Bmw s1000rr 2010

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Tjäna,

Jag har en s1000rr med 2600 mil på mätaren som nu har ett för mig väldigt konstigt problem.

Under sommaren märkte jag plötsligt att hojen började bli svårstartad. Vissa dagar startade den på en sekund, andra dagar tog det flera försök innan den hoppade igång. Den gjorde ingen skillnad på om den var varm eller kall. T.ex. kunde den på förmiddagen starta direkt och vid första stop startade den segt och viceversa.

Till sist slutade den att starta men jag hör tydligt startmotorn jobba och alla andra möjliga klick när tändningen slås på (som vanligt).

När jag slänger på starthjälp startar den 10 av 10 gånger på en sekund. Vilket fick mig som amatör att tänka på batteriet, lämnade in batteriet på ett företag som konstaterade att det var slut.

Beställer då ett nytt batteri YTZ10S som BMW rekommenderade, hojen startar inte på första försöket, inte på andra men på tredje försöket hoppar den i gång som en klocka. En vecka senare när jag vill prova igen, bara för att... startar den inte utan starthjälp. Jag beställer då ett YTZ12S (var ett sånt som satt i). Sätter i batteriet och hojen startar inte... starthjälp = hojen startar direkt.

Vad i hela ="#¤) kan jag göra själv för att eventuellt lösa det? Mina förhoppningar är att spara ett par tusen på felsökning hos verkstad...

Någon som har förslag, tips?

Tack på förhand!
 
Hade ett lite liknande problem med min Speed Triple innan jag lyckades lokalisera felet till kabelanslutningarna på startreläet, dom grova kablarna.

Den betedde sig dock som att batteriet var halvdött. Allt lät normalt, bränslepump och div. annat tills jag skulle starta... bara klickade, startmotorn drog inte runt motorn.
Om batteriet var helt nyladdat så fanns aldrig det problemet, då startade den alltid.

I alla fall.... jag rengjorde ringkabelskorna och motsvarande kontaktytor på startreläet och strök på kopparpasta på ytorna, skruvade ihop igen och har sen aldrig haft problemet igen. :tummenupp

Det hela berodde nog helt enkelt på att dålig kontakt p.g.a. ärj gjorde att inte tillräckligt med ström kunde föras vidare till startmotorn så den orkade inte dra runt motorn.
Ett helt nyladdat batteri kanske helt enkelt hade det lilla extra till kräm att övervinna motståndet i ringkabelskornas kontaktytor.

Tänker att det kanske är nå't liknade för dig.
Fast jag antar att motorn går runt utan att den startar.
Och starthjälpen ger den lilla extra knuff som behövs...
 
Hade ett lite liknande problem med min Speed Triple innan jag lyckades lokalisera felet till kabelanslutningarna på startreläet, dom grova kablarna.

Den betedde sig dock som att batteriet var halvdött. Allt lät normalt, bränslepump och div. annat tills jag skulle starta... bara klickade, startmotorn drog inte runt motorn.
Om batteriet var helt nyladdat så fanns aldrig det problemet, då startade den alltid.

I alla fall.... jag rengjorde ringkabelskorna och motsvarande kontaktytor på startreläet och strök på kopparpasta på ytorna, skruvade ihop igen och har sen aldrig haft problemet igen. :tummenupp

Det hela berodde nog helt enkelt på att dålig kontakt p.g.a. ärj gjorde att inte tillräckligt med ström kunde föras vidare till startmotorn så den orkade inte dra runt motorn.
Ett helt nyladdat batteri kanske helt enkelt hade det lilla extra till kräm att övervinna motståndet i ringkabelskornas kontaktytor.

Tänker att det kanske är nå't liknade för dig.
Fast jag antar att motorn går runt utan att den startar.
Och starthjälpen ger den lilla extra knuff som behövs...

Suveränt, blir helt enkelt att ta isär allt och kolla kablar och kontaktytor! Tack för tipset Jocke!
 
Hur ser spänningen över batteripolerna, dels med hojen avstängd och dels med hojen igång, och dels med lite högre varvtal?
 
Hej igen,

Lämnade in den till verkstad som tyckte det var en bättre idé att genomföra service före felsökning. Dom bytte tändstift, motorolja, oljefilter, bromsvätska och luftfilter. Efter det startade hojen utan problem på verkstaden.

