BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Tjena. Jag kommer inte riktigt överens med växellådan på en 11a, funderar på om någon känner igen felet och eventuellt vet lösningen.

1. Neutralen är så gott som omöjlig att nå från ettan, däremot går det oftast bra från tvåan.


2. Att få i trean är svårt när hojen är kall, man får ge ordentligt tryck annars hoppar den inte riktigt i. Jag upplever det något lättare att använda quickshift för att få i trean än att göra det med koppling.
När hojen väl är varmkörd bråkar det inte.
 
Jag har skaffat mig en HP4 -13 banhoj.
Har precis köpt ett par bromsskivor som jag skall ha till ett extra framhjul som jag ännu inte skaffat.
Då märkte jag att mitt nuvarande framhjul är av nyare modell med helt andra skivor än de jag köpt, det jag har ser ut som 2015 om man jämför på bilder.

Egentligen ingen fara då skivorna är till ett annat hjul än det jag har men frågan är om ett -13 hjul fortfarande passar rakt av eller om ngt har moddats för att få det nyare hjulet att passa, kanske det bästa är att även extrahjulet är ett -15 hjul.

Vitsen är ju att snabbt kunna skifta hjulet då man är på banan.

Ngn här som kan detta & med säkerhet vet om både -13 & -15 passar rakt av.

Edit några timmar senare:
Vad jag hunnit lära mig under eftermiddagen är att från & med -11 (kanske tidigare) så passar alla KOMPLETTA hjul rakt av.
Däremot passar mina inköpta skivor endast till HP4 fälgar eller eftermarknads fälgar PVM eller OZ.
S1000RR fälgar har annan infästning av bromsskivorna & jag har S1000RR -16 fälgar på min hoj.
 
Last edited:
Hej

Någon som vet hur det är med service intervallerna för ventilkontroll/-justering när hojen körs på bana.
Rekommenderar bmw andra intervaller än 3000 mil?
 
Prisvärt

Hämtar nya modellen på lördag. Fick bra pris på helförsäkring också. 2,9 miljoner/året men då är den avställningsbar också. :lol

Ska?rmavbild 2019-05-29 kl. 08.25.27.png
 
IMG_6472.JPG

Spontana reflektioner efter påbörjad inkörning (=under 9.000 rpm):

Extremt bekväm, agil och stabil.
Klart mer lättkörd än R1M.

Den smalare (och högre?) tanken ger mycket bättre förankring och kontakt med hojen, särskilt vid nerlägg.

Drar mycket riktigt åt höger som BMW själva försökt åtgärda genom att flytta motor och kedja 5 mm vänster. Inget problem men märks om man aktiverar farthållaren/pit limiter och släpper styret.
 
Beemer ägare igen. Senast var en års modell 2010.
Ägt Tuono v4r. (Ca 4000mil i sadlen) men i alla ära, det finns baksidor.

Saknade den förra s1000rr enormt så det fick bli en 2017.
f6b68d7e76b3821feba259c726778d65.jpg


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Last edited:
Någon i göteborgsområdet som har diagnosverktyget gs911?

Försöker få min s1000rr -11 att sluta kasta lampfel om diodblinkers bak. Prövade att montera biltemas motstånd, men det hjälpte inte.
 
Det var bokstavligen åratal sedan jag var aktiv i tråden men jag behöver råd av den samlade kompetensen som brukar finnas här :)

Jag hade tänkt göra mig av med lite grejer till min s1000rr som jag har liggande och undrar om ni har koll på vad som är rimligt att begära för dessa. Samtliga grejer har suttit på en 2010 men jag tror 2011 var samma hoj så de borde passa åtminstone på den också. Det jag har är:
- Öhlinsgaffel FGRT811
- Öhlinsdämpare BM887
- Öhlins styrdämpare
- En uppsättning fälgar med ryckutjämnare och drevhållare men utan skivor, ABS-ring och däck.

Öhlinsgrejerna har gått en handfull bandagar och ett hundratal gatmil i min ägo. Gaffeln är servad för någon vecka sedan och har inte suttit monterad sedan service. Gaffeln och styrdämparen köpte jag nya, stötdämparen var begagnad men köptes av Dan Kyle i USA som gick igenom den innan han skickade den.
 
…..
Drar mycket riktigt åt höger som BMW själva försökt åtgärda genom att flytta motor och kedja 5 mm vänster. Inget problem men märks om man aktiverar farthållaren/pit limiter och släpper styret.

Är det ett känt problem på BMW S1000RR?
 
kollar mycket youtube videos nu på vintern. såg denna bänkning, 199 hk på hjulet helt original :tummenupp men det är skapliga ´´svackor´´ i effekt kurvan då dom jämför alla växlar. börjar vid 7.30 in i videon om man inte vill se hela. är detta något för modellen i USA? att den har en annan programvara än dom som sålts inom EU? eller är det så den upplevs?


https://www.youtube.com/watch?v=khUXfQsoVnI
 
Det verkar vara en helt annan mappning på USA hojarna, säkert pga deras regler.
Dom verkar få ut stor skillnad på mellanregistret genom att flasha boxen.
Jag har en 2019 som jag hann gasa lite med i sommar,inget konstigt register... går hur bra som helst.
Har precis monterat ett titan acrapovic helsystem, ren kärlek!
Nu ska man bara försöka få någon som kan mappa den, sen är det riktigt kul.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top