BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Hallå i tråden, någon som har tips på vad som kan spöka med en -11 som inte startar? Slår på tändningen utan felmeddelande men inget händer när jag trycker in start knappen... :confused:
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Kalmar
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Någon som ska till Gelleråsen idag/kväll som har en gaffel packbox till bmw s1000rr 2011? Akut behov av en sådan:)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tja. Började göra 30000km service: ventilspelen är inom toleranserna vilket är roligt (men faktisk inte alls så lätt att kolla med bladmått då allt/topplocket sitter på plats i hojen; om man nu uttrycker sig försiktigt..).

Min fråga gäller ventil-timing (kamaxeltiming): enligt BMW service (00 00 111) ska timingen kollas vid 3000mil. En locking device (jig) 110772 ska användas (då motorn vridits och och blockerats vid TDC).

Nu råkar jag sakna det fina specialverktyget 110772 (jag saknar alla BMW-specialverktyg).
Vid TDC prick (+låsning av motor med 5mm pinne) kan man okulärt observera att de stansade linjerna i både kamdreven inte presis är i linje med topplocksplan. De ligger försenade några grader.
**Kan någon S1000RR tekniskt sakkunnig/proffs berätta om kamtimingen med märkesverktyget blir så att märkena blir eksakt i linje med topplocksplan? Eller ska de se lite "försenade ut" -även med en ny kamkedja? (notera att kammarna roterar i motsatta riktning än vevaxel; "baklänges")


PS:
Annat som var märkvärdigt var att en del av insugsventilerna var/är rätt smutsiga då man tittar dem genom kanalerna: såg ut som bränt "oljeskorpa" "koks" i precis vid tätningsytan. Hälften var fina och rena.
Bra tillsatsämnen i bensin ("bra bensin") borde motverka sådant lagerbildning. (Jag har inte kört med V-power; bara med vanlig "OKQ8 98"). Några kommentarer/kunskaper kring rätt smutsiga insugsventiler och soppan?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Kommer du åt att se om kamnockar och vippor verkar vara repiga?

Kammarna var fin-fina "som nya"; vippornas kontaktyta kunde man inte se. (Som vanligt, de eller i det här fallet kamaxlarna skulle behöva avmonteras först).
-jag har kört med kvalitetsoljor och bytit rätt ofta.. (Och min körning inte heller är så rejsigt/värst..)

Kamkedjan + slitagedelarna, så mycket som man kunde se, var också finfina..
De enda som hade slitits var tändstiften, "gappen" i alla var bra bit över 0.9mm. Stark gnista i hojen! (Alltså välmotiverad att byta stift vid 30kkm)

-jag redan packade ihop hojen och är nöjd med resultat!
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
För nån annan DIY-freak: jobbet "ovan" är möjligt men kräver lite mek-kunskaper, tålamod och nogrannhet.
för att kolla ventilspelen då allt står öppet behöver man ett bra utval av "blades" (med 0.02mm mellanrum) och böj dem ordentligt och fint/jämt ca 2cm från spetsen.
Att montera de rostfria och klassiska DellOrto klämmorna tillbaks (då termostathuset osv sitter på plats) är också möjligt men kräver verktyg och tips (och en assistent för alla som inte har tre händer). Först pilla klämman manuellt till "förstä-spärr" läget. (Lämpliga småverktyg, bra ljus, assistent/eventuellt behövs trycka från olika sidor samtidigt..)
Sen centrera/rotera klämman försiktigt så att det blir rätt i spåret. Och sist själva spänningen till låsläget med slangklammertång (Biltema 19-1498, BMWs eget, eller liknande. Provade också med vajervariant men det var inte bättre..)

