BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Hej alla s1000RR ägare!
Var och provkörde en S1000RR idag och kunde inte hålla mig. Har lagt handpening och väntar nu med iver på att få hämta hem henne.

MarcusKarlsson? Är det min gammla klasskamrat från 9a1? //Rickard Lund
 
Hej alla s1000RR ägare!
Var och provkörde en S1000RR idag och kunde inte hålla mig. Har lagt handpening och väntar nu med iver på att få hämta hem henne.

MarcusKarlsson? Är det min gammla klasskamrat från 9a1? //Rickard Lund

Grattis till en kanonhoj o välkommen till tråden :tummenupp

Den där Marcus skall du passa dig för. Lär du känna honom så kommer det kosta massa pengar i beställda extraprylar till hojen :D
 
Då blev det en S1000rr i alla fall :) Acid-green!

Säljaren accepterade mitt bud så jag hämtar den 30 april!! :yoparty

Det blir långa veckor utan hoj men det kanske det är värt :rolleyes:
 
Är det någon som bytt till stålspunna slangar till frambromsen? Originalen tycker jag är rätt svampiga i känslan.
 
Är det någon som bytt till stålspunna slangar till frambromsen? Originalen tycker jag är rätt svampiga i känslan.

Äntligen någon som tycker samma sak! Jag som har blivit itutad att det är stålomspunnet orginal!?

Efter några varv hård körning på bana så blir det stor skillnad o det känns inte kul...

Är det inte stålomspunnet så kommer jag byta snarast.
 
Hittade följande text i Alpha Racings katalog för stålomspunna bromsslangar;

"Racing brake line set, braided steel, transparent shrink tubing, distributor above.
Ideal for demounting ABS.

NOTICE
- for motorcycles without ABS, equates IDM regulation "


Vad betyder det här? Går det inte att montera stålomspunnet om man vill ha kvar ABS funktionen?
 
Hittade följande text i Alpha Racings katalog för stålomspunna bromsslangar;

"Racing brake line set, braided steel, transparent shrink tubing, distributor above.
Ideal for demounting ABS.

NOTICE
- for motorcycles without ABS, equates IDM regulation "


Vad betyder det här? Går det inte att montera stålomspunnet om man vill ha kvar ABS funktionen?

Det verkar vara olika kit för hojar med och utan abs. Men det finns till Abs också; http://www.pureperformancecycles.co...gler--Brake-Line-Kit-Non-ABS--10--S1000RR-(1)

Och det kan vara stor skillnad i känsla mellan olika slanga även om de är stålspunna. Jag har själv provat på en tidigare hoj och skillnaden var som natt och dag.

Känslan i originalslangarna är under all kritik tycker jag, det blir byte för mig.
 
Last edited:
Hej alla s1000RR ägare!
Var och provkörde en S1000RR idag och kunde inte hålla mig. Har lagt handpening och väntar nu med iver på att få hämta hem henne.

MarcusKarlsson? Är det min gammla klasskamrat från 9a1? //Rickard Lund


Om du gick på söder och är född 86 så stämmer det väl :)

Fan så skoj, vilken färg blev det och vart köpte du den?
 
Äntligen någon som tycker samma sak! Jag som har blivit itutad att det är stålomspunnet orginal!?

Efter några varv hård körning på bana så blir det stor skillnad o det känns inte kul...

Är det inte stålomspunnet så kommer jag byta snarast.

Bromsledningarna känns som armerad slang. Och från styrhuvudet bakåt har du även bromsrör en bit som går över till slang igen innan hydralenheten till ABS.
 
Om du gick på söder och är född 86 så stämmer det väl :)

Fan så skoj, vilken färg blev det och vart köpte du den?

Jo men då stämmer det. skoj! :)

Blev motorsport färgerna. Köpte den hos Bikestop Linköping.

Grattis till en kanonhoj o välkommen till tråden :tummenupp

Den där Marcus skall du passa dig för. Lär du känna honom så kommer det kosta massa pengar i beställda extraprylar till hojen :D

Tack för det och varningen. Ska passa mig. :tummenupp
 
Bromsledningarna känns som armerad slang. Och från styrhuvudet bakåt har du även bromsrör en bit som går över till slang igen innan hydralenheten till ABS.

Nu är jag inte så duktig på det här, men jag tolkar dig som att det inte är stålomspunnet orginal.
Det som verkar krångligt är att byta till stålomspunnet o samtidigt ta hänsyn till ABS. Ändrar man några ingångsvärden till ABS:en om man byter till stålomspunnet?
Något annat att tänka på eller är det "bara" att köpa in o byta?
 
Igår fick jag äntligen ta premiärturen med tysken. +7, mulet och en halvmeter snö vid sidan av vägen, så det var ju lite småkyligt men helvete så roligt. En fråga dock. Ska man promt köra på 98:a oktan eller duger 95:a för "vanlig" körning? dvs inte hardcore banåkning.
 
