BMW K1200S tråden

Ojojoj! vad här var dött:rolleyes: är det möjligtvis någon som provat bmw's låga sadel? i så fall, blir det mycket hårdare att sitta på med tanke på att det är mindre stoppning i den. Körställningen, hur påverkas den? Jag är 176 cm lång, men det känns som jag ligger på gränsen till att behöva en lägre sadel.:va:confused:

Tacksam för svar:)
Jag funderade på att köpa en lägre sadel vid nyköp men det blev en orginal och jag ångrade mig inte (jag är 173 så lite hög var den ibland - skjuts och mkt packning). Däremot är sadeln inte speciellt skön. Den är inte "urgröpt" något så man sitter inte riktig i hojen.
Jag rekommenderar dig att lossa klädseln och karva ur lite material och ev limma på lite stödmaterial för bättre passform. Jag gjorde det på min Blackbird och fick en kanonkomfort. På K1200S ser det lite svårare ut (konstiga former) men det bör gå. Köp ev en beg sadel om man gör bort sig (jag gjorde det på Blackbirden). Ångrar att jag inte gjorde detta med BMWn.

Annars skulle du provat Blackbirden - den är riktigt bra. Något sämre, mer framåtlutad, körställning men inte mycket.
 
Jag funderade på att köpa en lägre sadel vid nyköp men det blev en orginal och jag ångrade mig inte (jag är 173 så lite hög var den ibland - skjuts och mkt packning). Däremot är sadeln inte speciellt skön. Den är inte "urgröpt" något så man sitter inte riktig i hojen.
Jag rekommenderar dig att lossa klädseln och karva ur lite material och ev limma på lite stödmaterial för bättre passform. Jag gjorde det på min Blackbird och fick en kanonkomfort. På K1200S ser det lite svårare ut (konstiga former) men det bör gå. Köp ev en beg sadel om man gör bort sig (jag gjorde det på Blackbirden). Ångrar att jag inte gjorde detta med BMWn.

Annars skulle du provat Blackbirden - den är riktigt bra. Något sämre, mer framåtlutad, körställning men inte mycket.

Tack för svaret, men något karvande blir det nog inte, hoppas på att få låna någon sadel av min mc-handlare om de får in någon vill säga. Känns som om k1300s sadeln är något mjukare, den borde väl passa på k12.
Annars kan jag hålla med dig om Blackbirden, min polare har en 03'a och visst känns det att den är lägre.
 
Hej!
Kul med en tråd för K1200s.
Inte så mycket trafik här men det är ju inte så att det dräller av dessa bågar på gatan:).
Läst inläggen och tänkte ge minåsikt om maskinen och hörar vad ni har för åsikter.
Köpte min förra våren, en -05 i orginalskick. Har varit en sväng till Norge och nu i våras en tur ned till alperna. I början (i fjol) hade jag problem med att jag satt fel på hojen och tänkte att jag köpt fel och den inte passade mig (är 172cm). Sadeln är ganska hal så jag gled omkring och fick inget grepp med låren om tanken, som även den är hal. Detta gjorde att jag hände på styret med följen att jag fick ont efter ca.20 mil och mina fingrar domnade bort.
Funderade lite på att byta hoj.

I våras satte jag dit grpis på tanken från Tech Spec och tunna överdrag på handtagen (grip puppies). Det blev även ett Laser slip on med ett härligt ljud.
Nu kör jag denna maskin med ett leende på läpparna och jag kan köra 120 mil utan problem.
Vilken maskin::tummenupp

Det finns ju en del sjukdommar på denna modell, bland annat att den är ryckig i gången på låga varv ex vid jämn fart i stan, 50 och 30 km/h. Min kan vara riktigt tjurig ibland och då speciellt när det är varmt ute eller motorn är varmkörd.
Faktum är dock att jag nyss bytte luftfilter (orginal) för de gamla såg för j..ga ut samt att jag senaste tiden kört det en del på bana och varvat ur den en del. Har även börjar köra på lägre växel vid landsvägskörning vilket har (tycker jag) gjort att den helt enkelt går bättre och det går att 50 och 30 utan att den rycker.
Har detta ett samband, någon som är insatt?

Just nu känner jag mig hel nöjd och tänker hålla varvtalet högt o sommar:yoparty

Hur är era erfarenheter?
 
