Bmw R 1200R

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Bmw R 1200r

Jag har köpt min första hoj, en BMW R 1200R. Kanske inte min absoluta drömhoj, men den kändes lättkörd och trevlig när jag provkörde hos BMW i Solna. Skönt vrid (115 Nm) och bra kräm (109 hk) på topp. Det främsta skälet till att jag valde just beemern är försäkringskostnaden; 3320 kr hel/hel. Jag tror inte det finns någon annan hoj med lika mycket pulver som är lika billig att försäkra för någon i min ålder.

Nackdelen är att hojen inte ser riktigt så elak ut som jag skulle vilja. Men jag får göra det min uppgift att få ekipaget att utstråla ondska. Färgen kommer bli svartare än mörkret. Nu hoppas jag att jag kan få den levererad innan det blir för kallt att åka.

Är det någon annan som har åsikter kring BMW R 1200R?

"Who got the keys to my bimma?"

Last edited:
Kiwi60 skrev:
2465619 Jag har köpt min första hoj, en BMW R 1200R. Kanske inte min absoluta drömhoj, men den kändes lättkörd och trevlig när jag provkörde hos BMW i Solna. Skönt vrid (115 Nm) och bra kräm (109 hk) på topp. Det främsta skälet till att jag valde just beemern är försäkringskostnaden; 3320 kr hel/hel. Jag tror inte det finns någon annan hoj med lika mycket pulver som är lika billig att försäkra för någon i min ålder.

Nackdelen är att hojen inte ser riktigt så elak ut som jag skulle vilja. Men jag får göra det min uppgift att få ekipaget att utstråla ondska. Färgen kommer bli svartare än mörkret. Nu hoppas jag att jag kan få den levererad innan det blir för kallt att åka.

Tyska kvalité, snygg hoj men jag vet inte om det finns så mycket tillbehör för att få den att utstråla ondska...men förr eller senare vill man alltid ha mer kräm....själv jagar jag plastraket....fast det e klart en BMW med turbo har nog ingen sett innan.....:hojcbr

Kul hojval!

Själv har jag en 1200gs som har i princip samma konstruktion och motor (-10hk). Nu när jag upptäckt att jag ändå åker 99,8% asfalt så börjar jag fundera på om jag ändå inte skulle väntat på en r1200r..

Tror det är en kanonhoj! Grattis!

Under vintern kommer det säkert dyka upp elaka och onda bitar på nedanstående webadresser. En första grej borde väl vara ett avgassystem som sitter lite högre...? Packväskor är ju inte direkt :cdevil så det ska du väl inte ha ändå?!

www.wunderlich.de
www.boxerdesign.de

DunderDan skrev:
2465627 Tyska kvalité, snygg hoj men jag vet inte om det finns så mycket tillbehör för att få den att utstråla ondska...men förr eller senare vill man alltid ha mer kräm....själv jagar jag plastraket....fast det e klart en BMW med turbo har nog ingen sett innan.....:hojcbr

Jo det finns allt bmw me stressfläkt
http://www.mab-power.de/turbowerkst...1[/url edit: bromspappret är kw på bakhjulet

Kiwi60 skrev:
2465619 Jag har köpt min första hoj, en BMW R 1200R. Kanske inte min absoluta drömhoj, men den kändes lättkörd och trevlig när jag provkörde hos BMW i Solna. Skönt vrid (115 Nm) och bra kräm (109 hk) på topp. Det främsta skälet till att jag valde just beemern är försäkringskostnaden; 3320 kr hel/hel. Jag tror inte det finns någon annan hoj med lika mycket pulver som är lika billig att försäkra för någon i min ålder.

Tycker den är lite småsnygg. Kolla på www.wunderlich.de, dom har nog lite "trimmkit" till din hoj.
Krattis till köpet förresten !!!

jomo skrev:
Packväskor är ju inte direkt :cdevil så det ska du väl inte ha ändå?!

Packväskor är bra att ha när man åker på festival så det blir nog sådana ändå.
Det finns en hel del godis på boxerdesign.de trots att det handlar om sprillans ny modell, kul. Tack för tipset!

Last edited:
Tog lite bilder när jag var nere i Småland förra helgen. Håll till godo.

Smland2.jpg

Smland14.jpg

Smland5.jpg

Smland9.jpg

Smland1.jpg

Tjena, nu när du uppenbarligen har avverkat några mil med hojen ;) Hur känns den?

Jag har varit helt inställd på att uppgradera till en 1200r men efter ett par provkörningar har jag blivit lite osäker då jag inte haft så kul som jag borde...

Modde skrev:
2538448 Tjena, nu när du uppenbarligen har avverkat några mil med hojen ;) Hur känns den?

Jag är ju lite av en nybörjare och har aldrig haft någon riktig motorcykel tidigare så jag är kanske inte världens bäste recensent.

Med det sagt så är jag väldigt nöjd med hojen än så länge. Den är smidig och lättkörd, krypkörning är en barnlek. Dessytom är den kul att köra, man kan köra väldigt agressivt om man vill. Det skjuter på bra och det finns bottendrag i mängder. Cykeln gör det man ber den om utan att tveka. Styrning och bromsning sker väldigt precist.

De grejer jag inte gillar så mycket med bågen är bl.a. att den inte gillar att köras under 2000rpm. Det blir ryckigt, det kanske har med insprutningen att göra. En inställningsfråga?

En annan grej är att växellådan är lite trög och klonkig innan oljan blivit varm. Efter ett par minuter går växlarna in hur mjukt och smidigt som hellst. Men det kanske gäller för alla hojar.

Det är lite meckigt att sätta tillbaka sadeln.

Sist men inte minst anses ju BMW vara ett gubbigt märke, men det är ju andras problem och inte mitt.

Last edited:
Hade själv tillfälle att testa en R1200R en dag för någon vecka sedan. Dessvärre blev det bara stadskörning. Förvånades över hur liten hojen känns. Brett styre och upprätt ställning ger riktigt bra kontroll över hojjen och trafiken vid stadskörning.

Motorn då? Tja, det är en stor motor på en liten hoj. Det är en boxer och de har ju sin egen karaktär, men när man vant sig så är den riktigt trevlig! Bra mos i en sån liten liten hoj måste jag säga!

Bromsarna har BMWs ABS-system och är delintegral (bromsa med handtaget och bromskraften fördelas mellan bak/fram).

Jättetrevlig "mysig" cykel faktist, men jag tyckte den kändes lite karaktärslös?

Starstriker skrev:
2538732

Jättetrevlig "mysig" cykel faktist, men jag tyckte den kändes lite karaktärslös?

Lite av den känslan som jag fått också.. kändes alldrig riktigt som jag blev ett med hojen... men kan inte förstå varför riktigt... inga problem att hitta bra sitt ställning, motor, bromsar, chassi allt var jätte bra men något saknades för att det skulle bli riktigt kul :va

kanske ska skaffa mig en K1200R istället.. =)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien