BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
Mja, av det jag sett så verkar det inte ens som att kontakterna går att ta loss ur blinkersena, men man kanske kan lyckas med mer våld.

Jag skulle helst komma på något sätt att fixa utan att behöva kapa sladdarn, de är så jäkla tunna men jag kanske behöver bli kreativ och skarva och köra vulktejp över?



Klipp av så du har orginalkontakten, löd ihop sladdarna och sen kör du med krympslang... Då blir det fint som fan.

Bänkning/Mappning på Torsdag.
Ska vi ha lite gissningslek?
Närmast får en pilsner?

Det som är gjort är Taylormade, KN-filter samt PowerCommander 5.
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
köpråd på en beg beemer..ska man satsa på en med så lite elektronik el satsa på en fullsmetad ?

Något annat man ska titta på, garanti åtgärder m.m ?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
köpråd på en beg beemer..ska man satsa på en med så lite elektronik el satsa på en fullsmetad ?

Något annat man ska titta på, garanti åtgärder m.m ?

Du skall definitivt ta en med alla de "vanliga" tilläggen som race-abs, DTC, quickshifter osv.

Köper man ett bättre begad ex är det ju även läge att få med ett annat system till, om du nu vill ha det.
Du ska vara noga med att den är mappad ordentligt eftersom S1000RR går snålt på topp om du bara monterar ett racesystem. Det kan bli dyrt...

Uppdateringarna på garantin är inget problem om du köper en svensksåld hoj, men om det är en importhoj så kolla upp att den har tipp-sensor och ny slang till vevhusventilationen.

I övrigt är det väl bra om den är servad korrekt och inte lagd, som vanligt...
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Den syns t.o.m. på ett av korten jag har i mitt "garage" när jag är på väg in i esset på Gelleråsen.

Klipp av så du har orginalkontakten, löd ihop sladdarna och sen kör du med krympslang... Då blir det fint som fan.

Bänkning/Mappning på Torsdag.
Ska vi ha lite gissningslek?
Närmast får en pilsner?

Det som är gjort är Taylormade, KN-filter samt PowerCommander 5.

195HK på bakhjulet! Men bänkar visar ju så himla olika så se till att få reda på vad de bänkat en del andra hojar till!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
195HK på bakhjulet! Men bänkar visar ju så himla olika så se till att få reda på vad de bänkat en del andra hojar till!

Edit; Hehe... Jag läste helt fel...


Är det förresten stor skillnad på de olika helsystemen från Akrapovic, förutom viktskillnaden mellan rostfritt och titan naturligtvis. Det billigaste Akrapovic verkar ju ligga runt 1200 euro och det dyraste mer än dubbelt så mycket. Och jag behöver något med ljuddödare så jag kan köra gatlegalt eftersom jag hoppas köra lite bana i sommar.
 
Last edited:

J.W.

Dazed & confused
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vaxholm
Hoj
RSV4
Vad betalar ni i försäkring?

Vart nyfiken och tänkte provtrycka Ifs märkesförsäkring och ringde Folksam. Zone 2 och 35+ år, inga andra förare samt ABS rabatt på 15% fick jag ett pris på 11500 över telefon. Bad att få detta i en skriftlig offert vilken de lovade skicka hem.

Detta är ca 3350 mindre än jag betalar idag.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad betalar ni i försäkring?

Vart nyfiken och tänkte provtrycka Ifs märkesförsäkring och ringde Folksam. Zone 2 och 35+ år, inga andra förare samt ABS rabatt på 15% fick jag ett pris på 11500 över telefon. Bad att få detta i en skriftlig offert vilken de lovade skicka hem.

Detta är ca 3350 mindre än jag betalar idag.

Betalar ca 900:-/ månad hel helårsförsäkring med samma förutsättningar som du - hos IF.
 

Gobban

n00b
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR 2010
Betalar ca 900:-/ månad hel helårsförsäkring med samma förutsättningar som du - hos IF.

Fusk!

IF helförsäkring -> 21828:- / år (dyraste premien på IF)
Zon 1 och under 35.

