littesolsken
Ny medlem
Tjäna,
Jag har en s1000rr med 2600 mil på mätaren som nu har ett för mig väldigt konstigt problem.
Under sommaren märkte jag plötsligt att hojen började bli svårstartad. Vissa dagar startade den på en sekund, andra dagar tog det flera försök innan den hoppade igång. Den gjorde ingen skillnad på om den var varm eller kall. T.ex. kunde den på förmiddagen starta direkt och vid första stop startade den segt och viceversa.
Till sist slutade den att starta men jag hör tydligt startmotorn jobba och alla andra möjliga klick när tändningen slås på (som vanligt).
När jag slänger på starthjälp startar den 10 av 10 gånger på en sekund. Vilket fick mig som amatör att tänka på batteriet, lämnade in batteriet på ett företag som konstaterade att det var slut.
Beställer då ett nytt batteri YTZ10S som BMW rekommenderade, hojen startar inte på första försöket, inte på andra men på tredje försöket hoppar den i gång som en klocka. En vecka senare när jag vill prova igen, bara för att... startar den inte utan starthjälp. Jag beställer då ett YTZ12S (var ett sånt som satt i). Sätter i batteriet och hojen startar inte... starthjälp = hojen startar direkt.
Vad i hela ="#¤) kan jag göra själv för att eventuellt lösa det? Mina förhoppningar är att spara ett par tusen på felsökning hos verkstad...
Någon som har förslag, tips?
Tack på förhand!
Jag har en s1000rr med 2600 mil på mätaren som nu har ett för mig väldigt konstigt problem.
Under sommaren märkte jag plötsligt att hojen började bli svårstartad. Vissa dagar startade den på en sekund, andra dagar tog det flera försök innan den hoppade igång. Den gjorde ingen skillnad på om den var varm eller kall. T.ex. kunde den på förmiddagen starta direkt och vid första stop startade den segt och viceversa.
Till sist slutade den att starta men jag hör tydligt startmotorn jobba och alla andra möjliga klick när tändningen slås på (som vanligt).
När jag slänger på starthjälp startar den 10 av 10 gånger på en sekund. Vilket fick mig som amatör att tänka på batteriet, lämnade in batteriet på ett företag som konstaterade att det var slut.
Beställer då ett nytt batteri YTZ10S som BMW rekommenderade, hojen startar inte på första försöket, inte på andra men på tredje försöket hoppar den i gång som en klocka. En vecka senare när jag vill prova igen, bara för att... startar den inte utan starthjälp. Jag beställer då ett YTZ12S (var ett sånt som satt i). Sätter i batteriet och hojen startar inte... starthjälp = hojen startar direkt.
Vad i hela ="#¤) kan jag göra själv för att eventuellt lösa det? Mina förhoppningar är att spara ett par tusen på felsökning hos verkstad...
Någon som har förslag, tips?
Tack på förhand!