BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nån som har koll på vilka korta justerbara kopplings/bromshandtag
man skall köpa om man vill byta dem ?

Har kikat runt på Ebay, finns ett antal varianter i varierande prisklasser.

Här är en variant, så ser ni vilken typ jag menar.
...."


Har ni sett andra varianter på den här ?


Handtagen tycker jag du ska vara noga med att de passar perfekt eftersom det finns en liten brytare på kopplingen bl.a. Som e lite pillig att passa in samt att handtagen inte får fladdra eller påverkas för mycket av vinden i höga farter. Det finns säkert många bra men i nuläget kan jag själv bara de kommendera BMW:s egna race handtag och Alpha racings.

Krokarna för att spänna ned hojen istället för skjutspinnar var kanon! Men jag ska nog hitta lie billigare eller bygga själv tror jag...
 
Last edited:

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
sitter metzler k3 på min orginal som jag är mkt nöjd med :) vad har ni för däck nu och är dom bättre eller sämre och på vilket sätt ?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
sitter metzler k3 på min orginal som jag är mkt nöjd med :) vad har ni för däck nu och är dom bättre eller sämre och på vilket sätt ?

Hmm, hyfsat komplex fråga du drar ur dig...
Första delen är enkel, jag har Dunlop GP 211 på hojen. De är mönstrade racedäck i samma klass som dina Metzler, dvs de är anpassade för banracing och egentligen inte bra att ha på gata. De behöver mycket värme, mer än du får under normal körning på gata även om du står på en hel del, och våtgreppet är kass. På bana är de grymma, det bästa du kan ha innan du monterar slicks. Kör du på gatan skall du vara lite försiktig och varma dagar o sansad körning är att rekommendera.

Vill du ha bättre däck för gatan och fortfarande köra sportig kanske någon bandag eller så, då rekommenderar jag Dunlop Sportsmart eller Michelin Power Pilot eller Michelin Pure. Dessa däck går att köra relativt fort på bana men har kvar våtgrepp och normal temperatur för körning på gata. De slits relativt fort så vill du åka till o från jobbet varje dag eller åka en eller annan långtur kommer det kosta, alternativt är att montera Dunlop roadsmart eller Michelin Pilot road, lite mindre grepp vid hård körning men dessto fler mil. Helt ok för en bandag med SMC men inget att jaga tider med.

Om du frågar någon annan kommer du få förslag på andra märken också, det finns många bra däck, men dessa är bland de bästa som finns idag, vinner mycket tester och har framför allt egenskaper som fungerar till din hoj även om det är lite kyligare eller blött. Säkra kort helt enkelt.

Själv har jag köpt ett par nya Dunlop Sportsmart som jag skall ha efter GP 211-däcken och har förmånen att ha ett par extra fälgar med slicks monterat för bandagar.

Vi kan utveckla diskussionen om du vill men då får du också vara på några frågor; hur kommer du att köra framöver, vad skall däcken ha för uppgift?
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
jag kör 5 bandagar i år kanske 6 :) vill ha ett bra grepp även på väg och vill att dom ska räcka minst 600 mil. tycker metzler däcken funkar bra även på väg och ger mig ganska bra känsla. kan tänka mig att köpa samma däck igen :) men vill veta vad andra har monterat och hur dom funkar:).
då är gp 211 inget för mig då jag kör på väg och pilot inget för mig då jag vill ha så bra fäste som går att få ur ett par däck som går att köra både och med.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag kör med K3 nu och är mycket nöjd. Dock har bakdäcket lite svårt att hänga med när tempot ökar (läs: när man låter de 1000 kubiken arbeta) och jag klarar två bandagar per bakdäck - efter det är inte däcket kul att köra på längre, även om jag kanske skulle kunna klämma ur en dag till om jag backade av lite på tempot.

Våtgreppet på K3 är inte så bra, men jag tycket att däcket trots allt kommunicerar med mig och har en ganska lång zon där det varken bär eller brister - dvs om man lyssnar på vad framdäcket säger så bör man klara sig från en vurpa.

Som PP sa så är Metzeler M5 eller SportSmart bra val om du kör mest gata. Ett fräsigare val mellan K3 och SportSmart är Pirelli Corsa som brukar få bra betyg i tester.

Jag ska lägga på Supercorsa SP nästa gång. Jämförbart med K3 - kul att testa något nytt (för mig).

Handtagen tycker jag du ska vara noga med att de passar perfekt eftersom det finns en liten brytare på kopplingen bl.a. Som e lite pillig att passa in samt att handtagen inte får fladdra eller påverkas för mycket av vinden i höga farter. Det finns säkert många bra men i nuläget kan jag själv bara de kommendera BMW:s egna race handtag och Alpha racings.

Krokarna för att spänna ned hojen istället för skjutspinnar var kanon! Men jag ska nog hitta lie billigare eller bygga själv tror jag...


