BMW s1000rr tillverkad för "äldre män"

Status
Ej öppen för fler svar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Har fått min BMW s1000rr, som BMW kallar K10. Fick dock höra något lite märkligt vid försäkringen. Ingen under 30år får BMW´s försäkring och BMW har gått ut till samtliga bolag (tror det var via transportstyrelsen) att inga andra bolag skall få ge "någorlunda billiga försäkringar" till ungdomar då motorcykeln är gjord för folk över 30år med tanke på vikt och prestanda. Man kommer vara mycket uppmärksam på så kallade skenförsäkringar på bolagen. Ringde själv till ett annat bolag och kollade och det stämde. Vid skador kommer även BMW kolla så gott de kan att en person över 30år körde hojen.

Tänk på att när ni frågar på försäkring att den heter K10 i transportstyrelsens papper. Fick 100:- billigare försäkring än BMW´s special avtal med IF hos Länsförsäkringar, dock var självrisken 3000 hos Länsförsäkringar men 6000 hos IF.

Inte för "äldre" män utan mogna:fakta Som ett fint vin:nicka

Äntligen!

Låter som att detta kan bli ett fall för SH:s försäkringsguru, Mr Invalido!

Nu tycker kanske jag att en 31åring inte tillhör kategorin:äldre män utan är nog relativt ung.Sedan har ju även ett antal tjejer köpt hojen bl.a.en 21årig ung Kvinna som köpt hos Bike Stop i Linköping och hon hade i allafall inga problem med sin försäkring.
Sedan är väl det nog i de flesta fall så att priset sätter stop för t.ex.22-åringar men dom köper nog inte nya R1.or eller fireblades heller(undantag finns givetvis).
Men äldre män låter så negativt ,typ:Jätteproppen orvar eller våldtäkaren i Lisbeth Salander filmen.

Jag är 23 år och när jag ringde på en så fick jag ett väldigt bra pris, jag ringde för 2 dagar sen. Har dom ändrat detta nu helt plötsligt?

Låter knepigt det där rent juridiskt och Bmw´s intresse i det hela. Jag har då aldrig hört något om vare sig mc eller bilmärke som förknippas med olyckor på ett negativt sätt bara pga egenskaper och prestanda så länge det inte är något uppenbart fel. Visst kan ett koncept/modell förknippas med olyckor men inte negativt direkt mot märket bara för att de erbjuder produkten. Vad skulle Bmw ha för "rätt" att påverka eller försöka påverka ett bolags premie?

Skulle vara om Bmw är rädda för att det sker många olyckor med just den modellen och premien blir dyrare pga det = svårare att sälja. Samtidigt om yngre förare nu skulle krascha mer så torde premien stiga där och inte för 30+ som de nu tydligen inriktat sig på.

Vore kul att veta tankegångarna hos Bmw.

Nu tycker kanske jag att en 31åring inte tillhör kategorin:äldre män utan är nog relativt ung.Sedan har ju även ett antal tjejer köpt hojen bl.a.en 21årig ung Kvinna som köpt hos Bike Stop i Linköping och hon hade i allafall inga problem med sin försäkring.
Sedan är väl det nog i de flesta fall så att priset sätter stop för t.ex.22-åringar men dom köper nog inte nya R1.or eller fireblades heller(undantag finns givetvis).
Men äldre män låter så negativt ,typ:Jätteproppen orvar eller våldtäkaren i Lisbeth Salander filmen.

Om tjejen fick billig försäkring så beror det nog på att, just nu fattar inte bolagen vad det är för motorcykel K10, de slår i fel klass. Jag hade ett långt samtal med länsförsäkringar innan de fattade vad det var för hoj, första pris jag fick var 1795:- helår/helförsäkring. Men de säger samtidigt att det är min skyldighet att när försäkringsbrevet kommer att förvissa mig om att "rätt" cykel blivit försäkrad, annars nekar de ersättning vid skada. Tjejen kan garanterat inte fått BMW´s försäkring, utan hojen är absolut fel/skenförsäkrad hos annat bolag om försäkringen är billig. BMW´s policy är solklar den skall inte säljas till någon under 30år, de vill inte få dåligt rykte för byggt denna "monster hoj". Info från chefen på BMW göteborg. Annars bara att gratulera om någon får billig försäkring. Men tror ni biter er i svansen.

