BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Väl spenderade pengar, men över min budget. ;-(

Min nästa (vill ha) köp, är:

http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=product_cvs_info&cPath=533_545_547&products_id=6406

Ser även att race-ecu och activeringskoden gått ner hyffsat i pris!!!
ECU 651 Euro
Kod 352 Euro
totalt 1003 euro eller 8300kr billigt så det förslår!!!

Kan bero på att BMW-Alpha teknik avbryter sitt samarbete nästa WSBK säsong???

Av ren nyfikenhet; vad är det som gör att du vill köpa ECU:n? Har du helsystem och vill ha mer effekt eller är det den uppdaterade mjukvaran för DTC/ABS du vill åt?

Jag har också hört ang. WSBK vilket låter lite konstigt med tanke på att det går mint sagt bra nu. Vissa rykten säger att det beror på att Alpha ska vara involverade i en MotoGP-satsning...
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Av ren nyfikenhet; vad är det som gör att du vill köpa ECU:n? Har du helsystem och vill ha mer effekt eller är det den uppdaterade mjukvaran för DTC/ABS du vill åt?

Jag har också hört ang. WSBK vilket låter lite konstigt med tanke på att det går mint sagt bra nu. Vissa rykten säger att det beror på att Alpha ska vara involverade i en MotoGP-satsning...

Nä, förlåt. jag var otydlig.

Det är bara kylarslangarna jag vill ha. race ecu'n har jag numera löst med Bazzaz. men visst. fick jag en race ecu skulle jag vara riktigt nöjd. Just att man kan justera allt via HP race calibration kittet är ju lite gött för en prylbög som jag. men vidare saker som pitspeed limiter då man trycker in startknappen, samt launch controlen är ju inte saker som man säger nej tack, till. ;-)

Sen förvånar det mig inte om race CPU'n pressar ut lite mer hk än vad BMW låter vara känt. de är ju lite konstiga på det viset.
/J
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Körde bana för första gången i år, har blivit 5 dagar hittills och Gelleråsen 8-9 är bokat. Förhoppningsvis blir det mer i sep.
Tycker bankörning är så roligt att jag funderar på att köpa en mer ban-anpassad hoj.

Jag är helt prestigelös när det gäller min förmåga, harvade runt på 1,29 första gången på Gelleråsen.
Siktar på banrekord nästa vecka eftersom jag har köpt däckvärmare. Hörde jag lycka till?

S1000RR verkar ju helt klart vara en av dem bättre misilerna, speciellt nu när HP4 kommer, även om ngr av er verkar skeptiska.
Ni som är banrävar, ska man lära sig åka bana med typ en 675R först och nöta teknik och sedan växla upp till en S1000RR?
Eller är det en fördel att köra det man verkligen vill ha från början, så man slipper lära om?

En tanke, om man köper en HP4 med competition package + kraschkåpor + 16T framdrev.
Har man inte alla delar då som dem flesta av er bytt ut på "vanliga" S1000RR?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Körde bana för första gången i år, har blivit 5 dagar hittills och Gelleråsen 8-9 är bokat. Förhoppningsvis blir det mer i sep.
Tycker bankörning är så roligt att jag funderar på att köpa en mer ban-anpassad hoj.

Jag är helt prestigelös när det gäller min förmåga, harvade runt på 1,29 första gången på Gelleråsen.
Siktar på banrekord nästa vecka eftersom jag har köpt däckvärmare. Hörde jag lycka till?

S1000RR verkar ju helt klart vara en av dem bättre misilerna, speciellt nu när HP4 kommer, även om ngr av er verkar skeptiska.
Ni som är banrävar, ska man lära sig åka bana med typ en 675R först och nöta teknik och sedan växla upp till en S1000RR?
Eller är det en fördel att köra det man verkligen vill ha från början, så man slipper lära om?

En tanke, om man köper en HP4 med competition package + kraschkåpor + 16T framdrev.
Har man inte alla delar då som dem flesta av er bytt ut på "vanliga" S1000RR?

Det är väl främst en fråga om hur mkt pengar du vill lägga på din hobby (Eller snarare hur mkt du FÅR lägga för din fru) Sedan så tycker jag att en liten smidig 600 kubikare är ett bättre insteg som banhoj, samt att delar är gratis nästan. Säg en Zx6r, gsxr600 eller en r6a.

