BMW s1000rr tillverkad för "äldre män"

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag vet att det är S1000RR jag fick pris på, och det var inga problem med försäkringen, speciellt med tanke på att jag fick offert på 79k/år om jag ville ställa av hojen, vilket jag då självklart inte skulle göra. Vilken annan hoj från BMW skulle försäkras för 79.000 kr/år?

IF ville ha 85000 (!!!!!!!!!!) per år helförs avställningsbar för min VFR 750-94 som kanske e värd 35000..

Om den misstänkts vara skenförsäkrad är det ingen som reparerar den! Sen har bolagen vissa taxor hos motorcykeltillverkarna för att byta/laga saker. Har de inte följt rekommendationerna lär det kosta betydligt mer!

Vad snackar du för goja? Klart den repareras, däremot kan ju försäkringsbolaget t.ex. kräva höjd självrisk eller neka ersättning till försäkringstagaren om de misstänker skenförsäkring. Men det är ingenting som BMW har att göra med.

Kostnaden för verkstaden att reparera en hoj avgörs ju av skadorna, inte vem som körde vid olyckstillfället. Verkstaden fakturerar försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget bedömer att försäkringstagaren uppfyller villkoren och betalar fakturan. Försäkringstagaren betalar självrisk.

Anser försäkringsbolaget att villkoren inte är uppfyllda, driver de en process mot försäkringstagaren. Det har inte någon annan med att göra.

I allt detta har försäkringstagaren givetvis valet att inte nyttja försäkringen alls också.

Last edited:
Vad snackar du för goja? Klart den repareras, däremot kan ju försäkringsbolaget t.ex. kräva höjd självrisk eller neka ersättning till försäkringstagaren om de misstänker skenförsäkring. Men det är ingenting som BMW har att göra med.

Kostnaden för verkstaden att reparera en hoj avgörs ju av skadorna, inte vem som körde vid olyckstillfället. Verkstaden fakturerar försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget bedömer att försäkringstagaren uppfyller villkoren och betalar fakturan. Försäkringstagaren betalar självrisk.

Anser försäkringsbolaget att villkoren inte är uppfyllda, driver de en process mot försäkringstagaren. Det har inte någon annan med att göra.

I allt detta har försäkringstagaren givetvis valet att inte nyttja försäkringen alls också.
Bolaget bedriver ingen process, det får du göra , de bara nekar och även om du får rätt i tingsrätten och även har polisen på din sida, så kan de fortfarande neka att betala. Jag har endast relaterat till uppgifter från BMW göteborg, fel eller rätt.Hur försäkringsbolagen hanterar sina utredningar och reglerar skador ibland inte alls ibland med begagnade delar osv..
Du kanske missade att min fru jobbar med detta, så du har rätt till dina åsikter men du vet inte hur det fungerar bakom kulisserna.
Bra hoj har du valt, någon av de bästa genomtiderna, glöm inte ta bort flappern och gummituttarna för luften till luftburken innan bänkning.

Den rubricerade BMW:n verkar vara ett riktigt urtidsbröl, vilken könsdiskriminering!

Nä tacka vet jag HD

/Tjejster

BMW sitter nog lite i klistret. För första gången har de tagit fram en motorcykel som även yngre kan tänka sig köpa. Borta är den lite tråkiga image som omgett övriga modellprogrammet. Tack vare den har man under många år byggt upp ett rykte om låga premier. Imagen har hålllit borta de yngre kraschbenägna köparna. BMW är nog lite rädda att den här nya modellen ska förstöra deras statistik hos försäkringsbolagen. Köper yngre förare modellen i fråga kommer det nog att bli på det sättet. Den lockar ett nytt klientel som tidigare köpt Yamaha R1 och dyl. Mycket möjligt att BMW själva är med och bidrar till en förmånlig premie. Ser man till prestandan lär den klassas i högsta liga.

BMW sitter nog lite i klistret. För första gången har de tagit fram en motorcykel som även yngre kan tänka sig köpa. Borta är den lite tråkiga image som omgett övriga modellprogrammet. Tack vare den har man under många år byggt upp ett rykte om låga premier. Imagen har hålllit borta de yngre kraschbenägna köparna. BMW är nog lite rädda att den här nya modellen ska förstöra deras statistik hos försäkringsbolagen. Köper yngre förare modellen i fråga kommer det nog att bli på det sättet. Den lockar ett nytt klientel som tidigare köpt Yamaha R1 och dyl. Mycket möjligt att BMW själva är med och bidrar till en förmånlig premie. Ser man till prestandan lär den klassas i högsta liga.

Jag kan tänka mig att BMW vill skydda sin hittills rätt förmånliga märkesförsäkring. Men absolut inte att BMW skulle försöka hindra alla män under 30 samt kvinnor från att köpa och försäkra S1000RR. Det låter ju högst tveksamt i en marknadsekonomi. Jag tror det är ngt missförstånd här.