S1000RR torde vara klyftig nog att kompensera för 95 men du får ju inte ut samma knuff som ur 98. Om det sedan spelar någon roll är väl individuellt.
Däremot är det inte säkert att du får bättre bränsleekonomi på 95 än på 98 eftersom du inte får ut lika mycket mos per liter ur 95 vs 98.
 
Igår fick jag äntligen ta premiärturen med tysken. +7, mulet och en halvmeter snö vid sidan av vägen, så det var ju lite småkyligt men helvete så roligt. En fråga dock. Ska man promt köra på 98:a oktan eller duger 95:a för "vanlig" körning? dvs inte hardcore banåkning.

Klippt ut "Riders manual":

Fuel
Recommended fuel grade Super unleaded
95 ROZ/RON
89 AKI

Inga problem alltså att köra på 95. Själv kör jag på Shells dyra racebränsle :D - trots att jag blir retad för det. Inbillar mig att den är lite bättre o lite renare och känner att jag vill ge motorn det. Spelar nog inten roll...
 
Klippt ut "Riders manual":

Fuel
Recommended fuel grade Super unleaded
95 ROZ/RON
89 AKI

Inga problem alltså att köra på 95. Själv kör jag på Shells dyra racebränsle :D - trots att jag blir retad för det. Inbillar mig att den är lite bättre o lite renare och känner att jag vill ge motorn det. Spelar nog inten roll...

Skulle tro att man med fördel kan tanka 98 oktan, då motorn har knack sensor och rätt högt komp. Dom "lågt" ställda kraven som ställs
i handboken har nog (läs gissar) med att göra att på många marknader (t.ex USA) är högre än 95 oktan inte lika lättillgängligt.
//Micke
 
Skulle tro att man med fördel kan tanka 98 oktan, då motorn har knack sensor och rätt högt komp. Dom "lågt" ställda kraven som ställs
i handboken har nog (läs gissar) med att göra att på många marknader (t.ex USA) är högre än 95 oktan inte lika lättillgängligt.
//Micke

Den har såvitt jag vet ingen möjlighet att ställa om tändningen och alltså inte direkt kompensera för bränsle med högre oktantal och det därför låter det som den vanliga myten med att folk tycker att deras hoj "känns bättre" med 98 eller Super Power eller vad man nu häller i.

Med anledningen av debatten kring E10 så kan jag meddela att BMW Motorrad säger att det ska fungera fint att köra på i våra hojar. Sen att jag själv är lite skeptisk till konceptet är ju en annan femma...
 
Last edited:
Idag har jag betalat hojen och hämtar den 30/4!

Det blev en Acid-Green med ABS, DTC & Quickshift.

Funderar lite på om man ska investera i ett slip-on direkt. Har faktiskt aldrig hört/sett en S1000rr "live". Vad ska man satsa på? Akra?
 
Idag har jag betalat hojen och hämtar den 30/4!

Det blev en Acid-Green med ABS, DTC & Quickshift.

Funderar lite på om man ska investera i ett slip-on direkt. Har faktiskt aldrig hört/sett en S1000rr "live". Vad ska man satsa på? Akra?

Grattis!

Både Acra, Yoshimura och Arrow har snygga burkar som låter bra. Det finns ett par till salu just nu om du vill ha begat. Tänk bara på att det blir svårt att åka bana med dem, men det är ju lätt att byta till orginal om det behövs.
 
Grattis!

Både Acra, Yoshimura och Arrow har snygga burkar som låter bra. Det finns ett par till salu just nu om du vill ha begat. Tänk bara på att det blir svårt att åka bana med dem, men det är ju lätt att byta till orginal om det behövs.

Tack :) Jo, det fick bli en S1000rr. Det var ju "någon" :tummenupp som undrade om jag såg på VHS istället för DVD så jag slog tankarna på en Gixxer ur hågen :D Men det kunde lika gärna ha blivit en 1198 som jag hittade.. 116K för en 09´ hos en "Ducati-store" med strax över 1000mi på mätaren. Hyffsat pris..
 
Den har såvitt jag vet ingen möjlighet att ställa om tändningen och alltså inte direkt kompensera för bränsle med högre oktantal och det därför låter det som den vanliga myten med att folk tycker att deras hoj "känns bättre" med 98 eller Super Power eller vad man nu häller i.

Med anledningen av debatten kring E10 så kan jag meddela att BMW Motorrad säger att det ska fungera fint att köra på i våra hojar. Sen att jag själv är lite skeptisk till konceptet är ju en annan femma...

Jag har absolut inte full koll på s1rr;ens motorelektronik. Men ifall möjligheten att justera tändningen saknas, så tappar man väl hela idèn med en knack sensor?. Huruvida man (vi dödliga) skulle känna någon skilland mellan 95 o 98, så skulle jag tro att man känner större
skillnad mellan svarta eller röda strumpor. Men känns det bättre med
röda strumpor, så varför inte använda dom:).
//Micke
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top