BMW M1000XR, MXR

Jag hade väntat mig att det skulle bli lättare att motstyra. # Det blev den inte alls.
# Förhoppningen var att den skulle bli som Suzuki SV650S, hojen som svängde när jag tänkte.
Det hänger nog mer ihop med 5cm kortare hjulbas, annan chassigeometri och 70kg mindre vikt än fälgarna i sig. Profilen på sulorna spelar stor roll också.
 
Det hänger nog mer ihop med 5cm kortare hjulbas, annan chassigeometri och 70kg mindre vikt än fälgarna i sig. Profilen på sulorna spelar stor roll också.
Stämmer. På SV650S satt Metzeler (Modell ?) när jag köpte den. Bytte till Dunlop sportdäck när Metzeler var slut och jag upplevde att den var inte lika "nervös" längre, stabilare med Dunlopdäcken. Hade jag haft en aning om hur mycket profilen påverkade hade jag vetat vilken modell av Metzeler som satt på men jag visste inte då med SV650S hur mycket Profilen påverkade. :rodnar
 
Last edited:
Men är inte kolfiberfälgar betydligt känsligare för misshandel, repor mm? :va
Det är dom även om det finns ett fabrikat med stålinlägg i fälgkanterna av just det skälet (Rotobox?). För egen del med BST blev det att inhandla en däckmaskin på Verktygsboden.
En annan nackdel med BST och GSX1300R är att BST fälgen inte klarar vikten bak med passagerare. Dvs inte heller Kontrollbesiktning.
Ytterligare en nackdel med BST är att dom saknar packboxar utanför kullagren som kan hålla undan skit från kullagren och att kullagren är inget du kan byta själv.
Utan fälgarna ska enligt Manualen skickas in till BST för kullagerbyte !
 
Det hänger nog mer ihop med 5cm kortare hjulbas, annan chassigeometri och 70kg mindre vikt än fälgarna i sig. Profilen på sulorna spelar stor roll också.
Jag tror inte det håller som förklaring. Jag misstänker att en betydligt större orsak är gyrokrafterna i GSX1300R motorn jämfört med gyrokrafterna i SV650S motorn ?
Kan dom vara dubbelt så stora eller ?
För just det faktum att 1300 motorn är bredare (vevaxel t.ex) kan väl inte ge större gyrokrafter ?
 
Blev också förtjust i den tills jag hörde att det går varken att ha toppbox eller packväskor på den. ? Då kan man ju lika gärna köpa M1000R som är snyggare.
Hahaha! Vilken jävla fail från BMW! :3freak
 
Hahaha! Vilken jävla fail från BMW! :3freak
Failen är väl att deras säljare (eller monterpersonal) har nollkoll eftersom det går att beställa hojen med packväskor ( se #13). Nu är ju det en ganska vanlig företeelse bland säljare... :hihi
 
Failen är väl att deras säljare (eller monterpersonal) har nollkoll eftersom det går att beställa hojen med packväskor ( se #13). Nu är ju det en ganska vanlig företeelse bland säljare... :hihi
Jaha, ja jag tänkte väl. Va fan skulle man inte kunna ha väskor på den.:lol
 
Att monterpersonalen har noll koll har väl varit en konstant fail på den svenska mässan under 15-20 år…? Sällan vettiga och pålästa människor från fabriker eller ens generalagenter. Oftast säljare från någon av märkets större handlare, med betydligt mer fokus på groggen och kvällens happenings än att informera potentiella kunder…

M1000XR och även andra avkåpade och ”avväskade” högfjädrade touringhojar är ju faktiskt en intressant väg att gå för oss som bor där vägarna inte alltid är de bästa. I alla fall för en sådan som mig med noll intresse för packning och övernattning.
 
Har aldrig testat kolfiberfälgar, men när jag testat samma modell som min egen (S1000R) med och utan smidda fälgar (likadana däck som var nästan nya i båda fallen) tyckte jag det var en tydlig skillnad att den med smidda fälgar (som också är lättare jämfört med vanliga) kändes mer rapp och precis i instyrningen. Kan förstås vara en viss placeboeffekt, men hade varit intressant att testa även kolfiberfälgar mot smidda fälgar för att se om skillnaden mellan dessa var lika markant.
 
Vad hade du förväntat dig för skillnad?

Det finns två vinster med lättare hjul, mindre gyroeffekter och lägre ofjädrad vikt. Fälgbanan är en väsentlig del av vikten och den där får du trots allt vissa fördelar. Men den stora vinsten är den ofjädrade vikten. Varje gång du kör på en ojämnhet trycks hjulet iväg, och det blir fjädringens jobb att hålla kvar kontakten med backen. Ju tyngre hjulet (mer exakt den ofjädrade vikten) är, desto jobbigare blir det för fjädringen att göra det jobbet, dvs du får sämre kontakt med vägen, dvs sämre grepp, dvs risken för att gå omkull ökar.
Troligen då, så behöver du justera om fjädringen, för att få det mesta ut av bytet?
 
Failen är väl att deras säljare (eller monterpersonal) har nollkoll eftersom det går att beställa hojen med packväskor ( se #13). Nu är ju det en ganska vanlig företeelse bland säljare... :hihi
Jag har sett lanseringsvideo på tuben där de också påstått att det inte går att få väskor till den?
Bikesocial, eller 44Teeth, kanske båda?

Kan det vara så att BMW skickat ut press information med "inga väskor", och sedermera backat och lagt in dem (från S1000XR) i tillbehörspaketen, när 768 tusen människor i kör kallat dem för idioter? :va
 
Att monterpersonalen har noll koll har väl varit en konstant fail på den svenska mässan under 15-20 år…? Sällan vettiga och pålästa människor från fabriker eller ens generalagenter. Oftast säljare från någon av märkets större handlare, med betydligt mer fokus på groggen och kvällens happenings än att informera potentiella kunder…

M1000XR och även andra avkåpade och ”avväskade” högfjädrade touringhojar är ju faktiskt en intressant väg att gå för oss som bor där vägarna inte alltid är de bästa. I alla fall för en sådan som mig med noll intresse för packning och övernattning.
Jag har länge haft på känn, att folk som jobbar med motorcyklar i Sverige, ofta inte är genuint mc-intresserade.
 
Det finns mjuka väskor som tillbehör. De hårda som finns på S1000XR passar inte. Finns inga fästen.
 
Som jag fattat det så finns inga fästen på M. Går heller inte att få pakethållare för toppbox.
Det förstår jag.
Men fästen är säkert bultade i bakramen, eller?
Är den olika mellan modellerna?
Annars så verkar ju en ny bakram till "S" landa på ca 14tkr, så allt lär ju gå att lösa för den som är trägen.
 
Det förstår jag.
Men fästen är säkert bultade i bakramen, eller?
Är den olika mellan modellerna?
Annars så verkar ju en ny bakram till "S" landa på ca 14tkr, så allt lär ju gå att lösa för den som är trägen.
Ja, tror fästena är integrerade i bakramen. Förstår inte varför BMW tagit bort möjligheten, fullständigt idiotiskt. Om det vore möjligt att byta till S bakramen så har man väl gått rätt långt från helfordonsgodkännandet. Jag var faktiskt rätt taggad på denna tills jag insåg begränsningen i packmöjligheter.
 
Ja, tror fästena är integrerade i bakramen. Förstår inte varför BMW tagit bort möjligheten, fullständigt idiotiskt. Om det vore möjligt att byta till S bakramen så har man väl gått rätt långt från helfordonsgodkännandet. Jag var faktiskt rätt taggad på denna tills jag insåg begränsningen i packmöjligheter.
Ja, fast det är ju en del av översittarstaten, och skall inte följas, kategoriskt.
Nästan bästa argumentet för att göra det, 200hk och packmöjlighet är nästan biprodukt.

På reservdelsbilden ser det iofs inte jätteintegrerat ut, men det är ju inte en jättevass källa, inte på en liten mobilskärm åtminstone.
 
Det är inte som det varit förr då? Dvs, grejorna från den "vanliga" passar?

Man kan inte ha väskor på BMW F800S heller, men det är ju i stort samma hoj som F800ST så pakethållare/väskfästen från den passar ju utmärkt.
 
Jag har länge haft på känn, att folk som jobbar med motorcyklar i Sverige, ofta inte är genuint mc-intresserade.

Det vet jag inte om jag håller med om. Men de som kan något brukar sällan stå i montern på mässan. Så länge jag kan minnas har mässan handlat om backslickade säljare från någon av märkets stora handlare. Det finns utan tvekan kompetent folk hos vissa generalagenter, men mässan verkar inte vara deras uppgift.

För övrigt tror jag att det här med väskor på en hoj med herrejösses motor är allt annat än självklart. Fullastade sidoväskor och framförallt toppbox kan vara en orsak till stabilitetsproblem, så om en tillverkare inte vill sälja en viss modell med väskor så finns det sannolikt en teknisk orsak och inte bara att de vill jävlas med sina kunder…
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top