Hej!
Kul med en tråd för K1200s.
Inte så mycket trafik här men det är ju inte så att det dräller av dessa bågar på gatan:).
Läst inläggen och tänkte ge minåsikt om maskinen och hörar vad ni har för åsikter.
Köpte min förra våren, en -05 i orginalskick. Har varit en sväng till Norge och nu i våras en tur ned till alperna. I början (i fjol) hade jag problem med att jag satt fel på hojen och tänkte att jag köpt fel och den inte passade mig (är 172cm). Sadeln är ganska hal så jag gled omkring och fick inget grepp med låren om tanken, som även den är hal. Detta gjorde att jag hände på styret med följen att jag fick ont efter ca.20 mil och mina fingrar domnade bort.
Funderade lite på att byta hoj.

I våras satte jag dit grpis på tanken från Tech Spec och tunna överdrag på handtagen (grip puppies). Det blev även ett Laser slip on med ett härligt ljud.
Nu kör jag denna maskin med ett leende på läpparna och jag kan köra 120 mil utan problem.
Vilken maskin::tummenupp

Det finns ju en del sjukdommar på denna modell, bland annat att den är ryckig i gången på låga varv ex vid jämn fart i stan, 50 och 30 km/h. Min kan vara riktigt tjurig ibland och då speciellt när det är varmt ute eller motorn är varmkörd.
Faktum är dock att jag nyss bytte luftfilter (orginal) för de gamla såg för j..ga ut samt att jag senaste tiden kört det en del på bana och varvat ur den en del. Har även börjar köra på lägre växel vid landsvägskörning vilket har (tycker jag) gjort att den helt enkelt går bättre och det går att 50 och 30 utan att den rycker.
Har detta ett samband, någon som är insatt?

Just nu känner jag mig hel nöjd och tänker hålla varvtalet högt o sommar:yoparty

Hur är era erfarenheter?

Hej, kul att du löst problemen och att det funkar för dig. Jag upplever ungefär samma problem som du hade men stör mig inte på den lilla ryckighet som ibland uppkommer vid låga varv(hastigheter) däremot så håller jag med dig om att fingrar domnar vid längre körning, jag har själv beställt tankpads av märket stompgrips då Tech spec inte hade transparenta utan bara svarta. Hoppas få hem dom i veckan för montage. Hur mycket tror du grip puppies'n hjälper? är det någon mening att lägga pengar på detta? Hittade passande tankpads till k1200s på biltema för knappt 50 lappen, problemet är ju att tanken har en kåpa som delar tanken på mitten och man vill ju inte att tankpaden överlappar springorna.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad1/
 
3000-mila servade just min och kollade då när nya luftfilter byts och fick till svar att nästa gång är 4000 mil. Jag har kollat mina papper och kan inte hitta något om att de bytt vid någon tidigare service, det måste ha missats, inte konstigt de såg ut som de gjorde.

Jag tycker mina grip puppies har gjort mycket mot vibrationer i handtagen. När jag hade min inne på service så lånade jag en 1300s och jag fick ganska snabb symtomen av domningar i fingrar. När jag sedan satte mig på min för hemfärd, inga domningar. Tyckte för övrigt att det var mycket vibrationer från 1300:an.
För mig har grip puppies varit värt pengarna (har för mig jag gav runt 500 ink. frakt).

Vissa tankpads går det ju klippa till så de inte täcker över skarvar mellan kåpor.
 
3000-mila servade just min och kollade då när nya luftfilter byts och fick till svar att nästa gång är 4000 mil. Jag har kollat mina papper och kan inte hitta något om att de bytt vid någon tidigare service, det måste ha missats, inte konstigt de såg ut som de gjorde.

Jag tycker mina grip puppies har gjort mycket mot vibrationer i handtagen. När jag hade min inne på service så lånade jag en 1300s och jag fick ganska snabb symtomen av domningar i fingrar. När jag sedan satte mig på min för hemfärd, inga domningar. Tyckte för övrigt att det var mycket vibrationer från 1300:an.
För mig har grip puppies varit värt pengarna (har för mig jag gav runt 500 ink. frakt).

Vissa tankpads går det ju klippa till så de inte täcker över skarvar mellan kåpor.

Jo visst finns det, men det blir sällan bra, fick för övrigt ett samtal i går om att mina stomp grips inte finns i lager, väntetid ca 4 veckor och då är säsongen nästan över. Var för någonstans beställde du dina grip pupies? Var det svårt att kränga på dem, fick du ta bort orginal hantagen?
 
Jo visst finns det, men det blir sällan bra, fick för övrigt ett samtal i går om att mina stomp grips inte finns i lager, väntetid ca 4 veckor och då är säsongen nästan över. Var för någonstans beställde du dina grip pupies? Var det svårt att kränga på dem, fick du ta bort orginal hantagen?

Jag köpte mina från Sportouring.com
Använde lite vatten med lite tvål i som jag gned in insidan med, sedan var det bara att trä på de över handtagen. Behövde inte ta bort någonting.
 
