BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Problemet med deutscharna är att de aldrig lyckas kombinera estetik med funktion. De har duktiga intrustri designers och ingenjörer, men inget sammarbete.
BMW har inte något problem.

Det har i många år gått lysande för BMW Motorrad och att de vågar och kan designa motorcyklar med integritet och identitet uppskattas uppenbarligen av marknaden. Uppfattningen att deras motorcyklar ”är fula” har alltid funnits bland människor som inte gillar det som avviker från det konventionella. Jag tycker det är toppen att BMW inte väljer design som är lättuggad och feg.
 

Bifogat

  • BMW HP2 05  1.jpg
    BMW HP2 05 1.jpg
    40.5 KB · Visningar: 328
  • Skärmavbild 2013-11-06 kl. 11.52.45.jpg
    Skärmavbild 2013-11-06 kl. 11.52.45.jpg
    40.7 KB · Visningar: 270
Lite kul att man nuförtiden tycker att 160hk är "lite" på en pryl som väger 200kg.
Tror att den lär gå alldeles tillräckligt bra, särskilt med det extra vridet.

Tyvärr så tycker jag personligen att den är för lik RR:en. Ser nästan ut som ett hemmabygge där nån tagit sin kraschade RR och bytt lyse och styre men lämnat resten.

Men den blir säkert poppis ändå.
Ja precis så!
 
BMW har inte något problem.

Det har i många år gått lysande för BMW Motorrad och att de vågar och kan designa motorcyklar med integritet och identitet uppskattas uppenbarligen av marknaden. Uppfattningen att deras motorcyklar ”är fula” har alltid funnits bland människor som inte gillar det som avviker från det konventionella. Jag tycker det är toppen att BMW inte väljer design som är lättuggad och feg.

En experience från en produkt har två kausaliteter; experience of meaning och en aesthetic experience. (Paul Hekkert, 2008). Estetisk perception är baserad på All perception, alltså inte bara bundet till visuella aspekter.

Alltså, för en lekman; att du gillar att BMW skiljer sig från mängden är en experience of meaning. Alltså inte relaterat till estetik i sin essence.

Det faktum att BMW säljer bra kan baseras på Masslows behovs triangel.
 
En experience från en produkt har två kausaliteter; experience of meaning och en aesthetic experience. (Paul Hekkert, 2008). Estetisk perception är baserad på All perception, alltså inte bara bundet till visuella aspekter.

Alltså, för en lekman; att du gillar att BMW skiljer sig från mängden är en experience of meaning. Alltså inte relaterat till estetik i sin essence.

Det faktum att BMW säljer bra kan baseras på Masslows behovs triangel.

Någon som fick en ordbok i födelsepresent? :7peta
 
En experience från en produkt har två kausaliteter; experience of meaning och en aesthetic experience. (Paul Hekkert, 2008). Estetisk perception är baserad på All perception, alltså inte bara bundet till visuella aspekter.

Alltså, för en lekman; att du gillar att BMW skiljer sig från mängden är en experience of meaning. Alltså inte relaterat till estetik i sin essence.

Det faktum att BMW säljer bra kan baseras på Masslows behovs triangel.

Kan nån översätta?
 
R1 -99 är snyggast och bäst!:arsele
 
Det var ju inte någon rasande grann skapelse precis, men inte apful heller. Ska bli intressant att se hur den ter sig i verkligheten samt hur premierna blir på den.
 
En experience från en produkt har två kausaliteter; experience of meaning och en aesthetic experience. (Paul Hekkert, 2008). Estetisk perception är baserad på All perception, alltså inte bara bundet till visuella aspekter.

Alltså, för en lekman; att du gillar att BMW skiljer sig från mängden är en experience of meaning. Alltså inte relaterat till estetik i sin essence.

Det faktum att BMW säljer bra kan baseras på Masslows behovs triangel.
Om du verkligen var en lysande akademiker hade du kunnat omsätta teoretisk kunskap i praktisk relevans. Ditt inlägg osar nyförvärvad skolbokskunskap.