Men en S1000RR är en helt underbar hoj med all elektronik som tillåter nybörjare att köra riktigt fort i kurvorna samt bromsa sent, har du råd att ha en S1000RR som banhoj så skulle jag satsa på en sådan, den räcker många år...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Körde bana för första gången i år, har blivit 5 dagar hittills och Gelleråsen 8-9 är bokat. Förhoppningsvis blir det mer i sep.
Tycker bankörning är så roligt att jag funderar på att köpa en mer ban-anpassad hoj.

Jag är helt prestigelös när det gäller min förmåga, harvade runt på 1,29 första gången på Gelleråsen.
Siktar på banrekord nästa vecka eftersom jag har köpt däckvärmare. Hörde jag lycka till?

S1000RR verkar ju helt klart vara en av dem bättre misilerna, speciellt nu när HP4 kommer, även om ngr av er verkar skeptiska.
Ni som är banrävar, ska man lära sig åka bana med typ en 675R först och nöta teknik och sedan växla upp till en S1000RR?
Eller är det en fördel att köra det man verkligen vill ha från början, så man slipper lära om?

En tanke, om man köper en HP4 med competition package + kraschkåpor + 16T framdrev.
Har man inte alla delar då som dem flesta av er bytt ut på "vanliga" S1000RR?

Lycka till! :)

Jag tycker absolut att du kan börja med en S1000RR, du verkar vara klok nog att ta det lite lugnt i början ändå. Gasar du helvettet utan att vara van vid bankörning kan du köra ihjäl dig lika snabbt på en 675 som på en S1000. Är man lite försiktig med gashanden så är inte BMW'n lika elak som ryktena gör gällande.

Har du nyss börjat köra bana så är en HP4 lite overkill tror jag. De flesta som inte tävlar kör nog hojarna relativt standard men med kraschpuckar och sådant. Börja med en standard S1000 och se om du gillar det, då kan du ju alltid byta upp dig till en HP4 om du tycker du behöver mer :) du kan ju köpa en 10/11 så slipper du ta alltför mycket i värdeminskning om du bestämmer dig för att byta. Är du som sagt inte halvproffs tror jag inte skillnaden mellan 10/11 och 12 är så stor som BMW och hojtidningarna vill göra gällande.
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
En tanke, om man köper en HP4 med competition package + kraschkåpor + 16T framdrev.
Har man inte alla delar då som dem flesta av er bytt ut på "vanliga" S1000RR?

Troligen, och mer!

Men jag skall berätta en liten historia...

Det var en gång en pojke som köpte en HP2 Sport, han var väldigt lycklig med sin HP2 Sport och körde den varje dag.

En dag körde han den på en bana i regn, allt gick bra tills det började torka.

Han körde fortare och fortare tills han kom ut från torrspåret ut i det blöta och fick ett framhjulssläpp.

Hp2 Sporten kanade och rullde när den kom ut i gruset. Det gjorde att alla kolfiberkåpor blev repiga eller gick sönder, vilket i sig bidrog till att de löste in motorcykeln.

Pojken svor att aldrig köpa en hoj byggd i kolfiber, och hojen blev ombyggd av Stellan Egerland.

Så visst, HP4 har allt man vill ha, men man ska vara beredd på att även en till synes liten vurpa kan skada en del eller delar som gör att de löser in hojen eftersom den kan vara dyr att reparera. (ex. skadas styrkronan som det står HP4 på så ska den ersättas...)

Jag skulle köpa en beg s1000rr.

/mvh Jonas
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håller med ovan talare, köp en begad S1000RR o lägg pengarna i nämnd ordning på;
- racekåpor, även kallat racefodral (sluta säg kraschkåpor, det blir dålig karma av det), puckar o motorskydd etc.
- byt fjädring.
- däck
- ev ett par extra fälgar, lite depstöd, värmare o sånt.

NU har du egentligen allt som behövs för att köra bana o vinna dina första tävlingar om du önskar det.

Allt annat är bling-bling om vi skall generalisera lite...

Visst, det går att få bättre mellanregister, ett par hästar på topp osv, men hur många av oss här behöver det egentligen? I alla fall om vi pratar om att prioritera var vi lägger pengarna.

Hur stor skillnad blir det mellan en "vanlig" S1000RR o en HP4:a?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tack för tipsen allihop! Lyckoönskningen är oxå välkommen :tummenupp
"Fodral" är en keeper, garvade ihjäl mig när jag läste det inlägget!
En chey som jag känner kallar golfslag för skott, kanske är genetiskt det där.

Har haft 6 hojar hittills, köpt alla nya, känns bra att veta att ingen har misshandlat dem innan, och skönt med garanti.
Men jag såg en race-kittad S1000RR på Blocket för strax över 100K, då inser även jag att det går att laga, kitta och fara på bandagar en hel del upp till ev. 250K för en HP4... Huvudet och hjärtat vill ofta olika saker...