Här är det inte någon action precis. Går dock i tankar att eventuellt införskaffa en K1200s.
Har dock läst och hört en del om bristfällig kvalité och höga service/reservdelskostnare.

Jag tittar på 2005-2007 års modell.

Vad göra?
är det någon som är villig att delge mig lite servicekostnader.
/björn
 
Ho!

Köpte mig en K1200S förra året, årsmodell -05. Några månader senare började ABS-lampan blinka. Tappade först ABS-funktionen och sen servofunktionen bak. Lät jag MCn stå en stund så var problemet borta, oftast kommer det efter 30 minuters körning.

Någon som varit med om något liknande?
Hade inne den för felsökning på verkstaden och de bytte först batteriet. Då kunde jag köra lite längre, ungefär två timmar, innan felet kom igen. Det var lite kallare denna dag så jag har intalat mig att det har något med temperatur att göra.
Hur som helst säger de att det antagligen är ABS-styrenheten som behöver bytas, detta kostar ca 17000kr (med rabatter :P).

Är det bara att betala och se glad ut eller? :)

Men för att svara på inlägget ovan: Ja, det kan bli dyrt med reservdelar! :gråta
 
Inte mkt liv i denna tråd. Men igår köpte jag en svart K1200S -07. Första turen blev 56 mil Helsingborg - Västerås. Gick utan problem, effekten är bra maskerad i chassiet måste jag säga. :)

//B
 
Köpte en K1200S av 2005 års modell nu i september, har endast övningskört en 50-60 mil på den, men den känns otroligt rätt för mig. Jag är lång och cykeln är rymlig. Jag är tung och kommer köra med skjuts och cykeln är stark nog att klara det. Och sen är Bumble Bee varianten jäkligt snygg oxå :-D
 
Nu har jag monterat raisers, de höjer bakänden med 37 mm. Hoppas på så sätt få hojen lite mer snabbstyrd, det blir intressant att se om det blir någon skillnad. :)
Jobbet var inte speciellt svårt, även jag med tummen mitt i handen klarade det utan en enda svordom... :banana
 
Nu är körkortet taget och nöjd far jag omkring på min knarr... :)

Är nu på jakt efter en pakethållare och topbox, finns det några vettiga alternativ som inte kostar multum??
Vill gärna ha en topbox som rymmer två hjälmar, och en pakethållare som inte ser så klunsig ut.
 
Har en fråga kring 2000-milaservice:

Känner ni till någon auktoriserad verkstad, i Mälardalen, som utför denna till ett bra pris?
Hittills har priset legat i häradet kring 5000 kr, inkl bromsoljebyte...

Tack på förhand!
 
Har en fråga kring 2000-milaservice:

Känner ni till någon auktoriserad verkstad, i Mälardalen, som utför denna till ett bra pris?
Hittills har priset legat i häradet kring 5000 kr, inkl bromsoljebyte...

Tack på förhand!
Mälardalen kanske i utkanten men inte alltför långt, men kolla med Lundgrens Motor i Avesta.
De servade min k1300s, medans jag hade den, till en inte alltför löjlig kostnad.
 
Hej

Det fick bli MC-proffsen denna gång, men när det kommer till 3000-mila så ska jag höra efter med dem. Tack för tipset. :tummenupp
 
Ingen som sitter på en service-manual? sett att det säljs piratkopior på ebay men har ingen lust att betala för en piratkopia XD känns ju bara fel


edit: nvm hitta tillslut, eller rättare sagt en av de döda torrenterna jag lagt till i min klient hade plötsligt en seed och nu har jag manualen
 
Last edited:
Gammal tråd, men då det var länge sen jag var här så är det dax för en uppdatering. 2016 köpte jag min K1200S. Det är en -08 som har gått ca 6600 mil. Det ända jag inte gillar med den är att motorn är ryckig och "orolig" på varvtal under 2500 RPM. Men jag hoppas att en ommappning på bänk ska kunna ändra på det. Quickshift och Power Commander V är monterad.
IMG_20161126_150429_1_2.jpg
 
Last edited:
Hej, jag skulle behöva några råd ang ev köp av BMW K1200S -06....

Jag har hört allt möjligt om div fel och brister på denna, och självklart blir jag lite tveksam. Vill inte göra nåt förhastat och byta in min utmärkta CBR600RR och stå med grisen i säcken sen :P

Gäller alltså årsmodell 2006, enl uppg fullservad, ca 4000 mil och besiktad till 2020-05. Har sett den och suttit på den o så (ej kört tyvärr), ser väldigt fräsch ut vad gäller kåpor, fälgar, däck etc.

Så va faan gör jag?? :) Tacksam för alla tips.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top