Vilka är alltså motsättningarna mellan form och innehåll i det aktuella exemplet?
 
Kan du vara snäll alls? Eller är det något som bara måste ut?

Om du verkligen var en lysande akademiker hade du kunnat omsätta teoretisk kunskap i praktisk relevans. Ditt inlägg osar nyförvärvad skolbokskunskap.

Vilka är alltså motsättningarna mellan form och innehåll i det aktuella exemplet?

Ingen har väl sagt åt dig att: Kan man inte säga något snällt så skall man inte säga något alls! :fakta
Så betrakta dig som tillsagd...:rolleyes:
Vilket någon borde gjort för länge sedan oavsett att du emellanåt bjuder på underhållning. :yoparty :banana
 
"Problemet med skolan idag är att de lär barnen läsa men inte ifrågasätta var dom har läst" var den någon klok människa som sa en gång.
 
BMW S 1000 RR är en mycket snabbare sporthoj än KTM RC8. Nu kommer båda versionerna (något modifierade) som kåplösa modeller. Jag skulle bli förvånad om BMW har justerat motorn så att den är väsentligt mindre accelerationssnabb än i S 1000 RR; det var nämligen länge sedan BMW misslyckades med en ny modell.

RC8 och 1290 är väldigt lika då menar du?

Dom gör ett bra försök att inte tappa kunder till 1290, men att KTM skulle gå ner för räkning pga denna Streetfightrade plastraket? Nää :va
 
Om du verkligen var en lysande akademiker hade du kunnat omsätta teoretisk kunskap i praktisk relevans. Ditt inlägg osar nyförvärvad skolbokskunskap.

Vilka är alltså motsättningarna mellan form och innehåll i det aktuella exemplet?

Det finns ingen motsättning mellan form och innehåll i mitt exempel. En experience (upplevelse har inte exakt samma innebörd på Svenska) av ett objekt/form/produkt är baserat på två kausaliteter, vilka båda är bunda till samtliga sinnen; Syn, hörsel, känsel, smak och lukt.

Utifrån dessa sinnen har man en perception som baseras på flera faktorer såsom erfarenhet/personliga uppfattningar/ kulturella faktorer m.m.

Alltså; du tar in information genom sinnena och har sedan en estetisk experience och en experience of meaning. En experience of meaning är att du sätter ett värde vid till exempel att produkten sticker ut från mängden. En estetisk experience kan exempelvis baseras på att produkten innehar symmetri, balans, bra proportioner (alla dessa är visuella aspekter).

Alltså, båda kausaliteterna är baserade på produkten som helhet, och är inte bundna till form. De har även med funktionen att göra.

Masslows behovstriangel ser ut såhär;

triangel.jpg

Man måste bygga från botten uppåt, de nedersta aspekterna är viktigast, utan dessa kan man inte utveckla nästa steg. Vilket också kan vara anledningen till varför det blir viktigare med estetiskt tilltalande produkter i dagens samhälle; man har uppnått botten aspekterna och kan nu jobba mot de högre.

Det BMW har gjort är att utveckla bottenprinciperna till hög grad, samt att människor som köper BMW sätter ett värde vid att de ser annorlunda ut.

Vidare kan man länka BMW:s utseende med att man söker coherency inom sitt brand, alltså att produkterna skall vara prototypiska med varandra. Prototypisk syftar på att deras produkter måste kunna ses som att vara inom samma "klass" som varandra. Människor gillar att klassifisera saker, därför att vi enklare förstår dem. Förstår vi en så förstår vi alla inom samma klass. Människor sätter också ett värde i att om en BMW motorcykel liknar en annan så bör de ha samma egenskaper, alltså är av hög kvalitet und so weiter.
 
Last edited:
Om du verkligen var en lysande akademiker hade du kunnat omsätta teoretisk kunskap i praktisk relevans. Ditt inlägg osar nyförvärvad skolbokskunskap.

Vilka är alltså motsättningarna mellan form och innehåll i det aktuella exemplet?

Av att döma har du varken teoretisk eller praktisk kunskap.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top