BMW K1200S tråden

Hej, jag skulle behöva några råd ang ev köp av BMW K1200S -06....

Jag har hört allt möjligt om div fel och brister på denna, och självklart blir jag lite tveksam. Vill inte göra nåt förhastat och byta in min utmärkta CBR600RR och stå med grisen i säcken sen :P

Gäller alltså årsmodell 2006, enl uppg fullservad, ca 4000 mil och besiktad till 2020-05. Har sett den och suttit på den o så (ej kört tyvärr), ser väldigt fräsch ut vad gäller kåpor, fälgar, däck etc.

Så va faan gör jag?? :) Tacksam för alla tips.

Finns en hel del barnsjukdommarna, åtminstone tom 06. Även 07 fick kamkedjestäckare åtgärdad. Dessutom saknar slutväxeln (kardan) oljeplugg då man tyckte att min inte behövde byta olja. Tror du ska leta efter en 08 där jag vill minnas det mesta är löst. Fråga på BMWKLUBBEN. De har bättre koll. Hade K1200R Sport som jag tyvärr skrotade vid ca 4500 bekymmersfria mil. (Freventa oljebyten i motor och slutväxeln, ca två ggr per år)
Kolla även på K1200R/ R Sport. Mer upprätt körställningen och lägre växlad.
 
Hej, jag skulle behöva några råd ang ev köp av BMW K1200S -06....

Jag har hört allt möjligt om div fel och brister på denna, och självklart blir jag lite tveksam.

Så va faan gör jag?? :) Tacksam för alla tips.

Körde 3000mil med min 06:a, skrikande koppling, fel på motorstyrningen (dog vid rödljus) 2 stycken ABS enheter gick sönder mm, mm. Skön att köra långtur med , men mindre skön när ABS rasar på väg ner från Grossglockner och fungerar fint 1500 euro senare efter en tur till BMW i Innsbruck. Bakstötdämparen byttes på garantin. Läckande bakväxel med byte av lager och tätningar
Har inte varit med så mycket trubbel för så mycket pengar...
Valet är ditt..
/Wizz
 
Last edited:
Tack för värdefull info! Ni sammanfattar rätt bra den uppfattningen jag fått om 06:an hittills. Japp har kollat åt R-hållet också :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top