Jag har AC Schnitzers grepp. Snygga, sköna och perfekt passform och kvalitet.
Jag stod i valet och kvalet mellan dem och BMW:s egna men valde AC S... eftersom jag ville ha kort grepp och de fanns i två längder.

Kom förbi och provkläm om du vill.
 
Last edited:

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
nån som handlat av hornig och d3 vill bli av med delar i baken på hojen :)
tack för däck råden
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
dom har ett snyggt baklyse med inbygda blinkers
tänkte bara höra om lev och att man är nöjd med produkterna
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
dom har ett snyggt baklyse med inbygda blinkers
tänkte bara höra om lev och att man är nöjd med produkterna
Ingen risk att du klarar en besiktning med den typen. Vill minnas att det krävs minst 180mm mellan bakblinkers.
Beträffande D3 Components, så är det hög kvalité på deras tail tidy's.
men lev tiden kan vara lång.
//Micke
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
jag kör 5 bandagar i år kanske 6 :) vill ha ett bra grepp även på väg och vill att dom ska räcka minst 600 mil. tycker metzler däcken funkar bra även på väg och ger mig ganska bra känsla. kan tänka mig att köpa samma däck igen :) men vill veta vad andra har monterat och hur dom funkar:).
då är gp 211 inget för mig då jag kör på väg och pilot inget för mig då jag vill ha så bra fäste som går att få ur ett par däck som går att köra både och med.

Vill du ha bra fäste OCH 600 mil, det kan bli lite knepigt tror jag. Hur många mil har du fått ur dina Metzler?
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Ingen risk att du klarar en besiktning med den typen. Vill minnas att det krävs minst 180mm mellan bakblinkers.
Beträffande D3 Components, så är det hög kvalité på deras tail tidy's.
men lev tiden kan vara lång.
//Micke

Jag har en D3 tail tidy och den kom på ett par dagar. Lätt att montera och bra kvalitet.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
jag kör 5 bandagar i år kanske 6 :) vill ha ett bra grepp även på väg och vill att dom ska räcka minst 600 mil. tycker metzler däcken funkar bra även på väg och ger mig ganska bra känsla. kan tänka mig att köpa samma däck igen :) men vill veta vad andra har monterat och hur dom funkar:).
då är gp 211 inget för mig då jag kör på väg och pilot inget för mig då jag vill ha så bra fäste som går att få ur ett par däck som går att köra både och med.

Glömde Rosso II som jag iofs inte kört själv med men som kolleger testat och varit nöjda med. Jämförbara med M5 och liknande.

Har ett set BT016 Pro med 20 mil på till vrakpris. PM isf.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Vilket system ska det sitta på en S1000RR? Akropovic, Arrow, Austin Racing, Devil...

Vad tycker ni som kör S1000RR, vilket system har ni och varför just de valet?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vilket system ska det sitta på en S1000RR? Akropovic, Arrow, Austin Racing, Devil...

Vad tycker ni som kör S1000RR, vilket system har ni och varför just de valet?

Eftersom ingen är artig o svarar dig så sticker jag väl ut hakan som vanligt, fast jag inte har annat än orginal just nu;

Egentligen är det bara tycke o smak. Bland det coolaste jag har sett, med bra resultat i bänken är Tailormade som sticker ut "ala-moto gp" i magkåpan. Bra ljud också.

Arrowsystemet kan du hitta prisvärt med bra effekt och Acra är alltid rätt dessutom det som BMW själva samarbetar med, också bra siffror.

Det du ska tänka på och som gör att jag fegade ur o sålde mitt Arrow är ljudnivån. Ska du åka bana så kommer du inte undan med helsystem knappt alls. Eventuellt Acra men jag är inte säker.
Monterar du ett Acra slipon så fungerar det på de flesta banor. Ska du bara åka gata och vill att det ska se o låta bra så är det bara att rocka loss efter tycke, smak o tjocklek på plånbok. :tummenupp

Glöm inte en sak bara, oavsett vad alla förstå sig påare säger; montera en pc5 eller motsvarande och mappa den ordentligt om du monterar helsystem. Motorn tenderar att gå magert på höga varv med helsystem vilket kan leda till haveri. Det i kombination med att du inte har någon garanti om du byter system e inte så kul...
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag har ett Leo Vince helsystem och jag ska mappa den 11:e augusti. Det blir dubbel mapp, en med dB-killer och en utan.

Redan omappad så går den märkbart bättre än original och det märks att den gillar att andas fritt. Med killern i så går den sämre är utan.

Det låter som J35:a på fullgas utan killer - helt galet - men ganska kul också.

Med killern i klarade jag bullret i början av säsongen (eller snarare så var det ingen som reagerade så även om jag låg över 95 så var det nog inte mycket). Nu sist så hade jag 101,6 dB men så har jag tappat lite stoppning i dämparen också.

Jag kommer att modda killern för bättre dämpning innan mappning.

Återkommer med effektsiffror om intresse finns.
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
jag har acra slip on på min låter bra och är snyggt :)

magnus klart det finns intresse vad du får ut !!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top