BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Kläder för den nya generationen S1000RR-piloter!

Brorsan skall bli pappa snart - lika bra att styra upp det hela! :D
Notera texten på lappen i kragen; "Keep away from fire". Bra tips, bränt barn luktar illa...
 

Bifogat

  • juniors kläder.jpg
    juniors kläder.jpg
    103.4 KB · Visningar: 82
Fan vad sugen man blir när man ser dessa bilder. Jag och en kompis ska upp till Linköping på smc kurs. Har ett litet bekymmer bara. Jag bor i Kalmar så har drygt 20 mil att åka enkel väg. Så lasta på släp eller hyra en statiol minibuss verkar som det bästa. Men om man skulle åka upp kvällen innan får man ställa in släpet på motorstadion? Känns inte så tryggt att ha hojarna på släpet över natten på nån parkering.

Hehe, körde 70 mil en dag förra veckan på min RR. Under resan slog tanken mig att det här kanske inte är rätta hojjen för mig. Ska göra 1000 mila servicen nu i veckan sen ska jag väl försöka sälja den. Sen blir det Ducati Multistrada 1200!
 
Hehe, körde 70 mil en dag förra veckan på min RR. Under resan slog tanken mig att det här kanske inte är rätta hojjen för mig. Ska göra 1000 mila servicen nu i veckan sen ska jag väl försöka sälja den. Sen blir det Ducati Multistrada 1200!

Jag måste erkänna att tanken har slagit mig också efter en tur på typ femti mil och jag var inte över 10 000 en enda gång. Just Multistrada tänkte jag också på. Om du byter posta gärna dina intryck i tråden. Jag har dock lovat mig själv att behålla Beemern åtminstone till ringen-kursen i september.

Får jag fråga vad som får dig att välja Multistrada istället för Steetfighter?
 
Jag måste erkänna att tanken har slagit mig också efter en tur på typ femti mil och jag var inte över 10 000 en enda gång. Just Multistrada tänkte jag också på. Om du byter posta gärna dina intryck i tråden. Jag har dock lovat mig själv att behålla Beemern åtminstone till ringen-kursen i september.

Får jag fråga vad som får dig att välja Multistrada istället för Steetfighter?

Bor i norra Sverige och här är inte vägarna de allra vackraste. Dom kurviga (roliga) vägarna går inte att köra med sporthoj pga gropar, tjälskott osv.. Dessutom vill jag ha nånting som man kan köra lite grusväg, lättare terräng och samtidigt kunna touringåka med.
 
Jag måste erkänna att tanken har slagit mig också efter en tur på typ femti mil och jag var inte över 10 000 en enda gång. Just Multistrada tänkte jag också på. Om du byter posta gärna dina intryck i tråden. Jag har dock lovat mig själv att behålla Beemern åtminstone till ringen-kursen i september.

Får jag fråga vad som får dig att välja Multistrada istället för Steetfighter?
Skulle streetfightern vara roligare att åka 50 mil på än bmw:n menar du? Ingen spydig underton här, jag går själv i tankarna att skaffa mig en bmw men vill inte komma att ångra mitt köp om jag skulle få för mig att köra till göteborg någon gång (varför jag nu skulle vilja åka dit? ;)).
 
Skulle streetfightern vara roligare att åka 50 mil på än bmw:n menar du? Ingen spydig underton här, jag går själv i tankarna att skaffa mig en bmw men vill inte komma att ångra mitt köp om jag skulle få för mig att köra till göteborg någon gång (varför jag nu skulle vilja åka dit? ;)).

Streetfighters är betydligt bättre långfärdshojjar än sporthojjar. På en streetfighter sitter man ju rak i ryggen med händerna vilandes på styret och på sportisen sitter man hopvikt hängandes på styret. Vad låter bekvämare?
 
...Kört som instruktör/föråkare för A-Pics sen -06 men självlklart ska jag just inte dit den här gången..:mad: Vi får ses en annan vända ;)

Nån här som skall köra med Actionpics.se på Kinnekulle Ring 21-22 Juli ?
Vore kul att träffas, jag är där båda dagarna och hoppas vädret blir vettigt.
 
Last edited:
S1000 är en helt ok långresehoj, men det handlar ju såklart om tycke och smak. Längsta dagsetapp än så länge är 170 mil (träsmak, absolut) och den turen hade jag inte velat göra på en kåplös hoj.
 
S1000 är en helt ok långresehoj, men det handlar ju såklart om tycke och smak. Längsta dagsetapp än så länge är 170 mil (träsmak, absolut) och den turen hade jag inte velat göra på en kåplös hoj.

Kan rekomendera en Airhawk! Kör själv med en sådan och det hjälper en hel del.