När jag sedan kör hem hojen, åker tillbaks till garaget dagen efter och ska prova då startar den efter flera försök. Jag tar en liten vända. Åker dit 4 dagar senare och provar igen. Då startar den inte. Jag laddar batteriet med CTEK i 48h - den startar inte. Jag trycker på starthjälp och den startar direkt.

Några idéer?
 
Kolla kablage, kontakter och gör rent...

Hej igen,

Lämnade in den till verkstad som tyckte det var en bättre idé att genomföra service före felsökning. Dom bytte tändstift, motorolja, oljefilter, bromsvätska och luftfilter. Efter det startade hojen utan problem på verkstaden.

När jag sedan kör hem hojen, åker tillbaks till garaget dagen efter och ska prova då startar den efter flera försök. Jag tar en liten vända. Åker dit 4 dagar senare och provar igen. Då startar den inte. Jag laddar batteriet med CTEK i 48h - den startar inte. Jag trycker på starthjälp och den startar direkt.

Några idéer?
Med ett nytt batteri och sådana problem så har du sannolikt ett jordfel alternativt riktigt kass kontakt vid anslutning till/på startmotorn. Att den dessutom är svår eller omöjlig att starta efter 2 dygns laddning pekar nog på det sista.
Följ kablaget och se över alla ev förbindningar, till och från startmotor och startrelä. Slå även ett öga även på kablarna och ev. kabelskor. Kolla även noga på startmotorns jordning! Oavsett om den är direkt mot chassi eller med kabel.
Gör rent och fetta in med syrafritt vaselin i återhållsamma [läs mycket små] mängder.

Lycka till.
 
Med ett nytt batteri och sådana problem så har du sannolikt ett jordfel alternativt riktigt kass kontakt vid anslutning till/på startmotorn. Att den dessutom är svår eller omöjlig att starta efter 2 dygns laddning pekar nog på det sista.
Följ kablaget och se över alla ev förbindningar, till och från startmotor och startrelä. Slå även ett öga även på kablarna och ev. kabelskor. Kolla även noga på startmotorns jordning! Oavsett om den är direkt mot chassi eller med kabel.
Gör rent och fetta in med syrafritt vaselin i återhållsamma [läs mycket små] mängder.

Lycka till.

Tack, får prova det helt enkelt. Finns det någon specifik produkt eller kan jag åka till biltema och plocka vadsom?
 
Provade det ni sa, till och med "slipade" lite lätt på alla anslutningar och det blev ingen skillnad. Den startade förvisso efter 3 försök när jag kopplat ihop allting igen. Men dagen efter = startar inte.

BactorMC föreslog att nollställa adaptionsvärdena. Annars vettetusan, googlade lite och det finns en sensor dom kallar "camshaft/crankshaft position sensor" som man kan prova byta ut.

Ska försöka hitta en vettig verkstad som ev. har tid innan säsongen är över... börjar med Bactor såklart. Finns det andra bra firmor/kompetenta på S1000RR?
 
Har du mätt spänningen över batteripolerna med hojen igång på tomgång och lite varv? (och avstängd)
Det kan vara en kass laddregulator också.
 
Kam och vevaxelsensorproblem kan ge de symptom din hoj har fast det borde sättas en felkod och tända check engine lampan.

De motorerna har en historik att ge ifrån sej en liten mängd metallspån som hamnar i oljan.
Det har hänt att spån samlats på sensorn och det kan ge liknande problem din hoj har.

En oljeplugg med magnet rekommendras starkt på den motorn.

Verkstan må haft rätt i att service behövdes men med den ändå rätt specifika felhistorik du har gett så borde de lagt mer krut på felsökning av det verkliga problemet, åtminstone läst ut felkoder.

Att hojen startar efter att de bytt olja.... (?!)
Det tror nog ingen på forumet att det skulle lösa de problem du angett så hur kan en kvalificerad MC mek dra den slutsatsen??

Först av allt, gör som ulvhamne sagt.
Med laddat batteri mät med voltmätare över batteripolerna.
1. Tändning av: >12V
2. Tändning på: >12V
3. Kör startmotor: > 9V
4. Med motor igång: 13-14.2 V (kolla även vid 4000rpm).
 
Kam och vevaxelsensorproblem kan ge de symptom din hoj har fast det borde sättas en felkod och tända check engine lampan.

De motorerna har en historik att ge ifrån sej en liten mängd metallspån som hamnar i oljan.
Det har hänt att spån samlats på sensorn och det kan ge liknande problem din hoj har.

