BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
sportläge vs raceläge

det lutar nu mot att plocka utt ett akrapovic race helsystem för 12 000, nytt! tack för alla svar!

en annan fråga gällande denna hoj, vad är det för större skillnader mellan sportläget och raceläget?
 
det lutar nu mot att plocka utt ett akrapovic race helsystem för 12 000, nytt! tack för alla svar!

en annan fråga gällande denna hoj, vad är det för större skillnader mellan sportläget och raceläget?

Detta kan kanske svara lite på din fråga;
 

Bifogat

  • Modes S1KRR_0001.jpg
    Modes S1KRR_0001.jpg
    65.5 KB · Visningar: 156
  • Modes S1KRR_0002.jpg
    Modes S1KRR_0002.jpg
    106.8 KB · Visningar: 656
Tack för svar och ett bra tips, men funkar detta inte att ta ut på bana? Tänkte väl köra ett par rundor på SMC om inte annat.

Vad finns det mer för helsystem? Hur har ni andra gjort? :)

postcount=553
Jag har för mig jag sett någonstans att detta system gav om det var 112 Db eller 122 Db.

Till helsystem för 12-25.000:- skall man ha luftfilter 1000:- och bänkkörning 3-8000:-. Då har man fort gjort av med en massa pengar på "bara" ljud, pengar som kan användas till nästa hojbyte istället.

Mitt personliga tips är:
postcount=619
Jag lägger pengarna på 16T framdrev, styrdämpare, "snabbgas", däck och bandagar + att jag inte får problem med ljud istället för helsystem.
Hojjen går som den ska på rakorna ändå och det är inte där jag har tid att hämta.
 
Last edited:
GRYMT, tack för svar Peter Pan. Då gäller det alltså att stänga av DTC helt (eller byta till slick-läge) om man vill kunna göra wheelies överhuvudtaget med andra ord.

Den riktigt trixia frågan är om det går att stänga av wheele-skyddet och ändå ha kvar traction controll... :va
 
Är tyvärr ingen stolt ägare av en S1000RR men har haft möjlighet att provköra monstret.

Kan dela med mig av lite fina bilder jag hitta på nätet som gör en extra sugen på en RR!:yoparty:banana

10_julypinup_01_.jpg


Finns fler på http://www.twowheelsblog.com/galleria/pin-up-franchesca-aime-la-bmw-s1000rr-01/1
 
Den riktigt trixia frågan är om det går att stänga av wheele-skyddet och ändå ha kvar traction controll... :va

Eventuellt med BMW race ecu;n. där man kan justera en mängd olika parametrar som är förinställda på våra maskiner.
//Micke
 
Eventuellt med BMW race ecu;n. där man kan justera en mängd olika parametrar som är förinställda på våra maskiner.
//Micke

Om man kan skilja på gyrots beräkning av hur mycket hojen stegrar och kontrollen av om fram o bakhjul går olika fort (DTC) så borde det gå.
Tror att det är en hel del pengar i race ecu och de inställningar som behövs. Och de behöver jag lägga på däckskontot tror jag bestämt ;-)

PP
 
jag satt på ett akrapovic helsystem short race jag kan säga att det får ett racefit att höras mesigt!! har aldrig hört något liknande på en rad 4 det är så sjukt rått ! folk kommer fram och frågar och säger samma sak hahah! jag fick ut 202 på hjulet:yoparty det är en enorm skillnad i mellanregistret men som sagt har ni aldrig hört det så har ni missar något haha! dom bänkade en ny blade dagen före med helsystem o rubbet 21 hk mindre på hjulet det är en stor skillnad!
 
Last edited:
jag satt på ett akrapovic helsystem short race jag kan säga att det får ett racefit att höras mesigt!! har aldrig hört något liknande på en rad 4 det är så sjukt rått ! folk kommer fram och frågar och säger samma sak hahah! jag fick ut 202 på hjulet:yoparty det är en enorm skillnad i mellanregistret men som sagt har ni aldrig hört det så har ni missar något haha! dom bänkade en ny blade dagen före med helsystem o rubbet 21 hk mindre på hjulet det är en stor skillnad!

E faktiskt avundsjuk, skulle också vilja ha avgrundsvrål så man känner sig som en riktig racer, men jag vågar f-n inte för all banåknings skull. Undrar om man får bättre mellanregister om man bara PC5-mappar om fast allt e orginal..?
 
iofs, om man kör med slick-läget så har man möjlighet att wheela upp till 5 sekunder, och fortfarande har man traction control igång. det bör ju vara den inställningen som är bäst om man vill wheela lite.

stänger man av traction control helt bör ju detta vara mindre säkert.
 
iofs, om man kör med slick-läget så har man möjlighet att wheela upp till 5 sekunder, och fortfarande har man traction control igång. det bör ju vara den inställningen som är bäst om man vill wheela lite.

stänger man av traction control helt bör ju detta vara mindre säkert.

Är man ute efter att bara wheela, och göra det ordentligt och länge, så får du stänga av allt eftersom Slick-läget endast tillåter 23 graders lutning på hojen (och 5 sekunders wheele för den delen ). Däremot om du bara vill kunna hålla den uppe en stund under gaspådrag ja då är ju Slick-läget helt ok.
 
Är man ute efter att bara wheela, och göra det ordentligt och länge, så får du stänga av allt eftersom Slick-läget endast tillåter 23 graders lutning på hojen (och 5 sekunders wheele för den delen ). Däremot om du bara vill kunna hålla den uppe en stund under gaspådrag ja då är ju Slick-läget helt ok.

Fast i slickläget tillåts visst bakhjulsspinn och det finns ingen abs bak om jag förstått det hela rätt?
 
Fast i slickläget tillåts visst bakhjulsspinn och det finns ingen abs bak om jag förstått det hela rätt?

Mja, ska man vara riktigt tydlig så är det väl så att ja den tillåter mest hjulspinn i slickläge men ABS funkar både fram och bak om du använder frambromsen (den bromsar då även bak) men om du använder fotbromsen för bakhjulet så kommer inte ABS att gå in på bakhjulet för att hindra din powerslide...
 
Vars sitter kodningskontakten för att aktivera slick-läget?
Nån som kan rekomendera nå bra däck för sportigare gatåkning?
 
Mja, ska man vara riktigt tydlig så är det väl så att ja den tillåter mest hjulspinn i slickläge men ABS funkar både fram och bak om du använder frambromsen (den bromsar då även bak) men om du använder fotbromsen för bakhjulet så kommer inte ABS att gå in på bakhjulet för att hindra din powerslide...

Bilden svarar väl inte helt på frågorna men man kan utläsa lite mellan raderna. Det står till och med att i slickläge så kan föraren till och med bromsa med frambromsen(tolkar jag det rätt här?) så hårt att han kan få till en medveten drift innan ABS sätter in. Eller? Läs själva;

attachment.php


Vars sitter kodningskontakten för att aktivera slick-läget?
Nån som kan rekomendera nå bra däck för sportigare gatåkning?

Mitt tips;
Om du åker mest inspirerad gata men strävar efter att få till knäskrapet på bandagar - Dunlop Sportsmart. Så har du kvar ett vettigt våtgrepp.

Om banåkningen är det roligaste, du mäter tider och någon annan än du själv tycker du e rätt snabb - Dunlop D211GP Racer eller Metzler K3 Interact.
Men då har sämre våtgrepp och du bör köra lugnt på gatan om det är under 10 grader i gatan ute, gärna låta däcket få lite temp först.

Sen finns det tusen råd från tusen andra förare, men dessa är bland det bästa däck du kan ha. Jag och mina närmast sörjande har lagt många tusenlappar för att komma fram till detta. Tester i tidningarna säger samma sak... (Kanske skulle läst först o köpt sen :rolleyes: )

Kör du inte så mycket bana kan du även köra Michelins Power Pilot 2 ct, en klassiker som fungerar mycket bra och har bra våtgrepp.
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top