BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hojen går dåligt på låga varv när det är varmt.

Körde till jobbet i morse och tänkte särskilt på att hojen gick bättre än bra. Tvärtom blev det när jag skulle hem. Den gick i stort sett väldigt dåligt på låga varv från start. Detta är inget nytt, kör jag i stadstrafik i sommarvärme så är det inte ovanligt att jag får motorstop när jag skall i väg från rödljus för att den går så dåligt första 3 000 varven.
Känns ok på mellanregister och höga varv.

Min tanke är att eftersom den går dåligt direkt från start när det är varmt ute så borde det vara den varma bensinen som blivit uppvärmd hela dagen i solskenet.
Tror inte på varm luft då den gick kanon i Spanien. Men all bensin stod i skugga i dunkar där och hojen stod i skugga i depåbox hela tiden.

Så bensin som värmts upp av solen när hojen står utomhus är min gissning.

Någon annan som har en idé? Finns det någon lösning, det är rätt störande i just stadstrafik, så dåligt går den. (Ja vet, det är en racer, men tror inte BMW hade tänkt att den skulle gå så här på sommaren om man råkar åka lite stadstrafik...)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Körde till jobbet i morse och tänkte särskilt på att hojen gick bättre än bra. Tvärtom blev det när jag skulle hem. Den gick i stort sett väldigt dåligt på låga varv från start. Detta är inget nytt, kör jag i stadstrafik i sommarvärme så är det inte ovanligt att jag får motorstop när jag skall i väg från rödljus för att den går så dåligt första 3 000 varven.
Känns ok på mellanregister och höga varv.

Min tanke är att eftersom den går dåligt direkt från start när det är varmt ute så borde det vara den varma bensinen som blivit uppvärmd hela dagen i solskenet.
Tror inte på varm luft då den gick kanon i Spanien. Men all bensin stod i skugga i dunkar där och hojen stod i skugga i depåbox hela tiden.

Så bensin som värmts upp av solen när hojen står utomhus är min gissning.

Någon annan som har en idé? Finns det någon lösning, det är rätt störande i just stadstrafik, så dåligt går den. (Ja vet, det är en racer, men tror inte BMW hade tänkt att den skulle gå så här på sommaren om man råkar åka lite stadstrafik...)

Är den svensksåld? I så fall är den inte van värme :) och att skylla dina kärringstopp på varm bensin, mycket ska man höra... ;)

Kan bensintemperaturen göra skillnad alltså? Har jag aldrig tänkt på. Och jag har kört i rätt vamt väder (28-30 grader) och haft hojen i solen men inte tänkt på att det skulle gjort någon skillnad på hur den går på låga varv. För två helger sedan var det iofs inte supervarmt här, skulle tro 15-20 grader, men då låg jag och segdrog på sexan i nedåt 2000 varv helt utan protest.

Den går inte på gränsen till fett och när det blir varmt så blir det för mycket? Går den dåligt i låg fart på alla växlar eller är det bara i stadstrafik, dvs om du ligger på 3000 på sexan, går den fortfarande dåligt?

Har du en kökstermometer? Då kan du ju labba lite och mäta temperaturen i soppan.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är den svensksåld? I så fall är den inte van värme :) och att skylla dina kärringstopp på varm bensin, mycket ska man höra... ;)

Kan bensintemperaturen göra skillnad alltså? Har jag aldrig tänkt på. Och jag har kört i rätt vamt väder (28-30 grader) och haft hojen i solen men inte tänkt på att det skulle gjort någon skillnad på hur den går på låga varv. För två helger sedan var det iofs inte supervarmt här, skulle tro 15-20 grader, men då låg jag och segdrog på sexan i nedåt 2000 varv helt utan protest.

Den går inte på gränsen till fett och när det blir varmt så blir det för mycket? Går den dåligt i låg fart på alla växlar eller är det bara i stadstrafik, dvs om du ligger på 3000 på sexan, går den fortfarande dåligt?

Har du en kökstermometer? Då kan du ju labba lite och mäta temperaturen i soppan.