Last edited:
Om tjejen fick billig försäkring så beror det nog på att, just nu fattar inte bolagen vad det är för motorcykel K10, de slår i fel klass. Jag hade ett långt samtal med länsförsäkringar innan de fattade vad det var för hoj, första pris jag fick var 1795:- helår/helförsäkring. Men de säger samtidigt att det är min skyldighet att när försäkringsbrevet kommer att förvissa mig om att "rätt" cykel blivit försäkrad, annars nekar de ersättning vid skada. Tjejen kan garanterat inte fått BMW´s försäkring, utan hojen är absolut fel/skenförsäkrad hos annat bolag om försäkringen är billig. BMW´s policy är solklar den skall inte säljas till någon under 30år, de vill inte få dåligt rykte för byggt denna "monster hoj". Info från chefen på BMW göteborg. Annars bara att gratulera om någon får billig försäkring. Men tror ni biter er i svansen.

Jag vet att det är S1000RR jag fick pris på, och det var inga problem med försäkringen, speciellt med tanke på att jag fick offert på 79k/år om jag ville ställa av hojen, vilket jag då självklart inte skulle göra. Vilken annan hoj från BMW skulle försäkras för 79.000 kr/år?

Dom är rädda om sin image som "Gubbhoj".

Det har tagit dom massor av år att bygga upp den, för det var ju några som envisades att tävla med BMW på 70 talet....

Du är rätt sugen, men vågar inte. Rädd om dim image som du byggt upp sedan 70-talet?:)

Du är rätt sugen, men vågar inte. Rädd om dim image som du byggt upp sedan 70-talet?:)

Jag är gubbe, faktiskt så mycket gubbe att jag körde (lånad) BMW en sommar innan jag skaffade egen hoj, så det där bet inte på mig!

Jag är 23 år och när jag ringde på en så fick jag ett väldigt bra pris, jag ringde för 2 dagar sen. Har dom ändrat detta nu helt plötsligt?

Du kan ju uppge regnr. och bolag, så kan vi andra ringa och kolla om vi också får "väldigt" bra pris. Gäller även tjejen på 21år.

Last edited:
Ok att BMW dikterar villkoren för märkesförsäkringen i viss utsträckning, men inte en chans att de har nåt att säga till om när det gäller vilka försäkringar som får tecknas och av vem i övrigt.

Ok att BMW dikterar villkoren för märkesförsäkringen i viss utsträckning, men inte en chans att de har nåt att säga till om när det gäller vilka försäkringar som får tecknas och av vem i övrigt.

Som jag skrev ovan: Att om BMW skickar ut direktiv att inga motorcyklar av typK10 skall försäkras av bolagen till " normala" priser och helst förare över 30år. Då kan de neka reparationer på en 25åring som kvaddar hojen, vilket i förlängningen kan bli dyrt för bolagen. På BMW´s IF försäkring så måste chefen på skadeavdelningen godkänna kunden efter att ha kollat upp tidigare skadestatestik. Men hittar någon ett kryphål så gynnar det alla som köpt hojen, jag kan fortfarande byta försäkring. Så ni som säger att det finns superbilliga försäkringar så kom igen:tummenupp

Du kan ju uppge regnr. och bolag, så kan vi andra ringa och kolla om vi också får "väldigt" bra pris. Gäller även tjejen på 21år.

IF märkesförsäkring. BMW S1000RR, 19290 kr/år på mig, 23 år! Jag vet inte riktigt vem du har pratat med, men antingen har den personen ljugit för dig eller för mig.

Fabrikat: BMW S 1000 RR
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: MC
Fordonsår: 2010 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: WB1050706AZV31043
Typgodkännandenummer: e1*2002/24*0421*01
Typgodkännandedatum: 2009-07-14
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-11-23
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-11-23
Handelsbeteckning: BMW S 1000 RR

Som jag skrev ovan: Att om BMW skickar ut direktiv att inga motorcyklar av typK10 skall försäkras av bolagen till " normala" priser och helst förare över 30år. Då kan de neka reparationer på en 25åring som kvaddar hojen, vilket i förlängningen kan bli dyrt för bolagen. På BMW´s IF försäkring så måste chefen på skadeavdelningen godkänna kunden efter att ha kollat upp tidigare skadestatestik. Men hittar någon ett kryphål så gynnar det alla som köpt hojen, jag kan fortfarande byta försäkring. Så ni som säger att det finns superbilliga försäkringar så kom igen:tummenupp

Haken ligger i att om inte BMW äger försäkringsbolagen sitter de inte i position att skicka ut direktiv till desamma. Märkesförsäkringar är bara ett löst partnerskap där försäkringsbolaget garanterat är de som dikterar villkoren för tillverkaren, t ex med just lägsta ålder på föraren.

