-hojjar, sparar nackmusklerna när man laddar fullt på rakorna.

Till s1000rr är en snabbgas och en riktig styrdämpare måsten också.

Mycket svamlande och personliga åsikter igen.... sorry...
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top