BMW R1300GS?

Galet snygg! ? Jag gillar att BMW är nöjda på att hojar ska bli större och större. Med 1300 sades dom vilja hålla tillbaka storlek, vikt och onödig(?) teknik. Lite back to basic kan man väl säga. Nya framlampan kan lätt bli lika ikonisk som den föregående.
 
199 900 verkar Northbike gå ut med i pris. Med lite tillval gissar jag dock att det går över 300 000


Hmmm...

Förhandsbeställa en BMW som...

Helt nya BMW R 1300 GS och när vi säger helt nya menar vi verkligen det. Detta är förmodligen den största utvecklingssteget som BMW tagit i GS:ens historia!

...dagens BMW har utvecklat som "helt ny" - what could go wrong?

Ett utmärkt tillfälle att lära känna verkstadspersonal och kundmottagare på djupet.

"Och, inte nog med det" som klister-Krister brukade säga på mässorna:

Du får även välja färg på den speciellt framtagna kepsen med BMWs nya logga!

FC_xYDWXEAEBivV.jpg_large.jpg


Lycka till...
 
199 900 verkar Northbike gå ut med i pris. Med lite tillval gissar jag dock att det går över 300 000

Jag konfigurerade en såsom de flesta säljs av de nuvarande, dvs med alla paket, och fick då drygt 270kkr, så priset verkar i princip oförändrat.
 
Inte lite BMW-fanboy över den killen. ?
Har nog "Motorrad" tatuerat som "tramp stamp".

Hojen ser betydligt "nättare" ut om man nu kan säga det om en GS...
Lite små handskydd.
Jag gillar framlyktan till skillnad från den gamla hemska klumpen.

Blir kul att testa. :)
 
Största utvecklingssteget vill JAG påstå var R1200GS 2004 då man faktiskt kapade i storleksordningen 25 kilo från föregående modell och dessutom sänkte tyngdpunkten och ökade både effekt och körbarhet.

Den ”sänkta vikten” kommer sig till största delen av mindre tank, centralstöd som tillval och lite andra bokföringstekniska förändringar.

Låter jag negativ? Ja, jag kanske är det också. Men man skall ju provköra först innan man slår fast något i sten. Nästa år kommer väl GSA och då får man något att jämföra med på riktigt.
 
Största utvecklingssteget vill JAG påstå var R1200GS 2004 då man faktiskt kapade i storleksordningen 25 kilo från föregående modell och dessutom sänkte tyngdpunkten och ökade både effekt och körbarhet.

Den ”sänkta vikten” kommer sig till största delen av mindre tank, centralstöd som tillval och lite andra bokföringstekniska förändringar.

Låter jag negativ? Ja, jag kanske är det också. Men man skall ju provköra först innan man slår fast något i sten. Nästa år kommer väl GSA och då får man något att jämföra med på riktigt.
Går inte nya GS konfigurera till GSA ?
Tyckte när jag körde igenom konfiguratorn och slängde på allt jag har idag på min 1250 GSA så var det samma utrustningsnivå och i princip samma pris.

Vad mer kommer om du säger "Nästa år kommer väl GSA"?
 
Går inte nya GS konfigurera till GSA ?
Tyckte när jag körde igenom konfiguratorn och slängde på allt jag har idag på min 1250 GSA så var det samma utrustningsnivå och i princip samma pris.

Vad mer kommer om du säger "Nästa år kommer väl GSA"?

Stor tank osv… eller menar du att det finns redan nu? Har inte kollat mer än det som dykt upp i olika flöden.

EDIT: Nej det verkar inte så.
 
Största utvecklingssteget vill JAG påstå var R1200GS 2004 då man faktiskt kapade i storleksordningen 25 kilo från föregående modell och dessutom sänkte tyngdpunkten och ökade både effekt och körbarhet.

Den ”sänkta vikten” kommer sig till största delen av mindre tank, centralstöd som tillval och lite andra bokföringstekniska förändringar.

Låter jag negativ? Ja, jag kanske är det också. Men man skall ju provköra först innan man slår fast något i sten. Nästa år kommer väl GSA och då får man något att jämföra med på riktigt.
Det är därför torrvikt är mer intressant än våtvikt.
Man behöver ju inte tanka smäckfullt om man vill banta vikt mot räckvidd.
 
Imponerande hur mycket pulver dom lyckats klämma ut maskin, lär gå som ett skott.
Aldrig varit ett fan av utseendet med det är en överaskande trevlig hoj att köra.
 
Imponerande hur mycket pulver dom lyckats klämma ut maskin, lär gå som ett skott.
Aldrig varit ett fan av utseendet med det är en överaskande trevlig hoj att köra.

Boxer får problem med högre varvtal tydligen, det begränsar effektuttag på topp men resten har ju nästan alltid varit perfekt med oerhört brett register osv.

Utseendet kan bara en mor älska men som tur är så sitter man ju på hojen och slipper se den. Och fin att köra är alltid BMW boxer.

Det jag undrar med 1300-an är kåpan och hur mycket skydd man egentligen får av den.
 
Verkar inte finnas någon information som antyder att den ska komma med större tank framöver vilket är väldigt synd. Men det är också därför den ser smalare ut än tidigare.
30-liters tanken på 1250 är guld på långresor.
 
Bränsletanken är på 19 liter och hojen ska ha en räckvidd på strax under 40 mil. Intressant att se om det blir mer eller mindre ute i verkliga världen. Personligen tar jag hellre smidigare design över jättelång räckvidd. ?
 
Har BMW verkligen tänkt att gå från att ha bland dom största tanken i det segmentet till dom minsta? I så fall har dom gjort bort sig totalt. Nu har jag inte kollat alla ADV hojar men Ducati Multistrada är väl 30 liter och Yamaha Tenere har väl 23 liter. Mycket märkligt. :va
 
Denna ska jämföras med gs:n som hade 20 liter. Gsa:n som presenteras om ett år, har säkert ca. 30 liters tank. Samma gäller ju Multistradan, v4s:n har 22 liter och Rallyn har 30. De har prioriterat vikt och slanka linjer och vill vara lättast i segmentet. Vad jag har förstått så gäller 237 kg fulltankad den enklaste varianten, utan centralstöd eller trådekrade hjul. Inte riktigt jämförbart, kan man tycka.
 
Last edited:
Jag "specade" upp en R1300Gs Triple Black till samma standard som min MS Rally. 300.000 kr. Jag betalade 340.000 för min, men då är det aluminium lådor av mycket högre kvalitet. Trots allt hyggligt prisad i segmentet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top