BMW i motogp?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Enl tidningen Visor Down så har BMW (till FB Corse) plockat fram en 800cc motor för Motogp i all hemlighet samtidigt som man utvecklade S1000rr, man har även en 900cc motor redo för nästa år, färdig att plocka fram. Från 2012 gäller tydligen 1000cc i Motogp och då är man beredd att "uppgradera 900cc motorn".

BMW själva säger att man valt mellan Motogp och WSBK och tyckt att WSBK gör mer reklam och ökad försäljning än rena prototypmaskiner.

Vad man tycker är konstigt på Visor Down är att BMW inte kör i eget team utan lämnar över det hela till FB Corse, som tydligen tecknat kontrakt med Garry McCoy för att köra "selected rounds" i år.

Fritt citerat!

Du har koll på allt och de gör nog rätt i att köra Superbike ett tag men det skulle vara kul om de satsade lite på motogp. Helt klart. De borde väl ha råd att köpa upp Rossie. Han skulle säkert vilja visa hur bra han är genom att vinna på ännu ett märke. :banana

Mig veterligen är FB Corses hoj framtagen av italienska Oral Engineering. Ursprungligen var detta på uppdrag av BMW och den provkördes även i BMW-färger av bland annat Jeremy McWilliams 2006-2007 någon gång. (se bild)
BMW beslutade sig för att sedan, precis som du skriver, välja WSBK framför MotoGP och projektet skrotades.
FB Corse har plockat upp resterna, men anses ännu inte ha kommit tillräckligt långt för att få komma till start efter de provkörningar som gjorts med Garry McCoy vid styret.

Enligt ryktena så är BMW inte det minsta sugna på MotoGP i dagsläget.

bmw_motogp.jpg

AU586588.jpg

tocar skrev:
...BMW...plockat fram en 800cc motor för Motogp...man har även en 900cc motor redo för nästa år, färdig att plocka fram. Från 2012 gäller tydligen 1000cc i Motogp och då är man beredd att "uppgradera 900cc motorn".
”Plockat fram” en GP-motor ur en motor för en gatmodell. Jomenvisst...

Och denna ”GP-motor” har man gjort i tre versioner: 800 och 900 som kan ”uppgraderas” till 1000 kubik. Jodå...

Samma slags ”nyhet” som att Rossi ska köra F1 ”nästa år” och att Schumacher ska köra MotoGP.

”Plockat fram” en GP-motor ur en motor för en gatmodell. Jomenvisst...

Och denna ”GP-motor” har man gjort i tre versioner: 800 och 900 som kan ”uppgraderas” till 1000 kubik. Jodå...

Samma slags ”nyhet” som att Rossi ska köra F1 ”nästa år” och att Schumacher ska köra MotoGP.

Är det så svårt att läsa vad som står i en text? Det står i artikeln att "samtidigt" som man gjorde S1000rr gjorde man en motor för MotoGp och om det stämmer får vi se, när de skriver att de skall köra med motorn i år med Garry Mc. Hojen är med på bild med teamet runt den, men tiden får utvisa vad som händer. Just tidningen Visor Down är gjord av riktiga proffs, inte typ motorrad, bara ett gäng glada amatörer. V. D. har folk med bra insyn i team och fabriker, lyckas intervjua chefer och annat folk som inte ställer upp för andra magasin osv.. Har du inte provat den och är mer intresserad av vad som händer i MC-världen än hur fort en gixxer går mot kawan, så är den ett bra val.

Är det så svårt att läsa vad som står i en text? Det står i artikeln att "samtidigt" som man gjorde S1000rr gjorde man en motor för MotoGp och om det stämmer får vi se, när de skriver att de skall köra med motorn i år med Garry Mc. Hojen är med på bild med teamet runt den, men tiden får utvisa vad som händer. Just tidningen Visor Down är gjord av riktiga proffs, inte typ motorrad, bara ett gäng glada amatörer. V. D. har folk med bra insyn i team och fabriker, lyckas intervjua chefer och annat folk som inte ställer upp för andra magasin osv.. Har du inte provat den och är mer intresserad av vad som händer i MC-världen än hur fort en gixxer går mot kawan, så är den ett bra val.

Alltså, det Nyteknik försöker säga är att han, liksom jag och många med oss, har läst för många sådana påståenden som sedan visat sig vara lika innehållslösa som plastpåsarna under kassan på ICA och då blir man av förklarliga skäl lite cynisk och tar alla liknande nya påståenden med en nypa salt. Sen blir man också lite trött på journalisternas medvetet luddiga formuleringar som de använder för att ge ointressant och daterat material en spekulativt spännande fräschör. Visst, det de skriver är inte fel i sak. Men de där två andra motorerna som står på bänken, vad är det för motorer egentligen? När de skriver "motor redo för nästa år, färdig att plocka fram" är det givetvis meningen att en oinsatt läsare ska tolka det som att det är en fullvärdig och konkurrenskraftig motor klar för att användas, det är bara att stoppa i nyckeln och starta! Wow liksom! Här får jag veta hot stuff, det var verkligen värt att betala 80 kr för den här blaskan! I verkligheten kan det precis lika gärna vara en pappersdesign och en halvfärdig mockup. Hur som helst så är det definitivt aldrig det förra och även om det inte heller är det senare är det alltid så långt från färdigt så att jag tycker det är lite väl mycket att bända på sanningen att påstå "motor redo för nästa år, färdig att plocka fram" eller "man är beredd att uppgradera 900cc motorn". Sanningen är snarare att det ofta är ett till tre års utveckling kvar till färdig produkt. Hur många sådana här har vi inte sett genom åren? Alltså påstått färdiga produkter som visade sig vara två år från färdiga. Hur många som hellst. Därav cynismen. Allt det här har inget med BMW eller någon annan producent att göra utan är bara en betraktele av fenomenet sensationsjournalistik och människans behov av skvaller, både som avsändare och mottagare, för det är ju så det är, det matas i ena ändan och gapas i den andra. Journalisterna friserar sanningen med läsarnas goda minne.