En oljeplugg med magnet rekommendras starkt på den motorn.

Verkstan må haft rätt i att service behövdes men med den ändå rätt specifika felhistorik du har gett så borde de lagt mer krut på felsökning av det verkliga problemet, åtminstone läst ut felkoder.

Att hojen startar efter att de bytt olja.... (?!)
Det tror nog ingen på forumet att det skulle lösa de problem du angett så hur kan en kvalificerad MC mek dra den slutsatsen??

Först av allt, gör som ulvhamne sagt.
Med laddat batteri mät med voltmätare över batteripolerna.
1. Tändning av: >12V
2. Tändning på: >12V
3. Kör startmotor: > 9V
4. Med motor igång: 13-14.2 V (kolla även vid 4000rpm).

Tack för era tips och svar.

Jag har mätt enligt era steg och det ser bra ut, stämmer hyffsat överens med dina värden. När jag varvar/håller varvtalet så stiger volten sakta men säkert upp mot 15. Högsta jag slutade mäta vid var 14.8.

Oljan har jag bytt själv förra sommaren och då var det lite metallspån, vet ej hur det ser ut nu då verkstaden gjorde bytet. Dom här sensorerna kanske är värt att titta närmre på.
 
Bra, då kan vi förmodligen utesluta problem med laddningen.

Det absolut bästa vore att läsa ut ev felkoder först, det ger i så fall en god hint om i vilken ända du ska börja leta,
finns ingen poäng med att byta komponenter på måfå.

Det finns diagnos interface som heter GS-911, om du känner någon som har ett eller om någon på forumet som bor i närheten av dej vill ställa upp så går det ganska fort, alternativt till en verkstad som har diagnosutrustning.

Glömde fråga, hur låter startmotorn när hojen inte startar, snurrar den på eller går den segt?
 
Bra, då kan vi förmodligen utesluta problem med laddningen.

Det absolut bästa vore att läsa ut ev felkoder först, det ger i så fall en god hint om i vilken ända du ska börja leta,
finns ingen poäng med att byta komponenter på måfå.

Det finns diagnos interface som heter GS-911, om du känner någon som har ett eller om någon på forumet som bor i närheten av dej vill ställa upp så går det ganska fort, alternativt till en verkstad som har diagnosutrustning.

Glömde fråga, hur låter startmotorn när hojen inte startar, snurrar den på eller går den segt?

Det tråkiga är att verkstan som servade hojen hävdar att det inte finns några felkoder att gå på.

Startmotorn låter som vanligt, slänger jag på batteri boostern låter den om något rappare men det är väl att förvänta sig.
 
Det tråkiga är att verkstan som servade hojen hävdar att det inte finns några felkoder att gå på.

Startmotorn låter som vanligt, slänger jag på batteri boostern låter den om något rappare men det är väl att förvänta sig.

Okej, då har iaf verkstan gjort en felsökning på problemet, tar tillbaka kritiken mot mekanikern i tidigare inlägg.

Vi får utgå från att inga felkoder finns och check engine lampan lyser inte så ECUn har inte detekterat något fel.

Om hojen har tillräckligt bra med ström i batteriet men ändå behöver hjälpbatteri för att starta så kan man misstänka glappkontant eller komponent som är på gränsen att ge sej då lite extra ström får motorn att starta.

Har tyvärr inga fler uppslag annat än att kolla efter smuts på kamaxelgivaren även om jag tycker det känns något långsökt.
 
Suttit o läst några divideringar om liknande problem världen över där ingen lösning är oroväckande vanligt =/

Nåväl, en ägare nämner dock att det ordna sig enl. följande:

"The cable connector to the computer box came loose! The computer is located in the tank, just unscrew the top lid on the tank and you'll see the computer. The large black connector on the right needs to be properly "clicked in".

I could'nt see that it came loose but after pushing it hard it clicked in. It has a hook clip on each side that needs to click in properly otherwise the connectors don't make proper contact. So make sure that the connector to your computer box is clicked in properly."

Källa

Kontentan är alltså att han inte kunnat se att kontakten satt bristfälligt men när han tog i och tryckte till så klicka den på plats.
 
Suttit o läst några divideringar om liknande problem världen över där ingen lösning är oroväckande vanligt =/

Nåväl, en ägare nämner dock att det ordna sig enl. följande:

"The cable connector to the computer box came loose! The computer is located in the tank, just unscrew the top lid on the tank and you'll see the computer. The large black connector on the right needs to be properly "clicked in".

