BMW S 1000 RR –> resten

Det är skillnad på hojutveckling idag och för 20 år sen. Då gjorde man snygga/praktiska lösningar. I dag är det sån hysterisk kamp mellan märkena, så allt utvecklas i vindtunnel, och iom att dom är lika duktiga på alla firmor så blir reslutatet ungefär desamma, oavsett om det står Kawa, Yamaha eller Suzuki på tanken. Bra? Nja, det är ju "vi" som har drivit det dit... :fakta

Jag tycker det är rätt att säga att BMW har en designkultur som står för framåttänkande och nyskapande. Med BMW-mått har denna hoj en riktigt blek design. Varken futuristisk, nytänkande eller ens i framkant. Jag kan bara dra slutsatsen att markandsavdelningen på BMW anser att målgruppen är kollektivister som vill se ut som alla andra.

...BMW anser att målgruppen är kollektivister som vill se ut som alla andra.
Tror du slår huvudet på spiken.

BMW vänder sig med den här modellen till en helt ny grupp mc-köpare än någonsin tidigare. Tydligen har man kommit fram till att det kräver ett konventionellt och lättuggat formspråk. Kanske, eller troligen, har man rätt. Men det är alltid tråkigt att se hur fritänkare rättar in sig i ledet.

Och jag är förvånad eftersom KTM har visat att man kan sälja sportiga motorcyklar med ett "fulsnyggt" utseende. I synnerhet om man erbjuder lite annorlunda teknik. Kanske är det därför som S 1000 RR har ett så fantasilöst utseende: radfyra, aluboxram och kedjedrift.

:(

Edit: beklämmande att BMW´s första sporthoj har fått samma bakdel som en 6 år gammal Kawasaki och främre siluett från en 6 år gammal Honda.

Bifogat

• BMW_S_1000_RR_RHS_700.jpg
    BMW_S_1000_RR_RHS_700.jpg
    43.4 KB · Visningar: 59
  • ZX6RR-lime_800.jpg
    ZX6RR-lime_800.jpg
    32.3 KB · Visningar: 238
  • 0704_sprp_02_z+rc211v_side_view+.jpg
    0704_sprp_02_z+rc211v_side_view+.jpg
    88.2 KB · Visningar: 28
Last edited:
Tror du slår huvudet på spiken.

BMW vänder sig med den här modellen till en helt ny grupp mc-köpare än någonsin tidigare. Tydligen har man kommit fram till att det kräver ett konventionellt och lättuggat formspråk. Kanske, eller troligen, har man rätt. Men det är alltid tråkigt att se hur fritänkare rättar in sig i ledet.

Och jag är förvånad eftersom KTM har visat att man kan sälja sportiga motorcyklar med ett "fulsnyggt" utseende. I synnerhet om man erbjuder lite annorlunda teknik. Kanske är det därför som S 1000 RR har ett så fantasilöst utseende: radfyra, aluboxram och kedjedrift.

:(

Edit: beklämmande att BMW´s första sporthoj har fått samma bakdel som en 6 år gammal Kawasaki och främre siluett från en 6 år gammal Honda.

det bästa från 2 världar ;) Men jag lägger hellre pengarna på en 6 år gammal honda.

Ja BMW kunde ju bygga en ful hoj med mycket luftmotstånd och avantgard cylindergemometri för att aggera pretentiöst och udda.
:rolleyes:
Nu är det just det man har hållit på med i alla år och inte tidigare haft planer på att ge sig in i WSBK.

För ett otränat öga ser alla R-hojar mer eller mindre likadana ut men Jag anser att hojarna har klara karraktärsdrag.
Enligt mig har ingen lyckats med den fulländade designen än men BMW är på rätt spår. det handlar om avvägande mellan fram/bak-"tyngd" samt linjerna genom hojen.

Det är som att sktiva en hitlåt. Man har inte så mycket att arbeta med om den ska kunna slå men är man duktig kan man pricka rätt. Försök blanda in mixolydiska skalor och 7/9-takter och se hur många som kommer lystna på låten (bortsett från en fåtal musikerprettoförståsigpåare).

Last edited:
Jadu... När jag tittar på K1'an, så är jag rätt glad att BMW inte gått sin egen väg, och sneglat lite på andra tillverkare när man ger sig in i 1000cc sporthojssegmentet....

Nja inte om man ska vara petig. Den är ju smalare pga motorn så det är klart den kommer se annorlunda ut. Det skulle vara damcyckelramen i så fall men jag väljer hellre en alubox.

Ligger ju alltid ca 6 år före de andra aktörerna, som sedan tar efter i det mesta iaf. Och då hittar Ducceutvecklarna på något nytt! :mattias

Ligger ju alltid ca 6 år före de andra aktörerna, som sedan tar efter i det mesta iaf. Och då hittar Ducceutvecklarna på något nytt! :mattias
Vill knappast påstå att de ligger före, det har tagit många år för Ducati att reda upp sina kvalitetsproblem. 999:an klart sämst i motorradstest långtidstest, nu spökar även 1098a:n Läser man sen de engelska tidningarna, de kör ju året om, de har ju också problem med kortslutning,ärgning osv...

Personligen så tror jag inte det kommer att drabba Bmw, den lär nog hålla och även tåla lite regn och snö.

När man kritiserar designen på en hoj bör man ha ett par saker i åtanke!

- Du pratar om din personliga åsikt, det är inga fakta.
- Du jobbar i 999 fall av 1000 inte som motorcykeldesigner.
- Du jobbar inte heller som ingenjör hos nämnda fabrikat.
- Du jobber inte heller med ekonomin.
- Du har således inte en aning om varför hojen ser ut som den gör.

Men det är klart, tycka får man :)

Jasså är det SÅ det ligger till?!:Bugar Då får vi se damcyckelramar och Lättviktslösningar som enkelsving trots att det inte är endurance i wsbk framöver?

Det enda Ducce ligger före med är en bäbisattityd då de ber om att få ha större volym i sina hojar så fort det inte är Ducce på placeringen 1-10. Det konstiga är att det ofta får som de vill i stället för en varning.

Om Jag envisades med att ha en literstånka i min hoj och det då av förklarliga skäl lädde till ruttna resultat så borde Jag väl tänka över konstruktionen i stället för att gnälla på regelverk och kräva dispenser.:mad:

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!