BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Sällan man blir provocerad av att en ny hoj är så ful, första tanken var som sagt "nån som kraschat sin s1000rr?"


BLÄ

Edit: hela streetfighter konceptet är problemet, så jävla uttjatat. Bmw borde låtit S1000RR vara en sporthoj och inget annat.
 
Last edited:
Sannolikheten för att den österrikiska hojen faktiskt visar sig vara starkare och snabbare än den tyska kan väl inte vara större än lite över noll?

Kanske inte snabbare men starkare och roligare tror jag den kommer vara, KTM brukar väl vara rätt så realistiska med sina angivna effekter? Jag har dock en reservation för hur KTM löst det med anti-wheelie. Jag blev lite orolig när jag läste att det inte finns något körläge utan anti-wheelie utan då måste man stänga av TCn helt. En streetfighter som man inte kan spontanwheela utan att måsta börja fippla med elektronikinställningarna är fel. Fel.
 
Last edited:
S1000rr är ju rena drömmen att försäkra om man jämför med liknande som rsv4r,zx10r osv.
Så om denna s1000r kommer med lika bra försäkringar är det klart intressant för det priset!

Dock hade jag önskat lite roligare färger att välja mellan, bilderna kanske inte gör rättvist men den mörkblåa ser matt ut medans dom andra 2 är blanka.

Från bmw motorrads hemsida:
Nya BMW S 1000 R erövrar vägen!

En roadster byggd för att kunna ge allt. Till max! 160 hästar (118 kW) och hela 112 Nm i vridmoment och ett viktförhållande på 1,29hästar per kilo gör att de andra försvinner i backspegeln. Precis som BMW:s superbikehoj S 1000 RR är S 1000 R riktmärket i klassen.

Hur tänkte dom här? 160hk 207kg blir inte 1,29hästar per kilo!
 
Last edited:
De har räknat åt fel håll... 207/160=1,29 kg/hk

De är inte dumma... De har bara lite otur när de tänker...
 
Last edited:
Problemet med deutscharna är att de aldrig lyckas kombinera estetik med funktion. De har duktiga intrustri designers och ingenjörer, men inget sammarbete. Sen är det klart; de försöker behålla sin visual brand coherency. Men varför behålla en estetik som ser ut som en påse med blandade skridskor?

Kom på något nytt BMW och gör allt coherent efter det. För helv! :mad:
 
Radare skrev:
Stackars nya KTM Super Duke 1290. Fick vara värsta och elakaste streetfightern i några dagar bara.
Hur tänkte du där?
BMW S 1000 RR är en mycket snabbare sporthoj än KTM RC8. Nu kommer båda versionerna (något modifierade) som kåplösa modeller. Jag skulle bli förvånad om BMW har justerat motorn så att den är väsentligt mindre accelerationssnabb än i S 1000 RR; det var nämligen länge sedan BMW misslyckades med en ny modell.
 
Problemet med deutscharna är att de aldrig lyckas kombinera estetik med funktion. De har duktiga intrustri designers och ingenjörer, men inget sammarbete. Sen är det klart; de försöker behålla sin visual brand coherency. Men varför behålla en estetik som ser ut som en påse med blandade skridskor?

Kom på något nytt BMW och gör allt coherent efter det. För helv! :mad:

Fast det är ju en svensk som ritar BMWs hojar, ingen tysk ;)

Personligen tycker jag BMW är betydligt mer spännande designmässigt än alla japanska märken. Italienarna är ju svårare att rå på men BMW har till viss del undvikit att konkurrera med deras design genom att välja en egen.
 
Problemet med deutscharna är att de aldrig lyckas kombinera estetik med funktion. De har duktiga intrustri designers och ingenjörer, men inget sammarbete. Sen är det klart; de försöker behålla sin visual brand coherency. Men varför behålla en estetik som ser ut som en påse med blandade skridskor?

Kom på något nytt BMW och gör allt coherent efter det. För helv! :mad:

Lugn lugn! Jag ligger faktiskt på ett hotell i Bayern nu.. (München)..
Jag styr upp deras streetfighter imorn om inte bakfyllan sätter stopp! :mattias
 
BMW S 1000 RR är en mycket snabbare sporthoj än KTM RC8. Nu kommer båda versionerna (något modifierade) som kåplösa modeller. Jag skulle bli förvånad om BMW har justerat motorn så att den är väsentligt mindre accelerationssnabb än i S 1000 RR; det var nämligen länge sedan BMW misslyckades med en ny modell.

KTM 1290 Superduke R: Runt 180 hästar (enligt uppgift) och 100Nm i vrid runt 2500 varv med ett maxvrid på 144Nm.

BMW S1000R: Runt 160 hästar och 112Nm maxvrid vid närmare 10000 varv.


Om man bantat ner nästan 30 hästar på BMW:n och skrämt fram 30 hästar mer i KTM:en har jag svårt att se hur din ekvation ska gå ihop.
 
Last edited:
Kul att det börjar lanseras annat än nya kulörer.

Att folk tycker nytt är fult är jag uppvuxen med.
Det brukar gå några år sedan ser plötsligt de ersatta modellerna jäkligt tråkiga ut.
 
Lugn lugn! Jag ligger faktiskt på ett hotell i Bayern nu.. (München)..
Jag styr upp deras streetfighter imorn om inte bakfyllan sätter stopp! :mattias

Och jag bor där så vi kan köra tag-team på Ola imorgon och styra upp fightern. Vi skrivar bara av kåporna från en RR och sedan blir det massor med tid över till att bekanta sig med ölutbudet istället :)
 
Nu vet jag inte hur det är med KTM men BMW brukar inte ljuga om effekt så 160 "riktiga" kusar är nog tillräckligt!
 
Allt detta kommer att sakna betydelse när en ny generation Streetfighter S kommer med Panigale motor...Förutom en svårslagen design kommer den säkert att kosta tillräckligt mycket för att den ska vara intressant. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top