I could'nt see that it came loose but after pushing it hard it clicked in. It has a hook clip on each side that needs to click in properly otherwise the connectors don't make proper contact. So make sure that the connector to your computer box is clicked in properly."

Källa

Kontentan är alltså att han inte kunnat se att kontakten satt bristfälligt men när han tog i och tryckte till så klicka den på plats.

Tack för hjälpen, jag har googlat och letat på alla möjliga håll och ställen. Vet inte hur många timmar eller trådar jag har läst om liknande problem. Dock brukar folk försvinna eller sluta svara när dom antingen hittar problemet eller får det löst, antar jag.

Hade dock missat det du hittade, blir att prova idag!
 
Okej, då har iaf verkstan gjort en felsökning på problemet, tar tillbaka kritiken mot mekanikern i tidigare inlägg.

Vi får utgå från att inga felkoder finns och check engine lampan lyser inte så ECUn har inte detekterat något fel.

Om hojen har tillräckligt bra med ström i batteriet men ändå behöver hjälpbatteri för att starta så kan man misstänka glappkontant eller komponent som är på gränsen att ge sej då lite extra ström får motorn att starta.

Har tyvärr inga fler uppslag annat än att kolla efter smuts på kamaxelgivaren även om jag tycker det känns något långsökt.

Felsökning och felsökning, koppla in diagnostiseringsverktyg och konstatera att den inte säger något konstigt vet jag inte om jag tolkar som felsökning. Dessutom är det något dom tar 650kr (inkoppling) och 1300kr i timmen för... ren och skär idioti.


Vad som förbryllar mig är att den efter genomförd service (byte av tändstift och olja/filter) startar utan problem. Jag kör hojen ~30min och sedan är problemen tillbaka.

Tändstiften som satt på var det inte heller några fel på. Men uppenbarligen hände något under deras service som gjorde att hojen startar som vanligt igen. Sen när jag kört den så är problemet tillbaka...
 
Med denna timdebitering kan ett svårdiagnostiserat fel såklart bli väldigt dyrt.
Att läsa ut felkoder och göra en diagnos är dock alltid rätt att börja med.

Håller med, det är lite underligt att hojen funkade hos dem, konstigare saker har dock hänt.
Kan t,ex vara temperaturberoende, de har den i en varm verkstad och du i ett kallgarage vilket leder dem på fel spår redan från början, (behöver inte vara så, bara ett exempel).

Du kan chansa genom att kolla alla upplevda lösningar du hittar på nätet och ha tur.
Verkstan kan koppla in diagnosverktyg och försöka provocera fram felet samt de bör ha tillgång till BMWs support, det är ändå ingen garanti att de hittar felet snabbare.

Det är erfarenhet/metodik samt verktyg som avgör om man hittar felet, man kan även ha tur :D

(Här måste jag säga att Yamaha (R1 m,fl) är exemplariska, felkoder och dignosverktyg är inbyggt lätt åtkomligt via hastighetsmätardisplayen.
Med en liten pdf-fil i mobilen/utskriven lista på felkoder, testkommandon samt original verktygssats kan man i stort sett göra samma felsökning vid vägkanten som på en verkstad) :tummenupp
 
Tack för era tips och svar.

Jag har mätt enligt era steg och det ser bra ut, stämmer hyffsat överens med dina värden. När jag varvar/håller varvtalet så stiger volten sakta men säkert upp mot 15. Högsta jag slutade mäta vid var 14.8.

Oljan har jag bytt själv förra sommaren och då var det lite metallspån, vet ej hur det ser ut nu då verkstaden gjorde bytet. Dom här sensorerna kanske är värt att titta närmre på.

Kass laddningsregulator. Som förstör batteriet genom att ladda med för hög spänning. Mina två hojar Sprint RS och Busan håller batterispänningen på ca 14,3 Volt (14,2 till 14,4 Volt) oavsett varvtal. Med släckt belysning och med tänd belysning på Sprinten.
Jag har också mätt högsta spänning från 4 st smartladdare, Däribland en Ctek.
Alla 4 slår av laddningen i området 14,3 till 14,4 Volt.

Så mäter du 14,8 Volt eller högre över batteriet, ja då är laddningsregulatorn kass.
Laddningsregulatorn kommer förstöra anslutna batterier.
Genom överladdning.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top