Vore ju kul om man kunna provklättra på en HP4 snart iaf, lite märklig tid att lansera en ny modell så här sent på året...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack för tipsen allihop! Lyckoönskningen är oxå välkommen :tummenupp
"Fodral" är en keeper, garvade ihjäl mig när jag läste det inlägget!
En chey som jag känner kallar golfslag för skott, kanske är genetiskt det där.

Har haft 6 hojar hittills, köpt alla nya, känns bra att veta att ingen har misshandlat dem innan, och skönt med garanti.
Men jag såg en race-kittad S1000RR på Blocket för strax över 100K, då inser även jag att det går att laga, kitta och fara på bandagar en hel del upp till ev. 250K för en HP4... Huvudet och hjärtat vill ofta olika saker...

Vore ju kul om man kunna provklättra på en HP4 snart iaf, lite märklig tid att lansera en ny modell så här sent på året...

Jag tror den beggade hojen ör helt rätt väg att gå, som du säger är ju 150 lakan en del pengar. Dessutom är värdeminskningen på den hojen inte mycket att tala om ifall du ändrar dig nästa säsong.

Tidpunkten för lanseringen av HP4 är lite lustig ävenom BMW brukar presentera nästa års hojar rätt tidigt. Att det blev såhär tidigt kan kanske också bero på bildläckan. Jag tror att den kommer som en 2013 dock.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Är det ingen av er som tar ett rus på lördagkväll? Jag är lite på lyset nu och det är med kamrater som åker italienskt. Allt från Morbidellii via MV till Ducati. Jag är ende "tysk" (iof fd Ducatist) vilket skapar livlig debatt!! Lite kul. SKÅL !! :fyllisar
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Är det ingen av er som tar ett rus på lördagkväll? Jag är lite på lyset nu och det är med kamrater som åker italienskt. Allt från Morbidellii via MV till Ducati. Jag är ende "tysk" (iof fd Ducatist) vilket skapar livlig debatt!! Lite kul. SKÅL !! :fyllisar

Vad du borde göra är att trycka upp en tshirt med texten Ducaudi på, det kommer skapa lite debatt bland några av dina vänner. Sedan kan du påminna de om att Audi kommer från Ingolstadt vilket också ligger i Bayern och mindre än tio mil från München så i praktiken åker de också BMW :)

Prost!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
nån som vill byta sin s1000rr mot två husor och en caravellebuss? :crash

Lockande, det vore onekligen kul att köra offroad och motard igen! Jag skulle dock inte våga ge mig på Husor med deras rykte som rätt elaka maskiner (framförallt 650'n) och underhållskraven på sådana fullblodsracers.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
nja det var nog inte så seriöst menat, jag gillar dom alldeles för mycket för att göra mig av med dom riktigt än, men en s1krr...ujujuj. Dock blir man lite fundersam när man kikar på blocket, det finns ganska många som bara gått nån säsong och sen ska säljas, men det måste väll vara ägarna det är fel på :)

Ps. Husaberg har lärt sig av sina misstag innan 570:n tillverkades, den bara tuffar och går, väldigt få som har haft stora problem med dom, men 650:n är kanske inte lika tillförlitlig hehe :tungan
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
nja det var nog inte så seriöst menat, jag gillar dom alldeles för mycket för att göra mig av med dom riktigt än, men en s1krr...ujujuj. Dock blir man lite fundersam när man kikar på blocket, det finns ganska många som bara gått nån säsong och sen ska säljas, men det måste väll vara ägarna det är fel på :)

Ps. Husaberg har lärt sig av sina misstag innan 570:n tillverkades, den bara tuffar och går, väldigt få som har haft stora problem med dom, men 650:n är kanske inte lika tillförlitlig hehe :tungan

Jag förstod det och inte helt seriöst från min sida heller eftersom jag bor i Tyskland, blir lite bökigt att byta :)

Kanske är KTM som tillslut fått lite inflytande över Husabergs tillverkningsprocesser? Jag skulle tro att mekaniskt är de OK men KTM måste ha helt andra resurser för kvalitetskontroller.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Pratade med den gode captan slow igår och har bombat Peter-pan och sandman med div frågor via pm. Vet inte vad det är men det verkar som att man måste vara uber trevlig för att köpa en s1000rr. Är det ett krav från BMW? Har inte stött på någon som kör s1000rr och är dryg och arrogant?
Vilka ska till gelleråsen 8/9?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top