BMW F800S eller nåt annat?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu har jag haft min SV i nästan två hela säsonger och det är väl ändå skandalöst länge!? Jag trivs rätt bra med modellen men den blir till och med byxmyndig nästa år och åren har faktiskt satt sina spår så det börjar bli dags att uppgradera. Saknar ABS bl.a. Har sneglat lite på BMW F800S mycket p.g.a. att den liknar SVn på många punkter. Twin, lite halvsportig, billig att äga, inte för knubbig o.s.v.

Finns det några andra hojar man borde kolla på i samma veva?
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Hade själv en F800R innan. Bra hoj på många sätt. Funkar fint på långturer, med eller utan passagerare. Bara att handla, eller så köper du helt enkelt en rad 4..... T.ex en Yamaha hehe:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
kika på en monster.

En paralelltwin är inte alls samma sak som en v-twin, de låter bara pruttigt och illa, speciellt med slipon blir pinsamt att åka med. Men bryr du dig inte alls om hur hojen låter finns ju ER6 billigt med ABS
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
kika på en monster.

En paralelltwin är inte alls samma sak som en v-twin, de låter bara pruttigt och illa, speciellt med slipon blir pinsamt att åka med. Men bryr du dig inte alls om hur hojen låter finns ju ER6 billigt med ABS
Nja, kanske inte så lönt att byta från SV:n till en ER6:a haha. Klart han ska titta på en Monster. Fast mest för ljudets skull då....
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Jag testade en gsr750 -13 i veckan, och den var helt underbar att köra. Fick sånt "ha" begär efter en liten tur, så det blir säker en sån för min del i framtiden. Kan rekommendera att prova en.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
kika på en monster.

En paralelltwin är inte alls samma sak som en v-twin, de låter bara pruttigt och illa, speciellt med slipon blir pinsamt att åka med. Men bryr du dig inte alls om hur hojen låter finns ju ER6 billigt med ABS
Då har du aldrig hört en riktig (triumph,bsa,norton) parallelltwin..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hade en TRX 850 1997, o den lät fan gött asså med MIG dämpare. Faktiskt lite sugen på den nya scramblern

TRX är ju speciell då de byggde den med 270grader (tror jag det va?) vevaxel för att den skulle låta mer som en v-twin. Man gjorde altså en mer komplicerad och mer svårbalanserad motor medvetet enbart för att slippa det skruttiga paralelltwin-ljudet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför kan det inte finnas en sportig hoj som man sitter bekvämt på fast är kul på bana, har ABS, obefintlig försäkringskostnad, bra bottendrag och sjukt drag på toppen samtidigt, dricker mindre än bilen, väger lätt, har tappat minst halva nyvärdet o.s.v. o.s.v.

Äh, va fan. Behåller nog SV:n och köper en MSX125 i stället :D
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Min TL1000R har ALLT utom ABS. :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top