BMW skiter i kostnaden för reparationer om en skenförsäkrad 25-åring vurpar, det är ju försäkringsbolaget som står för den.

IF märkesförsäkring. BMW S1000RR, 19290 kr/år på mig, 23 år! Jag vet inte riktigt vem du har pratat med, men antingen har den personen ljugit för dig eller för mig.

Fabrikat: BMW S 1000 RR
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: MC
Fordonsår: 2010 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: WB1050706AZV31043
Typgodkännandenummer: e1*2002/24*0421*01
Typgodkännandedatum: 2009-07-14
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-11-23
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-11-23
Handelsbeteckning: BMW S 1000 RR

Det var på IF jag först fick 1795:- (blandade ihop det med länsförsäkringar), sen när vi pratat och de fattade vad det var för hoj, fick jag 40++(:))9200:- istället lägsta klass ute på landet inlåst i garage, vilket sänktes något att ta IF genom BMW. Jäkla stor miss procentuellt. Men klart i mina ögon så är 20´000:- svindyrt. En värsting AMG Mercedes+2 nya 1000cc är ung samma pris för mig.

Det var mina erfarenheter, lycka till ni andra som är på gång att köpa:tummenupp
PS. Min fru jobbar på försäkringsbolag och säljer försäkringar:confused:

Haken ligger i att om inte BMW äger försäkringsbolagen sitter de inte i position att skicka ut direktiv till desamma. Märkesförsäkringar är bara ett löst partnerskap där försäkringsbolaget garanterat är de som dikterar villkoren för tillverkaren, t ex med just lägsta ålder på föraren.

BMW skiter i kostnaden för reparationer om en skenförsäkrad 25-åring vurpar, det är ju försäkringsbolaget som står för den.

Om den misstänkts vara skenförsäkrad är det ingen som reparerar den! Sen har bolagen vissa taxor hos motorcykeltillverkarna för att byta/laga saker. Har de inte följt rekommendationerna lär det kosta betydligt mer!

Last edited:
Det var på IF jag först fick 1795:- (blandade ihop det med länsförsäkringar), sen när vi pratat och de fattade vad det var för hoj, fick jag 40++(:))9200:- istället lägsta klass ute på landet inlåst i garage, vilket sänktes något att ta IF genom BMW. Jäkla stor miss procentuellt. Men klart i mina ögon så är 20´000:- svindyrt. En värsting AMG Mercedes+2 nya 1000cc är ung samma pris för mig.

Det var mina erfarenheter, lycka till ni andra som är på gång att köpa:tummenupp
PS. Min fru jobbar på försäkringsbolag och säljer försäkringar:confused:

Jag blev faktiskt sjukt glad när tjejen sa 19290 kr/år, såpass att jag blev helt tyst och väldigt förvånad. Jag väntade mig priser på 40-60.000 kr.

Missförstå mig inte...20.000 kr är mycket pengar, självklart...men det är en väldigt låg summa med tanke på ålder och vad man egentligen får köra, önskar att alla sporthojar kunde få liknande premier.

Svart på vitt:
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_BMW_fr2010-02-01.pdf

Hel/Hel kostar en tusenlapp i månaden för en 25-åring boendes i trafikzon 3-7. Vilka andra -10 1000cc kan man få samma premie på? Billigt!

Betänk att jag först fick 1795:- på IF och de hade inte en aning om begränsningen på 30år. Det finns idag ingen statistik för bolagen att sätta premie, så i början kan det bli hur "fel" som helst. Vilket förmodligen gjorde att jag fick ännu billigare försäkring hos länsförsäkringar och 3000:- i självrisk rakt över.
Lycka till alla!!! Hojen är grym. VAR ÄR VÅREN
PS! på if har du 24´000:- i självrisk vid 2 skador på 1år!!!

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger