BMW M1000XR, MXR

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Var på mässan gånga helgen och blev lite förtjust i BMW M1000XR.
201hk/228(218)kg
M paket med bland annat kolfiberfälgar och massa annat för 66600kr extra.
Tankar om en sådan?
Kan lokala däckfirman ens byta däck på sådana fälgar? Tänkte om det behövs några specialverktyg för det?

P90527441_lowRes_the-new-bmw-m-1000-x.jpg
 
Blev också förtjust i den tills jag hörde att det går varken att ha toppbox eller packväskor på den. ? Då kan man ju lika gärna köpa M1000R som är snyggare.
 

Bifogat

  • IMG_0518.jpeg
    IMG_0518.jpeg
    977.7 KB · Visningar: 41
Jag sitter bättre på MXR. Mjuka väskor borde funka. Dainese verkade ha fina väskor. Sw Motech har med båge som håller ut väskorna men det verkar inte finnas till MXR än.
 
Det går alldeles säkert att lösa väskproblemet med delar från "S".
Låt inte någon tysk helhetsgodkännandefetishist komma på dig, bara.
 
Som princip, nej.

Det är inte för totalviktens skull utan för hjulvikten, dvs den rörliga massan. Mycket stor skillnad.
Ja, jag vet, men jag har också läst (för länge sen i någon brittisk tekniknördig mc-tidning) också att en redan lätt hoj vinner mycket på lättare fälgar men en för en tung hoj är fördelen mycket mindre. Något med kvoten mellan hjulvikt (ofjädrad) och chassivikt. Så vidhåller fortfarande att det är ganska bortkastat med svindyra fälgar på en såpass tung hoj. Även om det såklart är lite bättre i absoluta tal.
 
Är det inte lite bortkastat med kolfiberfälgar på en touringbåge som väger nästan 220 kg?
Det är bortkastat på en touring hoj som väger 250 kg. GSX1300R.
Jag märkte ingen skillnad alls med BST kolfiberfälgar.
Det som gjort skillnad är
att jag senare höjt Busan 20 mm bak med kortare hundben och sänkt Busan 17 mm fram.

BST bakhjul med däck 13,43 kg, Suzuki original bakhjul med däck 16,19 kg
BST framhjul med däck 10,27 kg, Suzuki original bakhjul med däck 12,53 kg
Den tyngsta delen av hjulen sitter längst ut från navet, däcken och dom väger lika mycket.
Men för en racer där föraren räknar sekunder på varvtiden är det förstås skillnad.
 
Last edited:
Jag märkte ingen skillnad alls med BST kolfiberfälgar.
Vad hade du förväntat dig för skillnad?

Det finns två vinster med lättare hjul, mindre gyroeffekter och lägre ofjädrad vikt. Fälgbanan är en väsentlig del av vikten och den där får du trots allt vissa fördelar. Men den stora vinsten är den ofjädrade vikten. Varje gång du kör på en ojämnhet trycks hjulet iväg, och det blir fjädringens jobb att hålla kvar kontakten med backen. Ju tyngre hjulet (mer exakt den ofjädrade vikten) är, desto jobbigare blir det för fjädringen att göra det jobbet, dvs du får sämre kontakt med vägen, dvs sämre grepp, dvs risken för att gå omkull ökar.
 
Kan man märka någon skillnad i acceleration? Viktminskning i periferin gör att det blir lättare att snurra igång hjulen - kanske försumbart på mc, men jag märkte en avsevärd skillnad på racercykeln när jag bytte till kolfiberfälgar. Mycket lättare att snabbt öka hastigheten
 
Kolfiberfälgar på denna är superviktigt... på parkeringen vid McDonalds... 99% skulle inte känna någon skillnad vid blindtest.

En anekdot från en ännu mer materialsport (cykling). En tysk tidning (Tour) maskerade cyklar i olika material och vikt. Som sanna tyskar gjordes detta mycket seriöst så ingen kunde se om de cyklade på en stål, alu, eller kolfiberram. De tog in duktiga tävlingscyklister som fick testa. De fick inte veta tiderna utan ge sin subjektiva upplevelse efter att ha kört varje. Objektivt var skillnaderna i tid små, men till fördel för de bättre cyklarna. Subjektivt var upplevelsen "all over the place", där flera framhöll att en 10 år gammal stålram (som var tyngst och med mest flex) var den styvaste och snabbaste.
 
Kan man märka någon skillnad i acceleration? Viktminskning i periferin gör att det blir lättare att snurra igång hjulen - kanske försumbart på mc, men jag märkte en avsevärd skillnad på racercykeln när jag bytte till kolfiberfälgar. Mycket lättare att snabbt öka hastigheten
Ja ju mindre hojen väger, dessto mer märks skillnaden med lättare fälgar.
Själv tillhör jag tydligen de 99%.
 
Last edited:
Vad hade du förväntat dig för skillnad?

Det finns två vinster med lättare hjul, mindre gyroeffekter och lägre ofjädrad vikt. Fälgbanan är en väsentlig del av vikten och den där får du trots allt vissa fördelar. Men den stora vinsten är den ofjädrade vikten. Varje gång du kör på en ojämnhet trycks hjulet iväg, och det blir fjädringens jobb att hålla kvar kontakten med backen. Ju tyngre hjulet (mer exakt den ofjädrade vikten) är, desto jobbigare blir det för fjädringen att göra det jobbet, dvs du får sämre kontakt med vägen, dvs sämre grepp, dvs risken för att gå omkull ökar.
Jag hade väntat mig att det skulle bli lättare att motstyra. # Det blev den inte alls.
# Förhoppningen var att den skulle bli som Suzuki SV650S, hojen som svängde när jag tänkte.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top