Om ingen annan känner igen detta så börjar jag tro att det är mappen på något sätt. Att den går fett eller snålt (ingen aning om vilket, men den är lite vit i avgasröret...). Vad gör jag - mappar om?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om ingen annan känner igen detta så börjar jag tro att det är mappen på något sätt. Att den går fett eller snålt (ingen aning om vilket, men den är lite vit i avgasröret...). Vad gör jag - mappar om?

Sutar köra på låga varv? :)

Kör du med originalsystem och originalmapp, ingen PCV och sånt? Kanske är dags att göra en gammal hederlig koll av tändstiften för att se blandningen?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sutar köra på låga varv? :)

Kör du med originalsystem och originalmapp, ingen PCV och sånt? Kanske är dags att göra en gammal hederlig koll av tändstiften för att se blandningen?

Sluta köra på låga varv, ja det är ett j-vla otyg, håller med! :D

Jepp, kör helt original. Ska kolla om man kommer åt stiften när jag ändå byter kåpor till den 5 juni... Men faktum kvarstår, oljiga eller vitbrända så behöver jag ändå åtgärda något i blandningen, och den borde det inte vara fel på...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sluta köra på låga varv, ja det är ett j-vla otyg, håller med! :D

Jepp, kör helt original. Ska kolla om man kommer åt stiften när jag ändå byter kåpor till den 5 juni... Men faktum kvarstår, oljiga eller vitbrända så behöver jag ändå åtgärda något i blandningen, och den borde det inte vara fel på...

Vad händer om du rullar på tomgången på ettan? Går den ojämnt då också eller är det bara när du ger gas? Skitigt luftfilter? Men de borde ju påverka gången på höga varv också, tycker jag.

Om du inte har fått samma problem som han i Luleå för några sidor sedan som också hade problem med tomgången, då var det väl adaption values som måste resettas.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Vad händer om du rullar på tomgången på ettan? Går den ojämnt då också eller är det bara när du ger gas? Skitigt luftfilter? Men de borde ju påverka gången på höga varv också, tycker jag.

Om du inte har fått samma problem som han i Luleå för några sidor sedan som också hade problem med tomgången, då var det väl adaption values som måste resettas.

Det var jag det! Hade aldrig problem att den dog när jag körde i stadstrafik, dock så var det riktigt kallt för några veckor sen här uppe när jag hade problemet. Men det kan nog vara värt att åka till en BMW-handlare och reseta adaption values, kostar bara några hundringar och skadar ju inte att börja felsökningen så...?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag har kört min på allt mellan 95 och 100 eller 102 och inte märkt något med någon bensin. Däremot smyger de ju tillsatser i soppan nuförtiden och jag vet inte hur hojarna reagerar på det?

Får väl kolla med Bactor om jag kan blåsa dit och resetta inställningarna för säkerhets skull, men det känns lite konstigt, den går bra när det är svalt eller jag håller farten uppe. Endast när det är riktigt varmt ute och på riktigt låga varv...
 

PeBro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
Nacka
Hoj
S1000RR
Ytterligare lite OT...:7peta :fakta

You can now follow all the action from the Isle of Man TT Races via your mobile devices - as it happens - with the new, free to download, Isle of Man TT Races app, available from the iTunes store and google play.
There is also a live audio link to Manx Radio TT's broadcast for qualifying and race commentary as well as the full fortnight of station broadcasts, Chris Kinley's chat show, competitions and interviews with the stars.

http://www.iomtt.com/News/2013/05/22/Isle-of-Man-TT-iPhone-app-goes-live.aspx

Stundtals riktigt spännande :musik :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ni rejsrävar har väl redan sett denna... om inte så passar den kanske som lite fredagsmys :fyllisar

http://rutube.ru/video/35300bbe810d83decfe636bc9d7e6527/

Kult! :tummenupp

Edit: Var på väg hemåt med bil genom regnet idag på eftermiddagen när jag plötsligt får syn på en mörkgrå/ svart S1000RR som mot alla odds kör i laglig fart. Hojen åker samma väg som mig o stannar på macken vid Djuröbron där jag hoppar fram o frågar om han e sugen på lite banåka. Killen som köpt sin S1KRR för två veckor sedan ser lite överraskad ut :hihi men svarar att det var han ju! Bytte lite tfn o mail och så åt honom att joina här på tråden!