Jag kan tänka mig att BMW vill skydda sin hittills rätt förmånliga märkesförsäkring. Men absolut inte att BMW skulle försöka hindra alla män under 30 samt kvinnor från att köpa och försäkra S1000RR. Det låter ju högst tveksamt i en marknadsekonomi. Jag tror det är ngt missförstånd här.

Jag tror också att något missförstånd skett. Låter väldigt märkligt att de skulle vilja hindra folk under 30 att köpa motorcykeln. Man vill ju locka till sig en ny kategori kunder.

Jag tror också att något missförstånd skett. Låter väldigt märkligt att de skulle vilja hindra folk under 30 att köpa motorcykeln. Man vill ju locka till sig en ny kategori kunder.
Kan vara ett sätt att skapa hype kring varumärket. Den är ju tex inte helt lätt att få tag i idag då det kom ca 80 hojar till Sverige.¨

Jag tro iofs inte på detta med försäkringen, det skulle varit känt innan lanseringen iså fall.

Jörgen Karlsson;[B skrev:
4664615[/B]]Jag kan tänka mig att BMW vill skydda sin hittills rätt förmånliga märkesförsäkring. Men absolut inte att BMW skulle försöka hindra alla män under 30 samt kvinnor från att köpa och försäkra S1000RR. Det låter ju högst tveksamt i en marknadsekonomi. Jag tror det är ngt missförstånd här.

Ja som vanligt är det ett missförstånd när folk inte läser vad man skriver, samt att jag utrycker mig felaktigt i ett av inläggen. Sorry!!! Jag ville få folk att noga bevaka försäkringsbiten, för där finns fallgropar, som mitt eget erbjudande på 1795:- helår och inte gå stenhårt på BMW´s försäkring. Länsförsäkringar var bättre i mitt fall.
De nekar INGENatt köpa hojen. Det var att de helst inte skulle se bolagen "rea" bort försäkringen, då det inte finns någon statistik på ev haverier. Därför går man ut med att den är gjord för personer +30. Rekommendationer, inget tvång.

Last edited:
Vill någon vara snäll och ge mig ett reggnr för den här hojen.:) Nyfiken på vad försäkringspremien hamnar på om jag byter hoj.

Vill någon vara snäll och ge mig ett reggnr för den här hojen.:) Nyfiken på vad försäkringspremien hamnar på om jag byter hoj.

Oj oj oj vad jag var nära att skriva något drygt om hur man söker på nätet... men äsch, här kommer det. :)

SRR111

Finns nämligen regnummer på de flesta hojar hos handlare som ligger på blocket. ;)

Oj oj oj vad jag var nära att skriva något drygt om hur man söker på nätet... men äsch, här kommer det. :)

SRR111

Finns nämligen regnummer på de flesta hojar hos handlare som ligger på blocket. ;)

Ja vet men alla var bara förreggade inte inreggade typ så det gick inte att få en premie när jag kollade sist. ;) tur det att du inte skrev något drygt.:tungan

SRR111

Registreringsnumret du angivit tillhör en annan fordonstyp. Vänligen korrigera registreringsnumret. Jahopp funka ej

Last edited:
Första gången på 1år 12´000, andra 24´000!!!

Ja det var ingen förmånlig försäkring. Dessutom får jag pynta 19200kr i vanlig premie per år.

Nah håller mig nog till min Fireblade med 3000kr i självrisk 19000kr helår helförsäkring.

Last edited:
BMW är nog lite rädda att den här nya modellen ska förstöra deras statistik hos försäkringsbolagen. Köper yngre förare modellen i fråga kommer det nog att bli på det sättet.

Det stämmer ju om man helt bortser från att försäkringsbolagen redan idag för statistik på ålder och MCtyp.
Det enda som skulle kunna tänkas hända är att just S1000RR blir dyrare än de andra BMWmodellerna, detta om man förutsätter att det blir en hel del skenförsäkringar på den modellen.

tocar skrev:
ingen under 30år får BMW´s försäkring och BMW har gått ut till samtliga bolag (tror det var via transportstyrelsen) att inga andra bolag skall få ge "någorlunda billiga försäkringar" till ungdomar då motorcykeln är gjord för folk över 30år med tanke på vikt och prestanda

Sedan när kan en tillverkare avgöra vem som får förskra deras produkter?
Och vad varför skulle transportstyrelsen blanda sig i kartellbildning mellan försäkringsbolag och tillverkare.
Tror du på detta själv?

Last edited:
Detta stämmer inte helt enkelt, isåfall hade man meddelat detta vid lanseringen av S1000RR och jag tror inte heller att det sitter 2 personer hos IF som inte kan reglerna, jag pratade och frågade klart och tydligt vad som gäller. Ni som är under 30, köp hojen och njut med låga premier. Förhoppningsvis fortsätter den att vara låg.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back