Folksam skulle ha samma för halvförsäkring...

Finns inget annat vettigt alternativ eller?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Efter att ha snackat lite med JW så ringde jag upp Folksam för att kolla vad jag skulle få i försäkring där.
11000:- per år lite drygt skulle en helförsäkring helår kosta. Men då är det 35+ och zon 2 (typ gamla beteckningen AB-län).

Det som är intressant med den är att du kan dra ned den till halvförsäkring under vinterhalvåret om du vill. Det kan bli billigare än den bästa dealen på IF.

Man bör dock kolla månad för månad eftersom det kan vara så att sommarhalvåret har en mycket högre månadskostnad, den kan utgöra 75% eller mer av totalkostnaden under året.
Det här leder då till att när du drar ner till halvförsäkring i typ oktober, och har betalat en snittsumma tidigare under året som är en 12-del av årskostnaden - då skall plötsligt försäkringsbolaget ha igen den höga sommarkostnaden och halvförsäkringen blir svindyr! Hängde ni med? :tungan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du ska vara noga med att den är mappad ordentligt eftersom S1000RR går snålt på topp om du bara monterar ett racesystem. Det kan bli dyrt...
Jag har pratat med Alpha Racing (de som jobbar med BMWs WSBK-team) om det där och de säger att man inte behöver mappa om hojen när man tex monterar ett helsystem från Arrows. Antar att de testat själva en hel del.

Skulle gärna skaffa BMWs egen race-ECU och mappa men det blir många varv på banan för de pengarna :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag har pratat med Alpha Racing (de som jobbar med BMWs WSBK-team) om det där och de säger att man inte behöver mappa om hojen när man tex monterar ett helsystem från Arrows. Antar att de testat själva en hel del.

Skulle gärna skaffa BMWs egen race-ECU och mappa men det blir många varv på banan för de pengarna :)

Ok, det låter bra i så fall. De skall ju vara riktigt duktiga de där Alpha-killarna.
Anledningen till att jag skrev så var faktiskt ett råd från just BMW Sverige, men jag kan inte avgöra vem som har rätt eller fel eller om det gäller vissa system bara.

Är det årsförsäkring man inte kan ställa av?

Normalt är det så, därav namnet. Man e fast i ett år typ.

Men glöm inte det gamla rådet att ringa flera gånger till samma bolag. Ni anar inte vad olika uppgifter man kan få, och sen ber ni raskt om en offert via mail eller brev så ni har det spikat!
 
Last edited:

M.Fredriksson

Nattuggla
Gick med
17 Feb 2011
Ort
Haparanda
Hoj
Bmw S1000r 2016
Äntligen får jag också vara med här i tråden. Fick min tysk i veckan, dock ligger det ännu en halvmeter snö här så åkandet får vänta. Har funderat lite på att byta ut broms och kopplingsgrepp, nån som bytt och kan rekomendera nå särskillt märke och modell? Nån som kan ge tips på ett slip-on system för lite bättre sound?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Äntligen får jag också vara med här i tråden. Fick min tysk i veckan, dock ligger det ännu en halvmeter snö här så åkandet får vänta. Har funderat lite på att byta ut broms och kopplingsgrepp, nån som bytt och kan rekomendera nå särskillt märke och modell? Nån som kan ge tips på ett slip-on system för lite bättre sound?

Stort välkommen och grattis till typ världens bästa sporthoj! :tummenupp

Det är aldrig fel att trösta sig från hokeyförlusten med att köpa sig en S1000RR! :D (Höll på Luleå - lovar! :Bugar )

Alpha racings grepp och BMW:S egna är riktigt bra, men kostar lite mer än andra märken. Var noga bara om du köper annat märke, för det är lite detaljer som måste funka. Bla kopplingsgreppet reglerar även när quickshiftern kopplas ur, och det måste funka perfekt annars riskerar du att krossväxla på maxvarv på 4:an o 5:an o de känns inge bra...:rolleyes:

Bra slipon får du nog tips av någon annan här. Jag har fegat i rädsla för ljudvolymen när jag kör bana... :gnissla:)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top