Hoppas du dyker upp här! :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kult! :tummenupp

Edit: Var på väg hemåt med bil genom regnet idag på eftermiddagen när jag plötsligt får syn på en mörkgrå/ svart S1000RR som mot alla odds kör i laglig fart. Hojen åker samma väg som mig o stannar på macken vid Djuröbron där jag hoppar fram o frågar om han e sugen på lite banåka. Killen som köpt sin S1KRR för två veckor sedan ser lite överraskad ut :hihi men svarar att det var han ju! Bytte lite tfn o mail och så åt honom att joina här på tråden!

Hoppas du dyker upp här! :)

Aggressiva rekryteringsmetoder :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hur går det för våra representanter i tävlingsvärlden - något att rapportera?

attachment.php
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Hur går det för våra representanter i tävlingsvärlden - något att rapportera?

attachment.php

Det var Scandinavian Open i helgen. Men jag har tyvärr mestadels dåliga nyheter att komma med. Kavlade snabbast på lördagen, 1.08.5, en halv sekund snabbare än 2;an. En tid som visade stå sig hela helgen.
Det här har jag fått berättat för mig, minns inte men nått strulade i starten, troligtvis kopplingen som jag nämnde i nått tidigare inlägg. Detta gjorde att jag tappade typ 5 placeringar in i första kurva. Med ett 8 varvs race gäller det ju att ta ikapp snabbt. Så det är väl det jag försöker med när nånting händer i snabbhögern på första varvet. Både jag och hojen lägger oss i omloppsbana runt Karlskoga innan vi dimper ner. Hojen bryter ramen och jag bryter fotleden och får en hjärnskakning.

Ligger nu mycket besviken på sjukan i Karlskoga. Var ju uppenbart i god form för racen. Men, men sånt händer. Man lär ta sig i mål om man ska vinna.

Misstänker att jag kommer efterlysa en del nya delar här i tråden inom kort. Bl.a. En ny ram. Så håll ögonen öppna och tipsa mig gärna om ni ser nått.
 

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
BMW s1000rr
Är det någon som har erfarenhet av klädinköp i Spanien. Åker ner på Moto GP i Cataluyna om en vecka och kommer ihåg sen några tidigare vistelser där nere i samband med tävlingar att utbudet av skinställ är gott. Behöver ett nytt ställ
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det var Scandinavian Open i helgen. Men jag har tyvärr mestadels dåliga nyheter att komma med. Kavlade snabbast på lördagen, 1.08.5, en halv sekund snabbare än 2;an. En tid som visade stå sig hela helgen.
Det här har jag fått berättat för mig, minns inte men nått strulade i starten, troligtvis kopplingen som jag nämnde i nått tidigare inlägg. Detta gjorde att jag tappade typ 5 placeringar in i första kurva. Med ett 8 varvs race gäller det ju att ta ikapp snabbt. Så det är väl det jag försöker med när nånting händer i snabbhögern på första varvet. Både jag och hojen lägger oss i omloppsbana runt Karlskoga innan vi dimper ner. Hojen bryter ramen och jag bryter fotleden och får en hjärnskakning.

Ligger nu mycket besviken på sjukan i Karlskoga. Var ju uppenbart i god form för racen. Men, men sånt händer. Man lär ta sig i mål om man ska vinna.

Misstänker att jag kommer efterlysa en del nya delar här i tråden inom kort. Bl.a. En ny ram. Så håll ögonen öppna och tipsa mig gärna om ni ser nått.

Beklagar stort! Hoppas du tillfrisknar fort och kanske till och med kommer ut på banan igen i slutet av säsongen!
Håller utkik efter delar, du kan väl göra en lista på vad du behöver och lägga upp här?

Mvh Peter
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det var Scandinavian Open i helgen.

Mycket tråkigt att höra, särskilt fotleden. Hoppas skadan inte är allt för allvarlig, då du kan ha problem en längre tid. Tråkigt även med ramen, hör av mig om jag snubblar över en.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top