PS. Emot vad som står i manualen, jag tömde inte backbromssystemet (race-Abs) och inte avmonterade några hårda bromsrör: ventilkåpan gick/går presis att avmontera/montera även om metallrören finns på plats. (Visserligen, skulle varit enklare utan dem.. men lite rädd för risker med att lufta Abs som blivit ordentligt "tömt".)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Kammarna var fin-fina .....!
Tack för svaret.
Bakgrunden till frågan är ju att jag har repiga kamnockar o vippor på en fullservad -11 vid 3000 mil och ska få den bedömd hos Probike om ett par veckor så det är bra att veta.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tack för svaret.
Bakgrunden till frågan är ju att jag har repiga kamnockar o vippor på en fullservad -11 vid 3000 mil och ska få den bedömd hos Probike om ett par veckor så det är bra att veta.
Repiga(?!) .. tyder på sk*t i oljan... (Exempelvis, du inte haft växellådsstrul med mycket metall som lossnat, och magnetproppen + oljefiltern som inte lyckats fånga allt..)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Repiga(?!) .. tyder på sk*t i oljan... (Exempelvis, du inte haft växellådsstrul med mycket metall som lossnat, och magnetproppen + oljefiltern som inte lyckats fånga allt..)
Den är fullservad på verkstad och BMW S1000RR har haft problem med kamaxeln på -10 och -11or.
Har sett åtminstone 6-7st på blocket med bytta motorer samt har 2-3 exempel bland folk här I Sthlm med motorbyte på S1000RR.

Har för mig tillochmed testcykeln som MCN eller vilken tidning det nu var testade råkade ut för kamaxelras.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Den är fullservad på verkstad och BMW S1000RR har haft problem med kamaxeln på -10 och -11or.
Har sett åtminstone 6-7st på blocket med bytta motorer samt har 2-3 exempel bland folk här I Sthlm med motorbyte på S1000RR.

Har för mig tillochmed testcykeln som MCN eller vilken tidning det nu var testade råkade ut för kamaxelras.
OfFan - visste inte att motorn också haft sådana problem.. jag har haft tur, alltså.. eller helt enkelt kört så snällt att kammarna/vipporna "orkad" med oljorna jag använt.
Det är inget lek där då axlarna går runt 7000rpm och man kan förstå vilka krav ställs på oljan; se video (hittade då jag sökte S1000RR camshaft)
http://youtu.be/c8hqoE1_7bA

-Minsta lilla metall/grusbitar i oljan och man kan inbilla hur reporna/skadan sprider sig.
Vissa källor verkar veta att materialen på kammarna tröttnad (slitid/lossnad).. Annars skulle jag tippat -som sagd- lite för "Hi-Flow" oljefilter som släpper genom skit från sumpen. Bästa möjliga kvaliteoljefilter (OEM- tillverkad av Mann/Mahle/Bosch/..) är aldrig fel med såna här finfina och extrema motorer.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
BMW själva säger att de haft en batch kammar som hade dålig kvalitet men att ytterst få hojar är drabbade o det gäller framförallt -10or.
Jag försökte få reda på om de har register över i vilka hojar denna batch hamnat men inte fått något svar än.
Ska ta tag i det mer när Probike öppnar min hoj för det verkar som om de kommer hävda att det är ett normalt slitage.
Det var en hoj före mig nu i början på sommaren som lämnades in för samma fel men där har jag fått 2 olika uppgifter från Probike.
Ena gången sas det att BMW skulle betala reparationen o andra gången sas det att reporna inte alls var något problem o att den kunde köras vidare.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag slutar min babbel här nu med kommentarer (fakta) att repiga kammar//vippar aldrig är "normalt slitage". Argumentet ska du kunna använda. (Normalt slitage kan vara en "jämn grop" i kammen/vippen, som går över ytan i kamaxelns riktning. En sån slitage förresten "hörs" inte. Repiga kammar hörs.. liknar 1200 Lada som referensljud .. iom just dessa sällan hade friska kammar efter "100tkm").
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Tja, igen!

Jag vet nog svaret, men frågar ifall någon vet nåt nytt ang:

Passar alla S1000RR fälgar på alla årsmodeller?

Tack för att ni tittar och svarar! ;-)
 

BOZBROZ

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2013
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Har du fått korn på fälgar? Jag är på jakt, börjar efter denna sommar tröttna på att kränga av och på däck
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Prylar är bra att ha!!

Någon som känner till ifall det finns upp OCH nerväxlings quickshifterkit till en 12:a?

Typ ”Gear Shift Assist Pro”.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top