Kan förövrigt nämna att på senaste långturen så fick jag ner förbrukningen till 0,53L/milen. Då var det ju rätt lung körning, 90-120km/h
 
Vad kör ni med för bromsbelägg fram? Mina är slut igen efter fem bandagar, har ni något tips på några som är bättre? Originalbeläggen har ju löjligt lite friktionsmaterial och är dessutom inte speciellt billiga.
 
S1000 är en helt ok långresehoj, men det handlar ju såklart om tycke och smak. Längsta dagsetapp än så länge är 170 mil (träsmak, absolut) och den turen hade jag inte velat göra på en kåplös hoj.
Tack! Det var det jag ville höra ;)

Jag ångrar att jag sålde min daytona och köpte kåplöst varje gång jag råkar hamna på motorväg...
 
Vad kör ni med för bromsbelägg fram? Mina är slut igen efter fem bandagar, har ni något tips på några som är bättre? Originalbeläggen har ju löjligt lite friktionsmaterial och är dessutom inte speciellt billiga.

Hej!

Jag hade samma funderingar som dig på bromsklotsarna.
Snackade då med S&S3M som sa att han kör på original och hade kört en hel rookie1000-säsong på samma originalklotsar. Räknar med att han bromsar hårdare och oftare än mig.:tummenupp

Jag var sedan iväg och köpte en uppsättning original (1700:-) då jag tyckte mina var slut, jämfört med klotsar till mina tidigare cbr'er.

När jag köpte de nya sa de också att man ska köra original då eftermarknadsklotsarna ofta är just för tjocka och kan ge störningar på ABS'en. Försäljningssnack eller inte!?!:va

När jag såg hur tunna nya original var bestämde jag mig för att de jag hade på inte var slut utan har utan problem kört ytterligare 3,5 dagar - varav 3 på Anderstorp där man bromsar hårt inför varje böj - på de klotsarna jag trodde var slut.

Jag kör därför på med de jag har i, håller kollen och sätter i de nya när jag "måste". Byta klotsar ska tydligen vara plättlätt också.

Så summasumarum blir det kanske inte så dyrt med originalklotsarna om man får ut många dagar på dessa.


Alpha racings borde u i o f s vara OK till Bimmern:va
http://www.alpharacing.com

ARTICLE CODE
3411A110B00-01

RACING BRAKE PAD SET FRONT
Racing brake pads Duo Sinter front. Duo Sinter Mix for professional racers, ensures constant brake power under all conditions. Also to be used with OEM discs.
Thickness 9 mm, with alpha Racing logo

ARTICLE CODE
3411A111B00-01

SPORT BRAKE PAD SET FRONT
This Duo Carbon Mix was developed for hobby racers. High brake performance but less aggressive than Racing compound. Also to be used with OEM discs.
Thickness 9 mm, with alpha Racing logo.
 
Last edited:
Jag har beställt två set av EBC:s nya belägg som heter GPFA. Finns en modell som är för just S1000. Hoppas de är bra.
 
Jag har beställt två set av EBC:s nya belägg som heter GPFA. Finns en modell som är för just S1000. Hoppas de är bra.

Intressant!
gpfa-graph.jpg

http://www.ebcbrakes.com/motorcycle_brake/sintered_brake_pads/gpfa-brake-pads/index.shtml

Berätta gärna i tråden vad du tycker om dessa!
Jag körde på EPFA på CBR600/1000 innan och dessa fungerade kanon för mig. Även kompisen som köpte 1000 av mig är imponerad av bettet, liten utmattning och livslängden.

Jag handlade (EPFA) EBC Extreme Pro av www.mandp.co.uk

Dom har inte GPFA uppe just nu men..... sales@mandp.com

GPFA604/4HH verkar det var som gäller till S1000RR fram.
visabild.php
 
Last edited:
Jag beställde mina från G Partner (importör av EBC) och när jag ringde så visste de inte ens om att de fanns - så nya är de. Men det gick att beställa och jag hoppas att jag får dem snart, ska till Rudskogen den 15 augusti. Och absolut, kommer med feedback på hur de är.
 
Jag beställde mina från G Partner (importör av EBC) och när jag ringde så visste de inte ens om att de fanns - så nya är de. Men det gick att beställa och jag hoppas att jag får dem snart, ska till Rudskogen den 15 augusti. Och absolut, kommer med feedback på hur de är.

Jag är lite nyfiken på rena racebelägg. De skall ju enligt det jag har hört inte vara lämpade för gata eftersom de behöver värmas upp, men om de håller lite längre och bromsar bättre på bana kan det kanske vara värt att prova.
Någon som vet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top