BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Smaken är som baken men porsche är ju grymt fina bilar. Dock väljer jag personligen BMW'n :)

Jag gillar BMW:n också sjukt mycket, men jag får inte utnyttja den till det den där byggd för. Har åkt 400 mil med den, som längst till Linköping dit det inte ens är 9 mil enkel väg. Skulle vilja köra bana men svårt att planera pga jobb. Sen att kuska runt med en S1000RR i stan eller på landsvägar är dumt, den är inte byggd att köra sakta med :)
 
Det där såg ju najs ut:tummenupp. Är det någon som haft synpunkter på ljudnivån på Taylor-made systemet? (typ bandagar). Tycker det är riktigt fint.
//Micke

Nog låter det lite mycket,håller igen(varvar inte fullt på rakåkning:banana)
Svängarna är ju roligast:D
funderar på att ta lill cykeln den 21/5 när jag ska till Arlanda igen.
//Robban
 
Nog låter det lite mycket,håller igen(varvar inte fullt på rakåkning:banana)
Svängarna är ju roligast:D
funderar på att ta lill cykeln den 21/5 när jag ska till Arlanda igen.
//Robban

Jag körde Arlanda första Maj, gasade inte fullt men blev svartflaggad, om man ligger under 11 000 varv/min så slipper man den svarta flaggan med orginalsysem. Det är som Robban säger, det är svängarna som är roligast. Själv har jag mycket att jobba med innan jag lyckas tygla min s1000rr på Arlanda TT. Jag testade att köra i Sport mode men framhjulet och tracktionkontrollen kom inte riktigt överens... Så jag fick byta mode :D detta hade inte varit nödvändigt om jag inte accelererat på rakan, men man är ju bara människa.
//Rasmus
 
Jag körde Arlanda första Maj, gasade inte fullt men blev svartflaggad, om man ligger under 11 000 varv/min så slipper man den svarta flaggan med orginalsysem. Det är som Robban säger, det är svängarna som är roligast. Själv har jag mycket att jobba med innan jag lyckas tygla min s1000rr på Arlanda TT. Jag testade att köra i Sport mode men framhjulet och tracktionkontrollen kom inte riktigt överens... Så jag fick byta mode :D detta hade inte varit nödvändigt om jag inte accelererat på rakan, men man är ju bara människa.
//Rasmus

Kör på racemode på banan men även där märker man att systemen hjälper till ordentligt på rakor där man accelererar fullt. E lite feg bara för att koppla in slick mode och vad som händer i utgången av kurvorna. Men de riktigt snabba killarna säger ju att det funkar...:tungan

Fick ett riktigt elakt styrvobbel i utgången av kurvan efter start o mål på Anderstorp. Beror troligen på att jag hänger i styret under nedlägg o acceleration, men jag vet fler som klagat på att styrdämparen e lite för mjuk i inställningen. Någon annan som känner så?
 
Jag fegade lite i början åxå, men tycker slickmode funkar bäst för mig på bana.
Det som störde i början var att gasen var så känslig att gaskontrollen var svår, jag tyckte den gav för mycket gas. Men nu har jag lärt mig att jag tidigare nog bara gett för lite gas i kurvorna och tycker numera att Slickmode är kanon.
Racemode tycker jag är skitjobbigt eftersom då man gasar fullt så verkar BMW'n tro att man är med i en pimpeltävling!
Framhjulet studsar ju upp och ner så man blir knäpp!
Styrfladder händer ju ibland, men är man av Keith Code skolan så beror det nog mest på att man klänger som en apa i styret!
Avslappnad körställning och inga stela armar så försvinner det!
Tycker man att Keith Code och CSS är ute och cyklar så köper man en Öhlinare, finns ju att få tag på som är byggda för ändamålet!
Nu väntar min andra inkörningsservice i morgonbitti! :D
 
....Racemode tycker jag är skitjobbigt eftersom då man gasar fullt så verkar BMW'n tro att man är med i en pimpeltävling!
Framhjulet studsar ju upp och ner så man blir knäpp!........
:D

:D:D:D

Hålller med dig, och det här kan nog i kombination med att jag hänger i styret vara anledningen till mitt vobbel! Jag ska köra slickmode nästa bandag. Vet att jag ibland med gamla hojen fick framhjulet i luften vid nedlägg och utgång ur kurva, men det blev aldrig dramatiskt om man var lätt på gasen. Bättre att lära sig kontrollera hojen än att den slår av o på sådär i eget tempo...

Vadå andra inkörningsservice?
 
Ny motor ny service, samma hoj! ;)
 
:D:D:D

...pimpeltävling...

Där detta är hur uppenbart som helst är på Sviesta - Linköping, där på bakrakan när man kommer upp på det lilla krönet i början så åker framhjulet upp rätt högt innan elektroniken slår till och hjulet åker i backen med en duns, och sen full kraft då dämparn är intryckt och hjulet åker upp lika högt eftersom dämparen hjälpte till att skjuta på! Detta om och om igen... Suck!