Last edited:
.............

....väl talat Teddy......mycket väl talat.

Vad jag förstått så prenumererar du på halva världens mc-tidningar tocar. Du måste förstå att det finns försäljningssyfte i tidningarna också. Precis som med vecko-revyn och aftonbladet använder sig tidningarna av samma tekniker för att sälja. Det mesta är rejäla spekulationer som bygger på en väldigt liten sanning - som i de flesta fall när det gäller just spekulationer.

Alla får ut vad dem behöver, BMW får reklam, tidningen får sälja lösnummer och köparna går i goda tankar tills nästa nummer kommer. Försök inte använda tidningarna som rent forskningsmaterial utan läs dem för vad det är. Intet sagt att mycket stämmer i tidningarna, men just spekulationer och vad journalister skriver skall man vara oerhört kritisk mot. Inte menat att vara dryg, mer konstruktiv kritik.

Alltså, det Nyteknik försöker säga är att han, liksom jag och många med oss, har läst för många sådana påståenden som sedan visat sig vara lika innehållslösa som plastpåsarna under kassan på ICA och då blir man av förklarliga skäl lite cynisk och tar alla liknande nya påståenden med en nypa salt. Sen blir man också lite trött på journalisternas medvetet luddiga formuleringar som de använder för att ge ointressant och daterat material en spekulativt spännande fräschör. Visst, det de skriver är inte fel i sak. Men de där två andra motorerna som står på bänken, vad är det för motorer egentligen? När de skriver "motor redo för nästa år, färdig att plocka fram" är det givetvis meningen att en oinsatt läsare ska tolka det som att det är en fullvärdig och konkurrenskraftig motor klar för att användas, det är bara att stoppa i nyckeln och starta! Wow liksom! Här får jag veta hot stuff, det var verkligen värt att betala 80 kr för den här blaskan! I verkligheten kan det precis lika gärna vara en pappersdesign och en halvfärdig mockup. Hur som helst så är det definitivt aldrig det förra och även om det inte heller är det senare är det alltid så långt från färdigt så att jag tycker det är lite väl mycket att bända på sanningen att påstå "motor redo för nästa år, färdig att plocka fram" eller "man är beredd att uppgradera 900cc motorn". Sanningen är snarare att det ofta är ett till tre års utveckling kvar till färdig produkt. Hur många sådana här har vi inte sett genom åren? Alltså påstått färdiga produkter som visade sig vara två år från färdiga. Hur många som hellst. Därav cynismen. Allt det här har inget med BMW eller någon annan producent att göra utan är bara en betraktele av fenomenet sensationsjournalistik och människans behov av skvaller, både som avsändare och mottagare, för det är ju så det är, det matas i ena ändan och gapas i den andra. Journalisterna friserar sanningen med läsarnas goda minne.

Håller med dig, men vad man kan göra är att citera nyheten eller inget alls, för trots allt har det visst nyhetsvärde, sen är det upp till var och en att tolka det hela. I just denna artikel står så mycket mer, men jag har ingen juridisk rätt att publicera den på sporthoj, utan det blir lite för mycket tagit ut i från sitt totala sammanhang.
Men med alla dessa "nyheter", som en tidning skriver så är det en sak, men om 10 olika media runt hela världen skriver ungefär samma sak, så ökar ju trovärdigheten mer.
Sen är det betraktarens sak att tro på det eller inte.
Mycket av cynismen/och häcklare i svaren på flera av mina trådar, har gjort att jag hela tiden får fler och fler pm, från folk som vill veta mer, men de "vågar" inte skriva i forumet och då tycker jag vi är fel ute.

Och vilken är din tolkning och uppskattning av sannolikheten för att BMW har en MotoGP-motor ”in the wings”?

Att de har en motor tror JAG inte råder några tvivel om, sen hur konkurrenskraftig den är, det är svårare att gissa. BMW har tydligen stöttat med pengar till Corse teamet, men chassit vet jag inte om BMW utvecklar, men elektroniken sägs att de gjort.
Går man sen ut officiellt och säger att man skrivit kontrakt med Garry Mc. för köra "selected rounds" så är det nog tanken, om det blir av är en annan sak.
Sen är ju Garry inte riktigt som förr, även om han hjälp till med tester för tillverkare.

Mig veterligen är FB Corses hoj framtagen av italienska Oral Engineering. Ursprungligen var detta på uppdrag av BMW och den provkördes även i BMW-färger av bland annat Jeremy McWilliams 2006-2007 någon gång. (se bild)
BMW beslutade sig för att sedan, precis som du skriver, välja WSBK framför MotoGP och projektet skrotades.
FB Corse har plockat upp resterna, men anses ännu inte ha kommit tillräckligt långt för att få komma till start efter de provkörningar som gjorts med Garry McCoy vid styret.

Enligt ryktena så är BMW inte det minsta sugna på MotoGP i dagsläget.

:tummenupp helt korrekt.

OFFICIAL STATEMENT FROM GARRY McCOY 05-06-10

Garry McCoy dissociates from FB Corse

Garry McCoy and italian FB Corse Team have decided in mutual consent to finish the relationship started the 30th of January 2010.

Garry McCoy : “After spending the last 4 months training at top level, today I am at my best mentally and physically to race. My goal is to come back to the World Championship.

I thought FB Corse was ready to do the step but they haven’t accomplished the needs till now required. Hopefully soon, I will be able to update you with more news.”

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien