BMW M1000XR, MXR

Det vet jag inte om jag håller med om. Men de som kan något brukar sällan stå i montern på mässan. Så länge jag kan minnas har mässan handlat om backslickade säljare från någon av märkets stora handlare. Det finns utan tvekan kompetent folk hos vissa generalagenter, men mässan verkar inte vara deras uppgift.

För övrigt tror jag att det här med väskor på en hoj med herrejösses motor är allt annat än självklart. Fullastade sidoväskor och framförallt toppbox kan vara en orsak till stabilitetsproblem, så om en tillverkare inte vill sälja en viss modell med väskor så finns det sannolikt en teknisk orsak och inte bara att de vill jävlas med sina kunder…
Självklart finns det undantag, vad jag menar är att det inte verkar vara någon självklarhet att snubben i hojbutiken är lika intresserad av motorcyklar som jag som kund.

Det är klart att du får anpassa takten lite beroende på om du har väskorna i-klickade eller ej. Men det känns ju inte som att det är så stor skillnad mellan denna och säg en Multistrada RS, en H2SX, eller varför inte S1000XR för den delen.
 
För mig är är det ju en dealbraker på denna typ av hoj att det går att ha med sig vettig packning. Nu blir det ju bara en showoff/ östermalmskärring som kör sin landrover över refugerna.
 
För mig är är det ju en dealbraker på denna typ av hoj att det går att ha med sig vettig packning. Nu blir det ju bara en showoff/ östermalmskärring som kör sin landrover över refugerna.
Ja, det är ju så.
På hoj överhuvudtaget egentligen i gällande livssituation. Utan packmöjlighet duger egentligen bara till banhoj.
 
Det vet jag inte om jag håller med om. Men de som kan något brukar sällan stå i montern på mässan. Så länge jag kan minnas har mässan handlat om backslickade säljare från någon av märkets stora handlare. Det finns utan tvekan kompetent folk hos vissa generalagenter, men mässan verkar inte vara deras uppgift.

För övrigt tror jag att det här med väskor på en hoj med herrejösses motor är allt annat än självklart. Fullastade sidoväskor och framförallt toppbox kan vara en orsak till stabilitetsproblem, så om en tillverkare inte vill sälja en viss modell med väskor så finns det sannolikt en teknisk orsak och inte bara att de vill jävlas med sina kunder…
Japp, eftersom detta är en extrem prestandavariant så är det nog inte konstigare än att man inte får ha dragkrok på Porsche 911 GT3...

Vill man åka på långtur kan man ju köpa den vanliga S1000XR, den är inte besvärande slö den heller. :)
 
Självklart finns det undantag, vad jag menar är att det inte verkar vara någon självklarhet att snubben i hojbutiken är lika intresserad av motorcyklar som jag som kund.

Det är klart att du får anpassa takten lite beroende på om du har väskorna i-klickade eller ej. Men det känns ju inte som att det är så stor skillnad mellan denna och säg en Multistrada RS, en H2SX, eller varför inte S1000XR för den delen.
Jag tror att det finns en del som köper denna hoj för att köra på bana, när kroppen inte gillar körställningen på RR-hojarna. Och det är de som har råd som gör det...
 
Hur mycket släpar ni med er egentligen?? Tycker några Kriega-väskor borde räcka bra för de flesta.

Jag kör flerdagarsturer med en 20L drybag och det räcker gott. Dock utan tält och öl i bagaget.
 
Hur mycket släpar ni med er egentligen?? Tycker några Kriega-väskor borde räcka bra för de flesta.

Jag kör flerdagarsturer med en 20L drybag och det räcker gott. Dock utan tält och öl i bagaget.

Utan tält och öl behöver man väl knappt ens väskor? :)

En packrulle på längden på passagerardynan/pakethållaren rymmer rätt mycket annars.

Är man lagd åt campinghållet är kanske inte just M-modellerna förstavalet.
 
Hur mycket släpar ni med er egentligen?? Tycker några Kriega-väskor borde räcka bra för de flesta.

Jag kör flerdagarsturer med en 20L drybag och det räcker gott. Dock utan tält och öl i bagaget.
Det är klart att det går alldeles utmärkt att spänna en torrulle på cutsen på nästan vilken sporthoj som helst och bränna ner till Spanien.

Mer handlar det om till vardags när man ska kasta in grejer lite snabbt och åka på jobb.
 
Jag vet inte, för jag har aldrig behövt en hoj som rymmer mer än telefonen och kreditkortet.
 
Självklart finns det undantag, vad jag menar är att det inte verkar vara någon självklarhet att snubben i hojbutiken är lika intresserad av motorcyklar som jag som kund.

Det är klart att du får anpassa takten lite beroende på om du har väskorna i-klickade eller ej. Men det känns ju inte som att det är så stor skillnad mellan denna och säg en Multistrada RS, en H2SX, eller varför inte S1000XR för den delen.

Hojvärlden är ganska omfattande, han kanske har större intresse än dig men inget intresse för den sortens hojar just du gillar.
 
På min förra hoj zx6r, gick alldeles utmärkt, bör funka lika på MX, problem solved.
Just det där va en 5 dagars tur.
IMG_3528 2.jpg
 
För mig är är det ju en dealbraker på denna typ av hoj att det går att ha med sig vettig packning. Nu blir det ju bara en showoff/ östermalmskärring som kör sin landrover över refugerna.
Ha ha, jag fick en bild av en kvinna med riktiga rynkor i ansiktet, typ+80år, och en fet cigarr i mungipan, som bara abrupt vrider på ratten och forcerar refugen ?
 
Utan tält och öl behöver man väl knappt ens väskor? :)

En packrulle på längden på passagerardynan/pakethållaren rymmer rätt mycket annars.

Är man lagd åt campinghållet är kanske inte just M-modellerna förstavalet.
Tänker likadant.
Öl är ju en ickefråga, men det löser man ju under färd i det moderna "just in time" samhället.
Så jag har alltid en liten ryggsäck, för att ha prylar i när man går och handlar.
 
Det här låter ju nästan som när norrmannen jämför sig själv med den svenske fjällvandraren...Norrmannen har två-tre kilo liten ryggsäck för en veckas tur. Svensken har trettio kilo gigantisk ryggsäck för en dagstur...
 
55 svar och ingen vet om man vågar låta lokala däckfirman byta däck på kolfiberfälg! :cool: Hade nästan glömt av att det var så på Sporthoj. ?
Jag är dock alldeles helt säker på att funktionen "Brake Slide Assist assists the rider when brake drifting" kommer att användas mycket sparsamt av mig.
Angående väskor tror jag Daineses set verkar vettigt.
 
55 svar och ingen vet om man vågar låta lokala däckfirman byta däck på kolfiberfälg! :cool: Hade nästan glömt av att det var så på Sporthoj. ?
Sorry för sen svar, men svaret är - Ja.
Det är ingenting som är svårt med det, dock skulle jag fråga först om dom har gjort det förut.
Bara för att försäkra sig om att dom vet vad det handlar om.
Men som sagt var, det är inte någonting som är speciellt svårt.
 
55 svar och ingen vet om man vågar låta lokala däckfirman byta däck på kolfiberfälg! :cool: Hade nästan glömt av att det var så på Sporthoj. ?
Jag är dock alldeles helt säker på att funktionen "Brake Slide Assist assists the rider when brake drifting" kommer att användas mycket sparsamt av mig.
Angående väskor tror jag Daineses set verkar vettigt.
Jobbar man med att kränga däck så borde man ju lösa det.
Annars får man ju pröjsa ny fälg, och det misstaget gör man knappast så många gånger innan man märker att det blir billigare att utveckla sin egen kompetens.

Det sagt finns det gott om firmor som jag inte skulle ha att göra någonting alls.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top