Man känner sig ju allt annat än sexig efter att ha gjort 14 korta wheelies på bakrakan!
;)
 
PC 5:a?

Hej,

eftersom jag inte kommer att kunna uppgradera till en S1000RR i år :mad: så vill jag sälja den PC5:a som jag köpte in i vintras.

Finns det något intresse här? Special price for all S1000RR tråd läsare:)

Annonsen finns här: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52708

Hoppas att det är OK att skriva om detta i tråden!

/Stefan
 
En Öhlinare fixar styrfladdret. Originaldämparen är för mjuk. En mod väl värd pengarna.
 
Jag gillar BMW:n också sjukt mycket, men jag får inte utnyttja den till det den där byggd för. Har åkt 400 mil med den, som längst till Linköping dit det inte ens är 9 mil enkel väg. Skulle vilja köra bana men svårt att planera pga jobb. Sen att kuska runt med en S1000RR i stan eller på landsvägar är dumt, den är inte byggd att köra sakta med :)

True that. Den är ju snudd på jobbig att köra osnabbt med :)
 
Last edited:
Jepp stämmer bra det! Va faktiskt på väg över till dig för att fråga vilket system du hade, det lät så tyst. Visst har du ett helsystem?
Synd att vi inte tog oss tiden o hälsa...:rolleyes: - men det bättrar vi på nästa gång eller hur!? :tummenupp

Min körning gick väl så där, första gången med BMW:n på Anderstorp och där kom den till sin rätt med lite längre rakor o snabbare kurvor än andra banor.
Sen är jag väl inte den som imponerar med mina tider direkt, tycker jag blev omkörd av de flesta - men jag hade kul! Riktigt bra dagar fick vi, bra väder o bra fäste!

Det finns lite bilder som kompisen tog också, skall se om jag kan få tag på dem och lägga upp ett par stycken.

Ja vi får ta en prat med varandra nästa gång nu när vi vet vilka vi är, Anderstorp 28/5 kanske?

Jag var också bromsklotsen i vår grupp, jag blev stekt på både in- och utsidan hela dagen. Inte bra för självförtroendet, hojen står orörd i garaget sedan dess...... Har kört på Enduron istället:tummenupp

Jag tror jag har Akra/BMW slip-on'et på min cykel, satt på när jag köpte. Allt utom slutburken är original. Jag lägger pengarna på 16T framdrev, styrdämpare, "snabbgas", däck och bandagar + att jag inte får problem med ljud istället för helsystem. Hojjen går som den ska på rakorna ändå:yoparty och det är inte där jag har tid att hämta.

En Öhlinare fixar styrfladdret. Originaldämparen är för mjuk. En mod väl värd pengarna.

Efter första provkörningen åkte jag raka vägen hem och beställde styrdämpare och snabbgas!

Styrfladder och att behöva ta omtag på gasen var de första grejerna jag tyckte måste åtgärdas.
 
Last edited:
En förmodligen dum fråga men finns det något sätt att stänga av anti-wheelie men behålla anti-spinn? Jag vet att det går att wheela lite med slick men gasresponsen är lite jobbig att fluffa runt i stan med i det läget. Ibland dyker det ju upp ett bra tillfälle att wheela och då vill jag inte hålla på att byta mode bara för att åka bakhjul.

Om du inte byter motor hela tiden så räcker det med service var 1000:e mil, du vet det va? :hihi

Dags för service = dags för nytt :banana
 
Last edited:
Dålig bakbroms...

Min bakbroms är milt sagt helt obefintlig i verkan. Nu har jag plockat av o på bakhjulet ett antal gånger och skall naturligtvis börja med att lufta bakre oket, men är det någon annan som upplever samma sak?
 

Bifogat

  • IMG_0361.jpg
    IMG_0361.jpg
    231.3 KB · Visningar: 118
Last edited:
Min bakbroms är milt sagt helt obefintlig i verkan. Nu har jag plockat av o på bakhjulet ett antal gånger och skall naturligtvis börja med att lufta bakre oket, men är det någon annan som upplever samma sak?

Min bakbroms tar långt ned men när den väl tar tycker den funkar som på vilken annan hoj jag har haft. Jag använder den inte så mycket dock.

Det blev ett märkesinternt mästerskap på Autobahn idag med en gasglad e60 m5. Två hjul var snabbare :yoparty hojen går stenhårt upp till 280 på mätaren men sedan går det lite trögt tycker jag.
 
Antiwheelie är ju just antispinnfunktionen som går in enligt de parametrar som är knutna till respektive körläge. Du kan stänga av Antiwheelie och/eller ABS men inte mecka om inställningarna i övrigt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top